" Дидактичний матеріал з української мови (6 клас) за творами І.Франка"

Про матеріал
Дидактичний матеріал з української мови за творами І.Франка для учнів 6 класу з тем: "Прикметник", "Числівник", "Займенник".
Перегляд файлу

       Дидактичний матеріал з української мови (6 клас) за творами І.Франка                

 

                                                           Прикметник

І.Випишіть із поданих речень прикметники та розподіліть їх на групи – повну стягнену, повну нестягнену, коротку.

1.Безмежнеє поле в сніжному завою, ох, дай мені обширу й волі.  2. Гордая мова – вітер зимний, вічна розлука- жаль нестримний.  3.Так, ти одна моя правдивая любов.  4.Люди, люди! Я ваш брат, я для вас рад жити, серця свого кров'ю рад ваше горе змити.  5.Що одна недоля – то серце м’яке, то співецькеє серце вразливеє.  6.Як перлина дорогая у оправі золотій, так душа жіноча щира сяє в зверхній красоті.  7.Чого звертаєш ти до мене чудові очі ті ясні, сумні, немов криниці дно студене?  8.Явилась друга – гордая княгиня, бліда, мов місяць, тиха та сумна, таємна й недоступна, мов святиня. 9.Благодатна пора наступає, природу розкішная дрож пронимає…

ІІ.Із речень випишіть словосполучення із прикметниками, вкажіть лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

1.Як перлина дорогая у оправі золотій, так душа жіноча щира сяє в зверхній красоті.  2.Встань, орачу, встань! Сій в щасливий час золоте зерно!  3.Зеленійся, рідне поле, українська нива!  4.Лиш дуб могучий, жолудьми багатий, спокійно в темну, зимну даль глядить,- так він недарма тепле літо втратив!  5.По сей бік чотири загони Трохимові, по той  бік Михайлові три…   6.Не покидай мене, пекучий болю, не покидай, важкая думо-муко над людським горем, людською журбою!  7.А ти хочеш дідову волю ламати?  8.А військо князеве огорнене сумом; а скоро ніч темна на степ налягла, орда печенігів страшна налягла.  9.Так Котляревський у щасливий час вкраїнським словом розпочав співати, і спів той виглядав на жарт не раз.

ІІІ. Виявіть у поданих реченнях прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння, визначте їхню форму.

1.Ох, тії очі темніші ночі, хто в них задивиться, й сонця не хоче.  2.Найгарніша для нас заграничная квітка; найлюбіше лице, що стрічається зрідка. 3.Ти той найкращий спів, що в час вітхнення сниться.  4.Не жаль, що марно кращі літа у горі й праці протекли.  5.Зелений явір, зелений явір, ще зеленіша ива; ой між усіма дівчатоньками лиш одна мені мила.  6.Для знающих знання їх найвищий закон.  7.Невже задармо стільки серць горіло до тебе найсвятішою любов'ю, тобі офіруючи душу й тіло?

 

                                             Числівник                                                                                                                                                                                                                      

І.Знайдіть у реченнях числівники, визначте їхні розряди за значенням.

1.Першим вийшов Вовк Неситий.  2.Вовче, справа знаменита! Ось чотири Барани.  3.Шарпнув вуйко зо три рази, затріщали лапи й в’язи, але вирвати – дарма!  4.Хай велетні могли співать, творить, могли боротись, тішиться любить в вісімдесятім році,- нам в могилу вже в сороковім треба карк схилить.  5.Ти сто людей побив у бою і тим пишаєшся, герою?  6. А мамуня рано встали та й пішли поволі аж до третьої сусідки позичити солі.  7.Пані прийняла Євгена дуже чемно і здивувалася дуже, коли він заявив їй, що хотів би взяти у неї кількадесят лекцій гри на фортеп’яні.  8.Мов два судна, море розносить нас між двома берегами, моя ти ясна, непривітна зоре! 9.Ось вісімнадцять сот вісімдесят три літа, як той родивсь, що став учитель, світло світа…   10.А де живеш? Ось тут десята хатка. 11.Зирк- Свиня лежить в калюжі, а при ній гарненьких дуже поросяток штук із сім.  12.Три завдав мені питання, як закон йому велить, два я знав, не знав одного, і він смів мене спалить!  13.В дуплі було, як у дуплі: прогниле дерево, трохи пір’я настелено, а на пір'ї п’ятеро маленьких Короленят.

                                                   Займенник                                                                                                                                                                               І. У поданих реченнях знайдіть займенники , зробіть їх морфологічний розбір.

1.Безмежнеє поле в сніжному завою, ох, дай мені обширу й волі! Я сам серед тебе, лиш кінь піді мноюі в серці нестерпнії болі.  2.Мамо, голубко! Зарана в могилі праця й недуга зложили тебе, пісня ж твоя в невмираючій силі в мойому серці ясніє, живе.  3.Чого ж так судорожно щось тисне грудь мою у тобі, ріднеє село?  4.Що тут мене держало, те щезло, що тепер держить – таке важке, що мов гора тяжить на серці.  5.Вчора тлів, мов Лазар, я в горя домовині – що се за нова зоря  мені зблисла нині?  6.І кожний з нас те знав, що слави нам не буде ні в пам’яті людській за сей кривавий труд, що аж тоді підуть по сій дорозі люди, як ми проб’єм її та вирівняєм всюди, як наші кості тут під нею зогниють.   7.Себе самого наперед застав робить, що слідує, а лиш потому інших вчи, - тоді з дороги не схибиш.  8. Сам від себе геть за море я тікаю… Чи втечу? Я-кайданник! Власне горе за собою волочу.

 

 

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку