Тема. Узагальнення й систематизація вивченого про прикметник. Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння правильно й точно вживати прикметники в мовленні, збагачувати словниковий запас учнів; створювати умови до прояву самостійності, розвитку творчих здібностей учнів; виховувати почуття поваги до рослинних символів України.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань. Форма уроку: урок-віночок.
Обладнання: мультимедійний проектор,супровід уроку за допомогою
презентації, віночок, квіти для віночка, картки оцінювання,
тести, текст.
Хід уроку
І Організаційний етап
Встаньте, діти, всі рівненько, посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей, привітайтесь: «Добрий день!»
А тепер до роботи нам братись пора!
За парти тихо сідаємо, урок української мови розпочинаємо.
ІІ Установчо-мотиваційний етап
1. Створення мовленнєвого середовища. Бесіда.
- Ви вже знаєте, що на наступному уроці писатимете контрольну роботу.
- Чим сьогодні ми будемо займатись? (Тема уроку - слайд)
- Чого ви очікуєте від нашого уроку? (Мета уроку - слайд)
2. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні наш урок буде незвичайним. Це буде урок-віночок. Вінок – не просто елемент українського костюма, а й оберіг, бо в ньому є така сила, що болі знімає, душу зцілює, сили береже. Наші бабусі знали різні секрети плетіння віночків. (Слайд)
- Дівчатка, які готували повідомлення про віночки,будуть мені допомагати. (Повідомлення учениць)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів, зберігає волосся гарним . Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках. (Слайд)
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка-тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець – квітка- мама, яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина . (Слайд)
- У вінок семирічної дівчини першим вплітали гроно калини – символ дівочої краси, а по боках незабудки, барвінок, ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак . А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
- Також на сьогоднішньому уроці ви самі себе будете оцінювати. Перед вами картка оцінювання, у яку ви будете виставляти бали. За кожне правильно виконане завдання 2 бали, за 1-2 недоліки -1,5 б.,багато помилок -1 б., невірно виконане завдання – 0 б. ІІІ Системно-узагальнюючий етап
1. Приступаємо до роботи. Запишемо дату й тему уроку. А, щоб вплести першу квітку, нам треба перевірити ваші теоретичні знання. (Слайд)
- Що називається прикметником? - На які групи за значенням поділяються прикметники? - Які прикметники мають ступені порівняння? - Які групи відмінювання прикметників існують? - Якими способами утворюються прикметники? - Яку синтаксичну роль виконують прикметники в реченнях?
Поставте бали в картку оцінювання. - Вплітаємо першу квіточку - мак. (Слово досліднику). (Слайд)
Мак у віночку – За переказами вважалося, що ця квітка є символом любові і магічності, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.
2. Для того, щоб успішно впоратись з наступним завданням - відновленням деформованого тексту (слайд) , потрібно у поданих уривках поставити прикметники у потрібній формі, визначити їх відмінок, рід, число.
Ти постаєш в (ясний) обнові,
як пісня, линеш, (рідний) слово.
Ти наше диво (калиновий),
(коханий) (материнський) мово!
(Д.Білоус «Рідне слово»)
Перевіряємо роботу. (Слайд)
Вплітаємо квітку безсмертника. (Повідомлення учениці (Слайд) Безсмертник – дарує здоров’я роду людському, чи виразки чи ранки дуже гоїть. Квітка смерть перемагає то ж ніколи не вмирає. От безсмертником і зветься. На здоров’я нам дається.
4. Далі виконаємо розподільний диктант Подані прикметники записати у три стовпчики за групами за значенням, вставити пропущені букви, пояснити написання. (Слайд)
В..селий, солов'ї..ий, тихен..кий, старан..ий, пташи..ий, осін..ій, нен..чин, українс..кий, клас..ий.
Перевіряємо виконання .(Слайд)
Вплітаємо волошку. (Повідомлення учениці) (Слайд)
Волошка . Її синій колір – це колір краси, чистого неба. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
5. Щоб вплести барвінок, нам потрібно виконати наступне завдання – відредагувати речення (слайд).
Які помилки допущені у реченнях? Виправте їх, запишіть відредаговані речення.
«Барвінок» - найбільш популярніший журнал для дітей.
Нова хата Степана та Марії була високішою за сусідські.
Здоров'я – най дорощий скарб для людини.
Перевіряємо виконання (Слайд)
Вплетемо наступну квітку – барвінок. (Повідомлення учениці) (Слайд)
Барвінок – до людської оселі тягнеться. Ця квітка в українців дуже шанована. Він має лікувальні властивості, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Барвінок є символом життя.
Фізпауза
Відпочиваємо з користю: визначаємо групу прикметника (тверда група – руки
вгору, м’яка – плесніть у долоні)
Осінній, добрий, передранішній, зелений, самотній, сільський, давній, рідний,
домашній, веселковий, досвітній, щирий, братній, дорожній, кращий, красивий.
Вплітаємо квітку ромашку.(Повідомлення учениці) (Слайд)
Ромашка - це символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
6. Вчитель: Діти, в Україні існувало аж 77 видів вінків. Дівчат завжди по віночку впізнають. І сором був тій дівчині , у якої стрічки пов’язані недбало або не по порядку.
Наступне завдання – робота з текстом «Стрічки до віночка». (Слайди)
У вас на партах є текст. Прочитайте, знайдіть складні прикметники, випишіть та поясніть їх правопис.
Стрічки до віночка
Найпершу у віночок – посередині , в’яжуть світло-коричневу – символ землі – годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки - символ сонця , за ними світло-зелені – символ краси й молодості. Потім голубі , сині – символи неба і води, що дають силу й здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба , фіолетову – символ мудрості людини , малинову – символ достатку. В’язали до строю й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому – місяць.
Дівчата, що вплітали у віночок мак, одночасно підв’язували до нього червону стрічку – символ печалі й магічності. Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги од чужих очей; відмірювались по довжині дівочої коси і відрізались трохи нижче коси.
Перевіряємо : світло-коричневу, світло-зелені, жовтогарячу.( Слайд)
Вплітаємо яблуневий цвіт. (Повідомлення учениці). (Слайд)
Квіти яблуневі – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв: «Мати – яблуня моя. Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої».
З калинових вуст молодої дівчини лине весела пісня.
Вплітаємо калину. (Повідомлення учениці) (Слайд)
Калина – це символ України,дівочої вроди і краси, тому калину або її квіт вплітали до віночка.
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання (Слайд)
Повторити правила §44-53, виконати вправи №447-448
VI. Заключне слово вчителя
Додаток до уроку
«Узагальнення й систематизація вивченого про прикметник»
І. Тестові завдання
1. Прикметник означає
а) предмет;
б) ознаку предмета та його приналежність;
в) кількість предметів або їх порядок при лічбі
2. Ступені порівняння можна утворити від
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.
3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) новіший, синіший, солодший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найприємніший, найбільш тривкий.
6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.
ІІ. Робота з текстом
Прочитайте текст, знайдіть і випишіть складні прикметники ,поясніть їх правопис.
Стрічки
Найпершу у віночок – посередині , в’яжуть світло-коричневу – символ землі – годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки - символ сонця , за ними світло-зелені – символ краси й молодості. Потім голубі , сині – символи неба і води, що дають силу й здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба , фіолетову – символ мудрості людини , малинову – символ достатку. В’язали до строю й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце , а на правому – місяць.
Дівчата, що вплітали у віночок мак, одночасно підв’язували до нього червону стрічку – символ печалі й магічності. Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги од чужих очей; відмірювались по довжині дівочої коси і відрізались трохи нижче коси.
Картка оцінювання учня ___________________________________
Завдання |
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Усього |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|