В. Ю. Владика
вчитель початкових класів Башуківської ЗОШ І –ІІ ступенів
Лопушненської сільської ради Кременецького району
Добірка завдань
Розвиваємо мислення
на уроках курсу
« Я досліджую світ»
Постійний творчий пошук спонукає вчителя максимально використати час на кожному уроці. Адже будь – який урок є своєрідною майстернею, у якій формується вміння мислити продуктивно.
Завдання з посібників « Планета Міркувань» органічно вплітаються у хід будь – якого уроку. Тим самим сприяють його ефективності та активізують пізнавальну діяльність школярів.
На уроках курсу « Основи здоров’я» теж можна і потрібно використовувати завдання на розвиток продуктивного мислення. Підібрані вправи сприятимуть формуванню у дітей здатності до узагальнення, абстрагування, вміння класифікувати і порівнювати, проявляти кмітливість.
Тема. Значення здоров'я для людини.
(Вправи на розвиток невербального і вербального логічного мислення, спостережливості)
– Знайдіть зайві малюнки. Чому ви так вважаєте?
– Використовуючи малюнки, продовжте речення: Здоровий – це коли…
– Вставте голосні звуки, утворіть зі слів прислів’я і поясніть його:
_ зд_р_в_м_ т_л_ – зд_р_в_й д_х. (У здоровому тілі здоровий дух.)
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
– Заповніть клітинки кросворда, відповідаючи на питання: що сприяє збереженню здоров’я? Використовуй слова із довідки.
Довідка: загартовування,
добрий настрій,
спорт,
режим,
прогулянка,
харчування.
Тема. Здоров'я і хвороби. Практична робота. Моделювання поведінки з інфекційними хворими.
( Вправи на розвиток евристичного, наочно – схематичного мислення)
– Вставте пропущені букви у слова. Складіть речення з словами, які утворили. ( Інфекція, щеплення, хвороба, вакцина, температура, імунітет). Прочитайте девіз по вертикалі. ( Не хворій)
І_ФЕКЦІЯ
Щ_ПЛЕННЯ
_ВОРОБА
_АКЦИНА
О
ТЕМПЕ_АТУРА
_МУНІТЕТ
Й
– Поясни ланцюжок і склади аналогічний.
Тема. Індивідуальні особливості росту й розвитку учнів: дівчаток і хлопчиків.
( Вправи на розвиток невербального логічного мислення)
– Подивіться на малюнки і виберіть зайвий . Чому ви так вважаєте?
Що сприяє росту і розвитку людини?
|
– За допомогою малюнків поєднайте назви казкових героїв і ті помилки, яких вони допустилися.
Мишенята
Бурундук
Котик
Собачка
Вовк
Щур
читати ходячи
гратися з портфелем
носити важкі речі
писати і їсти
показувати язика
надягненим вчити уроки
Тема. Режим дня. Ознаки втоми. Вчимося і відпочиваємо.
( Вправи на розвиток мови і наочно – схематичного мислення)
– Допишіть речення, використовуючи слова із довідки.
Довго в ліжку не спи, а вранці зарядку __________.
Як прокинувся вставай – ліні волі не ____________.
Квітку роса умила , а тебе умиє _________.
У школі, в класі не брудни, сміття побачиш – ___________.
Одяг поскладай, а тоді на вулицю _____________.
Книжки в ліжку не читай, а швидко спати _________.
Довідка. Лягай, прибери, роби, давай, мило, поспішай.
– Чому необхідно дотримуватись розпорядку дня?
Розгляньте малюнки. Домалюйте стрілки на годинниках.
– Розгляньте малюнки. Які пори року зображено? З’єднайте речі з відповідними порами року.
– Допоможіть хлопчику розділити дані предмети на 4 групи:
Тема. Предмети і засоби особистої гігієни. Догляд за шкірою, волоссям, нігтями.
( Вправи на розвиток вербального і евристичного мислення)
– Відгадайте загадки:
Зубів багато, а нічого не їсть. (Гребінець)
Гладеньке й пахуче, миє чисто. (Мило)
Рівненька спинка, на черевці щетинка, по зубах стрибала, бруд виганяла. (Зубна щітка)
Поки вона гуляла, спинка рожевою стала. (Губка)
Гра « Що тут не так?»
– Знайдіть неправильні твердження. Поясніть свій вибір.
□ Чистити зуби зубною щіткою.
□ Використовувати зубну пасту.
□ Робити це один раз на тиждень.
□ Робити це двічі на день.
□ Для чищення рота використовувати жуйку.
□ Лікувати зуби, вживаючи багато цукерків.
□ Для зубів корисні овочі і молочні продукти.
– Розгляньте малюнки. Які правила особистої гігієни знає і виконує Бурундучок? Запишіть їх самостійно.
|
– Про кого кажуть:
« На шиї хоч гречку сій»
« У його вухах кури ночували» ?
Розв’яжіть кросворд.
|
4
|
|
7
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
2
|
|
|
5
|
|
|
||
|
|
|
|
8
|
||||
|
|
|
|
|
||||
1
|
|
|
3
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
2. Що прикрашає людину?
3. Що ми повинні мити перед їжею?
4. Щоб оцінити свій зовнішній вигляд, слід подивитися у…
5. На ногах їх потрібно обрізати прямо, а на руках округло.
6. Народна мудрість вчить: «Тримай голову в холоді, а... — в теплі...»
7. Цю хустинку потрібно тримати в кишені або сумочці.
8. Як називають бруднулю іншим словом?
– Якщо ви все зробили вірно, то по горизонталі прочитаєте, яким завжди повинен бути учень. ( Акуратним)
– Розгляньте малюнок і розмалюйте помічників Мийдодіра.
- Доберіть до слів узагальнююче слово і розкажіть, як ви користуєтеся цими речами.
Тема. Їжа, корисна для здоров'я.
( Вправи на розвиток евристичного мислення, узагальнення)
– Відгадайте загадки і з’єднайте їх з малюнками – відгадками.
|
Хвалить його кожен,
Любить його кожен,
І дня ми без нього,
Прожити не можем. (Хліб)
Білий, як сніг, у пошані у всіх,
До рота попав, там пропав. (Цукор)
Маленьке, кругленьке із горщика впало.
Нема таких ковалів, щоб його скували. (Яйце)
Химерний, маленький, бокатий, товстенький.
Чимось смачним напхавсь, в окропі скупавсь. (Вареник)
Рідке, а не вода; біле, а не сніг. (Молоко)
– Доберіть узагальнююче слово до кожної групи продуктів. Виберіть корисні.
Гра « Так чи ні»
– Виберіть і позначте + корисну їжу, а – шкідливі їжу.
□ овочі
□ компот
□ чіпси
□ сир
□ цукерки
□ сметана
□ морозиво
□ фрукти
□ жуйка
□ молоко
□ риба
□ чай
Корисну для людського організму їжу дають людині тварини і рослини. Обведіть зеленим кольором продукти харчування рослинного походження, а червоним — тваринного.
Тема. Фізичні вправи і здоров'я.
( Вправи на розвиток спостережливості)
– Розгляньте малюнки. Якими видами спорту займаються діти?
– Знайдіть 6 розбіжностей.
Складіть прислів’я і поясніть їх.
Ходи більше —
Якщо хочеш бути сильним —
Якщо хочеш бути розумним —
Не дивись на вік —
бігай
й проживеш довше.
думай.
дивись на здоров'я.
– Виберіть ті предмети, які допоможуть вам займатись спортом.
Тема. Правила загартовування, їх дотримання в різних умовах.
( Вправи на розвиток спостережливості, евристичного та логічного мислення)
– Як можна загартовуватись у різні пори року? Розкажіть.
– Які три чинники допомагають вам загартовуватися? (Сонце, повітря, вода)
– З’єднайте способи загартовування і час, коли це можна робити. Той малюнок, де загартовуються сонцем обведіть жовтим кольорои, повітрям – коричневим і водою – синім.
|
– Прочитайте прислів’я – анаграми і поясніть їх.
Читас даво—ляд рохвоби дабі. ( Чиста вода – для хвороби біда)
Даво – це щалюці коранва саро. ( Вода – це цілюща ранкова роса).
– Чим пов’язані ці поняття? Визначте позитивний і негативний вплив на здоров’я людини .
Тема. Поведінка з рідними, товаришами, друзями, знайомими, незнайомими.
( Завдання на розвиток вербального мислення, логіки)
– Вибери ті якості, які б ти хотів бачити у своєму другові і підкресли їх. Дві найважливіші на твою думку підкресли двома лініями.
Ласкавий, ябеда, жадібний, чуйний, добрий, брехливий, правдивий, працелюбний, вірний, злий, байдужий, щедрий.
– Склади «плутанку» слів у прислів'я. Поясни його.
Друга а знайдеш – шукай тримай.
Друзі біді в пізнаються.
Людина друга , без як без їжа солі.
Розв’яжіть цікаву задачу про дівчаток:
На лавці сидять троє дівчаток, що зібралися йти на виставу до лялькового театру, і чекають свою товаришку. Посередині не Софійка, скраю — не Іринка, з квітами — не Софійка. Де ж сидить Даринка?
– Закресли букви О і прочитай зашифроване прислів’я. Поясни його зміст.
ОЗУОМІВ СОКРИВОДИТОИ – ОУИОІЙ ВОИБАОЧИТИОСЯ.
( Зумів скривдити – умій вибачитися)
Тема. Права та обов’язки дитини вдома і в школі.
( Вправи на розвиток логіки і вербального мислення)
– Поєднайте зеленою лінією ваші права, а червоною ваші обов’язки.
Відпочивати
Старанно вчитись
Допомагати мамі
Отримати медичну допомогу
Не ображати менших
Чемно поводитись
Проживати у будинку
Піклування рідних
– З’єднай слова у речення і прочитай право дитини.
Доповніть речення:
Бабуся – це мама … чи … .
Дідусь – це тато … чи … .
Прабабуся – це мама … .
Прадідусь – це тато … .
Мамин син – це мій … .
Татова дочка – це моя … .
– Скажіть, які правила поведінки порушують учні? Пронумеруйте.
□ □ □
1. Порушують порядок, смітять у класі.
2. Малюють у недозволених місцях.
3. Псують шкільне майно, пишуть по партах.
– Розв’яжіть цікаві задачі:
• Сестра з’їла 3 яблука, а братик 4. Скільки яблук з’їла бабуся.
• Бабуся старша за татка на 15 років, а дідусь – на 18 років. Хто старший бабуся чи дідусь?
Тема. Безпечна поведінка вдома. Користування телевізором, комп’ютером.
( Вправи на спостережливість, розвиток невербального мислення)
– Продовжте речення:
Телевізор, холодильник, комп’ютер, пральна машина – це… .
– Розгляньте малюнки. Зафарбуйте квадратики зеленим кольором біля приладів, якими вам дозволено користуватися; червоним — біля приладів, якими заборонено користуватися; жовтим — біля приладів, якими дозволено користуватися, якщо поряд дорослі.
– Замалюйте ті, які є у вас вдома.
Відгадайте загадки:
Що дім освітлює щоднини,
Без полум'я вечерю зварить,
Працює в електромашинах,
А необачних сильно вдарить?
(Струм)
Що зараз майже в кожнім домі
Є необхідним, безперечно,
Бо варить їжу всім без втоми?
Хоч він — отруйний, небезпечний,
Ним користуємось щораз...
Вже здогадалися? Це ... (газ)
– Знайди, який електроприлад увімкнений в мережу?
– Знайдіть зайвий малюнок. Чому? Хто із зображених героїв може постраждати від ураження електричним струмом?
– За допомогою малюнків продовжте речення: Не можна …
Тема. Причини виникнення пожеж, аварій. Небезпечні речовини (отруйні, горючі, легкозаймисті).
( Вправи на розвиток логіки, спостережливості)
– Розгляньте малюнки. Як потрібно користуватися цими предметами? Біля кожної групи предметів запишіть у кружечках відповідну цифру.
1. Приймати лише за призначенням лікаря.
2. Оберігати від вогню.
3. Користуватися обережно, щоб не розбити.
4. Не чіпати, не відкривати, не нюхати, не користуватися.
– Яких правил не дотримуються звірі? Складіть для них речення – поради.
|
– Підберіть слово, яке б узагальнювало ці предмети.
– Що ви знаєте про поведінку з ними?
– Розгляньте малюнки. Як можна назвати предмети ? Що знаєте про поведінку з ними?
Тема. Безпека з інструментами.
( Вправи на розвиток евристичного мислення)
– Відгадайте загадки:
У легкого держака голова важка. (Молоток)
Я блискуча, я гостренька, маю вічко маленьке. ( Голка)
Зуби гострі маю, дрова вмить перерізаю. ( Пилка)
Тнуть усе, що тнеться. ( Ножиці)
Н – 2, Ц – 2 Г – 1, К – 1 |
– Розшифруй головоломку.
– Які інструменти потрапили у портфель Незнайка?
Тема. Безпека в школі . Ситуації можливої небезпеки в школі: сходи, їдальня, спортивна зала, туалет. Вибір місця для ігор на перервах і в позашкільний час.
(Завдання на розвиток вербального і логічного мислення)
Гра « Хрестики – нулики»
Біля правильної відповіді постав Х, а біля неправильної – O .
Не встромляй руку в дверні отвори.
Не дивися собі під ноги.
Не перегинайся на сходах через поручня.
Не бігай по сходах.
Не грайся столовими приборами у їдальні.
Не пропускай у дверях старших.
Не дотримуйся порядку у туалеті.
Не розмовляй з повним ротом, не смійся.
– Подумайте і напишіть пропущені слова у схемах.
Тема. Безпека на дорозі. Правила пішохідного руху. Дорожня розмітка.
(Завдання на розвиток спостережливості, евристичного мислення)
– Відгадайте загадки:
Підморгне зеленим оком — ми йдемо,
Підморгне червоним оком — стоїмо. (Світлофор)
Йде з села до села, а з місця не зрушить. (Дорога).
Маленькі будиночки по місту біжать.
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять. (Автобус)
Я не їм вівса, ні сіна, дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,кого хоч наздожену. (Автомашина)
Біжать чотири брати і один одного не можуть наздогнати. (Колеса)
– Впиши у клітинки кросворда букви так, щоб отримати назви різних видів транспорту.
– Чи відомо вам, що існує незвичайна мова - мова дороги. Цією мовою з водіями пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу. Це дорожні знаки та спеціальна розмітка . Зафарбуйте в зелений колір сліди, які показують правильний шлях переходу через дорогу, червоним - неправильний.
Розгадайте ребус
(Автомобіль)
– Знайди силует сірої машини, розмалюй його.
Тема. Безпека на відпочинку. Ігри біля будинку.
( Вправи на розвиток логічного мислення)
– Виберіть правильно із довідки ігри: народні, спортивні, небезпечні.
– Подумай, яку людину треба вставити:
Тема. Сонце корисне й шкідливе. Правила поведінки на сонці.
( Вправи на логіку)
– Попрацюйте з інтелектуальними шарадами :
Мій перший склад миліш за все на світі,
А другий вказує на все .
А разом люблять всі його:дорослі й діти,
Бо всім воно тепло несе. ( Сонце)
Розгляньте малюнок і скажіть, що добре і що погане може статись, коли так відпочивати?
Тема. Літні та зимові розваги.
(Завдання на розвиток спостережливості, наочно – схематичного мислення)
– Подивіться уважно і знайдіть зайві елементи у цьому малюнку. Обґрунтуйте.
– Щоб узимку було тепло, одягайте рукавички. Домалюйте другу рукавичку.
– Попрацюйте з шарадами:
У річці, в морі, в океані істоти здавна ці живуть.
Якщо допишеш Г спочатку – у лісі восени ростуть. ( Гриби)
– Підпиши під кожним грибом його номер, отруйні гриби обведи чорним кольором.
1 БІЛИЙ ГРИБ
2 ОПЕНЬКИ
3 ПІДОСИЧНИК
4 СИРОЇЖКА
5 БЛІДА ПОГАНКА
6 ПІДБЕРЕЗНИК
7 СТРОЧОК
8 ЛИСИЧКА
– Розв’яжіть цікаву задачу:
Троє хлопчиків спускались з гірки на санчатах. Дмитрик проїхав далі ніж Петрик. Петрик зупинився ближче, ніж Дмитрик, але далі, ніж Тарасик. Хто зупинив
ся найближче до гірки?
– Відгадай метаграму:
З «и» – брати, у батьків діти.
Якщо «и» на «а» змінити –
Взимку будуть нас возити. ( Сини – сани)
Тема. Безпека у спілкуванні з тваринами.
( Вправи на розвиток евристичного мислення)
– Послухайте і відгадайте загадки про тварин:
(Верблюд)
( Жаба)
• У нашої бабусі сидить дід у кожусі, проти печі гріється, без води умиється. (Кіт)
• Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця, голос тоненький, а ніс довгенький, хто його уб'є, той свою кров проллє. (Комар)
• Іде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (Корова)
• Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь. (Осел)
• Двічі родився, у школі не вчився, а години знає. (Півень)
• Хто на собі свій будинок носить? (Черепаха, слимак)
• Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.(Сова)
• Живе чорне, умре червоне. (Рак)
• Сірий, зубастий по полю блукає, ягнят шукає. (Вовк)
• Червонясту шубку має,
• По гілках вона стрибає, хоч сама мала на зріст,
та великий має хвіст, як намисто, оченята. Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)
– З’єднай стрілками назви тварин і їх малюнки.
кліщ ґедзь комар оса
– Знайди і замалюй різними кольорами тварин, що мешкають у лісі:
Ї |
Ж |
С |
О |
В |
К |
А |
Б |
А |
Л |
А |
К |
В |
А |
В |
У |
Ж |
Н |
И |
С |
И |
О |
В |
К |
Ж |
А |
Б |
З |
А |
Ц |
Я |
В |
Е |
Д |
М |
А |
С |
Є |
Ц |
Ь |
Й |
Л |
О |
І |
Д |
О |
Л |
О |
В |
Е |
О |
Л |
Е |
Ь |
Б |
І |
Л |
К |
Г |
С |
Ь |
Н |
Ь |
О |
С |
А |
А |
А |
Д |
Ю |
К |
А |
– Розгадай метаграму:
З буквою «и» звір хижий і дикий,
Душить кури та індики.
«І» змінити замість «и» –
Миттю звір біжить туди. ( Лис – ліс)
Тема. Емоції і здоров’я. Практична робота. Розпізнавання позитивних і негативних емоцій. Роль позитивних емоцій для зміцнення здоров’я.
( Вправи на розвиток вербального і логічного мислення)
– Складіть прислів’я і поясніть їх.
Велийсе місх – зв’яродо. ( Веселий сміх – здоров’я)
Жубар в’язродо биєравід. ( Журба здоров’я відбирає)
– Проведіть лінію так, щоб на одній стороні аркуша були сумні діти, а на іншій веселі.
|
– Складіть правильно і поясніть прислів’я:
Краще солодкий настрій, ніж гарний пиріг.
Сумний до не пасує веселої настрій вдачі.
– Розташуйте емоції на деревця:
ВЕСЕЛЕ ДЕРЕВЦЕ СУМНЕ ДЕРЕВЦЕ
Агресивність, радість, сум, впертість, задоволення, захоплення, гнів, бадьорість.
– Встановіть закономірність і домалюйте відсутній предмет:
Тема. Корисні і шкідливі звички. Вплив шкідливих звичок на здоров’я в сім’ї і школі.
( Вправи на розвиток логічного мислення)
– Прочитай та поясни прислів'я.
Посієш вчинок — пожнеш звичку,
посієш звичку — пожнеш характер.
– Узагальни ці поняття: