Дидактичний матеріал з української літератури 10 класу для підготовки до ЗНО

Про матеріал
Для успішного складання ЗНО з української мови і літератури будуть цікавими запропоновані дидактичні матеріали для вчителя. Їхні завдання структуровані так, щоб провести комплексну підготовку здобувачів освіти з обох предметів, адже мовний матеріал з фонетики, морфології та синтаксису можна повторювати, використовуючи тексти художніх творів, рекомендованих до ЗНО. Дібрані уривки супроводжуються певними ілюстраціями, за допомогою яких повторюються основні відомості про автора, твір, жанр, сюжет, героїв тощо.
Перегляд файлу

Щербина С.В., учитель української мови і літератури

Созонівського НВК Кропивницької районної ради

Кіровоградської області

ДИДАКТИЧНИЙ  МАТЕРІАЛ З  УКРАЇНСЬКОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

ДЛЯ ПІДГОТОВКИ  ДО  ЗНО  (10 клас)

Фонетика

Результат пошуку зображень за запитом "фото села семигори"Картка №1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Недалеко от Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому  яру ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Яким чином використана ілюстрація до вказаного твору розкриває одну із соціальних проблем, порушених у ньому?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №2

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

На високих гривах гір кругом яру зеленіє старий ліс, як зелене море, вкрите хвилями. Глянеш з високої гори на той ліс, і здається, ніби на гори впала оксамитова зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала в вузькі долини тисячами оборок та жмутів. В гарячий ясний літній день ліс на горах сяє, а в долинах чорніє. Над долинами стоїть сизий легкий туман. Ті долини здалека ніби дишуть тобі в лице холодком, лісовою вогкістю, манять до себе в тінь густого старого лісу.

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Чи впізнали ви з сучасного фото населений пункт, про який іде мова у цьому художньому творі?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

 

Картка №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під однією горою, коло зеленої левади, в глибокій западині стояла чимала хата Омелька Кайдаша. Хата потонула в старому садку. Старі черешні росли скрізь по дворі й кидали од себе густу тінь. Вся Кайдашева садиба ніби дихала холодком.

Одного літнього дня перед паликопою Омелько Кайдаш сидів в повітці на ослоні й майстрував. Широкі ворота з хворосту були одчинені навстіж. Густа тінь у воротах повітки, при ясному сонці, здавалась чорною. Ніби намальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш в білій сорочці з широкими рукавами. Кайдаш стругав вісь. Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було  сухорляве й бліде, наче лице в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Які художні засоби переважають у використаному уривку?

6. Чим мав заслужити повагу та авторитет  герой, зображений на ілюстрації?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коло повітки на току два Кайдашеві сини, молоді парубки, поправляли поди під стіжки: жнива кінчались, і начиналась возовиця. Старшого Кайдашевого сина звали Карпом, меншого Лавріном. Кайдашеві сини були молоді парубки, обидва високі, рівні станом, обидва довгообразі й русяві, з довгими, тонкими, трошки горбатими носами, з рум'яними губами.

Карпо був  широкий в плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Якої посади і завдяки чому досягнув Карпо у селі?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

 

Картка №5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лаврінове молоде довгасте лице було рум'яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір.

Лаврін проворно совав заступом по землі. Карпо ледве володав руками, морщив лоба, неначе сердився на свого важкого й тупого заступа. Веселому, жартовливому меншому братові хотілось говорити; старший знехотя кидав йому по кілька слів.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Що вам не дає підстав вважати зображених на ілюстрації персонажів позитивними? Чому, на вашу думку, автор не вводить у повість героїв,  які зберігають духовність, моральну вищість?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Карпо прикинув таке слівце, що батько перестав стругати і почав прислухатись. Він глянув на синів через хворостяну стіну. Сини стояли без діла й балакали, поспиравшись на заступи. Кайдаш скочив з ослона й вибіг з стругом у руці з повітки. Старий Омелько був дуже богомільний, ходив до церкви щонеділі не тільки на службу, а навіть на вечерню, говів два рази на рік, горнувся до духовенства, любив молитись і постити; він понеділкував і постив дванадцять п'ятниць на рік, перед декотрими празниками. Того дня припадала п'ятниця перед паликопою, котрого народ дуже поважає. Кайдаш не їв од самого ранку; він вірив, що хто буде постить у ту п'ятницю, той не буде в воді потопати.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Яка  стилістична роль дієслів у використаному уривку?

6. Поясніть ставлення Омелька Кайдаша до віри.

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сонце почало повертать на вечірній круг. Кайдашиха вийшла з хати і прикрила очі долонею. Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Маруся Кайдашиха замолоду довго служила в дворі, у пана, куди її взяли дівкою. Вона вміла дуже добре куховарить і ще й тепер її брали до панів та до попів за куховарку на весілля, на хрестини та на храми. Вона довго терлась коло панів і набралась од їх трохи панства. До неї прилипла якась облесливість у розмові й повага до панів. Вона любила цілувать їх в руки, кланятись, підсолоджувала свою розмову з ними. Попаді й небагаті панії частували її в покоях, садовили поруч з собою на стільці як потрібну людину.

Маруся пишала губи, осміхалась, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом. До природної звичайності української селянки в неї пристало щось вже дуже солодке, аж нудне. Але як тільки вона трохи сердилась, з неї спадала та солодка луска, і вона лаялась і кричала на ввесь рот. Маруся була сердита.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Поясніть ставлення Марусі Кайдашихи до своїх невісток.

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кайдаш прийшов до церкви; церква була ще заперта. Він сів коло дверей на кам'яних східцях і поклав шапку коло себе. На горах за шпилями, вкритими лісом, пишно горів вечірній світ сонця. Всі шпилі чорніли в тіні, а між ними в долини проривався світ пучками, заливав западини золотими пасмами, пронизував кожний верх дерева і блищав крізь зелений лист, як через кришталь. Над лісом розлився дивний спокій, а дзвін гув та дрижав над шпилями, тричі одбиваючи свій згук. Кайдаш сидів, мов дерев’яний, і на його лиці розливався якийсь смуток та жаль. Сторож брязнув ключами, одмикаючи важкий здоровий замок. Кайдаш кинувся, аж затрусився.

Одчинили церкву. Прийшов священик з дяком і почав правити вечерню. Паламар був у полі. Кайдаш пішов у вівтар служить за паламаря, посвітив свічки перед образами й подав священикові кадильницю...

Церква була зовсім порожня, тільки в бабинці стояли три баби в намітках. Кайдаш молився, стоячи навколішки, не зводив ясних очей з царських врат, а його широке бліде лице стало жовте, як віск, жовте, як лице в ченця.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Які художні засоби використав автор у запропонованому уривку?

6. Проаналізуйте кольористику в цьому тексті. Чи випадкові такі кольори? Що вони символізують?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дорога в село йшла коло самого Кайдашевого городу. Вона спускалась з крутого шпиля, як з печі. Вози з снопами часом котились з гори і тягли вниз за собою й волів.

То застав синів трохи розкопать шлях, сказав кум.

А хіба ж я один возитиму тудою снопи? Адже ж і ти возиш. Чом би пак і тобі не розкопати, сказав Кайдаш, випиваючи другу чарку.

Нема, бач, мені діла. Ніби я сиджу, згорнувши руки, обізвався чоловік, а воно було б дуже добре розкопать возвіз, та ще там трошки навскоси.

Авжеж навскоси, щоб, бач, було не так круто: так, приміром, од того чагаря та до мого тину, сказав Кайдаш, ще й пальцем махнув навскоси.

Або хоч і так, приміром, навскоси од твого тину, де стоїть стара груша, та до чагарника, сказав кум і махнув пальцем навскоси на другий бік. От і вози були б цілі.

Так було б ще лучче... та ще якби взяти заступом поза тим сучим горбом попід самим тином, сказав Кайдаш, випивши чарку і запаливши люльку. Та вже й посадило той горб, неначе оту ґулю на твоїй лисині, куме! Вже той каторжний горб сидить мені отут у печінках.

Коли б ти знав, то я вже через його підірвався: мене вже поруха взяла. Коли не їдь, то все підпирай воза спиною, сказав кум, всю спину поколов ік бісовому батькові.

Та, здається, куме, і ти сам котився з тієї гори з своєю Ганною, вертаючись з хрестин? обізвався з кутка чоловік.

І як ті люди їздили з такої гори і не розкопали, одколи Семигори стоять, говорив Кайдаш, наливаючи чарку з кварти.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Як художні засоби у використаному уривку характеризують мовлення персонажів?

6. «Українська жизнь – то непочатий рудник, що лежить десь під землею…» – писав автор. Наскільки запропонований діалог розкриває проблему крайнього егоїзму та соціальної пасивності, порушених у творі?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

Картка №10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Другого дня, в суботу, на свято паликопи, Кайдаш з жінкою поїхав на ярмарок, звелівши синам забрать заступи та розкопать трохи дорогу з гори. Карпо й Лаврін зостались дома. Минув день. Сонце стояло на вечірньому прузі, а Кайдаш не вертався додому. Карпо накинув свитку на плечі й пішов на той куток, де жила Мотря Довбишівна. Од учорашнього дня вона не виходила в його з думки.

Довбиш був багатий чоловік; він жив на самому кінці села, там, де глибокий яр входив у ліс вузьким клином. В самому кутку того яру блищав маленький Довбишів ставочок. Над ставком стояла Довбишева хата, вся в черешнях. Од вулиці було видно тільки край білої стіни з сінешніми дверима. Густі високі вишні зовсім закривали од вулиці вікна й стіни, наче густий ліс.

Карпо йшов помаленьку, скоса поглядаючи на Довбишів двір. Перед ним блиснув вугол білої стіни, підперезаний внизу червоною призьбою; зачорніли чорною плямою одчинені двері з одвірками, помальованими ясно-синьою фарбою з червоною вузькою смужкою навкруги. Довбишева хата була нова, велика, добре вшита, з чималими вікнами. Коло вікон висіли віконниці, помальовані ясно-синьою фарбою.

 

Завдання з літератури:

1. Укажіть автора твору.

2. Назвіть жанр і дайте йому стислу характеристику.

3. Який елемент сюжету відображає обраний уривок тексту?

4. Назвіть головних та другорядних персонажів твору.

5. Який художній засіб переважає у використаному уривку?

6. Селяни в ІІ половині ХІХ століття важко працювали, кожен день був насичений, усі члени родини мали свої обовязки. Які побутові справи, описані у цьому творі, ви можете назвати?

7. Згадайте вислови видатних людей про значення цього твору для української літератури.

Завдання з мови:

1. Випишіть слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.

2. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні язикові.

3. Випишіть 5 слів, у яких усі приголосні тверді.

4. Знайдіть у тесті і випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних.

5. Випишіть виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

6. Виконайте морфологічний розбір одного іменника та прикметника.

7. Поясніть вживання розділових знаків в одному з речень (на вибір), виконайте його синтаксичний розбір.

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
20 липня 2020
Переглядів
1389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку