Дидактичний матеріал "Складне речення. Пряма мова. Діалог" (5 клас)

Про матеріал
Дуже важливо при вивченні української мови у 5 класі формувати предметні компетентності з тем "Складне речення" і "Пряма мова. Діалог", аби здобувачі освіти могли розпізнавати та складати складні речення та використовувати їх у власному мовленні; розставляти розділові знаки між їх частинами, обґрунтовувати їх уживання відповідними правилами; знаходити і виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; розрізняти слова автора та пряму мову, ставити розділові знаки при прямій мові й діалозі, обґрунтовувати їх правилами; складати тексти, використовуючи складні речення, речення з прямою мовою, діалогом. Цьому сприятиме дібраний дидактичний матеріал.
Перегляд файлу

Додаткові завдання до теми «Складне речення» (5 клас)

1. Запишіть речення, у кожному з них визначте  та підкресліть  граматичну основу. Зясуйте, зі скількох простих речень складається кожне складне речення. Поясніть уживання розділових знакiв. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи.

***

1. Реве та  стогне Дніпр широкий, сердитий  вітер завива… (Т.Шевченко.)

2. Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П. Грабовський.)

3. Проклювали жайворонки хмари дощові, а самі сховалися у густій траві. (В.Заєць.)

4. І море міниться в огнях, хвилюється трава. Співа у небі дальній птах, душа моя співа. (В.Сосюра.)

5. Дрімає сад, і гостро пахне м’ята. (В. Сосюра.)

6.  В калини про зозулю я питаю, але калина не відповідає. (Є. Гуцало.)

7. Життя  не має ціни, а воля дорожча за життя. (Нар.творч.)

 8. Треба бути поганим громадянином, щоб стати зразковим рабом. (Нар.творч.)

9.  Заспівай мені пісню народу, і  я скажу, чи має він свободу. (Нар.творч.)

10. Вже облетів весняний цвіт, і літо вже минуло, і тихий осені привіт хвилює серце чуле. (З тв. В.Сосюри).

11. Шумить дерев журливий світ, але то там, то там жовтавий лист спадає з віт, прощається з життям. (З тв. В.Сосюри).

12. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори, на покірну красу умирання сонце дивиться сумно згори… (З тв. В.Сосюри).

13. Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє…(Т.Шевченко).

14. Світає, край неба палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає...(Т.Шевченко).

15.  Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом (В. Сосюра).

16. Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна (Б. Грінченко).

17. Добре пригріває весняне сонечко, і підсихає в лісі земля (Є. Гуцало).

18. Хто мовчить, той двох навчить (Нар. творч.).

19. Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть(Т.Шевченко).

20. Земля дрижить там, де кінь біжить (Нар. творч.).

21. Пахне липою медово, і співає соловей (В. Сосюра).

23. Сонце піднялося вгору, туман розвіявся (М. Рильський).

24. Цвіте й гуде земля, і серце повне вщерть (М. Рильський).

Додаткові завдання до теми «Складне речення» (5 клас)

2. З кожної пари простих речень утворіть  складні за допомогою сполучників. Утворені складні речення запишіть,  поясніть  розділові знаки.

***

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок.

2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати.

3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.

4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню.

5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць.

6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

7. Справжній запорожець завжди дивився похмуро. Сторонніх він зустрічав спочатку непривітно.

8. Проходив час. Козак лагіднішав.

9. Пізніше мандрівники писали про запорожців багато гарного. Козаки виявлялися гостинними й веселими людьми.  

10. Насунули важкі сиві хмари. Почалася сильна злива.

11. Вже полетіли у вирій пташки. Вітер осінній листя зрива.

12. Дощ накрапає. Бродять тумани біля ріки.

13. Зашепотіли збуджені листочки. Заметушилась у траві комашня.

14. Мені дуже подобається калиновий кущ.  Я обов'язково посаджу собі калину.

15. Калині було радісно.  Про неї пам'ятають.

16. Осінь одягла всі ліси і гаї в золоті листочки. Калина подарувала червоне намисто.

17. Влітку пташки співають калині пісні. Восени вона щедро пригощає їх своїми смачними ягодами.

18.  Катря наче заспокоїлась. Неймовірна думка не кидала  її  голови.

19. Там клен зелений схиливсь до тину.  Мати рідна щось пише  сину.

Додаткові завдання до теми «Складне речення» (5 клас)

3. Завершіть складні речення і запишіть їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитайте утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накресліть схему кожного речення.

***

1. Сонце вже зійшло, але...

2. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...

3. Осінь  урочисто прощалася із землею, і ...

4. Навколо стояла урочиста тиша, …

5. Настала осінь…

6. Пожовкло листя на деревах....

7. Відлітають птахи...

8. Все частіше небо затягують важкі хмари 

9. Був зорепад і зелен сад…

10. Ми були у парі

11. Мати все життя тяжко працювала….

12.  Син виріс неробою

13.  З високих круч лунає орлиний клекіт…

14. Я телефон Ваш набрала

15. Час летів, немов на крилах…

16.  Мов сон, життя минало

17. Верби  сплакували листям….

18. Золоті  сльози  гнало над водою 

19. Праця  стає великим вихователем….

20. Ми закінчимо школу…

Додаткові завдання до теми «Складне речення» (5 клас)

4. У поданих прислів’ях допишіть другу частину складного речення, поставте потрібні розділові знаки.

***

1. Хто людей питає ... 

2. Чим розумний стидається ...

3.  Хто рано підводиться ... 

4. Страшно буває тому ...

5. Життя не має ціни…                                  

6. Коли гроші говорять…                               

7. Рідна мова не полова:                            

8. Де слова з ділом розходяться…                  

9. Лагідні слова роблять приятелів…           

10. Вовк линяє…

11. Любуйся калиною, коли цвіте…
12. Без верби і калини…

13. Життя не має ціни....

14. Коріння навчання гірке...

15.  Язик має й коняка...

16. Слова ласкаві...

17. За морем тепліше…

18. Із свині чоловіка ніколи не буде… 

19. Дерево пізнають по плодах…

20. Без господаря двір плаче…

Для довідок.

Той і розум має.  Тим дурень величається.  За тим діло водиться. В кого совість нечиста. Правда мовчить. Але воля дорожча за життя.                            Там непорядки водяться.  А гострі слова роблять ворогів.   Її за вітром не розвієш. Але він вдачі не міняє. А дитиною, коли росте. Нема України. Воля дорожча за життя. Зате плід його солодкий. Але  вона не балака. А думки лукаві. Але дома миліше. Але з чоловіка свиня може стати. А людину – по ділах. А  без господині – хата.

Додаткові завдання до теми «Складне речення» (5 клас)

5. Переписшіть, розставляючи коми (подаємо речення без їх вилучення). Поясніть  наявність або відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкресліть  граматичну основу. Вкажіть  речення прості й складні.

***

1. Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. (Ю.Старостенко.)

2. Полетів останній лелека  і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. (З журн.)

3. Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкриють землю від морозу. (З журн.)

4. Мчали коні навпрошки, перекинули санки, і вже наша віхола далі не поїхала. (В.Заєць.)

5.  Журавлі лишають гнізда холодком дихнули хмари. (Б.Олійник.) 6. Зажурився на гнізді останній лелека  десь і він  уже зібрався у краї далекі. (Л.Климчук.)

6. Над ланами, гей, над ланами пролітали гуси клинами а журавлі – ключами (А.Качан.)

7. Неба вяне просинь  і мете, мете  жовтокоса осінь листя золоте. (В.Сосюра.)

8.  Слова я чую барвінкові, і серце щемно завмира. (Т.Бартош.)

9. Коли ти плекаєш слово, йде воно, як золота нить калиново й барвінково  рідна мова пломенить. (Д.Білоус.) 

10. Комусь українська нагадує мова  бурхливий потік навесні, співуче Тарасове слово джерельцем струмує в мені. (Т.Синьоока.)

11.  Тремтить осіння прохолодна тиша і відлітають сумно  журавлі. (Т.Пащенко.)

12. Принишкли бідні пташечки малі  бо швидко так від рідної землі  їх пожене холодним вітром осінь. (Г.Рибцуник.)

13. Надворі почастішали дощі  зявилася їдка іржа на вітах  легким батистом бабиного  літа  куйовдяться смородини кущі. (Д.Луценко.)

14.  Попрощалось ясне сонце з чорною землею, виступає круглий місяць з сестрою зорею. (Т.Шевченко.)

15. Минають дні  минає літо  настала осінь шелестить пожовкле листя. (Т.Шевченко.)

16. А тут, де падолист витає  між листом жовтий сяє мак. (І.Драч.)

17. Орали натомлене поле й стурбовані бусли ходили. (М.Ткачук.)

18. Люблю похмурі дні  коли крізь сизі хмари ледь пробивається проміння золоте. (М.Рильський.)

19. Полонив чебрець всі схили  стелить пахощі навкруг  і чарують річка й луг. (В.Івасик.)  

Додаткові завдання до теми «Пряма мова. Діалог» (5 клас)

Напишіть  текст під диктовку, поставте  розділові знаки при прямій мові.

Казочка про Волошку

 На світанні, як тільки защебетали соловейки, біля черствого чорного Каменя проросла Волошка. «Якою мені бути?», – спитала вона.

«Чорною», – відповів Камінь. «Сірою, запиленою», – припавши до землі, сказав Спориш. А Будяк набундючився і навіть не став говорити із маленькою квіточкою.

 «Навіщо чорною?» – спитала Каменя Волошка. Той відповів:  «Щоб тебе боялися».

«Навіщо сірою?» – поцікавилася маленька квіточка у Спориша. У відповідь він прошепотів: «Щоб тебе не побачили – так легше прожити».

«Ставай колючою, – не витримав Будяк. – Усіх колотимеш, ніхто тебе не чіпатиме».

Увесь день думала Волошка, якою ж бути. Перша пелюстка… Друга… Шоста..

І небо торкнуло її своїм голубим крилом.

Удень Волошка тримала на своїй долоньці маленьке небенятко.

Діалог

Запишіть,  правильно   розділові знаки. Замість крапок упишіть необхідні слова, поставивши їх у потрібній формі.

***

Був чудовий літній ранок. Лелека-мама принесла синові поїсти. Сіла на гніздо. Закинула голову аж за спину і голосно заклацала дзьобом. «Скажи, мамо, як це ти робиш?» – … воно. «Співаю, моє дитя», – …мама. «Співаєш?» – …син. «Атож», – …Лелека. «А чому я не вмію так співати?» – … Лелеченя. «Підростеш – навчишся», – … відповідь. «А хіба я не підріс?» – … син. «Невже підріс? Тоді збирайся та полетимо на лужок-бережок. Поскубемо соковитої травички, половимо жабок», – … Лелека. «Ура!» – … пташеня.

Довідка: питати, відповідати, лунати, повторити, зрадіти, цікавитися, запропонувати.

Картка 1

Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

***

1. І завжди кажуть мудрі люди Спас! Готуйте рукавички про запас!

2. Раді мама і тато, а бабуся згадала Завтра в нас гарне свято! Зветься Йвана Купала!

3. Добридень вам люди добрі! – я чув від тезка Дмитра. І зразу світлішав обрій, і більше було добра (Д.Білоус.)

Словник. Тезко – той, хто має однакове з кимось імя.

Картка 2

Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

***

1. Йде ватага щедрувати  Добрий вечір дядьку Гнате! Упустіть козу до хати!

2. Дядько двічі відмовля Не пущу, нехай гуля!

3.  Втретє всі Пустіть на трішки, у кози задубли ніжки!

4. Та ідіть уже, ідіть! – тітка зм’якла мимохіть.

5. Гості враз шапки зняли, щедрувати почали Ти не  ходи  коза  через темні ліса. (Д.Білоус.)

Зясуйте, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитайте  діалог за особами. Зверніть  увагу на  вживання  розділових знаків.

У книгарні

 – Скажіть, будь ласка, у вас є підручник з  історії  України для 5 класу?

  Будь ласка, подивіться ось цей.

 Хто автор підручника?

 Бойко Валентина Михайлівна.

 Гаразд, я куплю цю книгу. Мені ще потрібний українсько-англійський словник.

  На жаль, зараз не можу вам нічого запропонувати. Але ми можемо замовити для вас цю книгу. Необхідно заповнити поштову листівку і вкинути он у ту скриньку. Коли книга надійде, ми вас повідомимо.

 Дякую.

– Прошу.

І. Стоїть і гірко плаче Надя:

Віддайте булку з маслом, дядю!

 Та я ж не брав, дівчатко миле…

 А ви на неї, дядьку, сіли!

Г.Бойко.

ІІ.  Чи знаєте ви, фізик учнів пита,

Як створює світло звичайна вода?

  • Та знаємо!   Петрик кивнув головою,

Забруднені вікна помити водою.

К. Лесь.

Додаткові завдання до теми «Пряма мова. Діалог» (5 клас)

Перепишіть діалог, членуючи його на репліки та  розставляючи розділові знаки. Вкажіть  звертання та вставні слова.

***

І. Ти спиш, Семене, при вікні  Ні То  може  плачеш в тишині Ні  А двійок не було в ці дні  Ні  То просто думаєш дивак Так  Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб відчепився ти від мене. (Г.Бойко).

ІІ. Ти подивись на свою одежу Я ж тебе просила не перестрибувати через калюжу А я  мамо і не перестрибнув…( Народна творчість).

***

Об’єднавшись у пари, складіть і розіграйте  діалог про нещодавно прочитану книжку. Обов’язково назвіть  заголовок книжки та ім’я її автора. Передайате  власне враження від прочитаного. Використайте подані в рамці речення  та  частини речень.

 

Хочу поділитися своїми враженнями… Я з інтересом прочитав ...  Назва здається знайомою… Зміст, двома словами, такий… Чи не було знято за книжкою кінофільм? Надзвичайно цікавим є… Викликає співчуття… А мене вразило те, що… Примушує замислитись… Надовго запам’ятовується… Не може не викликати захоплення… Раджу тобі прочитати ... При нагоді переглянь кінофільм… Я порадив би тобі взяти цю книжку в бібліотеці.

 

Навчальний диктант.

Їжачиха і їжак не помиряться ніяк.

– Ти колючий! Пострижися!

– Ти колюча! Не колися!

– Я колючий? Хто б казав!

– Нащо ти колючу взяв?

– Від колючого я чую!

– Я колючій не дивую!

– Не дивуєш? От дивак!

А іще, либонь, їжак.

– Не дивуєш? От дивачка,

А іще, либонь, їжачка…

Їжачиха і їжак не помиряться ніяк (Є.Гуцало).

Запишіть усмішку у формі діалогу.

«Діду, а ви були колись малим?» – питає онук. Дідусь відповідає: «Був, дитино, був». «То ви, мабуть, були дуже смішні зі своєю лисиною і бородою», – вирішує хлопчик.

Перепишіть текст, пряму  мову  замінивши на діалог.
Кошеня й мишка
Подружилися кошеня й мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: «Що за гарний запах ти з собою принесло?»  Котик відповідає: «Так пахне мій друг мишеня!». «Дуже добре, відказує кішка. – Як ітимеш до свого смачного приятеля, поклич мене!»

У цю мить миша питає в своєї дитини: «Що за гидкий запах ти принесло?» Мишенятко пояснило: «Я гралося з кошеням!» «Та це ж загибель наша!» – злякалась і розгнівалася миша. (Гвінейська казка).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чкан Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 липня 2020
Переглядів
3436
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку