Дидактичний посібник "Світ професій очима молодшого школяра. Маленька праця краща за велике безділля"

Про матеріал
Профорієнтаційна направленість посібника враховує тенденції розвитку нашого суспільства, готує учнів до свідомого вибору професії.
Перегляд файлу

Миролюбівська філія І-ІІступенів Попільнянського ліцею

Попільнянської селищної ради

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ  ПОСІБНИК

 

Світ професій очима молодшого школяра. Маленька праця краща за велике безділля

 

 

image 

смт Попільня

2021

Схвалено       науково-методичною      радою       Попільнянського ліцею Попільнянської селищної ради від 06.12.2020р. Протокол  №3.

Розглянуто на засіданні МО вчителів початкових класів Попільнянського ліцею Попільнянської селищної ради від 02.12.2020р. Протокол №2.   

 

АВТОР-УКЛАДАЧ:  

Мельниченко Людмила Олександрівна, вчитель початкових класів Миролюбівської філії І-ІІ ступенів Попільнянського ліцею, спеціаліст ІІ категорії.

 

 

РЕЦЕНЗЕНТ: 

Заволока Надія Андріївна, вчитель української мови та літератури Миролюбівської філії І-ІІ ступенів Попільнянського ліцею, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

 

 

Дидактичний посібник  «Світ професій очима молодшого школяра. Маленька праця краща за велике безділля»    містить розробки виховних занять, які можуть бути використані на виховних годинах у 1-4 класах. Профорієнтаційна направленість посібника враховує тенденції розвитку нашого суспільства, готує учнів до свідомого вибору професії. Виховні години містять інформацію про перспективи певних галузей, їх місце серед інших професій даної галузі, умови роботи з обраної професії, обсяг знань, умінь і навичок, яких вимагає обрана професія.

Конспекти виховних годин містять ілюстрації, таблиці, логічні схеми, доповнені текстовим завданням, а також інтернет- посилання, які вчитель може замінити на свій розсуд.

Посібник розрахований на вчителів та учнів.

 

 


 

ЗМІСТ

Передмова…………………………………………………………………..…. 2

Професія «кухар»………………………………………...………………….... 4

Професія «кондитер»......................................................................................... 9

Професія  «столяр»…....................................................................................... 14

Професія «дизайнер»…………….…………………………..…....…………. 19

Професія «біохімік»…….………………………………………………......... 24

Висновки ……………………………………………………...……………….29

Додатки……………………………………………………………………….. 30

Список використаних джерел………………………………………………...35 ПЕРЕДМОВА

У сучасному соціумі все відбувається швидко: швидко розвиваються технології, швидко змінюються умови навчання, швидко стають «дорослими» діти. Спостерігаючи за підростаючим поколінням, можна пригадати вислів В. Сухомлинського: «Діти – це маленькі дорослі». Особливо актуально це стало останнім часом. Світ дає новому поколінню безліч можливостей і джерел розвитку, а роль  педагога у цьому процесі — вказати напрямок до  роботи мрії.

Для того, аби дітям зрозуміти, в якому напрямку рухатися, треба також знати бодай щось про професії. І не просто знати, а протестувати їх на практиці. Більше шансів досягти успіху, коли у дитини присутнє бажання, ніж його відсутність при наявності здібностей. І чим раніше буде розпочата робота з профорієнтації, тим краще. 

Пропонований посібник є збірником занять з учнями. Комбінована форма виховних годин дозволяє представити дітям організаційний і практичний бік певної сфери праці. Вміщені види вправ можна використовувати на певних інтегрованих уроках. Основою роботи є заняття комплексного типу, на яких велика увага приділяється розв׳язанню проблемних та практичних завдань як-от: «Як ви вважаєте, чому…», «Яким способом оберемо для…», «Що вийде, якщо…», «Люди яких професій мені допомагають?». Посібник призначений для вчителівпрактиків. Однак, матеріал, зібраний у ньому, може використовуватися і при роботі батьків із дітьми вдома.

У посібнику представлені заняття, в яких  ознайомлення дітей  із світом професій проводиться поетапно:

-          визначення ролі і місця професії у сучасному соціумі;

-          обговорення навичок та вмінь працівника даної галузі;

-          набуття  власного практичного досвіду з даної спеціальності;

-          аналіз та узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької діяльності учнів.

Після серії занять даного типу потрібно дати дитині можливість самостійно визначити п׳ять своїх найкращих умінь та які критерії для неї важливі при виборі професії. Також, корисно осмислити питання :

«Що мене захоплює настільки сильно, що час летить непомітно?». 

Даний дидактичний посібник допоможе вчителям-початківцям, педагогам-організаторам чи керівникам гуртків у втіленні таких головних завдань профорієнтаційної роботи:

-          викликати інтерес учнів до професійної діяльності дорослих, показати її соціальну спрямованість, значення для людей.

-          систематизувати знання дітей про різні професії, відповідні вміння, знаряддя праці, матеріали, спеціальний одяг.

-          виховувати відповідальність, працьовитість, старанність, шанобливе ставлення до праці людей усіх професій.

-          сприяти первинній професійній орієнтації дітей, формувати їхню готовність до самореалізації.

Укладання посібника проведено з урахуванням реального досвіду роботи з молодшими школярами. Усі отримані ними практичні навички розширили їхню картину світу. Важливо створити середовище, в якому дитина зможе досліджувати різні сфери та пробувати свої нахили та здібності. 

Готувати молодших школярів до певної професії, звичайно, рано. Але у ці роки треба обов׳язково підготувати ґрунт для розуміння необхідності і важливості будь-якої професії, яка корисна людям, навчити дітей поважати людей і результати їхньої праці. У 9-10 років діти вже повинні розуміти: людина живе у суспільстві, і все її життя —це складна система взаємостосунків з іншими людьми. [4; 163].

Насамкінець згадаємо слова дитячого письменника Л.Кассіля: «Поглянь, друже, на свої руки з повагою і надією… Адже все, що оточує тебе, що збудовано, зроблено — все це створили людські руки… все можуть, усе вміють, з усім справляються людські руки. Тільки треба привчити їх до доброї справи… Вони можуть закинути м׳яч у баскетбольну корзину і ракету на Місяць».

 

 

 

 

 

 

ПРОФЕСІЯ «КУХАР»

Тема. Куховарити ми теж вміємо! Професія «кухар»

Мета. Викликати в учнів інтерес до професійної діяльності кухаря, показати її соціальну спрямованість, значення для людей. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, виокремлювати важливі критерії у професії «кухар».   Сприяти первинній професійній орієнтації дітей, формувати їхню готовність до творчої самореалізації. Виховувати відповідальність, працьовитість, шанобливе ставлення до людей усіх професій.

Обладнання: медіа проектор, ПК, роздаткові картки, кольорові стікери, інгредієнти для приготування вареників, вимірювальний посуд, відео, зображення продуктів харчування.

Література 

1.     Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку/  О.М. Ворожейкіна — Харків, 2012. — 255с.

2.     Залеская О. Играя, побеждаем стрес. Игры для детей и их взрослых/ Я. Дзюбенко — Киев, 2015. —68с.  3. Український портал для дітей та їхніх батьків. MAMABOOK.

[Електронний ресурс] —Режим доступу.

            http://www.prof-osvita.org.ua/dumky-vholos

4. Багатомовний портал — Wikipedia. [ Електронний ресурс] — Режим доступу.

https://uk.m.wipedia.org/wiki  

 

Хід заняття І. Вступ до заняття

1. Привітання

Холодно в полі, в саду, на городі, Осінь мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас, Доброго дня, я вітаю всіх вас.

2.«Хмаринка слів»

image 

3.Диференційоване читання слів

-   за кольором;

-   назви фруктів;

-   назви овочів;

4.Бесіда

-         Діти, до якої групи ми можемо віднести всі ці об׳єкти ? (Їжа) - Чи всі продукти можна їсти такими, якими ми їх отримуємо від природи? (Ні. Деякі потрібно приготувати)

-         Які способи приготування їжі ви знаєте? (зварити, засмажити, запекти)

5. Змагання. Робота в колі

- Подумайте, які страви ви куштували із цими продуктами. Зараз ви по черзі маєте їх назвати. Програє той, хто зупиниться.

ІІ. Основна інтерактивна частина

- Отож, як ви вже здогадалися, сьогодні ми будемо більше дізнаватися про продукти харчування, а також, як і хто вміє створити кулінарні шедеври.

1.Кросворд

А

Ш

А

                                            1.        К

С

У

П

 

3.

Х

О

Л

О

Д

Е

Ц

Ь

 

                                   2.

                                              

В

А

Р

Е

Н

Н

Я

                                                                             4.

Б

О

Р

 

                       5. Щ

 

1.     Її варить кожна мама із молока і круп. (Каша)

2.     Рідка гаряча страва. (Суп)

3.     Желе, але із м׳ясом. (Холодець)

4.     Джем із ягід і цукру. (Варення)

5.     Буряк, капусту, моркву, помідори, квасолю, картоплю мама кидає у страву… (Борщ)

- Чи отримали ми ключове слово? Яке? (КУХАР)

2. Гра « А що вийде?». Робота в командах

-   Зараз ви попрацюєте в командах. 

-   Я роздаю вам кольорові стікери. У кого червоний колір? Сідайте за групу парт із червоним квадратом.

-   Кому випав зелений колір? Ви сідаєте за парти із зеленим квадратом.

-   І, нарешті, у кого жовтий колір – сідайте за парти із жовтим квадратом.

-   Всі знайшли свою команду?

-   Зараз кожен член команди буде виймати картку з малюнком будь-якого продукту. Ці картки ви кладете посередині і, коли всі зроблять свій вибір, подумайте, що можна приготувати із цих продуктів.

-   Ви можете використовувати слова-підказки: суп, салат, каша, пюре спекти, засмажити, зварити.

3. Руханка

(https://m.youtube.com/watch?v=-z0hXoXW8N4)

Українська дитяча пісня «Овочі»

4. Загадка

Борошно, вода і сіль – Кожушечок мій простий.

Господинька його зліпить І ніхто вже не помітить, що начинка в мене різна: буває солоденька,  буває солоненька,  а найголовніше – дуже смачненька! Подають мене  в сметані, З шкварочками іноді.

На столі господар я,

Полюбляє вся сім׳я. (Вареник)

image 

-   Діти, що це?

-Так, правильно. Це вареники. 5. Евристична бесіда

-   А чи знаєте ви, що вареники здавна вважались українською національною стравою?

-   Кожна українська господиня вміє готувати для своєї родини цю страву. І кожний українець хоч раз у житті куштував цю страву.  А ви?

-   Підніміть, будь ласка, руки, хто любить вареники з капустою?

-   А з картоплею?

-   А з полуницями?

-   Можливо, хтось смакував варениками з іншою начинкою?

-   А що важливо при приготуванні вареників?

-   Це все так, але дуже важливо приготувати все по рецепту. Ви згодні? - Отож, справжній кухар завжди повинен уважно відміряти всі складники страви.

-   А якщо він чогось добавить зайвого, чи буде смачною страва? (Ні!) - Якими якостями повинен володіти професійний кухар, на вашу думку?

5. Перегляд відео про приготування вареників

- Зараз ми переглянемо відео про цю страву. Дивіться і запам׳ятовуйте , адже потім готувати будемо вже ми.

(https://m.youtube.com/watch?v=vIe1E9d52mI) 

6. Колективна творча справа. Приготування вареників  - Отож, що нам потрібно для приготування цієї страви?

-   Молодці. А я ще й підготувала для вас підказки. Читайликом сьогодні буде Паша. А ми поки поважимо  всі інгредієнти.

-   Так, що спочатку ми повинні зробити? Правильно, тісто.

imageТісто на вареники:

Борошно 500г

Вода 250мл

1 яйце

Олія соняшникова 2 ст. ложки

Сіль 1 чайна ложка

-   З цим завданням ми впорались. Які начинки ми сьогодні використаємо? (Сир і варена картопля)

-   Що ми добавимо до сиру за рецептом ? (Цукор і яєчко)

-А чи потрібно щось домішати в картоплю? (Ні)

-   Спочатку ми зробимо ковбаски, а вже їх будемо розрізати на маленькі шматочки. 

-   Хто знає, як потрібно розкачувати тісто на вареничок?

Правильно, щоб утворилось коло.

-   Отож, кожному я даю дві варенички. Що ви маєте зробити ? (Розкачати)

-   А після цього? (Покласти начинку)

-   Давайте потренуємось заліплювати вареничок. Защіплюйте два краї і міцно стискайте пальчиками. - Молодці, давайте працювати.

ІІІ. Підсумок заняття

1. Дегустація вареників

-         Діти, а тепер ми будемо смакувати, що ж ми наготували.

-         Можливо, ми щось забули? (Сметану)

2. Вправа «Паркан думок»

-         Що вам сьогодні запам׳яталось на нашому занятті?

-         Що ви нового навчились ?

-         Чи було вам цікаво дізнаватись про професію «кухар»?

-         Як ви думаєте, що повинен вміти кухар у своїй праці?

-         Чи зможете ви приготувати цю страву вдома?

3. Рефлексія 

- У вас на партах є картка. Що на ній зображено? - Оберіть, будь ласка, свій настрій.

image 

image 

image 

 

 

 

 

 

 

ПРОФЕСІЯ «КОНДИТЕР»

Тема. Кондитерами будемо ми залюбки!

Мета. Навчити учнів розпізнавати деякі основні операції кондитера, освоїти практично такі, як: вимірювання, виготовлення тіста, випікання, оздоблення. Розвивати естетичне сприйняття учнів, навички візажного оформлення виробів. Виховувати шану до праці людини, відповідальність; викликати інтерес до самореалізації у даній професії.

Обладнання. Вимірювальний посуд, посуд для приготування тіста та випічки печива, роздаткові картки,  

Література 1. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи/ І.М.Досяк —Харків, 2007.— 160с.

2.     Немировська Н.Г. Цікаві заходи весь рік. 1-11 класи. Випуск 3/

Н.Г.Немировська — Харків, 2012. – 207 с.

3.     Багатомовний портал — Wikipedia. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. https://uk.m.wipedia.org/wiki  4. Спеціалізований портал про освіту в Україні — Education.ua.  [ Електронний ресурс] — Режим доступу.  http://www.education.ua/ua/professions/

Хід заняття І. Організаційний момент

1. Привітання. Декламування учнем вірша

- Я не буду їсти м׳яса,  Бо воно шкідливе! І не хочу молока!

Воно якесь сиве…

Макаронів я не буду,  Можу потовстіти! І борщу не пропонуйте, Не потрібно лити!

Краще руку простягніть

Вверх на етажерку, 

І мені скоріш віддайте Ту смачну цукерку! Буду нею смакувати,- От ситий сніданок!.. Мамо, ви є найдобріша У цей гарний ранок! 

( Наталя Гуркіна)

- А тепер чесненько так скажіть, хто ще полюбляє так снідати?

2. Створення проблемної ситуації.  Гра «Фотограф»

-         Зараз на екрані будуть змінюватись картинки. Ви повинні подумати, що між ними спільне.

image

-         Отож, що ви помітили спільного? (Це солодкі страви)

3.  Вправа « Продовж історію»

- Для наступної вправи нам потрібно утворити коло. Тепер  уявимо, ніби ми потрапили у Парк солодощів. Куди б ми хотіли спершу піти і що спробувати? Подумали? Я починаю: «Одного разу до мене прилетіла повітряна кулька із квитком «До Парку солодощів». (Виводжу за руку наступного, і ми ідемо по внутрішньому колі. Другий учасник продовжує розповідь, а потім виводить наступного)

ІІ. Основна частина

1. Вправа «Мозковий штурм»

-         Діти, якби із нашого світу через чарівні портали зникали різні речі, за чим би ви найбільше сумували?

-         А за цукерками, тортиками, морозивом сумували б?

-         Чи знаєте ви, хто займається виготовленням солодощів? Як називається ця професія?

-         Правильно, ця професія називається «кондитер».

2. Гра «Фотограф»

-Зараз на екрані будуть з׳являтись рядки із вірша. Я буду його читати, а ви стежте очима і плескайте у долоні, коли трапиться назва солодкої страви.

Ласунчик Дмитро

У Дмитра така натура –  Полюбляє конфітюру; Маламурить все підряд:

Джем, повидло, мармелад, Мед, зефір і шоколад; Казинаки, карамельки, Без розбору всі цукерки, Вафлі, коржики кручені, Здобу, молоко згущене; Рум׳яненькі пундики, З маковинням бублики, Пластівці, щербет, халву, Льодяники, пастилу

Все Дмитруні до смаку.

Ти ласунчик – це не диво. То й живи собі щасливо. А щоб зубки не боліли, 

Треба, друже, знати міру.

(Олександр Виженко)

-Діти, давайте порахуймо, скільки назв солодких страв зустрілось у вірші.

(21)

3. Бесіда

-         Так, справді, солодощів існує багато. Мабуть, кондитер їх готує, тримаючи книжку з рецептами у руці? (Ні, йому буде незручно готувати лише одною рукою)

-         Правильно, інколи кондитер займається декількома процесами одночасно, і якби він ще піддивлявсь рецепти, то нічого не встигав би приготувати.

-         Отож, звідки кондитер знає, як правильно готувати солодкі страви? (Він їх запам׳ятовує)

-         Найголовніше у приготуванні їжі — дотримуватись рецепту і пропорцій. Адже, якщо торт буде надто солодким,  його неможливо буде їсти. А уявіть собі желе таке густе, як гума. У ньому можна і зуби залишити. 

-         Яким має бути, на вашу думку, професійний кондитер?

4. Фізкультхвилинка

( https://m.youtube.com/watch?v=OkVC5K6yIdQ )

5. Перегляд відео про випікання печива

- Сьогодні ми осягнемо деякі секрети із цієї смачної професії - будемо пекти печиво.  Процес його приготування дізнаємось із цього відео. ( https://m.youtube.com/watch?v=IZQVh4Uma&vI=)   

6. Вивчення рецепту

- Відомий кулінарний експерт Євген Клопотенко надіслав нам рецепт найсмачнішого печива. Але лист довго

image

мандрував і в деяких словах витерлись букви. Давайте відновимо їх.

7.  Приготування печива (додаток 1)

-   Приготування десертів можна поділити на певні операції. Першу операцію ми вже виконали. Як ви думаєте, яку саме? (Вивчення рецепту)  А тепер настала черга наступної операції – вимірювання. Ми це будемо робити за допомогою спеціального посуду. Як ви думаєте, яку одиницю маси ми будемо використовувати - грами, кілограми чи центнери? (Грами)

-   Чудово, ми все приготували. Наступна операція називається – вимішування тіста. «Читайликом» сьогодні буде Настя. Зараз важливо не вкинути все одразу, а кожний інгредієнт добавляти у відповідній до рецепту послідовності. Тепер ми розкачаємо тісто. Це четверта операція.

-   У нас є формочки і є пласт тіста. Яка ж буде наша наступна дія? (Вирізати печиво)


Молодці, чудово виконали і це завдання. Наше печиво ми зараз обережно перекладемо на деко і будемо випікати.

-   Діти, а як ви думаєте, випікати можна при будь-якій температурі? (Ні)

-   От і наше печиво потрібно пекти при температурі 180  ֩С і лише 15-20 хв. 

-   Поки готується печиво нам потрібно придумати до нього оздоблення. Для цього сьогодні ми використаємо шоколадку, яку просто помістимо у дуже гарячу воду. Але головний секрет у тому, що ми її не вийматимемо із обгортки.

-   Наше печиво готове, перекладімо його на таці. Тепер потрібно надрізати кінчик обгортки шоколаду — ми можемо прикрашати наше печиво як забажаємо.

8. Руханка «Булочка із родзинками»

-         Діти, хто любить смакувати родзинками?

-         Чудово, виходьте до мене. Нам потрібно утворити «ланцюжок». Як ми це робимо зазвичай? (Беремось за ручки )

-         А тепер підніміть руку ті, хто любить цукерки; тортики, кексики, морозиво, зефір і взагалі солодощі.

-         От ми і виявили, що всі люблять солодкі смаколики. А тепер ми уявимо себе у ролі тих самих булочок із родзинками, які ви так полюбляєте. 

-         Отже, почнемо скручувати булочку від самого першого учня. Рухатись ми будемо спіралькою.  ІІІ. Заключна частина

1. Смакування печива

-         Діти, наше печиво вже не гаряче, і ми можемо його посмакувати. 

-         А хто хоче пригостити рідних чи друзів? У кожного на парті є пустий пакуночок. Ви можете взяти декілька пряничків і пригостити найближчих вам людей, адже це печиво ви виготовили власними руками.

2.  Встановлення операцій кондитера із цеглинками

-Отож, пригадаймо, які основні операції кондитера ми сьогодні виконали. Цю вправу ми виконаємо за допомогою цеглинок. На екрані розміщені цеглинки і пояснення дій кондитера. Вам потрібно відновити послідовність цих дій.

imageЖовта- вивчення рецепту.

Зелена- вимірювання.

Блакитна- вимішування тіста.

Оранжева- витискання формочками

Червона- випікання

ПРОФЕСІЯ « СТОЛЯР» Тема. «Взяв до рук я молоток, цвях вбиваю «ток-ток-ток». Професія «столяр»

Мета. Навчити розрізняти породи дерев, які використовують столяри у роботі. Зорієнтувати дітей на розпізнання в інтер׳єрі виробів із дерева. Вчити відтворювати дії столяра за зразком. Розвивати усне мовлення учнів шляхом розповіді про власні вподобання. Розвивати в учнів просторову уяву, окомір та навички роботи із столярним інструментом. Виховувати старанність, терплячість, відповідальність.

Обладнання. Інструкція з ТБ при роботі з гострими предметами, роздаткові картки, відео, плакат із породами деревини, молоток, цвяхи, дерев׳яні планки, цеглинки « ꓡꓰꓖꓳ».

Література

1.        Немировська Н.Г. Цікаві заходи весь рік. 1-11 класи. Випуск 3/

Н.Г.Немировська — Харків, 2012. – 207 с.

2.        Залеская О. Играя, побеждаем стрес. Игры для детей и их взрослых/Я. Дзюбенко — Киев, 2015. —68с.

3.        Багатомовний портал — Wikipedia. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. https://uk.m.wipedia.org/wiki  

4.        Портал вчителів початкових класів «Урок». [ Електронний ресурс] — Режим доступу.

http://www.yrok.net.ua/vikhovna_robota/71  

 

Хід заняття І. Організаційний момент.

1. Привітання.

Ось дзвінок сигнал подав – До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

2. Акровірш

Зараз ви спробуєте себе у ролі маленького розвідника.

На ваших партах є картки із віршем. Прочитайте його самостійно і спробуйте знайти шифр у словах.

Слива білим розцвітає,

Тополя воду полюбляє,

Осика – дерево твердої породи,

Липа – чай за поганої погоди,

Ялина має гострі шишки,

А беРеза – власні сережки.

- Хтось уже розгадав шифр? (Столяр)

image 

Правильно, отже сьогодні ми говоримо саме про цю професію. 

– Саме так називають  людину, яка професійно майструє для нас зручні стільці, парти, шафи та інші дерев׳яні речі.

3. Перегляд відео про професію «столяр»

(https://m.youtube.com/watch?v=pfaf_2pSzxq) 

ІІ. Основна частина 1.Вправа «Гронування» . «Від більшого до меншого»

-         Спочатку пригадаймо найбільші речі із дерева, які вам відомі. (Записую в один ряд)

-         А тепер трішки менші. (Створюю наступний ряд) - Пригадуємо ще менші речі, ніж попередні.

І найменший дерев׳яний виріб – це…?

2. Гра « Третій зайвий»

- Перед вами на картках зображення різних предметів. Вам потрібно знайти і назвати зайвий в кожному рядку.

image 

Каструля 

image 

Молоток 

 

image 

Чашка 

image 

Стамеска 

image 

Стілець 

image 

Стіл 

image 

Зубна щітка 

image 

Сокира 

image 

Гребінець

image 

Хліб 

image 

Яблуко 

image 

Ножівка 

3. Евристична бесіда

-   Що ж виявилось зайвим? (Молоток, ножівка, сокира, стамеска)

Чому? (Тому що це інструменти)

-   Чи зустрічали ви їх і у своєму житті? Які інструменти ви бачите вперше?

-   А хто із вас тримав коли-небудь ці предмети в руках?

Що саме ви допомагали робити дорослим?


В кінці нашого заняття ви будете знати не тільки назви цих речей, але й зможете про них розповісти рідним.

4. Руханка «Ураган»

-   Зараз, дітки, нам потрібно утворити коло.  Сьогодні ми виконаємо руханку «Ураган». Я буду називати певні ознаки, наприклад: біле волосся, червоний колір, любить математику, народився влітку, а ті, кого це стосується, мають змінити своє місце. Можна ставати, де забажаєте, але за коло не виходити.

Слухайте уважно мої команди.

-   Чорняве волосся;

-   Любить читати;

-   Блакитні очі;

-   Швидко рахує;

-   Має зелений колір у одязі;

-   Синій колір;

-   Пряме волосся;

5. Екскурсія до шкільної майстерні (додаток 2)

-         Сьогодні ми завітали  у нашу шкільну майстерню. Екскурсію нам проведе Євгенія Володимирівна. Вона навчить вас виготовляти різні цікаві вироби, але спершу ви маєте закінчити початкову школу. Зверніть особливу увагу на вироби, які виготовили старші дітки із дерева.

-         А тепер подивіться уважно, якими інструментами може користуватись столяр у своїй роботі. Які із них ми вже називали?

6. Повторення правил ТБ при роботі з гострими предметами 7. Розгляд  та обговорення плакату « Породи деревини»

image 

 

-         Діти, ви маєте знати, що породи деревини бувають різні – є міцніші, тобто тверді, а є м׳якші. Наприклад, тверді породи деревини важче піддаються різанню, ніж м׳які, а ще музичні інструменти із твердих порід дерев мають кращий звук. 

-         Зараз Емма буде читати назви дерев, а ви плескайте в долоні, якщо це дерево росте у нашій місцевості.

-         Чудово, але я помітила, що деякі дерева ви не відзначили. Коли у нас буде наступна екскурсія, я вас із ними познайомлю.

8. Фізкультхвилинка

( https://m.yotube.com/watch?v=kNWwid8QAVM) 

9. Обговорення процесу виготовлення дерев׳яної рамки

image 

-   Яку геометричну фігуру нагадує вам фоторамка ?

-   Скільки планочок потрібно для її виготовлення?

-   Як би ви їх з׳єднали? Правильно, ми можемо збити тоненькими цвяшками.  -А ще ми можемо приклеїти планочки гарячим клеєм із пістолета для рукоділля.

10. Вправа із цеглинками «ꓡꓰꓖꓳ»

- А тепер відновимо послідовність дій за допомогою цеглинок. Кожна цеглинка позначає свій етап роботи. Ви маєте викласти від початку і до кінця.

Жовта – вибір дерева

Зелена – розпилювання дерева

Блакитна – виготовлення планочок Червона – спилювання дерева

Оранжева – з׳єднання планочок у рамку

Синя – перше викладення планочок

11. Виготовлення фоторамки з допомогою вчителя (додаток 2)

- У всіх на партах є дере׳вяна підставка. На неї ви зараз будете викладати планочки у вигляді квадрата, а я допоможу вам їх з׳єднати.

- ІІІ. Заключна частина

1. Рефлексія «Приріст знань та досягнень»

- Зараз ми по черзі продовжимо фразу «я не знав/знала…», «тепер я знаю…».

2. Вправа «Паркан думок»

-         Чи дізнались ви сьогодні щось нове?

-         Хто хоче навчити батьків самостійно виготовити фоторамку?

-         Чи викликало щось у вас здивування?

-         Що вам було найлегше запам׳ятати?

-  

ПРОФЕСІЯ «ДИЗАЙНЕР»

Тема.  Творимо красу самі. Професія «дизайнер»

Мета. Ознайомити із загальною специфікою професії «дизайнер», розширити уявлення учнів про значення творчої праці для життя суспільства та кожної людини. Спонукати розвитку власного творчого потенціалу,        організаторських      здібностей. Розвивати   професійні компетентності, технологічну, аналітичну.  Виховувати наполегливість, уміння знаходити спільну мову з іншими людьми, повагу до думки іншої людини.  

Обладнання. Дерев׳яні фоторамки, роздаткові картки, конверти із наповненням для прикрашення рамок.

Література

1. Шалімова Л.Л. Тематичні фізкультхвилинки. 3 клас/Л.Л.Шалімова — Харків, 2018. — 96с. 2. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку/ О.М. Ворожейкіна — Харків, 2012. — 255с. 

3.     Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи/ І.М.Досяк —Харків, 2007.— 160с.

4.     Багатомовний портал — Wikipedia. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. https://uk.m.wipedia.org/wiki  5. Спеціалізований портал про освіту в Україні — Education.ua.  [ Електронний ресурс] — Режим доступу. 

http://www.education.ua/ua/professions/

6. Платформа онлайн-освіти — EDUGET. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. http://www.eduget.com/news/najaktualnishi_profesii_2020_roku-2619

 

Хід заняттяІ. Організаційний момент

1. Привітання Любі діти, добрий день!

Зичу праці і старання!

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

2. Вправа «Чорний ящик»

-   Діти, а ви любите сюрпризи?

-   Сьогодні на кожного із вас чекає цікава несподіванка. У мене в руках є скринька, в яку ваша мама поклала для вас торбинку .  Але отримаєте ви їх, якщо назвете більшість речей. Я буду вам розповідати про них, а ви маєте вгадати назву. Тільки не забуваймо «Правило піднятої руки».

1. Вони блискучі, різнокольорові, бувають тоненькі, бувають широкі. Їх обов׳язково вплітають дівчатка до віночка. (Стрічки)

-   Ці пластмасові кружечки часто пришивають на одяг. (Ґудзики)

-   Жодну прикрасу для дівчаток без них не створити. (Намистинки)

-   Подивіться, будь ласка, що ви отримали. Зав׳яжіть торбинки і покладіть на край парти, щоб жодна намистинка не викотилась. А хто вже здогадався, навіщо нам сьогодні потрібно так багато прикрас?  

-   Правильно. На попередній виховній годині ми виготовили дерев׳яні фоторамки, а на цьому занятті ми будемо їх прикрашати. 

3. Вправа «Знайди слово» 

-         Діти, ви вже знаєте, що перш ніж ми почнемо працювати, потрібно навчитись певним професійним секретам. А яку саме професію ми сьогодні опануємо, ви маєте розгадати. 

-         Зараз на екрані будуть з׳являтись зображення різних фоторамок. Вам потрібно назвати із чого вони виготовлені, і тоді відкриється одна буква із зашифрованого слова.

image 

image 

image 

image 

image

image

image

image

(Дизайнер)

 

-         Чудово! Розпочинають свій творчий шлях юні дизайнери

image 

ІІ. Основна інтерактивна частина

1. Криголам «Який я колір?»

-         Для наступної вправи нам потрібно утворити коло.

-         Оберіть будь-який колір, можна не ваш улюблений, а той який перший спаде на думку.

-         Тепер уявіть себе цим кольором і говоріть за нього так ніби ви ним стали. Розкажіть, де цей колір буває, чим він особливий, які почуття у вас виникають, коли ви на нього дивитесь. Говоріть все, що спадає на думку про ваш колір. Наприклад : « Я червоний. Можу бути яскравий як пелюстка маку, а можу темніти разом із дозріванням вишні.» або « Я жовтий. Я ніжний як малесеньке курчатко».

2. Вправа « Асоціативний кущ». Робота в парах

-         Справжні дизайнери перед початком роботи завжди шукають натхнення.  Спробуємо і ми.

-         На екрані будуть зображення. Вам потрібно подумати, що ви уявили при їх перегляді. Обговоріть із сусідом образи ,які виникають,  і запишіть ті, які, на вашу думку, найяскравіші . 

-         Які ж ідеї у вас виникли? Зачитайте свої відповіді.

-         Гарна робота, налаштували фантазію — можемо рухатись далі.

image

3. Руханка

( https://m/youtube.com/watch?v=3sq5oJQmIBY) 

4. Вправа « Мозковий штурм». Робота в групах

-         Наступну вправу ви будете виконувати у групах.  Ви, напевно, помітили, що ваші торбинки різного кольору. Отже, якщо у вас жовтий колір, займіть місце за групою парт із жовтим прапорцем. Зелені, червоні та сині кольори теж займіть своє місце.

-         У кожної групи є своє завдання на парті. На екрані ви можете побачити картинки із різноманітним наповненням для прикрашення рамок. Вам потрібно вибрати те, що підходить до вашого завдання. Також на парті є шаблон рамки. Писар має записати номер картинки там, де ви хочете її використати на рамці. Якщо на картинці багато зображень, то напишіть словом, що ви вибрали. І група- новорічна рамка;

ІІ група – піратська;

ІІІ група – про природу; ІV група – космічна.

image

 

5. Фізкультхвилинка

( https://m.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU )

6. Повторення правил ТБ 7. Прикрашення рамки (додаток 3)

- На виховній годині про столяра ми власноруч  виготовили фоторамки. Тепер візьміть мішечки із прикрасами, які ви отримали на початку, і розмістіть їх на вашій рамці. Пам׳ятайте, що кожна робота особлива і неповторна, адже  її придумали лише ви. Тим, хто вже  продумав дизайн рамки, я допоможу їх приклеїти гарячим клеєм. ІІІ. Підсумок заняття

1. Виставка робіт

-         Чи помітили ви однакові роботи? (Ні) - Що допомогло вам створити власну рамку? 2.Рефлексія «Будування пірамідки із цеглинок»

-         Поміркуймо, яким має бути дизайнер. Кожна якість – це одна цеглинка. Із цеглинок давайте спробуймо збудувати Піраміду Дизайнера. Чим більше ви назвете слів, тим вища буде наша піраміда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОФЕСІЯ «БІОХІМІК»

Тема. Біохімік. «Нахімічим» все, що треба»

Мета. Познайомити учнів із «молодою» наукою – біохімією та її основними об׳єктами дослідження. Відкрити дітям одиницю дослідження біохімії – клітину. Навчити відрізняти клітини рослин і тварин за суттєвими відмінностями. Розширювати розуміння важливості професії біохіміка від створення лікарських препаратів до виведення нових сортів культурних рослин.       Розвивати   охайність,      точність,     допитливість.       Виховувати відповідальність, терпимість до клопіткої праці. Активізувати бажання турбуватись про ближніх.

Обладнання. Мікроскоп, роздаткові картки, вода, 10 таблеток активованого вугілля, йод, дві прозорі склянки, червоний барвник, сода, 3 склянки, харчові барвники, паперові рушники, квіти. Література

1.     Залеская О. Играя, побеждаем стрес. Игры для детей и их взрослых/Я. Дзюбенко — Киев, 2015. —68с.

2.     Гужанова Т.С. Методика виховної роботи: Навчально-методичний посібник для студентів і викладачів педагогічних навчальних закдадів/Т.С.Гуджанова  — Житомир, 2015. —116 с. 

3.     Навчально-методичний кабінет. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. http://ped-kopilka.com.ua  4. Вчитель вчителю, учням та батькам. Методичний портал.[ Електронний ресурс] — Режим доступу.

http://metodportal.net/taxonomy/term200  

5.«SvitPPT» — презентації українською мовою .[ Електронний ресурс] — Режим доступу.

https://svitppt.com.ua/testova-kategoria

 

Хід уроку І. Організаційний момент 1. Привітання

Світ прекрасний навколо тебе, Ясне сонце і синє небо.

Даруйте добро і посмішки людям,

Тоді і весь світ щасливішим буде.

2.   Вправа-криголам «Долоньки»

Побажайте сусіду успіху на занятті .

3.   Вправа «Посмішка»

Зніміть посмішку зі свого обличчя і подаруйте її другу.

4. Мотивація навчальної діяльності учнів. Демонстрація досліду

-   Сьогодні наше заняття ми розпочнемо експериментом. Його складові дуже прості, тому ви зможете відтворити цей процес вдома, але, звичайно, у присутності дорослих. 

(https://m.youtube.com/watch?v=2Np-J2Gb_FE) 

-   Який природній процес відтворено у цьому досліді?

-   Яку назву ви можете дати цьому досліду? 

-   Як ви думаєте, хто вигадав цей спосіб відтворення виверження вулкану? Які знання могли для цього знадобитись?

5. «Дошка питань»

-   Чи виникли у вас запитання стосовно виконання досліду?

-   Який процес був незрозумілий?

-   У чому, на вашу думку, криється секрет експерименту?

-   Чи можливо виконати цей дослід без підготовки?

-   Чи зможете ви відтворити дослід самостійно за допомогою підказок?

-   В кінці заняття ми перевіримо, чи ми знайшли відповідь на всі запитання.

ІІ. Основна інтерактивна частина

1. Вправа «Склади слово»

Розташуйте малюнки у правильній послідовності. 

image

Хорт

image 

Молекула

image 

Кактус

image 

Іволга

image 

Баран

image 

Інжир

image 

Озон

image 

Іван-чай

 

1

2

3

4

5

6

7

8

Б

І

О

Х

І

М

І

К

 

- Яке ж незвичайне  слово ми отримали? (Біохімік) Чи чули ви коли-небудь таку назву професії?

         2. Розповідь

- Діти, біохімія – це нова наука, яка сформувалась в ХІХ столітті. Основними об׳єктами дослідження є людина, рослини, тварини і мікроорганізми. Ви це могли вже помітити, коли виконували попереднє завдання. Зараз ця професія дуже популярна і дає можливість працювати в будь-якій фірмі чи дослідницькому центрі. Біохіміки займаються різноманітними дослідами, що дозволяє робити цінні відкриття в медицині. З їх допомогою можна дізнатись причину багатьох хвороб, створювати різноманітні ліки. Біохіміки – це люди, що навіть можуть вивести новий сорт  культурної рослини або підвищити врожайність вже відомих.

3. Вправа «Що я бачу?»

Зараз ми трішки з вами пограємо. На екрані ви можете побачити різне приладдя. Це основні інструменти біохіміка. Вам потрібно їх  вгадати за описом. 

image

Мікроскоп

image

Колба

image

Пробірка

image 

Рукавички

image

Чашка Петрі

image

Предметне скло

 

-         Це гумовий виріб, який захищає руки від бруду і бактерій. (Рукавички)

-         Воно прозоре, прямокутної форми. (Предметне скло)

-         Цей пристрій допомагає збільшити маленькі бактерії і розглянути їх детально. (Мікроскоп)

-         Цей посуд має форму груші. (Колба)

-         Круглий, скляний посуд. (Чашка Петрі)

-         Посуд у вигляді трубки. (Пробірка)

3.Руханка «Robot Dance» https://m.youtube.com/watch?v=d0nDFDJA9D4  5. Робота в групах. Виконання досліду

- Зараз ми попрацюємо у групах. У кого є кольорові квадрати – підійдіть до столу із цими кольорами. Діти із чорними квадратами- займіть центральний стіл. 

І група. Дослід з активованим вугіллям»

 - Сьогодні ми зробимо експеримент, який покаже деякі властивості активованого вугілля. 

image 

Обладнання: вода, 10 таблеток активованого вугілля, йод, дві прозорі склянки.

Хід досліду: Перетерти у порошок вугілля, висипати до склянки, додати чайну ложку йоду та кілька ложок води. Після цього потрібно ретельно все перемішати. До другої склянки виливаємо лише воду та йод (у тій же кількості, як до першої).За кілька годин ми побачимо, що в одній склянці вода все ще має бурий відтінок. У склянці, де було вугілля, вода втратила йодове забарвлення, а вугілля осіло на дні.

ІІ група. Дослід « Швидка вода»

image 

- Діти, чи ви бачили коли-небудь, як рухається вода? Сьогодні у вас буде така можливість.

Обладнання: 3 склянки, харчові барвники, паперові рушники.

Хід досліду: У одну склянку із водою ми добавимо жовтий барвник,  в іншу – синій, а третю ставимо порожню поміж них. Від них до пустої склянки проведемо паперові рушники і бачимо, як перетікатиме кольорова вода і, змішуючись, утвориться новий колір.

6. Природничий експеримент «Як рослини п׳ють воду»

                           Зараз я хочу продемонструвати вам результати експерименту із

imageсправжніми рослинами. Його я підготувала для вас заздалегідь. 

 

-                  Що          незвичайного       ви      помітили     у        цих

рослинах? (Вони змінили колір)

-                  Як ви думаєте, чому це сталось? Правильно, рослина поглинає воду із ґрунту, а разом і всі

корисні речовини, розчинені у ній, а потім піднімає її вгору по стеблу – до листя, квітів, плодів. Це добре видно, адже забарвились усі частини рослини.  

7. Криголам «Місток»

Діти, на підлозі є дві паралельні лінії, між ними відстань 30 см. Станьте по два боки на ці лінії. Так ви утворите «Місток». А тепер подумайте, як можна перейти «місток», але так, щоб не зіштовхнути один одного в «річку».

Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою. 8. Розгляд клітин рослин під мікроскопом (додаток 4)

-   Діти, на початку уроку ми з вами говорили про те, що біохіміки досліджують клітини. Сьогодні ми будемо досліджувати рослинні клітини:

-   пелюстку фіалки;

-   шматочок цибулі, картоплі, буряка;

ІІІ. Підсумок заняття

1. Вправа «Кольоровий настрій»

Покажіть свій кольоровий настрій за допомогою цеглинки. 

Червона – дуже сподобалось.

Зелена- дізнались багато цікавого.

Синя – надихнулись на творчість.

2. Рефлексія «Дошка питань — плюс — мінус— цікаво»

+

-

?

Зацікавило

Незрозуміло 

Хочу дізнатись

-         Діти, подивіться на наші запитання. Чи залишились  якісь нерозгадані? 

-         Чи зможете ви навчити батьків одного досліду?

ВИСНОВКИ

Вибір професії – один з головних життєвих виборів, який здійснює людина у юному віці. Від правильності цього у великій мірі залежить задоволення людини своєю долею, її щастя [6; 62]. Важливо навчити учнів порівнювати свої можливості з вимогами професії до її носія, враховувати потреби суспільства  в тій чи іншій галузі.

 Молодший шкільний вік – це час, коли дітям дуже хочеться щось самостійно зробити,  і дуже важливо підтримувати і розвивати це бажання, даючи різноманітні маленькі доручення. Звичайно, виховання в учнів  розсудливого ставлення до трудових справ  неможливе без постійного контролю і розуміння з боку дорослих. Діти повинні в сім׳ї та школі мати кілька постійних доручень. 

Таким чином, тема професійної освіти і виховання молодших школярів поліаспектна. У початкових класах закладаються важливі передумови для її цілісного і систематичного розв׳язання через міжпредметні зв׳язки відповідного навчального змісту, набуття індивідуального і колективного досвіду сумлінної, чесної праці у процесі виконання трудових доручень.

 Вважають, що чим раніше наші діти будуть знайомитись із різноманітним світом професій, тим легше їм буде підготуватися до освоєння її у вузах. Адже не всі професії вимагають лише ентузіазму, потрібні ще й певні навички та вміння. Головне завдання педагога – підготувати дитину до життя у суспільстві, і ми їй зробимо велику послугу, якщо підкажемо правильний шлях у виборі професії. Справжній професіонал своєї справи — це безцінний діамант і знахідка в будь-якій галузі. Актуальною для молодшого покоління є порада поета-трударя Дмитра Білоуса:

Казав татусь — робити треба, Не виглядать, що зробить хтось. «Роби ти так, щоб після тебе Перероблять не довелось.

Роби і не зважай на втому, І не чекай, що зробить хтось. Коли ж зробив, то щоб нікому Перероблять не довелось!

 

 

 

 


ДОДАТКИ

Додаток 1

КОНДИТЕРАМИ БУДЕМО МИ ЗАЛЮБКИ!

image

 

image 

image

image

image

 

Додаток 2

ВЗЯВ ДО РУК Я МОЛОТОК, ЦВЯХ ВБИВАЮ «ТОК-ТОК-ТОК». ПРОФЕСІЯ « СТОЛЯР».

image 

image

image

 image

 

 

Додаток 3

ТВОРИМО КРАСУ САМІ. ПРОФЕСІЯ «ДИЗАЙНЕР».

image

image

 

image

image

 

Додаток 4

«НАХІМІЧИМ» ВСЕ, ЩО ТРЕБА»

image 

image 

image 

image 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.     Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку/ О.М. Ворожейкіна — Харків, 2012. — 255с. 

2.     Гужанова Т.С. Методика виховної роботи: Навчально-методичний посібник для студентів і викладачів педагогічних навчальних закдадів/Т.С.Гуджанова  — Житомир, 2015. —116 с. 

3.     Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи/ І.М.Досяк —Харків, 2007.— 160с.

4.     Залеская О. Играя, побеждаем стрес. Игры для детей и их взрослых/Я. Дзюбенко — Киев, 2015. —68с.

5.     Немировська Н.Г. Цікаві заходи весь рік. 1-11 класи. Випуск 3/ Н.Г.Немировська — Харків, 2012. – 207 с.

6.     Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти/А.М.Богданова — Київ, 2009 — С162- 166. 

7.     Фіцула М.М. Педагогіка/М.М.Фіцула — Тернопіль, 1997 —С. 62-63.

8.     Шалімова Л.Л. Тематичні фізкультхвилинки. 3 клас/Л.Л.Шалімова — Харків, 2018. — 96с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ

 

9.     Український портал для дітей та їхніх батьків. MAMABOOK. [Електронний ресурс] —Режим доступу.

 http://www.prof-osvita.org.ua/dumky-vholos  

10.Багатомовний портал — Wikipedia. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. https://uk.m.wipedia.org/wiki  11. Спеціалізований портал про освіту в Україні — Education.ua.  [ Електронний ресурс] — Режим доступу. 

http://www.education.ua/ua/professions/

12.Платформа онлайн-освіти — EDUGET. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. http://www.eduget.com/news/najaktualnishi_profesii_2020_roku-2619

13.Портал вчителів початкових класів «Урок». [ Електронний ресурс] — Режим доступу. http://www.yrok.net.ua/vikhovna_robota/71  14.Інтернет-ресурси для вчителів початкових класів — «Методичний портал». [ Електронний ресурс] — Режим доступу.

http://metodportal.com/node/595  

15.Навчально-методичний кабінет. [ Електронний ресурс] — Режим доступу. http://ped-kopilka.com.ua  16. Вчитель вчителю, учням та батькам. Методичний портал.[ Електронний ресурс] — Режим доступу.

http://metodportal.net/taxonomy/term200  

17.«SvitPPT» — презентації українською мовою .[ Електронний ресурс] — Режим доступу.

https://svitppt.com.ua/testova-kategoria

 

 

 

 

pdf
Додано
15 листопада 2021
Переглядів
821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку