Проєкт уроку на тему : "Ступені порівняння прикметників"

Про матеріал
Тема. Ступені порівняння прикметників Мета:  навчальна: пояснити причини виникнення ступенів порівняння прикметників; навчити розпізнавати ступені порівняння в мовленні;  розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення,творчу уяву,мовленнєві навички  виховна: виховувати пошану і повагу до народних традицій, що формують духовну цінність народу, прилучати їх до атмосфери високої культури життя Обладнання: опорна таблиця, роздатковий матеріал, відеопроектор, Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок мандрівка. Хід уроку Епіграф На землі стільки криниць, скільки зірок на небі I Організаційний момент 1) Привітання гостей Хлопець: Гостей дорогих, ми раді вітати Дівчинка: Хлібом і сіллю їх зустрічати. (Всі встали: Привіталися) 2) Аутотренінг Для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною: Я-шестикласник! Я хочу якомога більше знати! Я думаю, замислююся, пригадую! Я – творча особистість! II Актуалізація опорних знань. 1. Творча робота за хмаринкою слів. - Перед вами хмаринка зі слів. У ній перемішалися прикметники. Ваше завдання – відшукати по 2 прикметника за дві хвилини та розподілити їх за трьома розрядами. - Нагадайте будь ласка розряди прикметників. (якісні, відносні, присвійні) - Та група, яка перша виконає завдання, тієї групи дам право вибрати свій колір команди. І ГРУПА , ІІ ГРУПА 2. Вправа «Дерево запитань» Два учня виходять до дошки та читають питання , якщо учень не знає відповіді допомагає команда. 3. За кожну правильну відповідь команди отримуватимуть зірочки кольору вашої команди. - Що називається прикметником? - Назвіть граматичні ознаки прикметника. - Яким членом речення найчастіше буває прикметник? - На які групи за значенням поділяються прикметники? ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності. Цілі уроку. Коли ми почали вивчати тему Прикметник я вам сказала що ми будемо мандрувати на великому кораблі упродовж багатьох уроків. Тож ми сьогодні продовжуємо нашу подорож , і побачимо які завдання приготувала нам море сьогодні. І ЗУПИНКА . Завдання від Русалочки. Учитель. Порівнювати можна ознаки людей, тварин, явища природи, предмети, переживання. Ці ознаки можуть бути звичайними, наприклад, добрий, сміливий, грізний, важливий, або виявлятися неоднаковою мірою, тобто мати вищий і найвищий ступінь. Для того, щоб відтворити різні ступені ознак у нашому мовленні, прикметники мають ступені порівняння. Порівняйте речення: З нашої криниці ми п’ємо смачну воду. З батьківської криниці вода смачніша. Вода найсмачніша у ріднім краю. Саме якісні прикметники мають ступені порівняння. • Пояснення нового матеріалу за опорною таблицею (способи творення ступенів порівняння прикметників) Завдання від Кита Вправа. «Розумне перо». Після кожного виділеного прикметника позначте його ступінь порівняння. 1. А найсвятіша ( найвищий ступінь проста форма) у світі стежка до рідної хати. 2. Після зливи і грози світ чистіший ( вищий ступінь порівняння проста форма) од сльози Прочитайте вірш М.Сингаївського. Назвіть прикметники, від яких можна утворити ступені порівняння За селом у нас криничка. І глибока, і висока. Клен шумить над нею листом, В ній вода холодна, чиста. З кожної команди по одному учню до дошки, Утворити ступені порівняння прикметників. Завдання від дельфіна Глибокий – глибший, більш глибокий, найглибший, найбільш глибокий Високий – вищий, менш високий, найвищий, найбільш високий Холодний – холодніший, більш холодний, найхолодніший, найбільш холодний Чиста – чистіша, менш чиста, найчистіша, найменш чиста. Правило При творенні вищого ступеня порівняння відбувається чергування: Кінцеві приголосні основи [ г], [ж], [з] при поєднанні із суфіксом -ш- змінюється на [жч] Кінцевий приголосний основи [ с] при поєднанні із суфіксом –ш- змінюється на [шч] ( на письмі щ) Можуть випадати суфікси- к, -ок, -ек ІV. Закріплення нової теми. А) Робота з підручником Завдання від золотої рибки. Б) Робота з ілюстрацією (скласти речення або словосполучення за картиною) Гра. « Я- вчитель» Уявіть себе вчителем. Учень дав вам зошит на перевірку. Виправте помилки в поданих формах ступенів порівняння. Запишіть словосполучення з правильними формами. 1. Сама рідніша людина ( найрідніша) 2. Найглибокіша криниця ( найглибша) 3. Найбільш найяскравіша зірка ( найбільш яскрава ) V. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ 1) За хмаринкою слів називати прикметник та його ступінь порівняння. Щасливий- щасливіший , більш щасливий, найщасливіший, найбільш щасливий. Молодий- молодший, більш молодий, наймолодший, найбільш молодий. Поганий – поганіший, більш поганий, найпоганіший, найбільш поганий. Добрий- добріший, більш добрий, найдобріший, найбільш добрий. - VI. Підсумок уроку. - Сьогодні на уроці я дізналася… - Було цікаво… - Було складно… - Тепер я зможу… - Мені найбільше сподобалося… VII. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ. VIII. Домашнє завдання. Вправа 405.
Перегляд файлу

Тема. Ступені порівняння прикметників

Мета:

 навчальна: пояснити причини виникнення ступенів порівняння

прикметників; навчити розпізнавати ступені порівняння в мовленні;

 розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи;

здатність до логічного мислення,творчу уяву,мовленнєві навички

 виховна: виховувати пошану і повагу до народних традицій, що

формують духовну цінність народу, прилучати їх до атмосфери високої

культури життя

Обладнання: опорна таблиця, роздатковий матеріал, відеопроектор,

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок мандрівка.

                                           

                                              Хід уроку

                 Епіграф

 

                                                На землі стільки криниць, скільки зірок на небі

 

 

I  Організаційний момент

  1. Привітання гостей

Хлопець: Гостей дорогих, ми раді вітати

Дівчинка: Хлібом і сіллю їх зустрічати.

                 (Всі встали: Привіталися)

 

  1. Аутотренінг

Для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:

Я-шестикласник!

Я хочу якомога більше знати!

Я думаю, замислююся, пригадую!

Я – творча особистість! 

 

II Актуалізація опорних знань.

  1. Творча робота за хмаринкою слів.
  • Перед вами хмаринка зі слів. У ній перемішалися прикметники. Ваше завдання – відшукати по 2 прикметника за дві хвилини та розподілити їх за трьома розрядами.

 

  • Нагадайте будь ласка розряди прикметників. (якісні, відносні, присвійні)

 

  • Та група, яка перша виконає завдання, тієї групи дам право вибрати свій колір команди.

І ГРУПА (Я-охайний, високий. В- український, партизанський. П-батьків, партизанів)

ІІ ГРУПА (Я- красивий, охайний. В- спортивний, шкільний. П-дідусів, батьків)

 

  1. Вправа «Дерево запитань» Два учня виходять до дошки та читають питання , якщо учень не знає відповіді допомагає команда.
  2. За кожну правильну відповідь команди отримуватимуть  зірочки кольору вашої команди.
  • Що називається прикметником?
  • Назвіть граматичні ознаки прикметника.
  •  Яким членом речення    найчастіше буває прикметник?
  • На які групи за значенням поділяються прикметники?

 

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Мотивація навчальної діяльності. Цілі уроку.

 

Коли ми почали вивчати тему Прикметник я вам сказала що ми будемо мандрувати на великому кораблі упродовж багатьох уроків. Тож ми сьогодні продовжуємо нашу подорож по морю на кораблі і побачимо які завдання приготувала нам море сьогодні.

І ЗУПИНКА . Завдання від Русалочки.

 

 

Учитель. Порівнювати можна ознаки людей, тварин, явища природи,

предмети, переживання. Ці ознаки можуть бути звичайними, наприклад,

добрий, сміливий, грізний, важливий, або виявлятися неоднаковою мірою,

тобто мати вищий і найвищий ступінь. Для того, щоб відтворити різні ступені

ознак у нашому мовленні, прикметники мають ступені порівняння.

 

Порівняйте речення:

 

З нашої криниці ми п’ємо смачну воду.

З батьківської криниці вода смачніша.

Вода найсмачніша у ріднім краю.

 

 

Саме якісні прикметники мають ступені порівняння.

 Пояснення нового матеріалу за опорною таблицею (способи творення

ступенів порівняння прикметників)

 

 

 

Вправа. «Розумне перо». Після кожного виділеного прикметника

позначте його ступінь порівняння.

1. А найсвятіша ( найвищий ступінь проста форма) у світі стежка до рідної

хати.

2. Після зливи і грози світ чистіший ( вищий ступінь порівняння проста

форма) од сльози

 

 

Прочитайте вірш М.Сингаївського. Назвіть прикметники, від яких можна

утворити ступені порівняння

 

За селом у нас криничка.

І глибока, і висока.

Клен шумить над нею листом,

В ній вода холодна, чиста.

 

З кожної команди по одному учню до дошки, Утворити ступені порівняння прикметників.

 

Глибокий – глибший, більш глибокий, найглибший, найбільш глибокий

Високий – вищий, менш високий, найвищий, найбільш високий

Холодний – холодніший, більш холодний, найхолодніший, найбільш холодний

Чиста – чистіша, менш чиста, найчистіша, найменш чиста.

 

 

 

Правило

При творенні вищого ступеня порівняння відбувається чергування:

Кінцеві приголосні основи [ г], [ж], [з] при поєднанні із суфіксом -ш-

змінюється на [жч]

Кінцевий приголосний основи [ с] при поєднанні із суфіксом –ш- змінюється на

[шч] ( на письмі щ)

Можуть випадати суфікси- к, -ок, -ек

 

 

ІV. Закріплення нової теми.

А)  Робота з підручником

 

6-ukrayinska-mova-op-glazova-yub-kuznetsov-2006-395

 

Б) Робота з ілюстрацією (скласти речення або словосполучення за картиною)

 

 

Картинка Зимний солнечный день в горах » Зима » Природа » Картинки 24 -  скачать картинки бесплатно

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра. « Я- вчитель» Уявіть себе вчителем. Учень дав вам зошит на перевірку.

Виправте помилки в поданих формах ступенів порівняння. Запишіть

словосполучення з правильними формами.

 

1. Сама рідніша людина ( найрідніша)

2. Найглибокіша криниця ( найглибша)

3. Найбільш найяскравіша зірка ( найбільш яскрава )

 

V. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

 

  1. За хмаринкою слів називати прикметник та його ступінь порівняння.

 

 

Щасливий- щасливіший , більш щасливий, найщасливіший, найбільш щасливий.

Молодий- молодший, більш молодий, наймолодший, найбільш молодий.

Поганий – поганіший, більш поганий, найпоганіший, найбільш поганий.

Добрий- добріший, більш добрий, найдобріший, найбільш добрий.

 

  • VI. Підсумок уроку.
  • Сьогодні на уроці я дізналася…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Тепер я зможу…

             -   Мені  найбільше сподобалося…

 

VII.  ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

 

VIII. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додав(-ла)
Сирбу Любов
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку