Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ
Робоча картка уроку № 6.
Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
Завдання 1. Прочитайте інформацію про фольклорну баладу.
Фольклорною баладою називають сюжетну пісню, в якій ідеться про надзвичайні події в житті людини. Походження баладних пісень досі невідоме, але літературознавці при- пускають, що джерелами цього жанру могли бути і народні хороводні пісні, і поховальні плачі, і героїчні пісні.
Баладні пісні під різними назвами існували у фольклорі багатьох європейських країн: в англійському, шотландському, французькому, болгарському, українському, польському, російському, сербському, іспанському тощо. Цей жанр був напрочуд різноманітним і в різних народів мав свої специфічні національні особливості. Проте в усіх фольклорних баладах є спільні риси. Насамперед, в основі цього фольклорного твору – оповідь про якусь подію, тому балади належать до епосу і їх називають епічними піснями. У баладах присутні персонажі; подаються діалоги і монологи героїв; на відміну від давньоруських билин, у яких оповідь урочисто-уповільнена, дія в народних баладах розвивається швидко і активно.
У баладних піснях немає ідеальних образів богатирів-силачів, величних подвигів й описів масштабних подій. Акцент у цих творах зроблено не на долі народу, а на якомусь епізоді з життя звичайної людини, яка потрапила в особливі, переважно трагічні, обставини (війна, ворожнеча, ревнощі, помста, загибель тощо). У баладах через взаємини людей зображено історичну епоху, розкрито проблеми соціальної нерівності, побутові та релігійні конфлікти.
Хоча баладні персонажі не відірвані від дійсності, а їхні вчинки пов’язані з конкретними життєвими ситуаціями, у баладах деяких народів трапляються елементи фантастики (образи чаклунів, русалок, ельфів; мотиви віщування, оживання тощо), але перебільшення (гіпербола) для цього жанру невластиве.
У європейському баладному фольклорі є чимало мотивів і сюжетів, але тематично можна виокремити основні групи балад: легендарні, історичні, побутові. Досі особливою популярністю користуються історичні балади – цикли пісень про середньовічні війни та про міжусобиці, а також балади про легендарного англійського стрільця Рóбіна Гýда, складені у ХІV—XVII століттях. Уже наприкінці XV століття популярні баладні сюжети почали записувати і видавати, завдяки чому значна кількість пісенних текстів збереглася.
( Міляновська Н. Р. )
Прийом “Ти мені – я тобі”. Задайте один одному питання за змістом прочитаного. 2бали
Завдання 2. Доведіть, що епічна пісня “Король Лір і його дочки” - фольклорна балада?
1._______________________________________________________________________________2._______________________________________________________________________________3._______________________________________________________________________________
До якої групи належить балада?_____________________________________________ 2 бали
Завдання 3. Робота з текстом твору. Визначте композицію твору. Заповніть таблицю. 2 бали
Складові композиції |
Ключові моменти сюжету твору |
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дії |
|
Кульмінація |
|
|
|
Розв’язка |
|
Завдання 4. Характеризуємо героїв: 2 бали
1) Словесне малювання образу короля Ліра.
2) Яким був король за змістом балади? Розгляньте малюнок. Чи відповідає малюнок опису короля в баладі?___________
Завдання 5. Аналіз тексту: 2 бали
- З якою метою батько випробує дочок? _____________________________________________
- Як же виражають свою любов до батька дочки? Заповніть таблицю. Випишіть з тексту вчинки, які доводять про їх любов до батька.
Дочки |
|
Вчинки |
Регана |
|
|
|
|
|
Гонорелля |
|
|
|
|
|
Корделія |
|
|
|
|
|
- Що дає батько дочкам взамін їх любові? _____________________________________
- Знайдіть у тексті і запишіть ключове словосполучення, яке характеризує поведінку Регани та Гонореллі. ______________________________________________________
_________________________________________________________________________
Завдання 6.“Займи позицію” 2 бали
1) Як ви розумієте словосполучення “дитячий обов’язок”?_____________________________________________________________________
2) Баладу про короля Ліра називають оповіддю про дитячу невдячність. А як би ви назвали баладу?__________________________________________________________________
3) Тематичний словничок! Прочитайте інформацію.
Вічний образ (у художній літературі) — літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.
Символ — художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення. Символ не підлягає однозначному тлумаченню й розкриває свої значення поступово -у порівнянні з іншими образами твору та на тлі розвитку його сюжету. При цьому змістове багатство символу залишається невичерпним. У літературному творі символом може бути герой, картина природи, предмет і навіть художня деталь
Чому образ короля Ліра вважають вічним образом, символом трагічної батьківської любові ?
Підіб’ємо підсумки!
Яка повчальна думка міститься у баладі?