Краснополянська ЗОШ I – II ступенів
Великоновосілківської районної ради
Донецької області
Шведова Т. І. – вчитель
української мови та літератури,
вчитель I- ої кваліфікаційної категорії
Анотація
Навчальний характер дидактичного тематичного матеріалу на тему
«Займенник» ( «Любіть свій край») передбачає застосування основних знань та умінь, інтересів учнів, перевірку і закріплення засвоєних учнями знань з української мови у 6 класі з теми
«Займенник».
З допомогою дидактичного матеріалу можна проводити колективну й індивідуальну роботу з учнями під час закріплення засвоєних учнями знань, перевірки знань, повторення вивченого матеріалу з української мови у 6 класі з теми «Займенник».
К - 1 – 6
Перепиши текст, вставляючи пропущені букви.
Визнач займенники.
Виділене слово розбери за будовою.
Відлітають журавлі
Настала осін… . Надворі стало холодніше. В повітрі пливут… павутинки. А в блакитному небі – ключ журавлів. Прол…тіли над с…лом журавлі, потім пов…рнулися, покружляли й знову пол…тіли. А за с…лом, недалеко від лісу, журавлі сіли на землю. Довго сиділи, немов радилис… між собою. Чому це журавлі кружляли над с…лом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Л…тят… вони в теплий край, але ч…жий. Бо Бат…ківщина там, де народився, зріс і почав літати. Так і для нас – Вітчизна там, де ми народилися, де в…ростаємо. Найдорожче для людини – Бат…ківщина.
( По В. Сухомлинському)
К – 2 – 6
Виразно прочитай , перепиши текст.
Підкресли граматичні основи.
Зроби морфологічний розбір виділеного слова.
Квітка сонця
На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа
на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник. Схилив золоті пелюстки. Сходить ранкова зірниця. Пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося і пішло по небу. Соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Зайшло сонце. Засинає золота квітка і бачить усні ранкову зірницю.
( По В. Сухомлинському)
К - 3 – 6
Прочитай текст. Спиши. Підкресли займенники.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки.
Вплели берези стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.
(По В. Сухомлинському)
К – 4 – 6
Прочитай текст. Придумай заголовок. Напиши його, вставляючи пропущені букви. Знайди в тексті антоніми і підкресли їх. Визнач розряди вжитих займенників.
Клен цілу зиму спав. Кріз… сон чув завива…я хуртовини. Холодний вітер нагинав його віти. Та ось одного сонячного ранку до клена доторкнулося щось лагідне й тепле. Прокинувся клен. Він зітхнув, ро…правив плечі. Заз..леніли брун…ки. Іде красуня – весна у квітах і стрічках. (По В. Сухомлинському)
К – 5 – 6
Переклади текст українською мовою.
Підкресли займенники і визначити їх розряд.
Всё в лесу поёт
Весною мы пошли в лес. Взошло солнце. Вздохнул лёгкий ветерок. Все деревья в лесу запели. Каждое запело свою песню. Хотелось подойти к белой красавице и обнять. Дуб пел мужскую песню, верба – задумчивую, а рябина - тревожную. ( По В. Сухомлинскому)
К – 6 - 6
Переклади текст українською мовою. Підкресли займенники.
Семья
Для матери и отца ты всегда будешь ребёнком. Если люди считают тебя плохим человеком, - это большое горе для твоих родителей.
Беречь мать – значит беспокоиться о чистоте родника, из которого ты пил с первого вздоха и будешь пить до последней минуты своей жизни.
Отец – самый родной, самый дорогой для тебя человек. Он отвечает за каждый твой шаг и поступок.
Умей уважать чувства матери и отца.
( По В. Сухомлинскому)
К – 7 – 6
Переклади текст українською мовою
Куст сирени
Возле пруда вырос куст сирени. Человек придёт к пруду, посмотрит на сиреневый куст и улыбнётся. Сиреневый цвет как кусочек голубого неба на земле.
Но вот однажды пришёл к пруду хмурый человек. Сломал он несколько веток сирени и унёс.
Не стало цветущего куста возле пруда. Словно меньше стало голубое небо. Люди приходят на берег пруда, но больше не улыбаются красоте куста. И улыбок на свете стало меньше.
( По В. Сухомлинскому)
К – 8 – 6
Склади усний зв’язний текст на тему « Якою я хочу бачити свою Батьківщину».
Використай опорні словосполучення: рідний край, український характер, любов і повага, історичні джерела, душа народу, неповторна краса, майбутні покоління, чудові ліси, комп’ютерні книги, чарівне марево, незрівнянна країна.
К – 9 – 6
Склади невеликий зв’язний текст на тему
« Батьківщина – твій дім, твоя колиска», вживаючи займенники.
Використай опорні словосполучення: родюча земля, співають солов’ї, рід український, батьківський поріг, лісові багатства, народ – богатир, найдорожчий скарб людства, святі слова.
К – 10 – 6
Склади і запиши зв’язний текст з деформованих речень. Визнач розряд вжитих займенників.
Усе в лісі співає
до, пішли, лісу, ми, весною.
легенький, подихнув, вітерець.
в, заспівали, всі лісі, дерева.
кожне, свою, співало, пісню, дерева.
співала, білокура, пісеньку, красуня, ніжну, береза, піснею.
дуб, мужньо, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.
( За В. Сухомлинським)
К – 11 – 6
Склади і запиши зв’язний текст з поданих речень. Підкресли займенники. Зроби фонетичний розбір виділеного слова.
Для чого півневі гребінець
Через те і хвіст у нього такий пишний. У нашого півня червоний гребінець.
А вдень ходить, розпустивши хвоста. Уночі, як тільки кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує барвистого хвоста, півень кладе гребінець на голову.
( В. Сухомлинський)
К - 12 – 6
Прочитай текст. Про що в ньому розповідається? Це опис чи розповідь?
Перепиши, визнач займенники.
Райдуга в бурульці
Вдень почав танути сніг, капали краплі з дахів. А вночі знову підмерзло.
Вийшов з хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками – синім, рожевим, червоним, блакитним, жовтим…
Юрко стоїть, затамувавши подих від здивування. Красива бурулька, мов райдуга.
На даху біля бурульки сіли горобці та й цвірінькають. Вони теж милуються бурулькою – райдугою.
( В. Сухомлинський)