Дидактичний матеріал "Нестандартна орфографія"

Про матеріал
Орфографічна грамотність - це основа кінцевого продукту навчання. Вона передбачає бездоганне знання правил, уміння розпізнавати орфограми, добирати аналогічні приклади, зіставляти й аналізувати, обирати правильний варіант написання. Але не завжди діти зацікавлені в напруженій словниковій роботі. Творчі або підготовчі вправи є допоміжними в процесі підготовки до написання творчих робіт і допомагають зрозуміти різноманітність засобів висловлення думок і почуттів, розвивають логічне мислення, тренують мозок.
Перегляд файлу

Нестандартна орфографія

 

Орфографічна грамотність - це основа кінцевого продукту навчання. Вона передбачає, перш за все бездоганне знання правил, уміння розпізнавати орфограми, добирати аналогічні приклади, зіставляти й аналізувати, обирати правильний варіант написання. Але не завжди діти зацікавлені в напруженій словниковій роботі. Нестандартні правила сприяють не тільки підвищенню рівня грамотності, а й  мотивації навчання, бо зацікавлюють, іноді дивують, але головне – не залишають байдужим жодного учня.

 Творчі або підготовчі вправи є допоміжними в процесі підготовки до написання власне творчих робіт і допомагають зрозуміти різноманітність існуючих засобів висловлення думок і почуттів, розвивають логічне мислення, тренують мозок.

ФОНЕТИКА

Запитання – жарти

1. Які пари звуків завжди маскуються однією літерою?

    Відповідь: Я, є, ю, ї, щ.

2. Які три слова об'єднують 33 букви?

    Відповідь: Абетка, азбука, алфавіт.

3. У якому слові є сто літер п?

      Відповідь: Стоп.

4. Скільки літер української абетки мають у кінці своїх назв а?

    Відповідь: Чотири: к,х,ш,щ — ка, ха, ша, ща.

 

Завдання – жарти

1.Як із звичайного горщика з квіткою зробити квітчастий трав'яний килим?

Відповідь: Змінити перший звук: вазон — газон.

2.Чим відрізняється місце, де ростуть кавуни й дині, від високої вежі?

Відповідь: Одним звуком: баштан — башта.

3.Як перетворити кімнатну настільну гру в дуже велике число?

Відповідь: Замінити перший звук: більярд — мільярд.

4.    Чи можна один з днів тижня зробити дуже примхливим?

Відповідь: Можна, замінивши перший звук: середа — вереда.

        1.Із звуком ,,к’’ — я в класі на стіні,

       Моря і ріки, гори на мені.

       Із звуком ,,п’’ — від вас я не втаю —

       У класі теж, та й не одна стою.

                                       ( Карта - парта)

2.Тихенько я в стручку лежав,

       Коли хтось літеру як вкрав,

       о враз здрібнів я в сто разів

      І все й усіх собою вкрив.

                                 (Горох — порох)

 

3.І хвостом не встиг змахнути

       Рудошерстий курокрад,

       Як хтось літеру поцупив.

       Змінам цим Рудько не рад,

       Бо припало стати харчем,

       Найсмачнішим для китайців.

                        (Лис — рис)

4. Шкребтись я буду у норі

        Й усе старанно гризти,

        А зміниш літеру в мені —

        Замовкну і не писну.

(Миша — тиша)

5.Летіла над морем і рибу ловила,

        До сонця здіймала легкі свої крила,

        Та якось в тім леті я букву згубила —

        І доля моя дивовижно змінилась:

       Тепер я слугую майстрам і умійкам,

        А друзі мої — це шурупчик і гвинтик.

(Чайка — гайка)

 

Лексикологія. Фразеологія

Запитання – жарти

 1.Якою косою не можна косити?

                                                          (Дівочою)

 Яке поле не виореш?

                                                          (Паперове)

 З якого полотна не можна пошити сорочку?

                                                         (Залізничного)

 Яким гребінцем не можна розчесатися?

                                                                  (Півнячим) 

 

2.Яке ви знаєте лексичне значення слова кіш?

                        (1. Посуд з лози для садовини, городини.

                         2.Форма організації запорозьких козаків)

3.Яке ви знаєте лексичне значення слова поле?

                 ( 1. Велика ділянка ґрунту.

                   2.Людина, вириваючи бур'ян у рядках, його поле)

4.Яке ви знаєте лексичне значення слова місяць?

                   (1. Небесне світило.  

                    2.Проміжок часу в 30 днів)

 

Вибірковий диктант

З прочитаних прислів'їв випиши антоніми.

1. Важко в навчанні, зате легко в роботі.

                                          ( Важко-легко)

2. На чорній землі, білий хліб родить.

                                         ( Чорній-білий)

3. 3 великої хмари малий дощ.

                                         ( Великої-малий)

4. Праця людину годує, а лінь марнує.

                                       ( Годує-марнує)

 

Поясни омоніми

    Таксі для такси

1.    Водій таксі для Такси став

        Й підвіз її під самий став. —

        Ой,— знітилась раптом та,—

        Неначе ж брала гроші, та...

        Пусте,— всміхнувся водій

        до Такси,— Крім «дякую»,

        нема в нас такси.

 

2.               Чарівний замок

Замок замкнула я на замок.

Дощик пішов і замок мій замок.

В замок не втраплю — заржавів замок,

Бо він під дощиком дуже замок.

3.     Про те, що таке принциповість,

Писали два принци повість.

Самим же — чужа принциповість.

 Про що ж тоді, принци, повість?

4.    З усіма вона різка,

Не слово в неї — а різка.

Насправді хто вона? Тріска.

Та ще й суха, мов тріска.

 

Гра ,,Третій зайвий”

У рядках зі словосполученнями знайди таке, в якому слова вжиті у прямому значенні.

1. Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.

2. Золота ложка, золота людина, золоті руки.

3. Схлипує джерельце, схлипує вітер, схлипує дитина.

4. Срібний голос, срібний ніж, срібне волосся.

Конкурс ,, Далі... далі...’’

1. Державна мова України. (Українська)

2. Найбільша одиниця мови. (Текст)

3. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник)

4. Знак у кінці питального речення. (Знак питання)

5. Чим починається діалог? (Тире)

6. Слова з протилежним значенням. (Антоніми)

7. Перша буква у власній назві. (Велика)

8. Знак у слові з-поміж. (Дефіс)

9. Назва гірських українців. (Гуцули)

10. Наука про звуки мови. (Фонетика)

11. Назва північноукраїнських говорів. (Поліські)

12. Розмальоване яйце. (Писанка)

13. Скільки Н у слові незрівнянний? (Дві)

14. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

15. Документ про середню освіту. (Атестат)

16. Словниковий склад мови. (Лексика)

 

,,Закінчити прислів'я’’

Рідна мова — не полова, ... (її за вітром не розвієш).

Хто мовчить, той... (двох навчить).

Народ скаже, ... (як зав'яже).

Бджола жалить жалом, а... (чоловік словом).

Гостре словечко коле... (сердечко).

Людей питай, а... (свій розум май).

Не кажи гоп, ... (доки не перескочиш).

Слухай тисячу разів, а... (говори один раз).

Скажи мені, хто твій товариш, тоді... (я скажу, хто ти).

Ви мовчіть, а ми ... (будемо піддакувати).

Слово до слова — ... (зложиться мова).

 

,,Закінчи фразеологізми’’

Cилу той має, ... (хто правду мовляє).

Така робота — ... (ні в тин, ні в ворота).

Умів узяти, ... (умій і віддавати).

У суперечці з курами... (тарган завжди винен).

 Чия відвага — ... (того й перемога).

Часто лисові дарують гуску, щоб... (здерти з нього шкурку).

Шила в мішку... (не сховаєш).

Що посієш, ... (те й пожнеш).

 

,,Заміни одним словом’’

Пекти раків — червоніти.

Як дві краплі води — однакові, схожі.

Горобців лічити — бути неуважним.

Як вітром здуло — зникнути.

Білим світом нудитись — сумувати.

Водити за ніс — обманювати.

Возити воду — обтяжувати роботою.

До повної повні — до кінця.

Душа не на місці — тривожно.

 

Підбери відповідник

1.Назви відомі фразеологізми про інших тварин.

Зразок: як кіт наплакав, пробіг чорний кіт, ведмежа послуга, ведмідь на вухо наступив, вовчий апетит, морський вовк, заяча душа, як Сидорову козу, нагадай козі смерть, встигнемо з козами на торг, як корова язиком злизала;

2.Назви відомі фразеологізми зі словом ніс.

Зразок: вище ніс, водити за ніс, зарубай собі на носі, не сунь носа до чужого проса, дерти носа, і носом не поведе, Новий рік на носі, комар носа не підточить, утерти носа, залишився з носом, не бачить далі свого носа, тримати ніс за вітром, клювати носом.

 

МОРФОЛОГІЯ

Конкурс „Чи знаєш ти частини мови? "

1.Які три назви частин мови мають спільний корінь?

Відповідь: Іменник, займенник, прийменник.

2. Пригадай ще дві назви частин мови, в яких є однаковий корінь.

Відповідь: Прислівник, дієслово.

3. Які дві сім назв частини мови мають спільний суфікс.

Відповідь: Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник,

 прийменник, сполучник.

4. Пригадай три назви частин мови із спільним префіксом

Відповідь: Прикметник, прислівник, прийменник.

5. Перерахуй назви частин мови з нульовим закінченням.

Відповідь: Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник,

 прийменник, сполучник, вигук.

 

,,Одним словом’’

На який склад падає наголос у загаданих нижче словах?

На І склад.

1. Те, що сталося, трапилося. (Випадок)

2. Дівчина, яка дружить з ким - небудь. (Подруга)

3. Сто кілограмів. (Центнер)

На II склад.

1. Показ п'єси, опери тощо. (Вистава)

2. Рисочка між словами. (Дефіс)

3. Робота, яку пропонують виконати. (Завдання)

На III склад.

1. Учень, який чергує. (Черговий)

2. Сота частина метра. (Сантиметр)

3. Знаряддя  праці. (Інструмент)

 

Вікторина ,,Будь уважним!’’

Не допусти помилок у написанні слів-відгадок, згру­пуй їх у чотири колонки за відмінами іменників.

Йде слідом за тобою, утікай — не утечеш, доганяй — не доженеш.

Відповідь: Тінь, III відміна.

Я мала людина, звуть ме­не...

Відповідь: Дитина, І відміна.

 

Ми і в місті, й на селі, а обабіч нас будинки і великі і малі.

Відповідь: Вулиці, І відміна.

У землі в червоній сукні сидить біла дівиця. Коса її над землею буйно зелениться.      

Відповідь: Редиска, І відміна.

Жовте, соковите на дерев'янку надіте.

Відповідь: Абрикос, II відміна.

Зелена довга хата, а в ний людей багато.

Відповідь: Огірок, II відміна.

Червоне личко, зелена стрічка.

Відповідь: Помідор, II відміна.

Ми обабіч ріки, звуть нас...

Відповідь: Береги, II відміна.

Вам його дано, а лю­ди користуються.

Відповідь: Ім’я, IV відміна.

Чорний віл усіх лю­дей звів.

Відповідь: Ніч, ІІІ відміна.

 

 Література

 

1. Юрченко З.В. Ігрові методики розвитку художньо-словесних здібностей учнів 5 – 11 класів // Практична психологія та соціальна робота.– 2000. – №2. – С.9-12.

2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова. 5–12 класи / За ред. Л. В. Скуратівського. — К.: Перун, 2005.

3. Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток наочно-образного та логічного мислення дітей. – Тернопіль: Богдан. 1998. – 79с.

4. Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток уваги та навиків навчальної діяльності. – Тернопіль: Богдан. 1998. – 46с.

5. Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток сенсорних здібностей і пам’яті. – Тернопіль: Богдан. 1998. – 70с.

6. Дидактичні ігри на уроках української мови // Все для вчителя.—2008.— №8.—С. 50-67.

7. Єніна Л. Гімнастика розуму. // Палітра педагога. – 2002. — №4. – С.24— 26.

8. Ільяницька Л.С. Ігрові проблемні ситуації. // Школа. – 2004. — №7. — С.27-30.

9. Інтелектуальні ігри на уроках української мови та літератури. — Х.: Основа, 2006. —50с.

 

docx
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку