КАРАВАНСЬКА ГІМНАЗІЯ ЛЮБОТИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Підготувала матеріал
учитель української мови та літератури
Караванської гімназії Люботинської міської ради
Харківської області
Ірина СОЛОВЕЙ
Опорний конспект
ЖАНРИ |
НАЗВИ ТВОРІВ |
РІК |
Тематика творів |
Романи |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
1875 |
Зображення на суспільному тлі життєпис злочинця |
«Повія» |
1928 |
знівечена доля жінки, що стала повією |
|
Повісті |
«Чіпка» |
1872 |
Показ людини у сукупності суспільних відносин |
«Лихі люди» |
1875 |
Показ «зайвих людей», відторгнутих суспільством |
|
«Лихо давнє й сьогочасне» |
1897 |
Звинувачення капіталістичного ладу |
|
«За водою» |
1883 |
Зображення селянського протесту проти панства |
|
«Голодна воля» |
cсередина 80-х |
||
Оповідання |
«Лихий попутав» |
1872 |
Поламана долю селянки-сироти |
«Ганнуся» |
1868 |
Показ суспільної та індивідуальної моралі, нещасливе кохання
|
|
«Жидівка» |
1870 |
||
«Палійка» |
1870 |
Процес дії обставин на особистість |
|
«Народолюбець» |
1870 |
Розкриття долі персонажа під час процесу становлення особистості |
|
«П’яниця» |
1874 |
Показ «зайвих людей», відторгнутих суспільством |
|
«Сон» |
1905 |
Зображення щасливого та вільного життя, де праця-головна радість |
|
«Лови» |
1883 |
Показ щасливого майбутнього суспільства |
|
«Серед степів» |
1898 |
Еміграція українців |
|
«Морозенко» |
1885 |
Уболівання за долю дітей селян-бідняків |
|
Драматургія |
«Лимерівна» |
1883 |
Трагічна доля дівчини, яку видали заміж за нелюба |
Поезія |
«До музи» |
1886 |
Любов до України, вболівання за долю народу |
«Україні» |
1872 |
||
«До сучасної музи» |
1905 |
||
Інші (близько 300 віршів) |
|
||
Переклади |
Твори О. Пушкіна, М. Лермонтова, О. Островського п’єса «Гроза», В. Шекспіра «Король Лір»; переспів «Слово о полку Ігоровім» |
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Громадська діяльність ________________________________________________________________
8. Останні роки життя ________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
9. Вшанування пам’яті ________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
народження до ув’язнення на широкому суспільному
тлі.
гноблення, але за допомогою насильства світ не вдосконалиш.
І частина знайомить з Чіпкою, Галею, Мотрею; розповідає про батьків Чіпки, його дитинство і юність, про долю Грицька й Христі (експозиція)
ІІ частина розповідає про історію села Піски, рід Максима Гудзя та панів Польських (передісторія)
ІІІ частина розповідає про духовний злам Чіпки та його реакцію на несправедливість (відібрали землю, вигнали із земства тощо) (зав’язка, кульмінація)
IV частина розповідає про винищення козацької родини Хоменків бандою та арешт Чіпки (розв’язка)
Літературна гра
1. «Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…»
2. «Як же дійшов до літ та убрався у силу, - біда з ним та й годі! Високого зросту, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще меткий, як заєць, співун-реготун…Хороший з лиця – повновидий, рум’янець на всю щоку, з чорними веселими очима, лискучим усом, - він був перший красень на селі».
3. «Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітками, чудовно вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, аж плискуватого хмелю спадали на біле, рум’яне личко, як яблучко наливчасте; очі оксамитові, чорні, - здається сам огонь говорив ними…»
4. «У воротях показався сухий, перегнутий утроє панок, з зеленим коміром, з блискучими ґудзиками… Чіпка глянув на нього. Борода йому була гладенько виголена; як та сокира, видалась вона уперед, ховаючи у прогалині між довгим носом і собою запалий рот, з сухими тоненькими губами; голова трохи подалась назад; довга шия вип’ялась так, як у вола, коли його у ярмо запрягають; на грудях одтопирились верхні краї форменого сюртука, застебнутого унизу на два ґудзики, і робили ніби той горб, а на спині був справжній горб…».
5. «Сорочка на йому чорна; штани вибійчані, підсукані аж до колін; за спиною вірьовкою навхрест перев’язана одежа; через праве плече, на палиці, перекинута торба – мабуть, з харчю, та пара шкапових чобіт. На взір – чоловік середніх літ. Чорні, як гайворон, уси починали вже по краях рудіти; борода стирчала чорна, остюкувата, давно, мабуть, не бачила скіска».
6. «На йому сорока чорна-чорна, полотна не знать, та ще й порвана; штаненята – саме гноття висить на очкурі – позасукувані аж за коліна».
7. « … низенька, чорнявенька, не дуже хорошої вроди дівчина…».
8. «… уже немолодий чоловік, коренастий, з довгими усами, з закрученим за ухо оселедцем та що він ще довго після того, як оселився, не кидав свого запорозького звичаю –воювання».
9. «Тонкий, цибатий, як журавель, з рижуватим, шорстким, як на ведмеді, волоссям, з великим лобом – хоч кошенят бий, з великими, розумними, сірими очима, з товстою, униз одвислою губою… Як вилита мати!»
10. «… був широкоплечий панище, високий, бравий, з хорошим панським личком, з чорними гарними усами, з карими веселими очима… Вони так і говорили у його! Та, здається, на йому й шкура говорила – такий балакучий».
Аналіз художнього твору
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Користуючись поданими малюнками, поясніть, чому Панас Мирний опис зовнішності персонажа подає під час першого знайомства читача з ним?
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Схарактеризуйте образ Галі, використавши малюнок, висловіть своє ставлення до неї.
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Розкажіть про долю Максима Гудзя. Чому Чіпку й Максима Гудзя названо в романі «пропащою силою»? Кого ще із героїв можна зарахувати до пропащих? Відповідь обґрунтуйте. Наведіть конкретні приклади.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Завдання підвищеного рівня складності
Розгляньте та опишіть картину «Земство обідає». Чому представники земства, чий одяг свідчить, що вони – не пани, а селяни, сидять під стінами повітової управи, а не в будинку? Про що це свідчить? До якого розділу роману ця картина може бути ілюстрацією? Доведіть, що на картині зображено селян різного достатку. Як ви думаєте, за які риси характеру громада обрала до управи бідного селянина? Чи мають змогу обрані до земства представники хліборобів захистити їхні права? Думку обґрунтуйте.
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Перемалюйте таблицю у зошит і заповніть відповідні колонки, вписавши провідні риси характеру персонажів роману, з’ясувавши, кого із героїв стосуються наведені цитати і належно впорядкувавши їх у таблиці. Доберіть з тексту нові цитати.
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Поясніть під текстовий зміст назв розділів роману:
«Піски в неволі»
«Новий рік»
«Старе та поновлене»
Що спільного між цими розділами?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Стисло охарактеризуйте образи МАТНІ, ЛУШНІ і ПАЦЮКА. Що їх поєднує між собою? Чи можна цих персонажів віднести до «пропащих»? Відповідь обґрунтуйте.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
З якою метою в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» підкреслено благополуччя сім’ї Грицька Чупруненка? Хто більше й чому саме жалів непутящого Чіпку – Христя чи Грицько? Як це характеризує героїв твору?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Який жіночій образ із роману є, на вашу думку, найбільш вдалим? Аргументуйте свої твердження.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНАЛІЗУЄМО ТВІР
Що ви можете сказати про ставлення малого Чіпки до Бога? Які вчинки хлопця ви вважаєте вкрай негативними й небезпечними для його майбутнього? Наведіть конкретні приклади.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
По горизонталі:
1. Назвати місто, де народився Панас Мирний
2. Яке прізвище мала дружина письменника?
3. У скільки років П. Мирний одружився
4. Скільки синів було у Панаса Мирного?
5. Назва першої поезії, якою дебютував письменник.
По вертикалі:
6. Місто, де жив останні роки Панас Мирний
7. Справжнє прізвище письменника
8. Яку службу ніс письменник до кінця свого життя?
9. Хто став праобразом бабусі Чіпки Вареника?
10. Хто допоміг Панасу Мирному надрукувати роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» за кордоном?
По горизонталі:
По вертикалі:
7. З якого міста Панас Мирний подорожував до Гадяча?
По горизонталі:
По вертикалі: