Дидактичний посібник "Словникова скарбничка" 2 клас

Про матеріал
Посібник "Словникова скарбничка" вміщує вірші, загадки для вивчення словникових слів у 2 класі.
Перегляд файлу

1

 

   

Дидактичний посібник

 

«Словникова скарбничка»

2 клас

 

 

Білик Антоніна Анатоліївна

учитель початкових класів

Бородянського академічного ліцею

 

 

 

 

Зміст

 

Вступ

 

3

Словникові слова. Ілюстрації. Вірші, загадки.

4

 

 

Висновки

Література

37

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Основні напрямки розвитку освіти в Україні вимагають створення такої школи, яка б готувала людину інтелектуальну, творчу, здатну самостійно ставити й вирішувати як теоретичні, так і практичні завдання.

Важлива роль при цьому відводиться українській мові, бо вона є не тільки окремим навчальним предметом, а й виступає основним засобом опанування усіх інших шкільних дисциплін. Тому з перших днів перебування дитини в школі необхідно дбати про збагачення її словникового запасу, чистоту мови й високу мовну культуру. 

Саме педагогічна технологія"Росток", основою якої є інтегративно-діяльнісний підхід, створює таке освітнє сере­до­вище, яке дає можливість кожному учневі творчо і активно працювати на уроці,  розвивати вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки і не боятись помилитись, удосконалювати навички спілкування з учителем та учнями класу.

Даний посібник «Словникова скринька» дає можливість продемонструвати вчителям початкових класів, як ефективно підвищувати орфографічну грамотність при вивченні словникових слів молодшими школярами. Запро­по­новано спеціальні вправи на розвиток уяви, завдання на само­стій­ний пошук інформації, формування у дітей умінь і навичок, необхідних у повсякденному

 

 

 

 

Де найкраще місце на землі

 

Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі? —
Сонце усміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина — то найкращий край!

(Д.Павличко)

 


 


 

 

В лісі є зелена хата

 

В лісі є зелена хата,
Там поснули ведмежата,
А найменший — вереда.
Сивій мамі набрида.
Каже: “Я не хочу спати,
Утечу вночі із хати,
Коли меду не даси,
Риби, сала, ковбаси”.
“Люлі-люлі, треба спати, —
Над синком шепоче мати, —
Як заснеш — тобі усе
Сон в корзині принесе ”.

(П.Воронько)

 

 

 

Загадка

 

Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кудлатий.

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає й ожину,

Літом любить полювати,

 А узимку — в лігві спати.

Як зачує він весну —

Прокидається від сну.

(Ведмідь)

 

Загадка

 

Вовк ведмедя розбудив:

  •          Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлогу –

Вовк втікає в ліс від нього.

(О.Кононенко)


 


 


Вересень. Стежка до школи.

Дзвонить веселий дзвінок.

І через луг, через поле

Сонце спішить на урок.

(М.Сингаївський)

 

Вересень

 

У вересня щедра рука.
— Заходьте!-він з двору гука.
І яблука трусить з гілок,
І сипле в портфелі сливок,
Солодкий зрива виноград —
І кожен з нас вересню рад.
Бо щедра, ой щедра рука
У вересня-садівника.
(Т. Коломієць)

 

 

 

Вересень-школярик

 

Через поле по стерні
У міста і села
Йде в солом’яній брилі
Вересень веселий.
В нього квіти у руці
І новий портфелик,
Розцвітає на щоці
Сонячний метелик.
Голосний несе дзвінок,
«Дзінь-дзілінь» – лунає,
Він до школи на урок
Школярів скликає.
(Н. Тріщ) 


 

 

 


На веселій вулиці

 

На веселій вулиці 
жив смішливий кіт, 
він любив сміятися
й гладити живіт.

На веселій вулиці 
мишки несумні, 
від кота вітаннячко 
принесли мені.

Я кота смішливого 
в гості запрошу,

накуплю морозива, 
«Живчиком» вгощу. 

Буде кіт обідати,
скаже: «Смакота!»
Дві смішинки всядуться
на його хвоста.

Трошки погойдаються, -
чи ж біда у тім?
На веселій вулиці
весело усім.

(Н.Поклад)

 

 

 

Люблю  я  вулицю  свою,
від  неї  кращої  не  знаю.
Вона  у  бузковому  раю
квітує  іменем  Врожаю.

(П.Перебийніс)


 


 

 

 

З тобою вся твоя родина:

Батьки, бабусі та діди.

З тобою друзі, Батьківщина,

Тож уперед, герою, йди!

 

Безсмертні подвиги його

Ми ще згадаємо не раз.

Мов серця юного вогонь

Його життя в серцях у нас.

І в пам’яті довічно він

Солдат,

Герой,

Громадянин.

(М.Сингаївський)

 

А дія розгортається, як злива:

палає барвами казкове тло,

герої йдуть на подвиги сміливо,

стоять за правду і долають зло.

(Н.Забіла)

 

Диктант

 

Диктант. Лунає в класі мова
співуча, наче джерело.
Вслухаюсь я у кожне слово,
щоб не зробити помилок.

(Нузет Умеров)

 

 

Що писав

 

- Чого тебе навчили нині в школі?
Питається матуся у Миколки
В один із перших вересневих днів.
- Писати, – першокласник відповів.
- Що ж ти писав? – допитується мати.
- Не знаю, бо не вмію ще читати.

(П.Кралюк)


 

 

 

 

 

 

 

Загадка

 

Він не ліжко, хоч спимо,

Лежимо і сидимо.

Не простий, а розкладний,

Невеликий і зручний.

(Диван)

 

 

 

 

 

 

 

Не псуй меблів

 

На дивані я стрибав,
З себе вершника вдавав. 
Мій диван стогнав, рипів, 
Та конем буть не хотів.

Раптом тріснув - дивні звуки, 
Дві пружини, мов гадюки, 
Закивали головами!
Бідний кінь! Що скаже мама?

Як дірки оті латати?
Де вночі я буду спати?
Нащо вигадав коня? 
Зрозумів помилку я.

Слізки блиснули з-під вій,
Ти пробач, диване мій!

(С. Гарбуз)

 

 


 


 

 

Спить у ліжечку дитина.

Тихі сни до неї линуть

Через балки та горби,

Наче білі голуби.

(Н.Забіла)

 

Вдягни, дитино, рідну вишиванку
І з чистим серцем в білий світ іди.
Вона зігріє сонцем на світанку
І оберегом стане від біди.

(Н.Красоткіна)

 

Поглянь, дитино, вгору, подивися,
Яке чарівне небо голубе.
Ти сонечку ранковому всміхнися,
Нехай воно освітлює тебе.

(Н.Красоткіна)

 

 

 

Візьму я в руки хліб духмяний,

Він незвичайний, він святий.

Ввібрав і пісню, й працю в себе

Цей хліб рум’яний на столі.

Йому до ніг вклонитись треба,

Він скарб найбільший на землі.

(В. Гринько)

 

 

І люблять люди з давнини,

як сонце незагасне,

і свій духмяний хліб ясний,

і рідне слово красне.

(Д.Білоус)

 

 

 


 

Загадка

 

Цілий день працюю в гаї,

Діловито дзьобом б’ю,

Я не цвяхи забиваю,

Я комашок дістаю.

(Дятел)

 

Загадка

 

В лісі лине дивний звук:

Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Гострий дзьоб, як молоток:

Тук-тук-тук! Цок-цок-цок!

Буде лісу помагати

Працьовита пташка… (дятел).

 

 

 

 

Дятел

 

 

Чути в лісі тук-тук-тук,

Швидко йду я на той звук,

Що за диво, дивина,

Звідки стук скажіть луна?

Роздивився оце так,

Ну не птах, а геть дивак,

Аж кора униз летить,

Вже ніхто тут не заспить.

Всі комахи хто куди,

Так не довго до біди,

Дуже справний, працьовитий,

Ще й в червону шапку одітий.

Що тут думати, гадати,

Дятлом цього птаха звати,

Молотка в нього немає,

Дзьобом він комах лякає.

(А.Грицаюк)



В небі жайворонки в’ються

 

В небі жайворонки в’ються,

Заливаються — сміються,

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть, і співають,

І з весною світ вітають

Дзвоном радісних пісень.

Ось вони на землю впали,

Щось шепнули їй, сказали

І розтали знов у млі…

І щоб глянути на диво,

Виглядають полохливо

Перші проліски з землі.

(О.Олесь)

 

Загадка

 

Пташка ця маленька,

Лагідна, сіренька.

В небесах співає,

Сонце зустрічає.

(Жайворонок)

 

 

 

 

 

 

Жайворонок

 

Жайворонок в небі високо літає,

І так завзято пісеньку співає,

Він з нею сонце зустрічає,

Землю рідну звеселяє.

Може смуток в нього на душі,

Але дзвенять його пісні,

Під пісню ту все зеленіє,

Мак килимами червоніє.

Як хвилі лагідні на морі,

Цвітуть волошки сині в полі,

Житній колос достигає,

А жайворонок все співає.

(А.Грицаюк)


 



 

 

Важливе завдання

 

У тата і мами важливе завдання,
Бо діти зростають у них.
І думати треба їм про виховання,
Щоб в хаті — і щастя, і сміх.

(Н.Красоткіна) 
 

Маринка та Галинка

 

Сьогодні Маринка
Уроків не знала.
Домашнє завдання
В Галинки списала.

Зі школи додому 
Вернулись дівчатка.
І тут повторилось
Усе в них спочатку.

 

 

Удома Маринка 
Отак міркувала:
«Сьогодні в Галинки 
Уроки списала.

Чого ж я завдання 
Робити спішу?
І завтра в Галинки 
Уроки спишу!»

Галинка ж удома 
Отак міркувала: 
«Сьогодні Маринка 
У мене списала.

Чого ж я завдання 
Робити спішу?
Його у Маринки 
Я завтра спишу!»

 (Грицько Бойко)
 



Заєць спати захотів

 

Заєць спати захотів,

Сам постелю постелив.

Сам собі приніс подушку,

Підмостив її під вушко,

Та у зайця довге вушко —

Все звисає із подушки.

(М.Стельмах)

 

Загадка

 

В полі, в лісі, навкруги,
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах.
(Заєць)

 

 

 

Хліб од зайчика 
 

Їздив заєць до млина, 
П'ять пудів змолов зерна. 
А зайчиха ніч не спала, 
Паляниці випікала. 
Рано-вранці у хустинці, 
Принесли зайці гостинці: 
Пташенятам і звірятам, 
Хлопченятам і дівчатам. 
Аж хрумтять окрайчики... 
Добрий хліб од зайчика.

(В.Каменчук) 
 

Загадка

 

Куций хвостик, довгі вушка,
Шерсть м’якенька, як подушка.
Скаче вгору, наче м’ячик.
Хто це, діти?
Сірий… (зайчик).


 



Загадка

 

Є в квартирі молодець

Математик і мудрець.

Він тебе не підведе

Бо рахунок дням веде.

(Календар)

 

Загадка

 

Дні за днями, цілий рік —

Кожен день уранці

Цей блокнотик тато рве

По одній сторінці!

(Календар)

 

 

 

 

 

 

 

На льоду річки
Дзвенять ковзани.
Зарився в сніг глухар.
Грудень йде
Закінчити рік
І старий календар.

(Г.Ладонщиков)


 


 

Вже довгий час календар в нас висить на стіні.
Він по листку щодоби відраховує дні.
От і сьогоднішній день до кінця підійде
Й з нього, мов з клена, черговий листок опаде.


 

 

 


Що то за така морока?

Від зими і до весни

Все сваряться пори року –

В кого кращі килими!?

(С.Семенюк)

 

Загадка

 

Це не лайнер, не ракета,

Старовинна дивна штучка.

Сів, летиш довкіл планети

Чудесам й казкам назустріч.

 (Килим-літак)

 

 

Золота осінь

 

В парках і садочках
на доріжки й трави
падають листочки
буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
килим кольористий,
віти напівголі,
небо синє чисте.
Метушні немає,
тиша й прохолода.
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.

(К.Перелісна)


 


 

 

 

 


 

 


Загадка

 

Під землею – дивне місто:
Все в огнях, як у намисті.
В нім будинки не стоять,
По залізних рейках мчать.
(Метро)

 

Загадка

 

Думав, сходами я піду,
А насправді сходи … їдуть.
Де це відбувається?
Як це називається?
(Метро, ескалатор)

 

 

 

 

 

Понад Дніпро гуде метро,
і рибоньці не спиться.
І журиться старий Дніпро,
і сон Дніпрові сниться.

 (Іван Малкович)

 

 

Під великими містами

Є тунелі з поїздами.

На зупинку вашу вмить

Вас метро швидке домчить.


 


 

 

 

 

 

 


 

 

Сьомий день у нас Неділя.

День святковий, день дозвілля.

Йдуть до церкви і гуляють,

Всі в цей день відпочивають!

(М.Вересюк)

 

Схопився хутчіш,

календар відшукав,

поглянув у нього —

і мало не впав:

з листочка,

де мусило йти

п о н е д і л о к,

 

 

 

до нього

всміхнулося слово

н е д і л я!..

Сергій,

не повіривши

власним очам,

ще швидше

гортань календарик

почав.

Гортав і гортав,

а листки шелестіли:

«Неділя, неділя, неділя...»

Н е д і л я !..

(А.Костецький)


 

 

 

 

Прикметник
 

Я ознаки називаю:
Гарний, впевнена, швидкі…
Та завжди відповідаю
Я: Яка? Яке? Які?

(Ю.Градусова)

 

 

Бджолиний рай, де сріблена роса

Вмиває зорі ранні й вечорові,

Калинова - жоржинова краса –

Який розмай в природі - і у мові.

То українська лагідна душа

Так словом рідним молиться й співає,

Красу земну - у мові залиша:

Прикметник всі ознаки називає.

(С.Імашева)

 

 

 

 

Коли помилок менше

 

    Грицю, у твоїй письмовій роботі аж десять грубих помилок! Чи не могло б їх бути менше?
    Могло б, якби робота була трохи коротшою.

(П.Гальченко)

 

Ідея
 

Каже вчитель учню:
- Пишеш гірше й гірше!
Є помилок грубих
в тебе значно більше.
- Грубих буде менше!
– є ідея в Міші.
Певно, треба букви
всі писать дрібніші.

(В.Несипаний)

 

 

 


 

 


Рано-вранці, в понеділок,

Землю сонечко пригріло,

Звеселило всіх пташок,

Задзюрчав блідий струмок.

(І.Глущак)

 

Споконвіку так ведеться,

Перший – Понеділком зветься!

Кажуть, що цей день важкий!

І чому це він такий?

(М.Вересюк)

 

 

 Не відкладай

 

  Я зроблю це в понеділок! –
Так сказав собі Тодось.
Але взятися до діла
Щось охоти не знайшлось.

(Микола Щербак)


 

Портфель

 

Портфель — мій друг і помічник,
Я до портфеля дуже звик.
І він без мене — ні на крок:
Зі мною йде він на урок.
Портфель для мене залюбки
І ручку носить, і книжки.
Я по секрету вам скажу:
Його я дуже бережу,
Хоч добре сніжної пори
На ньому з'їхати з гори!

(В.Бойченко)

 

Загадка

 

Супроводжує дітей,

В ньому книги, ручка, клей.

Гумка, зошит, олівець,

Пензлі, циркуль, папірець.

 

 

 

Багато різних педагогів
У цій школі, ти зрозумій.
А предметів там небагато.
Тільки: «Як нам бути людьми».

(Л. Слуцька)

 

Загадка

 

А у мене є торбина.

В ній живе шкільна родина.

Ці предмети всі потрібні,

Для навчання необхідні.

(Навчальне приладдя)

 

Загадка

 

Цей предмет школяр шанує,
Бо він пише ще й малює.
Хто ж цей славний молодець?
Це звичайно ... (олівець)

 


 


 


Сійся, жито і пшениця

 

Сійся, жито і пшениця, -

Буде діткам паляниця.

Для веселої малечі

Бублик викотиться з печі.

І солодкий колобок

Скочить прямо на зубок.

Всього виросте доволі 

На широкім нашім полі.

Запеклося сонце в хлібі,

Хто зростив його – спасибі.

(В. Крищенко)

 

Загадка  

 

Маю жовтий вусок,

Запашний колосок.

Буде борошно біленьке,

І хлібина м'якенька. 

(Пшениця)

 

Засівалки

 

Сійся, родися, жито, пшениця,
Всяка пашниця:
Зісподу корениста, зверху колосиста.
Будьте зі святом здорові,
З Новим роком та Різдвом Христовим!

 

 

Вроди, Боже, жито, пшеницю

і всяку пашницю. 
У полі – ядро, у домі – добро, 
З колоска – жменька,

зі снопа – мірка, 
У полі – колосок,

у хаті – пиріжок. 
Щедрий вечір!

 

 

 


 

 

 

 

  Середа – гарніша днина!
Це пів тижня. Та – біда:
Не оглянувсь ще хлопчина,
Вже й минула середа.

(М.Щербак)

 

Спритна, вміла, молода

Вже настала …… (середа).

(А.Гревцова)


 


Третій день одразу йде,

Він нам Середу веде.

 

В середу як потемніло,

Задощило, загриміло.

Стих в саду і спів пташок,

Заросився моріжок.

(І.Глущак)

 

 

 

 

У кінотеатрі - широкий екран,
У цирку - велика арена.
Ну, а в театрі, звичайному театрі,
Майданчик особливий – сцена!
 

Найважча роль

 

Вихваля свого синочка 
Мати на всі боки:
— У студії при театрі 
Вчиться вже два роки. 
Дуже довго муштрували 
Хлопця режисери.
Аж тепер він дочекався 
Першої прем’єри.
Роль найважчу доручили 
Любому синочку:
Він на сцену в третій дії 
Викочує бочку!

(П.Глазовий)

 

 

 


Перша вчителька

 

Букварі і читанки, 
Парти в два ряди. 
Наша перша вчителька 
В серці назавжди. 

(Т.Коломієць)

 

Учитель

 

Кожен день дітей стрічає,
На уроках їх навчає.
Математики і букв,
І усіх складних наук.
Я учителем горджуся,
Анітрохи не боюся!
Хоч і старший він за нас – 
Дружить з ним увесь наш клас!

 

 

 

Моїй першій вчительці

 

Ми проводили маневри — 
Випробовували нерви. 
Тест учителька пройшла — 
Ключ до кожного знайшла.

(С.Гордієнко)

 

 

Є професія у світі — 
Серце віддавати дітям! 
Серце вчителя безкрає, 
Як би він його не краяв.

(С.Гордієнко)


 

 


 

 

 


 

 

 

 


Читання

 

Ми лічим зорі й пелюстки,
Або занурені в читання
Книг старовинних до світання,
Що розтягнулось на роки.

(А.Бутузов)

 

Урок читання

 

На уроці читання вчитель

Запитав у цілого класу:

А чи люблять читати діти?

Тихий сміх покотивсь відразу.

Комусь сором рум’янив щічки:

«Ой, не завжди. Не дуже. Рідко…,

 - Зізнавалися хором учні,

 - Особливо нам ліньки влітку….»

«Зрозуміло, що скажеш, Олю,

Хочеш вийти – підняла руку…?»

«Я про книжки сказати хочу.

Не до лісу веде наука.

Кращим другом людині книжка

Може бути – так вчить матуся,

Тож цікаві книжки читати

Не лінуюсь і не боюся!»

Із розумниці-чемпіонки

Хихотів клас вже зовсім тихо,

Теквандо – її друге хобі,

Тож розгнівати Олю – лихо!  

(Ірина Шушняк-Федоришин)
 



 

 

 

 

 

Мак червоний між житами,
Срібний місяць над полями.
В ніч таку, коли все спить,
Щось у житі шелестить.

(Т.Русова)

 

Як без вишні – не садок,
Так без маку – не вінок.
А його ось, як на те,
Скільки в полі тут росте.
І червоний і стрункий,
І свіженький все який.
Хоч багато не рвемо –
Всім віночки сплетемо.

 

Загадка

Запалали в чистім полі,

Наче галстуки червоні.

То палає в полі так

Польовий червоний… (мак)

 

 

 

 

 

Я сьогодні чергова,

В мене дошка — як нова!

На рукаві — пов’язка.

Не бігайте, будь ласка!

(Г.Малик)

 

Черговий Тимко

 

Коридори всі оббігав,

І порвав сусіду книгу,

Дражнив сьогодні він усіх,

Усюди чути його сміх.

У класі вазу він розбив,

І ледве школу не спалив.

І тепер одне бажання –

  • Завтра б знов на чергування!

 

Написав я на дошці

Літер з три,

Та закричав черговий:

  •          Літери зітри!

Запасливий

 

— Знову мокрі черевики?! — 
Сварить Вову мати. 
Ти, мабуть, в усіх калюжах 
Встигнув побувати?
— Що ви, мамо,— каже Вова,— 
Не хвилюйтесь дуже:
Ще й на завтра залишилось 
Чотири калюжі!
(І. Січовик)

 

Загадка

 

Жовті, чорні і біляві,
Вони ходять завжди в парі.

(Черевики)

 

Загадка

 

Гарна сукня є в Марічки,
Є блакитні, довгі стрічки,
А до сукні є в Марічки
Два чудові ... (черевички)

 

День четвертий в нас Четвер,

Пам’ятаймо відтепер.

(М.Вересюк)

 

 

А четвер, ну й четвер
На автобусі шофер.
Він узяв і нас повіз
На прогулянку у ліс.
Там виросли сунички
На грядці у лисички,
Їх невсипущі їжачки
Нанизують на голочки.

(Т.Коломієць)

 

 

А пополудні, в четвер,

Зі ставка поблизу верб

Веселочка воду брала,

Білу хмару напувала.

(І.Гущак)

 

 

 

 

Шофер з кермом приятелює,
Все дорогами мандрує.
Правила він знає,
На педалі швидко натискає.

 

Маленький шофер

 

Шофер машиною керує:

То газ нажме, то пригальмує,

А ще сигнал «бі-бі» вмикає –

Малюк до мами поспішає.

(О.Палагняк)

 

На базар у четвер

Їхав зайчик-шофер,

Правила дорожні знає

І зайчаток теж навчає.

(С.Пушик)

 

 

 

 

 

 

Ясени, ясени,

Бачу вас за селом край дороги,

Бачу вас у красі,

Коли світиться ранок в росі.

Ви приходите в сни,

Як дитинство моє босоноге,

Ви приходите в сни,

Кучеряві мої ясени.

(М.Ткач)

 

Жовтень

 

Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.

І берізка над потоком
Стала наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта...
(Н.Приходько)

 

Висновки

 

Запропоновані уроки допомагають розкрити шляхи реалізації головних завдань програми початкового курсу математики: уточ­нен­ня, по­глиблення і розвиток сенсорних умінь молодших шко­лярів; формування уявлень про натуральне число, обчи­слю­валь­них навичок з натуральними числами і нулем; розуміння сутності поняття рівняння, формування початкових умінь доказово міркувати і поясню­вати свої дії та розвиток відповідних мовленнєвих умінь, пов’язаних з використанням математичних термінів та символів, розвиток логічного мислення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

Інтернет ресурси:

  1. http://dovidka.biz.ua Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
  2. https://mala.storinka.org/ Мала сторінка: вірші для дітей, казки, оповідання, ігри…

 

 

docx
Додано
28 жовтня
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку