"Урок-віночок" (Урок-узагальнення з української мови у 6 класі)

Про матеріал
"Урок-віночок" Урок містить матеріал для узагальнення вивченого з теми "Прикметник" у 6 класі.
Перегляд файлу

Тема.  Узагальнення й  систематизація вивченого про прикметник.              Мета:  повторити, систематизувати і узагальнити  знання учнів про прикметник    як частину мови; формувати  вміння правильно й точно вживати прикметники в мовленні, збагачувати  словниковий запас учнів; створювати умови до прояву самостійності,  розвитку  творчих здібностей учнів; виховувати почуття поваги до рослинних символів України.

Тип уроку:      урок узагальнення   та систематизації знань.                                                    Форма  уроку:  урок-віночок.

Обладнання:  мультимедійний проектор,супровід уроку за допомогою

                          презентації, віночок,  квіти для віночка, картки  оцінювання, 

                          тести, текст.

Хід уроку

І  Організаційний етап

   Встаньте, діти, всі рівненько, посміхніться всі гарненько,                                                                         

   Поверніться до гостей, привітайтесь: «Добрий день!»

  А тепер до роботи нам братись пора!

  За парти тихо сідаємо,  урок української мови розпочинаємо.

ІІ   Установчо-мотиваційний етап

 1. Створення мовленнєвого середовища. Бесіда.

             -  Ви вже знаєте, що на наступному уроці писатимете контрольну роботу.  

             -  Чим  сьогодні  ми будемо займатись?    (Тема уроку - слайд)

      -  Чого ви очікуєте від нашого уроку?  (Мета уроку - слайд)

           2. Вступне слово вчителя.

   - Сьогодні наш урок буде незвичайним. Це буде урок-віночок.  Вінок  – не просто елемент українського костюма, а й оберіг, бо в ньому є така сила, що болі знімає, душу зцілює, сили береже. Наші бабусі знали різні секрети плетіння віночків. (Слайд)

- Дівчатка, які готували повідомлення про віночки,будуть мені допомагати.      овідомлення учениць)

     -    Віночок -  це  плетене  коло  із  квітів.  Український  віночок  символізує  молодість , красу.  Він  не  просто  прикраса  дівчини , а  й  оберіг , що  має  цілющі  властивості – знімає  біль , захищає  від  різних  хвороб , злих  духів,  зберігає  волосся  гарним .  Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.  (Слайд)

-         Перший  віночок  для  трирічної  дівчинки  плела  мама. У  нього  вплітали  три  квітки : барвінок -  квітка-тато , яка  оберігає  доньку, годує  її ; чорнобривець – квітка- мама, яка  захищає  дитину  від  усього  лихого  та  виховує  її ; незабудка -  це  сама  дівчина . (Слайд)

-         У  вінок     семирічної  дівчини  першим  вплітали  гроно  калини – символ  дівочої  краси, а  по  боках  незабудки, барвінок, ромашки   й   волошки; щоб  зір зберегти – червоний  мак . А  всього  в  українському  вінку  12  квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.

- Також на сьогоднішньому уроці ви самі себе будете оцінювати. Перед вами картка оцінювання, у яку ви будете виставляти бали. За кожне правильно виконане завдання 2 бали, за 1-2 недоліки -1,5 б.,багато помилок -1 б., невірно виконане завдання – 0 б.                                                                                                           ІІІ Системно-узагальнюючий етап

     1. Приступаємо до роботи. Запишемо дату й тему уроку. А, щоб вплести першу квітку, нам треба перевірити ваші теоретичні знання. (Слайд)

- Що називається прикметником?                                                                                                   - На які групи за значенням поділяються прикметники?                                                            - Які прикметники мають ступені порівняння?                                                                                                             - Які групи відмінювання прикметників існують?                                                                       - Якими способами утворюються прикметники?                                                                                      - Яку синтаксичну роль виконують прикметники в реченнях?

Поставте бали  в картку оцінювання.                                                                           - Вплітаємо першу квіточку - мак. (Слово досліднику). (Слайд)

Мак у віночку – За переказами вважалося, що ця квітка є символом любові і магічності, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.

 

     2. Для того, щоб успішно впоратись з наступним завданням - відновленням деформованого тексту (слайд) , потрібно у поданих уривках поставити прикметники у потрібній формі, визначити їх відмінок, рід, число.

                           Ти постаєш в (ясний) обнові,
                                як пісня, линеш, (рідний) слово.
                                Ти наше диво (калиновий),
                                (коханий) (материнський) мово!                           

(Д.Білоус «Рідне слово») 

Перевіряємо роботу. (Слайд)

                                                                                                                                                 Вплітаємо квітку безсмертника.      (Повідомлення учениці (Слайд)                                 Безсмертник – дарує здоров’я  роду людському, чи виразки чи ранки дуже гоїть. Квітка смерть перемагає  то ж ніколи не вмирає. От безсмертником і зветься. На здоров’я нам дається.

 

 4.  Далі виконаємо розподільний диктант Подані прикметники записати у три стовпчики за групами за значенням, вставити пропущені букви, пояснити написання. (Слайд)

              В..селий, солов'ї..ий, тихен..кий, старан..ий, пташи..ий, осін..ій,   нен..чин,  українс..кий, клас..ий.

Перевіряємо виконання .(Слайд)

Вплітаємо  волошку. (Повідомлення учениці) (Слайд)

Волошка . Її синій колір – це колір краси, чистого неба. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.

5. Щоб вплести барвінок, нам потрібно виконати наступне завдання – відредагувати речення (слайд).  

Які помилки допущені у реченнях? Виправте їх, запишіть відредаговані речення.

     «Барвінок» - найбільш популярніший журнал для дітей.

     Нова хата Степана та Марії була високішою за сусідські.

Здоров'я – най дорощий скарб для людини.

Перевіряємо виконання  (Слайд)

Вплетемо  наступну квітку – барвінок. (Повідомлення учениці)  (Слайд)

Барвінок – до людської оселі тягнеться. Ця квітка в українців дуже шанована. Він має лікувальні властивості, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Барвінок є символом життя.

 

Фізпауза

Відпочиваємо з користю:  визначаємо групу прикметника  (тверда група – руки

 вгору, м’яка – плесніть у долоні)

       Осінній, добрий, передранішній, зелений, самотній, сільський, давній, рідний,

 домашній, веселковий, досвітній, щирий, братній, дорожній, кращий, красивий.

 Вплітаємо квітку ромашку.(Повідомлення учениці)  (Слайд)

 Ромашка - це символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

 

6.   Вчитель: Діти,  в  Україні існувало аж 77 видів вінків. Дівчат  завжди по віночку впізнають. І    сором  був тій дівчині , у якої стрічки пов’язані недбало або не по порядку.

Наступне завдання – робота  з текстом «Стрічки до віночка».  (Слайди)

У вас на партах є текст. Прочитайте, знайдіть складні прикметники, випишіть  та поясніть їх правопис.

Стрічки до віночка

     Найпершу у віночок – посередині , в’яжуть світло-коричневу – символ землі – годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки - символ сонця , за ними світло-зелені – символ  краси й молодості. Потім голубі , сині – символи неба і води, що дають силу й  здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба , фіолетову – символ мудрості людини , малинову – символ достатку. В’язали до строю  й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце,  а на правому – місяць.

 Дівчата,  що вплітали у віночок мак, одночасно підв’язували до нього червону стрічку – символ печалі й магічності. Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги од чужих  очей; відмірювались по довжині дівочої  коси і відрізались трохи нижче коси.

 

Перевіряємо : світло-коричневу, світло-зелені, жовтогарячу.( Слайд)

 

  Вплітаємо яблуневий цвіт.  (Повідомлення учениці). (Слайд)

Квіти яблуневі – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв:  «Мати – яблуня моя. Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої».

 

  1. Як кажуть у народі, без верби і калини нема України. Отже, щоб вплести символ калини нам потрібно записати речення, підкреслити члени речення і зробити морфологічний розбір прикметника (учень біля дошки розбирає один прикметник, а учні самостійно – інший).

З калинових вуст молодої дівчини лине весела пісня.

 

Вплітаємо калину. (Повідомлення учениці)  (Слайд)

Калина – це символ України,дівочої вроди і краси, тому калину  або її квіт вплітали до  віночка.

  1. Виконання тестових завдань. (Слайд)
  2. Перевірка (слайд)

 

ІV.  Підсумок уроку

  1. Зібрати картки оцінювання.
  2. Підсумки.  (Слайд)
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Продовжте речення «Сьогодні на уроці я:
  • повторив………..……»
  • сподобалося……»
  • зрозумів…..»
  • запам'ятав….».

V.   Домашнє завдання (Слайд)

 

Повторити правила §44-53, виконати вправи №447-448

 

VI.  Заключне слово вчителя

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

«Узагальнення й систематизація вивченого про прикметник»

 

І.  Тестові завдання

1. Прикметник означає
а) предмет;
б) ознаку предмета та його приналежність;
в) кількість предметів або їх порядок при лічбі


2. Ступені порівняння можна утворити від
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.

3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.

4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
 

5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) новіший, синіший, солодший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найприємніший, найбільш тривкий.
 

6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.

ІІ.  Робота з текстом

        Прочитайте  текст, знайдіть і  випишіть складні прикметники ,поясніть їх правопис.

 Стрічки

         Найпершу у віночок – посередині , в’яжуть світло-коричневу – символ землі – годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки - символ сонця , за ними світло-зелені – символ  краси й молодості. Потім голубі , сині – символи неба і води, що дають силу й  здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба , фіолетову – символ мудрості людини , малинову – символ достатку. В’язали до строю  й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце , а на правому – місяць.

            Дівчата,  що вплітали у віночок мак, одночасно підв’язували до нього червону стрічку – символ печалі й магічності. Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги од чужих  очей; відмірювались по довжині дівочої  коси і відрізались трохи нижче коси.

 

 

 

Картка оцінювання  учня    ___________________________________

 

 

 

Завдання

1

 

2

3

4

5

6

Усього

Бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку