Дидактичний матеріал. Тема: "О. де Бальзак — видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману. Бальзак і Україна."

Про матеріал
Дидактичний матеріал містить завдання з теми: " О. де Бальзак — видатний французький письменник. Повість "Гобсек", які допоможуть вчителю активізувати увагу учнів на уроці.
Перегляд файлу

Дидактичний матеріал до теми:

 О. де Бальзак — видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману. Бальзак і Україна.

             «САМИМ ІСТОРИКОМ ПОВИННО

     БУТИ ФРАНЦУЗЬКЕ СУСПІЛЬСТВО, МЕНІ ЗАЛИШАЄТЬСЯ

                         ТІЛЬКИ БУТИ ЙОГО СЕКРЕТАРЕМ»

ОНОРЕ ДЕ БАЛЬЗАК:

(1799 – 1850)

І.  Заповніть ТЕХНОЛОГІЧНУ КАРТКУ ( КОНСПЕКТ-СХЕМУ)

 ДО ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ О.де Бальзака, використовуючи розповідь викладача (підготовлених учнів), матеріали підручника або відеоматеріали                                                                                                                                                                              

1. Псевдонім чи узагальнююче ім’я письменника:___________________

2.Родина:______________________________________________________

3. Освіта: _____________________________________________________

4. Риси характеру: ______________________________________________

5. Захоплення:

    а) улюблені письменники, твори ___________________

    б) улюблені види мистецтва, митці ( театр, музика, живопис )_______

    в) улюблені заняття й природне обдарування _____________________

6. Сфера діяльності: ____________________________________________

7. Зв’язок з Україною:___________________________________________

8.  Своєрідність індивідуального стилю:_ Для книг Бальзака властиві характерні великі експозиції, детальні описи часу дії, матеріального та суспільного становища персонажів тощо.

 

ІІ. Розгляньте таблицю з періодизацією творчості Бальзака,  доповніть її

Періоди

І етап- 1820ті роки - наслідувальний

ІІ етап – 1830-40-ві роки- письменницька слава

ІІІ етап – 1834-1845 – зрілий період – «Людська комедія»

Твори

Романи у дусі В.Скотта і Руссо), трагедія «Кромвель» (невдача)

 

 

 Словникова робота

Епопея - це значний за обсягом монументальний твір епічного змісту, в якому широко і всебічно відтворено епохальний перелом у житті цілого народу (часом багатьох народів), відображені події, що мають вирішальне значення для багатьох поколінь.

 

ІІІ. Літературний диктант:

  • До якої літератури належить  творчість Оноре де Бальзака?________________________________
  • Яку освіту отримав Бальзак?_______________________________
  • Який твір ознаменував народження справжнього Оноре де Бальзака__________________________
  • Як пов’язана доля Бальзака з Бердичевим?___________________

ІV.  Гра «Лови помилку».

1) О. де Бальзак – справжнє прізвище письменника.

2) Бальзак – великий англійський письменник.

3) Дитинство його було щасливим.

4) Твір «Кромвель» приніс йому світову славу.

5) Бальзак був прихильником Наполеона.

6) Шлях до слави був легким і не тернистим.

7) «Людську комедію» можна назвати енциклопедією сучасного Бальзаку життя Франції.

8) Бальзак ніколи не був на Україні.

9) Перебування в Україні пов’язане із службовими справами письменника.

10) Бальзак помер незадовго до свого одруження.

V. Узагальнення(«мікрофон»)

- Яким ви уявляєте собі письменника і людину Оноре де Бальзака?

 

 

 

Дидактичний матеріал до теми:

Повість  Оноре де Бальзака «Гобсек». Зміст твору. Влада золота та її філософія в повісті. Образ Гобсека.

 

Основні відомості про твір «Гобсек»

Рік написання: 1830

Жанр: повість

Місце у структурі «Людської комедії»:  повість входить до розділу «сцени приватного життя»

Тема:  показ суспільства, в якому панують гроші; зображення жадоби, яку уособлює лихвар Жан-Естер де Гобсек.

Композиція - оповідання в оповіданні; використано прийом обрамлення, тобто історію про Гобсека розповідає у салоні віконтеси де Гранльє адвокат Дервіль.

Персонажі: Жан-Эстер ван Гобсек, адвокат Дервіль, Фанні Мальво, граф Максим де Трай, графиня Анастазі де Ресто, граф Эрнест де Ресто.

 

Словникова робота.

Лихварство — це надання грошей у борг з умовою сплати відсотків при погашенні боргу. Особа, яка займається лихварством називається лихварем.

Деградація - поступове погіршення якості

 Ве́ксель — цінний папір, який засвідчує безумовне грошове зобов'язання векселедавця сплатити після настання строку визначену суму грошей власнику векселя

Завдання   і   запитання

І. Завдання: скласти сюжетний ланцюжок з фрагментів тексту:

  •  Час, віконтесо, розповісти вам одну історію, що змусить вас змінити свою думку про багатство графа де Ресто.
  • Мова йде про лихваря.
  • Риси його обличчя, непорушні, холодні, як у Талейрана , були мов вилиті з бронзи.
  • …він заощаджував свою життєву енергію, приборкуючи в собі всі людські почуття.
  • Єдиною людиною, з якою старий підтримував стосунки, був я…
  • Про гроші я говорив з ним уперше. Він глузливо глянув на мене, потім солодким голосом, …сказав: «Я розважаюсь».
  • Якби ви прожили стільки, як я, то звали б, що з усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його.
  • Сьогодні вранці , - сказав він , - я мав одержати гроші тільки по двох векселях,
  • Ранок я провів на бульварі, роздивлявся гравюри, виставлені у вітринах крамниць. Та рівно опівдні я вже був у вітальні, перед спальнею графині.
  • Я глянув на неї. З першого погляду зрозумів усе. Це була дівчина, яку злидні примушували працювати, не розгинаючи спини;
  • - Ну, так от , - заговорив він знову , - що ви скажете - хіба погані в мене розваги? Хіба не цікаво забратися в найпотаємніші закутки людського серця?
  • …з вас заради нашого знайомства я візьму тільки дванадцять з половиною процентів на... - Він зам'явся. - Ну, добре, я задовольнюсь тринадцятьма, процентами на рік. Це вам підходить?
  • Гобсек схопив лупу й заходився мовчки роздивлятися, що там лежало в скриньці. Його бліде обличчя зарум’янилося, очі…ніби спалахнули потойбічним вогнем.
  • Одного разу десь на початку грудня 1824 року він розплющив очі й поглянув на свого сина Ернеста. Хлопець сидів у ногах постулі й з глибоким смутком дивився на батька.
  • Не встиг граф випустити дух, його дружина повиламувала з письмового столу всі шухляди.
  • Полум’я в каміні пожирало аркуші паперу.
  • нещастя — найкращий вчитель, що хай молодий граф дізнається ціпу грошам і людям, хай поплаває по паризькому морю, коли він стане вправним лоцманом, тоді дамо йому корабель.
  • Все своє багатство він залишив правнучці своєї сестри, повії, що прозвали «Електричним скатом» або Вогником.
  • …незабаром граф Ернест де Ресто буде введений у володіння майном

 

ІІ. Використовуючи поданий матеріал, намалюйте схематично історію деградації особистості Гобсека

  • Гроші - мрія. Замолоду мріяв про багатство і гроші, щоб мати можливість насолоджуватись усіма радощами життя.
  • Гроші - пристрасть. Пристрасть до грошей переросла у скупість. Він був казково багатий і в водночас безмірно бідний.
  • Гроші - ідол. Єдиний ідол, якому він вклонявся - золото.
  • Усе це висушило душу, що вміла цінувати красу і мистецтво, зруйнувало особистість лихваря. Його пожадливість під кінець життя перетворилася на свого роду божевілля, призвела до людського зубожіння, жалюгідного і безславного кінця.

 

ІІІ. В образі Гобсека автор поєднав  елементи як реалізму, так  і романтизму. Визначте, в яких із наведених прикладів простежується реалістичне зображення, а в яких – романтичне?

  • детальний опис операції позики грошей,
  • самотність і загадковість багатія: достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал
  • точність фіксації кількості відсотків за конкретну фінансову операцію лихваря

 

ІV.  Подані висловлювання розкривають життєву філософію Гобсека. Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й актуальними?  З якими висловлюваннями не погоджуєтесь?

  • “Тільки одне досить надійне – це золото. У золоті зосереджені всі сили людства”.
  •  “Золото – ось духовна сутність усього теперішнього суспільства”.
  •  “Що таке життя? Машина, яку  приводять у рух гроші”.
  •  “Я володію світом..., а світ не має наді мною ані найменшої влади”.
  •  “У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі”.
  • «Краще самому давити, ніж дозволяти, щоб давили тебе …»
  • «Життя  - це складне, важке ремесло, і треба докласти зусиль, щоб навчитися жити» 

 

V. Виписати номери висловлювань, які відповідатимуть змісту   повісті:

а) чи розповідає це Дервіль про Гобсека?_________________________

  •                 Мене вражало його знання філософії.
  •                 Його жовтувата блідість нагадувала золото.
  •                 Гобсек не вмів користуватися пістолетом і не володів шпагою.
  •                 Увечері, закривши усі двері, він сідав і писав вірші.
  •                 Це була людина-автомат, яку щодня заводили.
  •                 Щосуботи він запрошував багато гостей.
  •                 Він ненавидів своїх спадкоємців.

б) чи казав це Гобсек?_________________________________________

  •                 “Я з’являюсь як відплата, як докір совісті”.
  •                 “Таких, як я, у Парижі не більше десяти”.
  •                 “Я витрачаю свої гроші на ресторани і гарних жінок”.
  •                 “Мені подобається брудними черевиками бруднити килими у

                будинках багатих людей”.

  •                 “Найбільше задоволення для мене – побачити сонячне проміння і

                пройти босим по траві.”

     

VІ. Тестові завдання:

  •  
  • Чому твір Бальзака має назву “Гобсек”?

а) за назвою місцевості;

б) за назвою пансіону;

в) за ім’ям головного героя.

  • Хто у творі розповідає про Гобсека?

а) віконтеса де Гранльє;

б) Дервіль;

в) Максим де Трай.

  • Звідки Дервіль знав Гобсека?

а) вони  були родичами;

б) разом працювали;

в) жили по сусідству.

  • Які стосунки були у Гобсека з графинею де Ресто?

а) вона була його коханкою;

б) вона була його родичкою;

в) він позичав їй гроші.

 5.Звідки Дервіль взяв гроші для того, щоб купити адвокатську контору?

а) отримав спадок;

б) вигідно одружився;

в) йому позичив гроші Гобсек під 15%.

 6.Що сталося з графом де Ресто?

а) помер від хвороби;

б) загинув на дуєлі;

в) його отруїла дружина.

 7. Що було найголовнішим у житті Гобсека?

а) слова;

б) золото;

в) влада.

 

 

VІІ. Закінчити речення:

  • Дервіль, коли познайомився з Гобсеком, був_____________________
  • Марнославство  задовільнити можна лише_________________
  • Найкращим учителем для людини Гобсек вважав_________________
  • Володіючи величезними багатствами, Гобсек продовжував жити________________________
  • Перед смертю Гобсек покликав до себе__________________________
  • “Жертви” прозвали Гобсека  ___________________________________

Закінчіть фразу

  • . Змальовуючи портрет Гобсека, автор використовує такі порівняння: …

Творче завдання

 Дайте розгорнуту відповідь на питання

Гобсек вважав, що все продається і купується за гроші. Чи слушна його думка?

docx
Додано
26 червня 2022
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку