ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В КІНЦІ ДІЄСЛІВМорфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Бліцопитування
Номер слайду 2
Бліцопитування. Морфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Словниковий диктант. Запишіть дієслова. Поясніть їх правопис. Виполеш, виполе, виполемо, виполете; збудуєш, збудує, збудуємо, збудуєте; порадишся, порадиться, порадимося, порадитесь; приклеїш, приклеїть, приклеїмо, приклеїте.
Номер слайду 3
Морфологія. Дієслово. Словниковий диктант. Запишіть дієслова. Поясніть їх правопис. Виполеш, виполе, виполемо, виполете; збудуєш, збудує, збудуємо, збудуєте; порадишся, порадиться, порадимося, порадитесь; приклеїш, приклеїть, приклеїмо, приклеїте. Лінгвістичне дослідження. Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Від меча рана загоїться, а від лихого слова - ніколи. Удар забувається, а слово пам'ятається. Знайдіть дієслова на -ться. Зробіть висновок про їх правопис. Складіть монологічне висловлювання за змістом одного із прислів’їв.
Номер слайду 4
Морфологія. Дієслово. Лінгвістичне дослідження. Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Від меча рана загоїться, а від лихого слова - ніколи. Удар забувається, а слово пам'ятається. Знайдіть дієслова на -ться. Зробіть висновок про їх правопис. Складіть монологічне висловлювання за змістом одного із прислів’їв.
Номер слайду 5
Морфологія. Дієслово. Самостійна робота з підручником. Ознайомтеся з орфограмою «Правопис -ться, -шся в кінці дієслів». Запишіть приклади до орфограми в зошит. Прочитайте уважно текст. Український рушник
Номер слайду 6
Морфологія. Дієслово. Робота з текстом. Прочитайте уважно текст. Український рушник. Важливі події, народні свята й обряди немислимі без вишитих рушників, які, крім декоративного, мали образно-символічне значення. Мабуть, у всьому декоративному мистецтві немає іншого такого предмета, який би концентрував у собі стільки символічного змісту. Вишитий рушник - це один з елементів матеріальної та духовної культури. Селянина рушник супроводив протягом усього житія - і в радості, і в горі. Він символізував гостинність, на ньому підносили дорогим гостям хліб-сіль. Будуючи хату, рушниками підіймали сволока, потім їх дарували майстрам. На рушники приймали новонароджених, з ними проводжали людину в останню путь. Особливо важливу роль відігравали рушники у весільному ритуалі. Рушники дарували старостам, перев'язували через плече, якщо на заручинах доходили згоди. На заручинах рушником зв'язували руки молодим - це було символом щасливого спільного житія. Рушники використовували під час проводів на службу як знак побажання щасливої дороги і найшвидшого повернення. Вишиваний рушник - найдорожчий подарунок матері в дорогу синові, це пам'ятка про дім. побажання щастя в новому житті. Вишивання - один з найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва слов’ян. У своїх роботах народні майстри відбили вічний потяг людини до краси, зв’язок з природою (За Т. В. Кара-Васильєвою). Складіть за змістом тексту 4-5 запитань тестового характеру. Поясніть розділові знаки в першому абзаці тексту. Випишіть з третього абзацу тексту всі дієслова і поставте їх у другу особу однини.
Номер слайду 7
Морфологія. Дієслово. Робота з текстом. Складіть за змістом тексту 4-5 запитань тестового характеру. Поясніть розділові знаки в першому абзаці тексту. Випишіть з третього абзацу тексту всі дієслова і поставте їх у другу особу однини. Конструювання мовних одиниць
Номер слайду 8
Морфологія. Дієслово. Конструювання мовних одиниць. Утворіть від наведених дієслів форму другої особи однини. Поясніть орфограму. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Кинутись, носити, висловитися, сміятися, каятися.
Номер слайду 9
Морфологія. Дієслово. Конструювання мовних одиниць. Запишіть загадки, відгадайте їх. Замість крапок поставте, де потрібно, знак м'якшення. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів.1. Дві сестри до осені зеленіют.., потім одна червоніє, а друга чорніє. 2. Мене просят.., і чекают.., а як прийду - утікают... 3. Йде слідом за тобою, утікай – не утечеш.., доганяй – не доженеш... 4. Стоїт.., колихаєт..ся, головою величаєт..ся, а торкнеш.. - кусаєт..ся.
Номер слайду 10
Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Запишіть речення, поясніть вивчені орфограми. Орфографічний практикум1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати.
Номер слайду 11
Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів.https://learningapps.org/display?v=p47k3cs8n23 Лінгвістична гра 1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати.
Номер слайду 12
Морфологія. Дієслово. Прочитайте утворені слова. Запишіть фонетичну транскрипцію слів. Що нового ви дізналися на уроці?Рефлексія1. Якщо дерево лише вранці посадив, то дров надвечір з нього не нарубаєш. 2. Не згорить, як вогню не запалиш. 3. Мисливець нахваляється, а звір в нору ховається. 4. Не смаж птаха, якого не впіймав. 5. Ледар три дні надувається, поки взувається. 6. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 7. Умієш говорити — умій слухати. Яке значення має вивчення цієї теми для вас?Домашнє завдання
Номер слайду 13
Складіть і запишіть невеликий твір у публіцистичному стилі на тему «Скарби рідного краю», використовуючи дієслова у формі 2-ї особи однини. За потреби скористайтеся лексичним матеріалом, поданим у довідці. ДОВІДКА. Гордишся, усвідомлюєш, знаєш, бачиш, радієш, розумієш, відчуваєш, спостерігаєш, вивчаєш, надієшся, милуєшся, збагачуєшся, розвиваєшся. Морфологія. Дієслово. Що таке дієслово?Які ознаки дієслів є постійними? Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть дієслова, які мають постфікс -ся. Змініть дієслово «дивитися» за особами. Бліцопитування. Домашнє завдання