Презентація до уроку: "Правопис -ться, -шся в кінці дієслів"

Про матеріал
Матеріал допоможе поглибити знання учнів про дієслово, про написання м'якого знака в закінченнях дієслів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В КІНЦІ ДІЄСЛІВМорфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Бліцопитування

Номер слайду 2

Бліцопитування. Морфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Словниковий диктант. Запишіть дієслова. Поясніть їх правопис. Виполеш, виполе, виполемо, виполете; збудуєш, збудує, збудуємо, збудуєте; порадишся, порадиться, порадимося, порадитесь; приклеїш, приклеїть, приклеїмо, приклеїте.

Номер слайду 3

Морфологія. Дієслово. Словниковий диктант. Запишіть дієслова. Поясніть їх правопис. Виполеш, виполе, виполемо, виполете; збудуєш, збудує, збудуємо, збудуєте; порадишся, порадиться, порадимося, порадитесь; приклеїш, приклеїть, приклеїмо, приклеїте. Лінгвістичне дослідження. Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Від меча рана загоїться, а від лихого слова - ніколи. Удар забувається, а слово пам'ятається. Знайдіть дієслова на -ться. Зробіть висновок про їх правопис. Складіть монологічне висловлювання за змістом одного із прислів’їв.

Номер слайду 4

Морфологія. Дієслово. Лінгвістичне дослідження. Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Від меча рана загоїться, а від лихого слова - ніколи. Удар забувається, а слово пам'ятається. Знайдіть дієслова на -ться. Зробіть висновок про їх правопис. Складіть монологічне висловлювання за змістом одного із прислів’їв.

Номер слайду 5

Морфологія. Дієслово. Самостійна робота з підручником. Ознайомтеся з орфограмою «Правопис -ться, -шся в кінці дієслів». Запишіть приклади до орфограми в зошит. Прочитайте уважно текст. Український рушник

Номер слайду 6

Морфологія. Дієслово. Робота з текстом. Прочитайте уважно текст. Український рушник. Важливі події, народні свята й обряди немислимі без вишитих рушників, які, крім декоративного, мали образно-символічне значення. Мабуть, у всьому декоративному мистецтві немає іншого такого предмета, який би концентрував у собі стільки символічного змісту. Вишитий рушник - це один з елементів матеріальної та духовної культури. Селянина рушник супроводив протягом усього житія - і в радості, і в горі. Він символізував гостинність, на ньому підносили дорогим гостям хліб-сіль. Будуючи хату, рушниками підіймали сволока, потім їх дарували майстрам. На рушники приймали новонароджених, з ними проводжали людину в останню путь. Особливо важливу роль відігравали рушники у весільному ритуалі. Рушники дарували старостам, перев'язували через плече, якщо на заручинах доходили згоди. На заручинах рушником зв'язували руки молодим - це було символом щасливого спільного житія. Рушники використовували під час проводів на службу як знак побажання щасливої дороги і найшвидшого повернення. Вишиваний рушник - найдорожчий подарунок матері в дорогу синові, це пам'ятка про дім. побажання щастя в новому житті. Вишивання - один з найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва слов’ян. У своїх роботах народні майстри відбили вічний потяг людини до краси, зв’язок з природою (За Т. В. Кара-Васильєвою). Складіть за змістом тексту 4-5 запитань тестового характеру. Поясніть розділові знаки в першому абзаці тексту. Випишіть з третього абзацу тексту всі дієслова і поставте їх у другу особу однини.

Номер слайду 7

Морфологія. Дієслово. Робота з текстом. Складіть за змістом тексту 4-5 запитань тестового характеру. Поясніть розділові знаки в першому абзаці тексту. Випишіть з третього абзацу тексту всі дієслова і поставте їх у другу особу однини. Конструювання мовних одиниць

Номер слайду 8

Морфологія. Дієслово. Конструювання мовних одиниць. Утворіть від наведених дієслів форму другої особи однини. Поясніть орфограму. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Кинутись, носити, висловитися, сміятися, каятися.

Номер слайду 9

Морфологія. Дієслово. Конструювання мовних одиниць. Запишіть загадки, відгадайте їх. Замість крапок поставте, де потрібно, знак м'якшення. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів.1. Дві сестри до осені зеленіют.., потім одна червоніє, а друга чорніє. 2. Мене просят.., і чекают.., а як прийду - утікают... 3. Йде слідом за тобою, утікай – не утечеш.., доганяй – не доженеш... 4. Стоїт.., колихаєт..ся, головою величаєт..ся, а торкнеш.. - кусаєт..ся.

Номер слайду 10

Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Запишіть речення, поясніть вивчені орфограми. Орфографічний практикум1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати.

Номер слайду 11

Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів.https://learningapps.org/display?v=p47k3cs8n23 Лінгвістична гра 1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати.

Номер слайду 12

Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Що нового ви дізналися на уроці?Рефлексія1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати. Яке значення має вивчення цієї теми для вас?Домашнє завдання

Номер слайду 13

Складіть і запишіть невеликий твір у публіцистичному стилі на тему «Скарби рідного краю», використовуючи дієслова у формі 2-ї особи однини. За потреби ско­ристайтеся лексичним матеріалом, поданим у довідці. ДОВІДКА. Гордишся, усвідомлюєш, знаєш, бачиш, радієш, розумієш, відчуваєш, спостерігаєш, вивчаєш, надієшся, милуєшся, збагачуєшся, розвиваєшся. Морфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Бліцопитування. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петренко Вікторія Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
1921
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку