Дидактичний матеріал з української мови

Про матеріал
Дидактичні вправи з української мови для 5 класу до розділів ««Велика літера і лапки у власних назвах», «Ненаголошені голосні в корені слів», «Написання приголосних, які уподібнюються», «Спрощення в групах приголосних», «Чергування О, Е з І», «Уживання апострофа», «Правопис И - І в коренях слів», Літери И-І в словах іншомовного походження» та ін. стануть у нагоді під час добору вправ та завдань для уроків, щоб зробити їх більш цікавими та ефективними.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Робота

над виправленням помилок

 

 

Дидактичний матеріал

з української мови

5 клас

 

 

 

 


 

Картка №1.

Орфограма «Велика літера і лапки у власних назвах»

  1. Перепишіть слова, розкривши дужки. Поясніть вживання великої літери.

Кіт (М, м)урчик, вулиця (З,з)аводська, (С,с)снігуронька, (Б,б)іблія, корова (Г,г)олубка, (Л,л)еся (У,Українка), свято (Н,н)овий рік, цукерки («Р,ромашка»).

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Хай знає європа, що ми самостійний і гордий народ. Душу шевченка і душу кожного українця не можна не розділити. Добрий день, україно, тобі на дніпрі. Зазвучали пісні «заповіт» і «думи мої…».У києві шумлять каштани.

      3. Прочитати. Прокоментувати написання власних назв.

Мої поля, мої луги ви й луки!  Люблю я світ несходжений за те, що маю в цьому світі Батьківщину. (П.Перебийніс.)  Я бачу дім, зелені ставні, я чую гавкання Сірка. (В.Сосюра.) Приємно чуть свого гавкучого бровка, як станем близитись до  рідного кутка. (П.Куліш.) Писанка є уособленням свята Воскресіння Господнього. (І.Ільченко.) Різдво Христове – свято в домі, зібрались друзі і знайомі. (Н.Куфко.) На Святвечір, на Меланки щедруванки чути зранку. (В.Гринько.) На Різдво морозу білі стріли знову снігурами налетіли. (Є.Гуцало.) Наш Київ Золоті розкрилює ворота. (М.Рильський.) Є в Києві Шевченківський провулок.

  1. Творча робота. За малюнком складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи власні назви.

 

 


 

Картка №2.

Орфограма «Ненаголошені голосні в корені слів»

  1. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть написання цих слів.

Г…луби, в…сло, л…сти, р…зумний, ч…р…да, б…р…за, ож…л…дь, с…л…зень, бл…щати, лип…нь, каш…ль, хлоп…ць.

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

 У легендах стародавніх справедливості немає. (Леся Українка.) Голуб твій повернеться сьогодні через грози і вітри холодні. (І.Калянник.) Із холодних кущів кропиви холод кропив’яний віє. (Є.Гуцало.) Зробив з мухи два кожухи. Розумна дитина в батьковій свитині. (Нар.творч.)  По надвір’ю вітер  грає, голубголуба ганяє. (Л.Глібов.) Зацвіли вишні, прокувала сива зозуля. (Марко Вовчок.) Хто сміється з кожуха, той сміється з кравця. Часом і між кропивою лілія росте. (Нар.творч.) Тобі тісно у леваді, мені душно жити в хаті. (П.Куліш.)

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

І слово наше древнє бреніло джерелом. (П.Перебийніс.) Гремить мені із неба сивий грім. (В.Мордань.) Верби й бирези у сирежках на свято вбралися висни. (Б.Мацелюх.) Колись мене ця добра диривина тримала на руках, неначе сина. (Д.Павличко.) Юність має на тревоги право. Що ж то і за юність без тревог! (В.Симоненко.) Я думав, що усе живе на цій зимлі не хоче лиха. (О.Довгий.)

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Ненаголошені голосні в корені слова».

 

Картка №3.

Орфограма «Написання приголосних, які уподібнюються»

  1. Перепишіть. До кожного слова доберіть перевірне слово та запишіть його в дужках.

Боротьба, кігтик, полегкість, дьогтю, перемогти.

  1. Прочитати, чітко вимовляючи виділені слова. Назвати слова з уподібненням приголосних.

Праця – не ганьба, хоч і молотьба. Своя земля й під нігтями славна, аби гарно родила. Дігтяр і смердить дьогтем. Знає не той, хто хлебче, а той, хто насипає. Тільки й багатства, що під нігтями. Його і в ложці не спіймаєш. Квап обпікся, а терплячий наївся.  Кіт точить кігті не тоді, коли стрибає за мишею.

Народна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Голупка, лошка,вести, полегкість, нисько, подрушка, підкаска.

 

 

  1. Творча робота. За малюнком складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Літери, що позначають приголосні, які уподібнюються»

 


Картка №4.

Орфограма «Спрощення в групах приголосних»

  1. Переписати, вставляючи на місці крапок, де це потрібно, пропущену літеру.

Якіс…ний, проїз…ний, тиж…невий, захис..ний, діяльніс..ний, правозахис..ник, буревіс..ник, оповіс..ник, шіс..надцять, боліс..ний, заздріс..ний, шелес..не, блис..нути, сер..це, кіс..лявий, пес..ливий.

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

Жде Україна у бога на чесних і мужніхсинів. (А.Коляновський.) І впаде оте душевне рабство ненависне. (Л.Забашта.) Шістнадцять месників-героїв звитяжно витримали бій, життя своє за честь, за волю вітчизні віддали своїй. (М.Тарновський.) Серця правдиві до сердець гукають. (П.Куліш.) Мила наш душа правдива, совісна, трудяща. (Д.Білоус.) А найстрашніші – трутні злісні.

  1. Прочитайте і виправте помилки.

Праця користніша за будь-які ліки. Честна праця щастя приносить. Без труда щастливий тільки лінивий. Не пнись бути найвищим, а вчись бути користним. Хто піздно встає, тому хліба не стає. Як труд радістний, то життя не гірке. Жито два тиждні зеленіє, а два – колоситься. І з кукурудзяного поля можлива щастлива доля. Без обережності й мудрість беззахистна. З кістлявої рибки несмачна юшка. Коли вуха відморозив, шапку надівати піздно.  Погане дерево злістно й тесати. Захистна смуга – не треба й друга.

                                                                                                    Народна творчість

 

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Спрощення в групах приголосних».

 

 

Картка №5.

Орфограма «Чергування О,Е з І»

  1. Перепишіть. Вставте потрібні букви. Позначте орфограми.

Хмарина тінь згубила в ячм…ні. Який жнець, такий і сн..пець. На обрії Ки..ва сходить зоря. Ми поїхали до Черніг..ва. Із вікна з’явилася маленька гол..вка.

 

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

Нема старому вороття ані у Києві, ні в Львові. (М.Рильський.) Пливли тумани в Чернігові, гули вітри сполохані. (Д.Луценко.) Я з поезій зведу вам до Києва міст. (Б.Олійник.) Гомонять під Каневом селяни. (М.Рильський.) І мало що у Ірпені нагадує минулі дні. (М.Луків.) В’яне серце під осені спів. (В.Сосюра.) Над озірцем журавель споважніло в академічній задумі ступав. (Б.Олійник.)

 

  1. Прочитайте і виправте помилки.

О свято осіні  в багряному вінку! В лузі калину чатує явіра  тінь хитка. (Г.Коваль.) Живе од коріня  калина так само, як нарід од слова  рід”. (М.Малахута.) Хмарина тінь згубила в ячміні. (Г.Коваль.) М’язи обличчя керують рухом щок, бров, ніса, рота, нижньої щелепи. (З підруч.)

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Чергування О,Е з І».

 

 

 

 

Картка №6.

Орфограма «Уживання апострофа»

  1. Перепишіть, уставляючи, де потрібно,апостроф. Поясніть написання цих слів.

 Солом..яним волом не орати, сінним конем не їздити. Залізо іржа з..їдає, а заздрісний від заздрощів погибає. Катерина Дем..яну не попустить бур..яну Хороший господар на св..ято не киває.  На криву дірку – кривий цв..ях. Як на ноги зіп..явся, то й за працю взявся. З охотою можна і камінь прицв..яхувати. Черв..я дерево точить, а невміла хазяйка дім переводить. Коли злива р..ясна, дерев не поливають.

Народна творчість.

2. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

Сім’я, духмяний, свято, зв’язок, В’ячеслав, Святослав, Валер’ян, Лук’ян, артист Іван Мар’яненко, живописець Сергій Григор’єв, історик Іван Крип’якевич, місто Звягель, село Листвянка, торф’яна промисловість, тьмяний день, варшав’янин, пів’яру, пів’ями, подвір’я, повітря, заозер’я, роз’їзд, від’ємний, буряк, роз’їхатися, розійтися.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Спустивсь туман із полонин в узгіря, щоб потічків послухать голоси.  Шпилі смерек торкаються сузірїв, гребінкою розчісують ліси. (О.Буднікова.) Хитаються гніздовя на гіллі під полумям зеленої зірниці. (А.Малишко.) У літа є такі  цілющі ліки, як цей духм’яний золотий нектар. (Н.Диб’як.) Які пянкі були високі трави! (В.Грінчак.)

 

  1. Творча робота. За малюнком складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Уживання апострофа».

 

Картка №7.

Орфограма «Правопис И - І в коренях слів»

  1. Перепишіть, уставляючи літери И чи І. Поясніть написання цих слів.

 Рум’яні груші х(и,і)лять віти круто. (Г.Коваль.) Зак(и,і)піли, запінились груші. (В.Осадчий.) Ті к(и,і)слиці давно вже зів’яли. (В.Сосюра.) Річка блак(и,і)тна плеще і в’ється. (М.Рильський.) І неба голубий перкаль позатуляли хмари щ(и,і)льно. (А.Коляновський.) Колос щось наш(и,і)птує мені. (Г.Коваль.) Там під вітром печальна ш(и,і)пшина про минуле на сонці шумить. (В.Сосюра.) Горобину пробуєм г(и,і)рку. (Д.Павличко.)

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

Кипить за вікнами життя. (В.Сосюра.) Пшениця жовтий колос нагина. (П.Перебийніс.)  Великими блакитними очима  дивлюся я докірливо на світ. (В.Симоненко.) Радій, що небо синє, що жито хилиться густе. (Є.Будницька.)  Мерехтять над лісом блискавиці, вітер віє лагідним крилом. (В.Сосюра.) Гірка вода в синім морі, гірко її пити. (Леся Українка.)

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Я кистка  в горлі вам, не бублик, не калач. Татарин духа нам підкінув свого, хоч Русі й не підбив. Він сам, як іскра в полі, згінув, а духомхіжим нас губив. Дізнався він, почім  здобичногокившлиха, тепер в тому одна  йому була й утіха, що не чужа, своя над головою стріха.

З творів  П.Куліша.

  1. Творча робота. За малюнком складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Правопис И, І в коренях слів».

 

Картка №8.

Орфограма «Літери И-І в словах іншомовного походження»

  1. Перепишіть, уставляючи літери И чи І. Поясніть написання цих слів.

През..дент, тен..с,  реж..сер, кор…дор,  в..за, еф..р, кл..п, ант..теза, п..нцет,  верн..саж, серпант..н, ел..пс, антрац..т, б..фштекс, с..мптом, магн..т, сп..кер, бригант..на, дев..з, експерт..за, клас..ка.

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

Дискета,  типаж, система, принтер, пінчер, ширма, чипси, апельсин, цитрина, візаж, пілот, ніша, радикуліт, адреналін, целюліт, пресинг, магістраль,  артикль, фізика, меджліс, архів, пеніцилін

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Миграция народів. Мандрують автостопом  пророк, ділок, художник, философ і шахрай. Летять геликоптери на пошуки Сезаму, прошкують неофити в небесній площині. У офиси та банки йдуть спонсори з дарами, бредуть волхви з дарами у джунглі кам’яні.

І.Лобовик.

 

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2 речення, використовуючи слова з орфограмою «Літери  И, І в словах іншомовного походження».

 

 

 

Картка №9.

Орфограма «Уживання м’якого знака»

  1. Перепишіть, уставляючи, де потрібно, мякий знак. Поясніть написання цих слів.

Весняний гомін народився у вербовій брун..ці. (Г.Коваль.) Висить зоря на срібній павутин..ці. (Л.Закордонець.) “Щасливого лову!”- кивала вона головою рибал..ці. (М.Коцюбинський.) І сняться мені й дотепер русал..чині зоряні очі. (Л.Тендюк.)

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написанняцихслів.

Я тут в сільській родині ріс. (Д.Луценко.) Хвала тобі, селянська чесна піч! (Л.Забашта.) І пливуть в намулі та імлі слізоньки усіх земних народів по моїй чорнобильській землі. (Г.Фалькович.) І знову теплі пальці сонця хвилюють радісний бузок. (В.Гнатюк.) Ковальський міх натруджено кректав, танцюючи в розплавленому горні. (Д.Луценко.)

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Доля куєтся у боротбі, дужий не гнется – гнутся слабі. (М.Вороний). А материнска пісьня пломінка усюди піде слідом за тобою. (Л.Забашта). Хлопец вихоплюєтся на дрібнюсінку стежину. (М.Стельмах).

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Уживання м’якого знака».

 

 

Картка №10.

Орфограма «Літери А -О на позначення ненаголошених

 голосних у корені слів»

  1. Переписати, вставляючи пропущені літери. У виділених словах поставити наголос, обгрунтувати написання  букв а – о.

Сонце променем г..рячим розтопило смуток неба. (В.Раєвський.) Тепле літо розтало в тумані, стеле осінь дороги б..гряні. (М.Гурець.) День, як б..гаття, тихо погаса. (Д.Павичко.) На поле вийде ратай, мов б..гатир: пора! У землю кине зерна достатку і добра. (М.Лютик.) Б..гатирем ти станеш, будеш паном, розкошуватимеш весь вік. (Л.Глібов.)

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

У доброї хазяйки корова маслом доїться. Усе багатство земля дає. Хто гарячого не бачив, той і холодному радий. Багаття ніколи не насититься дровами, а земля – дощами.  Капуста гарна, та качан гнилий.

Нардна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

З’ївши колач, знову берися за діло. Не буде з швачки богачки, а з ткача богача. Де богато півнів там сонце встає посеред ночі. Поганий кухар усі страви переведе. Без лопати не можна з хати. Погана коняка їсть, як воляка, а працює, як собака.

Народна творчість.

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Літери А-О на позначення ненаголошених голосних в корені слів».

 

Картка №11.

Орфограма «Буквосполуки ЙО, ЬО»

  1. Переписати, на місці крапок уставляючи ЙО чи ЬО.

Лелека витань..вував гопака на краю гнізда. (Ю.Збанацький). Я зна..мий узор на твоїм рукаві пізнаю. (Л.Забашта). У білих л..лях сплять лілеї. (М.Вінграновський). Вийду в степ до син..ї криниці. (А.Малишко).

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

Будеш працьовитим – не знатимеш голоду. Зароблене завжди замозольоване. Восени – коровай, а до врожаю юшку сьорбай. Хто в листопаді не мерзне, тому й біля Йордану  біда нічого не зробить. Від малої праці порожньо на таці. З порожнього відра води не черпай.

                                                                                    Народна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

У працйовитого стіл не порожніє. Крила ростуть у полйоті. Розумному потрібен натяк, а дурному – киьок. Ьому палець в рот не клади. Не хвали лйон, поки він у полі.

                                                                                              Народна творчість.

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Буквосполуки ЙО, ЬО».

 

 

 

Картка №12.

Орфограма «Літери Е-І в коренях дієслів»

  1. Переписати, уставляючи Е чи І.

Скочив Тиміш, побіг,  ухопив рушницю та й устр(е,і)лив  чорного ворона. (Марко Вовчок.) Кого б стр(е,і)ляти із рушниці? В нас горобці, шпаки, синиці. (Олександр Олесь.) Кожен засмаглий в боях рудокоп  навчить вас застр(е,і)лити ворога в лоб. (М.Бажан.) Ой, я постр(е,і)ляна, порубана словами, душа моя на рани знемагає. (Леся Українка.)

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Пояснити вимову й написання цих слів.

Не стріляй перед тим, як вискочить заєць. (Нар.творч.) В прострелених полях ніхто вже не гравець. (Ю.Ковалів.) Як стрель стрельнув у дівчину. (Панас Мирний.) Зайця бубном не встрелиш. Не штука стріляти – штука вцілити. Одним пострілом сорок качок  позастрелював.

                                                                                     Народна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Летати, розчесувати, зачепляти, оберегати, стреляти, викореняти.

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Літери Е-І в коренях дієслів».

 

 

 

 

Картка №13.

Орфограма «Літери Е, И у префіксах пре-, при-»

  1. Переписати, уставляючи Е чи И.

Квітом пр…красним розцвіла ся дівчина несміла. (Л.Українка). Стоять дерева, мов зелені коні, що в літо пр…скакали із весни. (В.Малишко). Акація стоїть пр…красна і пр..світла в зелено – синій краплі – грі. (П. Липовецький).

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Пояснити вимову й написання цих слів.

Прегарний, приїхав, причинив, пресвітлий, превеселий, припорошити, пре тихий.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Надійшла весна прикрасна, многоцвітна, тепла, ясна. (І.Франко). Без вітрила, без весла препливла в човні весна. (Т.Коломієць). Вже сонце прегріло, зі стріх вода капле. (Б.Лепкий).З далекого краю пташки прелетіли до рідного гаю. (Б.Грінченко).

  1. Творча робота. За малюнком складіть і запишіть 2-3 речення, про те, що цікавого можна розповісти про своє селище, використовуючи слова з орфограмою «Літери Е, И у префіксах пре-, при-».

 

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\2013-02-24, Синяя криница, 24 .02.2013\Синяя криница, 24 .02.2013 096.jpg

 

 

Картка №14.

Орфограма «Літера З у кінці префіксів роз-, без-»

  1. Переписати, вставляючи  пропущені букви.

Люблю нести з криниці воду і не ро…зхлюпати ні краплі. (А.Камінчук). Ро…квіта й добрішає душа. (Д.Луценко). Зоря в траві ро…сипала дукати. (М.Рильський).

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Пояснити вимову й написання цих слів.

Розійдеться, розшукати, безкінечний, розчарований, безболісний, розщебетатися, беззоряний.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Бессумнівний, бесжалісний, росчинний, бесзмістовний, росзявлений.

 

  1. Творча робота. За фотографією опишіть дорогу в лісі, використовуючи слова з орфограмою «Літера З у кінці префіксів роз-, без-».

 

 

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\2013-02-24, Синяя криница, 24 .02.2013\Синяя криница, 24 .02.2013 030.jpg

 

 

 

 

 

Картка №15.

Орфограма «Літери З - С у префіксах з-, (с-)»

  1. Переписати, на місці крапок уставляючи префікс з- чи с-.

Травневий дощ …будив ліси і трави. (Д.Павличко). Місяць над світом пахучим срібне обличчя …хилив. (В.Сосюра). …тиха диха хвиля тиха. (С.Черкасенко). Оксамитові зелені в став …хилились береги. (Б.Грінченко).

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.

Очі розсудливого дивляться вперед.  Безтурботний і від води товстіє. Не роззявляй рота – краще розплющ очі. Цибуля дивувалася, що петрушка розтанцювалася.

                                                                                               Народна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Душею я слово зприймаю. (М.Волощук). Хочеться теплим словом сворушити когось. (Д.Загул). Без Вітчизни сгіркне життя. (Д.Луценко).Зтрушується сад, як парасолька. (Л.Костенко).

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи слова з орфограмою «Літери З-С у префіксах з-, с-».

 

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\2013-02-24, Синяя криница, 24 .02.2013\Синяя криница, 24 .02.2013 117.jpg

 

 

 

Картка №16.

Орфограма «Подвоєні літери»

  1. Переписати, на місці крапок уставляючи, де потрібно, літеру н.

Зелен…ий, дерев’ян…ий, район…ий, бетон…ий, юн…нат, син…ій, пташин…ий, чавун…ий.

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.

Дивлюсь, аж проти мене їде здоровенний запорожець. (П.Куліш). Нісся місяць ясним небом. (М.Шашкевич). Круча спускалася до берега широченними уступами. (А.Мороз). Учора в лузі пасся білий кінь. (Є.Гуцало).

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Віділити, безоряний, прикордоний, щоденик, глибиний, розрісся, проніся, письменик.

  1. Творча робота. За фотографією складіть і запишіть 2-3 речення про осінній вечір, використовуючи слова осіння, піднебесся, розрісся, навмання, узлісся

 

 

 

 

 

 

 

Картка №17.

Орфограма «Чергування У - В, І - Й»

  1. Переписати, розкрити дужки, вибираючи з них потрібні букви згідно з правилами чергування у-в, і-й.

До слова (і,й)де (і,й) прислів’я. (У,В) лісі був, а дров не бачив. Лежачи (і,й) сокира іржею візьметься. Вік живи – вік (в,у)чись. Хто (у,в) роботі, той (і,й) (у,в) турботі.

                                                                                           Народна творчість.

 

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

Сонце впало в степ за очеретом і погасло. (І.Нечуй - Левицький). Мліє степ у малинових променях передвечірнього сонця. (Г.Тютюнник). Поспіли груші й яблука на Спаса. Малина й вишні одійшли давно. (О.Довженко).

 

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Принесено і складено, брат й сестра, любов й піклування, Оля й Юрко, відразу і обідали, тоді і адресу запиши.

 

  1. Творча робота. За фотографією  складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи орфограму «Чергування У - В, І - Й»

 

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\2012год\2012-08-04, Дача, 2012\Дача, 2012 397.jpg

 

Картка №18.

Орфограма «Чергування приголосних»

  1. До поданих слів дібрати спільнокореневі слова із чергуванням приголосних.

Книга, око, берег,  лопух,  друг,  вовк,  рука, поріг,  муха, горох, сніг.

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

А на порозі мати залатаним махнула рукавом. (М.Рильський.) Проснулась на стрісі лелека і дивиться чуло кругом. (В.Сосюра.) Висить густа луна, як у порожнім глеці, і вже нема куди вертатися лелеці. (Ю.Ковалів.) Груша цвіте, наче скупана у молоці. (Є.Гуцало.)

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Я зупиняю в лугі вітер. (Є.Будницька.) Життя в труді й напругі проліта. (Д.Луценко.) Я біля мосту стихую ходу. (В.Симоненко.) По дорігці по зеленій з гаю в сад ідуть сліди. (М.Стельмах.) В рукі горять, як свічі,  три золоті лілеї. (Д.Павличко.) На шумному рогі книгарня, не раз я заходив туди. (В.Сосюра.) Тривогні останні хвилини  віками здавались мені. (В.Грінчак.) Моя душа зболілася в кольчугі. (Л.Костенко.)

  1. Творча робота. За фотографією  складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи орфограму «Чергування приголосних»

 

 

 

 

 

Картка №19.

Орфограма «Літери Е,О після ж, дж, ч, ш»

  1. Переписати, вставляючи пропущені букви.

Колись пісня в бандурі жила, дзуменіла вона, як бдж..ла. (В.Осадчий.) Бдж..лки золотисті в квітах літають. (М.Рильський.) Страшно осінньої ночі думать про ч..рні степи. (Л.Чернов.) Галю, Галюч..рнобрива, чому в тебе брови криво? (Нар.творч.) Мені ще світить мамине лице, та вже у білій хаті веч..ріє. (П.Перебийніс.) Сніг ляга на веч..рні панелі. (В.Сосюра.) І ми з гори йдемо у веч..ровий час. (Л.Костенко.) 

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

У лузі жевріє калина. (Г.Коваль.) Вже жовтий жовтень гетьманує. (Є.Маланюк.) Золоті жоржини – осені краса. (В.Сосюра.)  Сухий, як жерсть, чортоплох. (М.Стельмах.) Пожовтіла вже трава загубила вроду. (В.Сосюра.) Зелений став жабами жебонів. (Л.Костенко.) Принишкло за парканами подвір’я, дріма в саду шовковиця стара. (Д.Луценко.) Старі хатки в солом’яних скафандрах  стояли в чорних кратерах села. (Л.Костенко.) Війна по щоці прокотилась сльозами. (М.Стельмах.)Прочитайте,  виправте помилки.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Жовто тяглася за мною пустеля, як згуба. (Б.Олійник.) Перо й чернило маю, натхнення лиш нема! (Леся Українка.) Вечіря  тяглася допізна. (П.Куліш.) А вночі крізь село пролітають жовті вікна швидких поїздів. (В.Сосюра.) Дві долоні бабиного літа жовтень вчера ще позолотив. (В.Черепков.) День вечеру – сніг, що розтанув. Терпець обертає шевковицю на шовк. (Нар.творч.)

 

  1. Творча робота. За фотографією  складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи орфограму «Літери Е,О після ж, дж, ч, ш»

 

 

Картка №20.

Орфограма «Літери О,А в коренях дієслів»

  1. Переписати, вставляючи пропущені букви.

 Я не л..мивсь ні в які двері, не правді я не бив чолом. (А.Григоренко.) Тільки не бачать моєї муки, як в самотині л..маю руки. (Л.Костенко.) Як я зл..млюсь не плачте по мені! (Леся Українка.) Гуде вітер вельми в полі, гуде, ліс л..має. (В.Забіла.) Схопилась буря і зл..мила деревце бідне  з корінцем. (Л.Глібов.) Дуб л..мається, а людина нахиляється. Так тепло, аж пара кості л..мить. Віника не перел..миш, а дерево зл..мати можеш. Як на біду, то і в киселі палець зл..миш. (Нар.творч.)

  1. Прочитати, дотримуючись норм української орфоепії.

Дома й стіни помагають. І комар коня з’їсть, якщо вовк поможе. Муха коня з’їла, а вовк помагав. Погана прикмета, як не помагає голові газета. Як комусь допомогти, то руки не слухаються. Не допоможеш грошима, коли треба плечима. Якщо допомагати, то не ледарювати. Ні грач, ні помагач. На своїм коні як хочу, так скочу. Як би кицька не скакала, не бачити їй сала. Хто камінь не підніме, має його котити. Свиня не з’їсть, поки не покачає. Один на тракторі оре, а другий тільки катається.

                                                                                      Народна творчість.

  1. Прочитайте,  виправте помилки.

Майстер читати, писати і з горшків  хопати. Вхапив борщу швайкою, а меду голкою. Не всі й щуки карасів хопають. Де нашому теляті вовка хопати! Щоб час перемагти, треба  рахувати секунди,а між цим – щось робити. Хто лінь перемогає, той перешкоди долає.

                                                                                      Народна творчість.

  1. Творча робота. За фотографією  складіть і запишіть 2-3 речення, використовуючи орфограму «Літери О,А в коренях дієслів»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипніченко Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
270
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку