Прикметник.
Дидактичний матеріал
з української мови
С-1. Прикметник. Змінювання прикметників за родами та числами.
№1 С-1
1. Прочитай текст.
2. Спиши. Підкресли іменники і зв’язані з ними прикметники.
3. Визнач рід і число прикметників.
Тигр
Серед усіх звірів найбільш хижий і зухвалий є тигр. Шерсть на тигрі руда, смугаста, і тому він непомітний у густих заростях. Особливо небезпечний тигр для людини. В нього тиха хода, він хитрий і скритний. Старі тигри годинами висліджують беззбройних людей, бо зловити прудкого оленя чи козулю їм уже не під силу.
(За Є. Чарушиним.)
№2 С-1
1. Прочитай вірш.
2. Випиши сполучення іменника з прикметником.
3. В дужках зазнач рід прикметника.
Могутній дуб, прадавній дуб
Стоїть побіля яру.
Розкинув свій листатий чуб,
Чолом торкає хмару.
Старече згорблене гілля,
Кора, немов сталева,
Із лісу дідові здаля
Вклоняються дерева.
(М. Пригара.)
Зразок
Могутній (ч. р.) дуб.
№3 С-1
1. Прочитай вірш.
2. Випиши сполучення іменника з прикметником, в дужках зазнач число прикметника.
…Так пахнуть тільки у дитинстві
Гречаний вистояний мед,
І теплі руки материнські,
І неба зоряний намет,
І паленіючі морелі,
І місячний холодний пил,
І хліб на писаній тарелі,
І тирса з-під гарячих пил.
Так пахне світ.
(Р. Лубківський.)
Зразок.
Зоряний (одн.) намет.
3. Знайди у вірші прикметники, вжиті в переносному значенні.
№4 С-1
1. До кожного з поданих іменників добери по кілька прикметників, які б характеризували б предмет з різних сторін (колір, смак, форму і т.д.).
2. Визнач рід прикметників.
Будинок, конвалія, комбайн, слива, лимон, олівець.
Зразок.
Будинок (який?) великий, цегляний, красивий.
*3. З двома сполученнями склади речення і запиши їх.
№5 С-1
1. Спиши, дописуючи на місці крапок потрібні закінчення прикметників.
Океан (який?) безмежн.. . Пустеля (яка?) безмежн.. . Поле (яке?) безмежн.. . Костюм (який?) син.. . Річка (яка?) син.. . Море (яке?) син..
2. Визнач рід прикметників та іменників.
Зразок.
Океан (який?) безмежний.
*3. З окремими сполученнями склади і запиши речення, підкресли прикметники.
№6 С-1
1. Прочитай прислів’я.
2. Спиши, дописуючи на місці крапок потрібні закінчення, виділяючи їх.
Поган.. звістка швидко долітає. Гостр.. словечко коле сердечко. Під лежач.. камінь вода не тече. На сухе дерево і вогонь падає. На чуж.. труд ласий не будь. Тих.. вода греблі рве.
*3. Випиши прикметники, добери до них антоніми. Визнач рід прикметників і число.
Зразок.
Погана звістка – добра звістка (ж.р., одн.)
№7 С-1
*1. Від поданих іменників утвори прикметники, запиши разом з іменниками, що в дужках. Визнач рід утворених прикметників.
Синь (море). Дерево (стіл). Краса (квітка). Лагідність (сонечко). Вірність (товариш). Пшениця (хліб). Зелень (трава). Старанність (учень).
Зразок.
Синє море (с. р.).
*2. З двома сполученнями склади і запиши речення.
№8 С-1
*1. Переконструюй за зразком іменникові сполучення в іменниково-прикметникові.
Зразок.
Вулиця села - сільська вулиця.
Зупинка тролейбуса - …;
берег моря - …;
подвір’я школи - …;
костюм українця - …;
мед бджіл - …;
стежина лісу - … .
*2. З двома утвореними сполученнями склади і запиши речення. Підкресли в них прикметники, визнач рід і число.
№9 С-1
1. Від поданих іменників утвори прикметники, запиши їх у чоловічому, жіночому та середньому роді, виділи закінчення, постав наголос.
Сонце, весна, береза, сад, краса, дощ, мир.
Зразок.
Сонце - сонячний, сонячна, сонячне.
*2. З утвореними прикметниками склади і запиши кілька речень.
№10 С-1
1. Від іменників, що в дужках, утвори прикметники і запиши їх разом з поданими іменниками.
2. Визнач рід прикметників, виділи їх закінчення.
Ранок(осінь), вечір (зима), ліс (береза), садок (вишня), кімната (клас).
Зразок.
Осінній ранок (ч.р.)
3. З окремими словосполученнями склади і запиши речення.
№11 С-1
1. Вивчи вірш і запиши його по пам’яті.
2. Підкресли прикметники, визнач їх число і рід.
Осінні хмари, сірі, як слони.
Великі хмари холодом нагусли.
Червоне листя падає в гаю.
Летять у вирій дуже дикі гуси,
а я слонам привіт передаю.
(Л. Костенко.)
3. Випиши прикметники, які відносяться до іменника хмари. В якому значенні вони вжиті?
№12 С-1
*1. Склади текст з деформованих речень.
2. Добери до нього заголовок.
3. Підкресли прикметники, визнач їх рід і число.
весна, настала, чудова;
гріє, сонечко, тепло, яскраве;
листочки, на, з’явились, деревах, перші;
молода, зеленіє, травичка;
пташки, з, країв, повернулись, далеких.
№13 С-1
*1. Пошир записані речення за допомогою самостійно дібраних прикметників.
Прийшла весна. Дерева вкрилися листям. Зацвіли проліски. Повернулися додому птахи. У лісі щебече соловейко.
2. Визнач рід і число прикметників.
3. Визнач граматичну основу кожного речення.
№14 С-1
1. До поданих прикметників добери близькі за значенням прикметники, запиши їх групами.
Дружний, жвавий, яскравий.
Слова для довідки: рухливий, приятельський, сліпучий, меткий, приязний, осяйний, спритний, дружелюбний, моторний.
* 2. З окремими прикметниками склади і запиши речення.
№15 С-1
*1. Склади і запиши по два речення з прикметниками:
а) золотий,
б) глибокий,
в) гострий,
щоб вони були вжиті в одному реченні в прямому значенні, а в іншому реченні - в переносному значенні.
Зразок.
На руці в Оленки виблискував новенький золотий браслет.
Перед Петриком розкинувся безмежний золотий пшеничний лан.
№16. С-1
1. Із ряду слів, близьких за значенням, добери і встав замість крапок найбільш влучне.
На Оленці було красиве … плаття.
Восени листя на деревах стало … .
На столі лежало … яблуко.
Слова для довідки: багряний, рожевий, рум’яний.
№17 С-1
Поміркуй, яким з прикметників, поданих у дужках, можна замінити виділене слово? Запиши.
ХОЛОДНА джерельна вода. (Прозора, чиста, крижана).
ШВИДКА руденька білочка. (Весела, пустотлива, метка).
№18 С-1
1. Прочитай текст.
2. Добери до нього заголовок.
*3. До виділених слів добери антоніми так, щоб похмура осіння картина природи змінилась на весняну, сонячну. Змінений текст запиши.
ВАЖКІ ЧОРНІ хмари пливли по небу. СЕРДИТИЙ вітер гойдав віти дерев. ЖОВТЕ листя СУМНО тріпотіло від вітру. Настала ХОЛОДНА ПОХМУРА ОСІНЬ.
4. Підкресли прикметники, визнач їх рід і число.
№19 С-1
*1. Прочитай. Прикметники у поданих словосполу - ченнях заміни:
а) синонімами: безстрашний льотчик - … льотчик,
правильна відповідь - … відповідь,
відданий товариш - … товариш.
б).антонімами: сонячний день - … день,
легка задача - … задача,
чистий аркуш - …аркуш.
№20 С-1
1. Прочитай словосполучення. До прикметників, вжитих у переносному значенні, добери прикметники з прямим значенням.
Золота дитина - … дитина.
Срібний голос - … голос.
Золоті руки - … руки.
Гостре слово - … слово.
Зразок.
Золоті руки - вмілі руки.
*2. З будь-якою парою словосполучень склади і запиши речення.
№21 С-1
1. Прочитай прислів’я.
2. Випиши прикметники-антоніми разом з іменниками, до яких вони відносяться.
3. Визнач рід і число прикметників.
Великий чобіт на нозі, а малий - під лавкою. Добрі діла безшумно ходять, а злі діла дзвонять як дзвони. Шапка велика, а голова мала. Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля. З поганої трави не буде доброго сіна. Борода довга, а розум короткий. Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
Зразок.
Розумного ворога - дурного приятеля (ч.р., одн.)
№22 С-1
1. До поданих прикметників добери антоніми.
Красивий, теплий, широкий, тонкий, солодкий, темний.
Зразок.
Теплий - холодний.
*2. З окремими прикметниками склади і запиши речення.
№23 С-1
1. До поданих прикметників добери синоніми.
Хоробрий, красивий, швидкий, зелений.
Зразок.
Хоробрий - сміливий, безстрашний.
*2. З двома прикметниками склади і запиши речення.
№24 С-1
*1. Запиши прикметники, що можуть сполучатися зі словами: рівнина, рослини, ліс, повітря, кора.
Слова для довідки: плоский, хлібний, хвойний, легкий, грубий, горбистий, овочевий, листяний, гладенький, шорсткий, тоненький, хвилястий, плодовий, декоративний, прозорий, чистий, свіжий.
2 Визнач рід прикметників.
Зразок.
Рівнина - плоска, горбиста, хвиляста - ж. р.
№25 С-1
1. Прочитай. В реченнях тексту встав потрібні за змістом прикметники.
2. Підкресли прикметники-антоніми.
За будовою рослини відрізняються одна від одної. У калюжниці листки …, …, а в огірка …, … . Стебло в калюжниці досить …, …, а в огірка воно …, стелиться по землі.
Слова для довідки: гладенькі, округлі, шорсткі, зубчасті, товсте, прямостояче, тонке.
3. Визнач рід і число прикметників.
№26. С-1
1. Утвори словосполучення, дібравши до наведених іменників прикметники з довідки.
Серце, хвиля, воля, руки, погляд.
Слова для довідки: холодний, чистий, сталевий, срібний, золотий.
2. Підкресли закінчення прикметників, визнач рід і число.
Зразок
Золоті руки (мн.).
№27 С-1
1. Випиши в одну колонку словосполучення іменників з прикметниками у прямому значенні, а в другу - в переносному значенні.
Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, шовкові нитки, чисте поле, шовкові кучері, польові квіти, блакитний вогонь, чорна ніч, залізна лопата, привітний погляд, чарівна усмішка, яблуневі квіти.
2. Визнач рід прикметників.
№ 1 С-2
1. Провідміняй подані прикметники з іменниками в однині.
2. Виділи однакові закінчення прикметників.
Ясний ранок, чисте вікно, житнє поле, житній хліб.
№ 2 С-2
1. Спиши, дописуючи на місці крапок потрібні закінчення прикметників. У дужках познач рід, число і відмінок прикметників.
Насипало в лісі багато пухк.. біл.. снігу. А лісов.. тварини не бояться снігу і морозу. Одяглися в тепл.. хутро звірки, в густий пух пташки. Вони гуляють та шукають собі їжу.
(О. Копиленко.)
2. В другому та четвертому реченнях визнач граматичну основу.
№3 С-2
1. Прочитай текст.
*2. Спиши, ставлячи слова, що в дужках у потрібному числі, роді та відмінку.
3. Виділи в цих словах закінчення і визнач відмінок.
4. Добери заголовок.
Пролітав дрібний сніжок і осідав (білий) купками між грудками. Ховались під (пухнастим) снігом (опалий) листочки. Дерева стояли у (білий) мареві. Іній густо вкривав (кожний) гілочку. (Білою) наміткою впав на кущі і розбілив очерет та осоку.
(За Б. Грінченком.)
№4 С-2
1.Прочитай. Встав у подані речення прикметники, дібравши влучніші, постав їх у потрібному роді, числі та відмінку.
Рано встало (зимовий, весняний, веселий, золотий) сонечко. У повітрі лунає (веселий, дзвінкий, голосний) пісня жайворонка. Дівчинка заснула (міцний, солодкий, чарівний) сном. (Кучерявий, зелений, плакучий) верба схилила свої віти над водою.
2. В кожному реченні визнач граматичну основу.
№5 С-2
1.Запиши подані прикметники чоловічого і середнього роду в родовому відмінку однини.
2. Виділи закінчення.
Синій, вечірнє, давній, осіннє, веселий, зелений, добрий, щасливий.
Зразок.
Синій - синього.
*3. З двома прикметниками в родовому відмінку однини склади речення і запиши.
№6 С-2
* З поданими словосполученнями склади і запиши по два речення так, щоб іменник з прикметником стояли в першому реченні в родовому відмінку, а в другому - в знахідному відмінку.
Білий ведмідь, вірний друг, карпатський олень, рідний брат.
Зразок.
У лапах білого ведмедя сріблом виблискувала велика рибина. У міському зоопарку ми бачили красивого білого ведмедя.
№7 С-2
1. Прочитай текст.
2.Спиши, підкреслюючи прикметники в називному відмінку однини однією лінією, а прикметники в знахідному відмінку - двома.
3. Виділи закінчення прикметників, визнач їх рід.
Над річкою весело сяє яскраве літнє сонце. Воно посилає нам своє лагідне проміння. Ось один пустотливий промінчик ковзнув під зелений листочок. І засяяв маленький листочок, засміявся.
4. Визнач граматичну основу в кожному реченні.
5. В перших двох реченнях встанови зв’язок слів.
№8 С-2
*1. З поданими словосполученнями склади і запиши по два речення так, щоб іменник з прикметником стояли в першому реченні в називному відмінку, а в другому - в знахідному відмінку однини.
2. Виділи закінчення прикметників, познач відмінок.
Могутній дуб, зимовий ранок, рідне село, осіннє сонце.
Зразок.
Рідне село зустріло мене привітно. Сьогодні я відвідав своє рідне село.
№9 С-2
1. Подані словосполучення постав спочатку у давальному, потім у місцевому відмінках однини.
2. Виділи закінчення прикметників, визнач їх рід.
Хитрий лис, добрий песик, сильний кінь, співучий птах.
Зразок.
Н. в |
Д. в |
М. в. |
Добрий песик |
доброму песику |
на доброму песику |
*3. З окремими словосполученнями у давальному та місцевому відмінках однини склади і запиши по два речення.
4. До прикметника добрий добери антонім.
№10. С-2
1. Спиши, розкриваючи дужки.
2. Познач відмінок прикметників, виділи їх закінчення.
Одного (сонячний) дня я пішов до лісу. На галявині зупинився від (чудовий пташиний) співу. Це був соловейко.
На узліссі під (старий) дубом восени мишка вирила (невеличкий) нірку. Із травинок, (м’який) моху вимостила там (тепленький) кубельце.
№11 С-2
1. Прочитай текст.
*2. Спиши, поставивши прикметники, що в дужках, у потрібній формі.
3. Визнач рід, число та відмінок прикметників.
(Круглий й глибокий) озеро було затиснене між трьох високих кам’яних сопок. Воно, мов чаша з (невідомий синій) напоєм, застигло на (гостинний) столі (багатий) господаря степу.
(О. Донченко.)
№12 С-2
1. Прочитай текст.
2. Добери заголовок.
*3. До виділених іменників добери за змістом прикметники і відредагований, поширений прикмет- никами текст запиши.
Поблизу міста Запоріжжя височить дуб. Поряд з ним інші дерева мають вигляд карликів. Здалеку цей дуб скидається на парасольку. Йому дуже багато років. Цей дуб «пам’ятає» татаро-монгольські орди, козаків Запорізької Січі, військо Богдана Хмельницького. Про нього складено багато легенд. Багато негод прошуміло над ним.
(За С. Іванченком.)
4. Визнач відмінок прикметників.
№13 С-2
1. Від поданих іменників за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк- утвори прикметники.
Село, місто, ткач, гора, Україна, Володарка.
Зразок.
Село - сільський.
*2. Склади з утвореними прикметниками речення і запиши їх.
3. Визнач рід, число та відмінок прикметників.
№14 С-2
1. Прочитай.
2. Випиши прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
3. В дужках запиши іменники, від яких вони утворились.
У військовій музиці українських козаків була поширена дерев’яна труба, що звалася сурмою, або козацькою трубою. Це був сигнальний інструмент війська Запорізького.
(За Л. Черкаським.)
Зразок.
Козацького - козак.
№15 С-2
*1. Подані словосполучення постав в орудному відмінку однини, запиши їх.
2. Виділи закінчення прикметників, познач їх рід.
У Володарському районі, у вишневому саду, на синьому морі, у затишному дворі, у читальному залі, на вантажному автомобілі.
Зразок.
У Володарському районі - Володарським районом.
3. Визнач будову слова Володарський.
№16 С-2
1.Прочитай вірш, спиши.
Котилася тарілочка по крутій горі,
забавляла любих діток у моїм дворі.
Нам тієї тарілочки чому не любить -
хорошая, золотая і як жар горить.
Прийшла баба - сама чорна і чорний жупан,
заховала тарілочку у синій туман.
Золотую тарілочку всі знають давно:
то на небі сонце ясне на весь світ одно.
Чорна баба - нічка темна: із давніх-давен
покриває все на світі, як погасне день.
(Л. Глібов.)
2. Познач рід, число та відмінок прикметників.
№17 С-2
1. Прочитай прислів’я, поясни їх зміст.
2. Випиши іменники і зв’язані з ними прикметники чоловічого і середнього роду однини. Виділи закінчення.
3. В дужках зазнач рід, число та відмінок.
В здоровому тілі - здоровий дух. Чужим добром не забагатієш. Рибу солом’яним неводом не ловлять. Доброму слову ціни нема. У великому знанні - велика мудрість. Від щирого слова світ радіє.
*4. З окремими словосполученнями склади речення.
№18 С-2
1. Прочитай вірш.
2. Спиши. Підкресли іменники і зв’язані з ними прикметники в однині.
3. Над підкресленими прикметниками напиши скорочено рід і відмінок.
Дніпро
Прохолода на Дніпро лягла,
і останнє сонячне проміння
падає на кручі і каміння,
на ребро кленового весла…
Піднебесся вечора прозоре,
неосяжне зоряне шатро.
По землі й по небу плив Дніпро
в дальній обрій та у Чорне море.
(Л. Дмитерко.)
№19 С-2
1. До поданих іменників добери відповідні прикметники.
2. Запиши утворені словосполучення, виділи закінчення прикметників.
3. Визнач рід і відмінок прикметників. У дужках запиши до них питання.
Береза, кімната, весна, земля, пташка, школа.
Зразок.
Береза (яка?) струнка.
*4. З двома словосполученнями склади і запиши речення.
№20. С-2
1. Від поданих іменників утвори прикметники жіночого роду в називному відмінку однини. Запиши прикметники, виділи в них закінчення.
Щастя, краса, місто, книжка, дерево, розум.
Зразок.
Щастя - щаслива.
*2. З двома прикметниками склади і запиши речення.
№21. С-2
1. Подані словосполучення постав у родовому відмінку однини. Запиши їх. Виділи закінчення прикметників.
Рання осінь, осіння мелодія, щаслива родина, цікава книжка.
Зразок.
Рання осінь - ранньої осені.
*2. З двома словосполученнями в родовому відмінку однини склади і запиши речення.
№22 С-2
1. Прочитай вірш.
2. Спиши, вставляючи на місці крапок закінчення.
3. Виділи закінчення прикметників жіночого роду, визнач відмінок.
Руки
Тепл.. і ніжн.. - в матусі рука.
Дуж.. й солон.. вона - в моряка.
У сталевара - міцн.., мозолист.. .
Легк.., мов крило, - в піаніста-артиста.
В лікаря чуйн.. .
Шорстк.. - в хлібороба…
Тільки ніяк.. рука у нероби.
(Л. Савчук.)
4. Випиши словосполучення, які характеризують руки матері, моряка, сталевара. Прикметники підкресли.
№23 С-2
1. Спиши, вставляючи на місці крапок потрібні за змістом прикметники з довідки.
2. Визнач рід та відмінок цих прикметників, виділи їх закінчення.
В дуплі … груші жила білочка. Блиснула блискавка з … хмари. З … берези … краплями витікав сік. Однієї … днини ми пішли в ліс по суниці.
Слова для довідки: прозорими, чудової, старої, чорної, пораненої.
№24 С-2
1. Спиши, вставляючи на місці крапок потрібні за змістом прикметники з довідки.
2. Визнач рід та відмінок прикметників, виділи їх закінчення.
Ходить в полі вітерець в … тиші ранку. Квіти й трави цвітуть у .. росі. Річка спить у … кризі. У шапці ….та … іде з усміхненим лицем сам Дід Мороз.
Слова для довідки: білій, теплій, пухнастій, ранковій, синій.
3. До прикметника біла добери антонім.
№25 С-2
1. Подані словосполучення постав у давальному відмінку однини. Виділи закінчення.
Квітуча вишня, рання весна, пізня осінь, холодна зима, нова лялька, новорічна ялинка.
Зразок.
Квітуча вишня - квітучій вишні.
*3. З двома словосполученнями у давальному відмінку склади і запиши речення.
4. До прикметника рання добери антонім.
№26 С-2
1. Провідміняй подані словосполучення. Виділи закінчення в орудному відмінку.
Стара груша, мужня людина, співуча пташка.
*2. З окремими словосполученнями (на вибір) склади речення і запиши їх.
№27 С-2
1. Запиши подані прикметники спочатку у давальному, а потім у місцевому відмінках однини, виділи закінчення.
Червона калина, пахуча троянда, пізня осінь, кмітлива дівчинка.
Зразок.
Червона калина…………..червоній калині,………на червоній калині.
*2. Склади і запиши два речення так, щоб в одному реченні прикметник був у давальному відмінку однини, а в другому - у місцевому.
Зразок.
Багато чудових пісень і віршів присвячено червоній калині. На червоній калині коштовними діамантами переливалися краплинки роси.
№28 С-2
1. Прочитай текст.
2. Встав пропущені закінчення прикметників.
3 Випиши сполучення іменника з прикметником.
4. Визнач відмінок прикметників.
Однієї пізнь.. ночі стало дуже холодно. На прижовкл.. траві заблищали срібн.. кришталики льоду. Це прийшла до беріз пора золот.. осені. І принесла вона кожн.. із них у подарунок золот.. стрічки. Вплели берези подаровані осінню стрічки в зелен.. коси.
Зійшло сонце. Воно швидко розтопило кришталики льоду на березов.. листочках. Потім подивилося на білокор.. красунь і не впізнало їх. У зелен.. косах беріз променилися золот... стрічки.
Засміялося тихо сонечко, а берізки чомусь засумували.
(За В. Сухомлинським.)
№29 С-2
1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
2. Випиши сполучення іменника з прикметником до якого він відноситься.
3. Визнач рід, число і відмінок прикметників.
Цікаво, де живе жайворонкова пісня? Вона живе у весняному степу, над зораним полем, на зеленому роздоллі. І жайворонок ніколи не розлучається з нею. Спить він у степу біля сірої грудки землі. І пісня спочиває разом зі стомленою пташкою. Пісня для жайворонка - це головне в житті, то сама душа пташина. Тому й оберігає він свою пісню від буйного вітру, від холодної роси, від грозового дощу.
(За Є. Гуцалом).
№30 С-2
1. Прочитай вірш.
Чи зелена, а чи біла
в нас земля - не розберусь.
Добра, щедра, посивіла,
наче рідний наш дідусь…
(Г. Вієру.)
2. В колонку випиши прикметники жіночого роду. Потім постав їх в орудному і місцевому відмінках однини і запиши.
Зразок.
Зелена - зеленою, на зеленій.
*3. З трьома прикметниками склади і запиши речення.
С-3. Відмінювання прикметників і правопис відмінкових закінчень у множині.
№1 С-3
1. Подані прикметники постав у називному відмінку множини.
Присутній, літнє, зелене, рання, солодка, вузьке, гарячий, чиста, швидке, веселий.
Зразок.
Присутній - присутні.
2. Добери до них прикметники з протилежним значенням і запиши. Виділи закінчення прикметників.
Зразок.
Присутні - відсутні.
*3. З окремими прикметниками у називному відмінку множини склади і запиши речення.
№2 С-3
1. Спиши речення. Замість крапок встав подані в довідці прикметники у потрібному роді, числі та відмінку.
… верби купають у воді свої віти. (М. Вовчок) Вискочить сонце на мить, і знову лізуть на нього … хмари. Рано встало … сонечко, … сніг вкрив все навколо. (М. Коцюбинський)
Слова для довідки: пухнастий, кучерявий, золотий, важкий.
2. Визнач рід, число та відмінок прикметників.
№3. С-3
1. Прочитай текст. Спиши, ставлячи прикметники, що в дужках у потрібному відмінку і числі.
2. Визнач відмінок прикметників, виділи закінчення.
Глухарі
У (глухий) (сосновий) лісах живуть, зимують, годуються (смолистий) хвоєю (молоденький) сосен глухарі.
Глухарі - (рідкісний) птахи в наших лісах. Улітку переховуються вони разом з лосями в (глухий) хащах, у (моховий) (темний) болотах. За це деякі (сільський) мисливці називають глухарів моховиками.
Не кожному щастить побачити взимку у лісі глухарів, почути весною (дивовижний) їхні пісні.
(Розумний) мисливці бережуть (рідкісний) (лісовий) птахів, милуються їхньою силою та красою. (За І. Соколовим-Микитовим)
№4. С-3
1. У поданих реченнях визнач рід, число і відмінок прикметників.
2. Поясни, які з них вжиті в прямому, а які в переносному значенні.
У великі вікна невпинно лилося сонце і пекло високі соснові стіни. Займався пишний січневий ранок. Ясні сонячні промені срібними доріжками лягали по снігу між довгими тінями.
3. Добери антоніми до прикметників великі, високі, ясні, довгі.
№5 С-3
1. Прочитай прислів’я.
2 Випиши прикметники у називному відмінку множини разом з іменниками, від яких вони залежать.
Найкращі думки завжди приходять після діла. Неправдиві слова височини не досягнуть. Добрі діти доброго слова послухають. Загоюються й тяжкі рани, не забудеться слово погане.
*3 Придумай і запиши з ними речення так, щоб ці словосполучення стали в знахідному відмінку однини.
Зразок.
Петрикові стало дуже боляче, коли він почув ці образливі слова.
№6 С-3
1. Спиши, вставляючи на місці крапок пропущені букви і дописуючи потрібні закінчення прикметників.
2. Виділи закінчення прикметників, визнач відмінок.
Ш.почуть квіти про нічн.. зірниці, про ранков.. роси, про вітри ласкав.. Журавлі вже давно відл.тіли у далек.. тепл.. краї.
3. До слова нічні добери спільнокореневі слова.
4. Провідміняй словосполучення ласкаві вітри.
№7 С-3
1. Постав подані прикметники з іменниками у родовому відмінку множини і запиши. Виділи закінчення.
Рідне село, цікава подорож, добре серце, могутній дуб.
Зразок.
Рідне село - рідні села.
*2. З двома словосполученнями склади і запиши речення.
№8 С-3
1. Прочитай прислів’я.
2. Спиши. Підкресли прикметники у родовому відмінку однією лінією, а у місцевому - двома.
Світ не без добрих людей. У добрих звичаїв добре життя. І в чужих краях люди хліб їдять. І від солодких слів буває гірко. Від кривих дерев і тінь крива.
*3. До словосполучень прикметників з іменниками добери словосполучення, протилежні за значенням.
Зразок.
Кривих дерев - прямих дерев.
№9 С-3
*1. Склади і запиши твір на тему «Весна прийшла». Використай дані слова і словосполучення.
Весна, сонце, лагідні промінці, щебетливі пташки, веселі струмочки, перші весняні квіти, сонна земля.
2. У складеному і записаному творі підкресли прикметники і визнач їх відмінок.
№10 С-3
1. Прочитай прислів’я.
2. Спиши. Підкресли прикметники, визнач відмінок і виділи закінчення.
Зерно зважують вагами, життя - добрими ділами. Добре чужими руками жар загрібати. Спить, як заєць, з відкритими очима. За хорошими друзями іди на край світу. Голими руками не битися з ворогами.
*3. Із словосполученням добрі діла склади і запиши речення.
№11 С-3
1.Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
2. Випиши сполучення іменників з прикметниками в множині.
3. Визнач відмінок і число прикметників, виділи закінчення.
Вже на початку червня на відкритих місцях з’являються різноколірні шапочки сироїжок. Приблизно з другої половини місяця виростають перші підберезники, красноголовці, маслюки. можна вже зустріти боровика. Справжні червневі гриби - лисички. Під деревами і кущами, в траві ховаються мухомори, бліді поганки. До перших снігів у лісі можна зустріти опеньки, зеленки.
(Журнал «Барвінок»)
*4. Постав виписані словосполучення у давальному та місцевому відмінках множини.
Зразок.
Різноколірні шапочки, .різноколірним шапочкам, .на різноколірних шапочках.
№12 С-3
1. Спиши, вставляючи на місці крапок прикметники з довідки.
2. Визнач рід і відмінок прикметників, виділи їх закінчення.
От і ліс! Стоять мовчазно
в … шатах дерева
і навколо блиск …,
сон і тиша … .
(Н. Забіла)
Слова для довідки: зимова, алмазний, білих.
3. Зроби звуко-буквений аналіз слова стоять.
№13 С-3
1. Прочитай текст.
2. Випиши іменники і прикметники, які з ними зв’язані.
3. Визнач відмінок, рід і число прикметників, виділи закінчення.
Червоне, розігріте біля вогню обличчя, круглі, як у птаха, маленькі руді очі, великий круглий живіт, круглі одутлі щоки, кругла на голові масна лисина - все в ньому було кругле…
Через деякий час з’явився і довгов’язий. Він був високий, вузькоплечий, з невеличкою головою, що сиділа на тоненькій довгій шиї, мов сокира на топорищі…
Поблискуючи маленькими гадючими очима, він… зайшов до хати.
(Ю. Збанацький)
№14 С-3
*1. Склади твір за опорними словами на тему « Ліс узимку». Запиши.
2. В записаному творі підкресли прикметники, визнач їх відмінок.
Гарний день, сліпучий сніг, пишні ялини, веселий настрій, дзвінкі голоси.
1