Дидактичний супровід уроку "Туве Янсон "Капелюх чарівника".Чарівність художнього світу твору"

Про матеріал

Матеріали картки направлені на мотивацію роботи учнів з підручником, завдання "ведуть"учнів за рубриками навчальної книги (Підручник Є.Волощук), навчаються компаративному аналізу творів, вчаться робити висновки, прогнозування. Матеріал поданий з малюнками, які можна на уроці розмалювати. Запропоновані різні форми роботи: фронтальна, "з другом", у групі.

Перегляд файлу

РОБОЧА КАРТКА УРОКУ _________________

Туве Маріка Янсон (1914–2001) – геніальна фінська казкарка і художниця, авторка повістей про Мумі-тролів

 Вигаданий світ моїх Мумінів - це світ, 
за яким ,напевно, в глибині душі 
тужить кожен з нас. Мріємо 
ми всі, та тільки не погоджуємося 
визнаватися в цьому. 
Туве Янсон 

 

Завдання № 1. За змістом статті підручника заповни анкету письменниці.  ( 1 б. )

File:Tove Jansson 1956.jpg    Народилася Туве Янсон 9 серпня 1914 року у фінському місті ___________________ .ЇЇ батько був видатним  _______________, а мати - __________________.  Улітку родина виїжджала ________________, де діти разом з дорослими ________________, ________________________________. Найбільше в родині цінували дух __________________й ________________. До своїх дітей подружжя Янсонів ставилося з _____________, _____________, розвивали  їхні ___________________________. Туве навчалася малярству  у ______________, потім у _________________, ________________ та ______________. Казки про Мумі – тролів написані _________________ мовою. Ілюстрації до своїх казок Туве Янсон малювала сама.

 

Завдання 2.  Склади каталог  творів Туве Янсон , скориставшись  ілюстраціями та інформацією з підручника на стор. 228 (0.5 б.)

 

 

 

 

 

 

http://www.tove-jansson.ru/graf/muz/komeetta1.jpghttp://royallib.ru/data/images/cover_68520.jpg

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

Словничок уроку

Троль – у скандинавських легендах та міфах  деревний  дух, який  часто намагається нашкодити людям.

Мумі – Дол – долина , у якій мешкають Мумі – тролі.

Ондатра (Ондатр у тексті ) – вид гризунів підродини щурів. Напівводяна тварина родом з Північної Америки, що була інтродукована (завезена) до Європи, Азії, Південній Америці. Має цінне хутро.

Гатіфнати – маленькі чарівні тваринки, часто невидимки, блукають світом, безтурботні.

Мемуари - спогади

 

Завдання 3. Досліджуємо : Хто такі Мумі – тролі в казках Туве Янсон ? Чи схожі вони на  міфічних тролів ? (Щоб виконати це завдання, скористайся інформацією з розділу підручника «Літературна кухня» на стор. 229.) (0.5 б.)

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання  4. Разом із сусідом по парті засели  Мумі – Дол . Випишіть  із статті підручника «Літературна кухня» (стор. 229) імена героїв казок Туве Янсон, доповніть їх характеристиками. (2 б.)

Муми-тролль.

 

 

 

Муми-мама.

__________________________________

Муми-папа.__________________  

 

 

 

 

 

 

 

Ондатр.

 

_______________

Снусмумрик.

 

 

 

 

Тофсла и Вифсла.

 

_________________

 

Филателист\ботаник.

________________________________

 

 

 

Снифф.

Фрекен Снорк.

 

 

Снорк.

 

 

 

 

 

Завдання 5. Порівняйте образ троля з казок  Г.Х.Андерсена «Снігова королева» та Т.Янсон «Капелюх чарівника»  (2 б.)

Риси характеру  троля

Г.Х.Андерсен «Снігова королева»

Туве Янсон «Капелюх чарівника»

… жив собі один лихий троль. Він був злючий – презлючий , наче сам чорт !Але якось і він був у чудовому гуморі, бо зробив собі дзеркало, у якому все добре й прекрасне здавалося гидким , а все негідке й погане виглядало прекрасним.

Чарівні краєвиди скидалися в дзеркалі на варений шпинат, а найкращі люди – на потвор, або здавалося, що вони стоять догори ногами і в них нема животів.  Обличчя так перекривлювалися, що їх не можна було впізнати, а хто мав ластовиння, - воно розпливалося на цілу щоку !.. Троль аж заходився з реготу, - він дуже пишався своєю нечуваною вигадкою.

Учні троля бігали з тим дзеркалом по усіх усюдах, доки не залишилося жодної країни, жодної людини, яка хоча б раз не спотворилася у ньому.  І тоді тролеві учні захотіли полетіти на небо, щоб поглузувати з янголів і з самого Бога. Що вище вони злітали , то дзеркало все дужче кривилося від гримас… Раптом дзеркало так затремтіло  , так затремтіло, що вирвалося з їхніх рук, упало на землю і розбилося на тисячу мільйонів, більйонів і ще більше скалок ! І саме скалки наробили більше лиха, ніж саме дзеркало…

       Злий троль радів і реготав аж до кольок у животі.

(Переклад з данської А.Ганзен )

Одного сірого ранку у Долині Мумі-тролів випав перший сніг. Мумі-троль стояв на сходах ґанку, дивився, як Долина загортається у білу ковдру, й думав собі: «Сьогодні увечері ми вкладемося спати». Мумі-троль зачинив двері й тихенько підійшов до Мами:

 Випав сніг.

— Знаю, — відказала Мама. — Я уже всім постелила найтепліші ковдри. Тебе й Чмиха покладемо в горішній кімнаті західного крила будинку.

— Ой ні, Чмих страшенно хропе! — запротестував Мумі-троль. — Можна, я спатиму з Нюхмумриком?

— Як хочеш, — не перечила Мама. -А Чмих ляже у східному крилі.

       Родина Мумі-тролів, усі їхні друзі та знайомі надзвичайно ретельно готувалися до довгої зими. Мама Мумі-троля накрила обід на ґанку, але до горняток поклала лише ялинову глицю. (Дуже важливо наїстися ялинової глиці перед тим, як лягати спати на три місяці). Пообідавши (хай і не дуже смачно), усі чемніше, аніж звичайно, побажали один одному «на добраніч». Мама усім звеліла почистити зуби. Потім Тато Мумі-троля обійшов будинок, позачиняв усі двері та віконниці, а люстру під стелею обгорнув сіткою від комарів, щоб вона не припорошилася.

       Кожен ліг до свого ліжечка, вимостивши собі затишне кубельце, накрився ковдрою по самі вуха і став думати про щось приємне.(Переклад з шведської  Н.Іваничук)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34.jpgПідіб’ємо підсумок ! Доповни речення  3-4 потрібними  словами  (1 б.): Мумі – тролі у казках Туве Янсон  ________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Підказка : байдужі, ввічливі, героїчні, віддані, добрі, делікатні, жорстокі, люблячі, милосердні, товариські, черстві.

 

Вивчаємо текст!

Завдання 6. Випиши з поданого вище уривку твору «Капелюх чарівника» слова, словосполучення до образу домівки.  (1.5 б.) Сходи ганку, … _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Доповни речення : Основою художнього світу Туве Янсон є образ домівки. Це осередок _____________, там завжди __________________ і ___________________, про тебе ______________________ твої мама і тато.

Скористайся довідкою : безпека, тепло, затишок, любов, турбота.

 

http://www.tove-jansson.ru/graf/muz/muumitalo1.jpgЗаувага вчителя !  Мумі – Тато у попередніх книжках про Мумі – тролів  зник із гатіфнатами, йому не сиділось на місці, ніщо нове його не вдовольняло, проте знов  зустрів свою сім’ю, заспокоївся , збудував свій дім в Долині,  і будівля була схожа на кахляну піч, там знаходилось місце і друзям , і гостям, завжди було затишно і пахло пирогами. Потім Тато Мумі – троля почав писати мемуари.

Як ти думаєш, чи щасливий Тато Мумі – троля ?

Вислови свою думку.  (1 б.) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 7. Вивчаємо теорію літератури!  Випиши з підручника (або під диктовку товариша по парті) ( 1б. )

Літературний герой – це _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Літературними героями можуть бути не лише люди, а й ________________________________________________________________

Літературні герої поділяються на ___________________ і _____________________________________________________ .

 

01012.jpgЦе цікаво !  Перша книга « Smatrollen och den stora oversvamningen» ( «Маленькі тролі і велика повінь») з’явилась  у 1945 році у Швеції , і тільки у 1991 році була переведена  фінською .

У 1946 році  выходить друком  книга «Mumitrollet och kometen» ( «Мумі-троль і комета»), у 1948  - книга «Trollkarlens hatt» (« Капелюх чарівника»). Після цього до Туве  Янсон приходить справжній успіх !

Популярність письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про Мумі-тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев'ять книг про Мумі-тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові). Саме книги про Мумі-тролів принесли письменниці загальне визнання.

Нагороди, які отримала Туве Янсон:

  •              Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);
  •                  Міжнародна золота Медаль Г.-Х. Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);
  •              Премія Шведської Академії Мистецтв (1972);
  •              Золота Президентська Медаль Фінляндії (1976);
  •              Почесне звання доктора мистецтвознавства Університету Гельсінкі (1978);
  •                  На початку 1978 року за бажанням польських дітей письменницю було нагороджено Орденом Посмішки;
  •                  Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);
  •              Звання Почесного Професора Фінської Республіки (1995)
  •                  Литературна Премія Американо-Скандинавського Культурного Фонду за внесок у мистецтво (1996)

З  2002 року у  Фінляндії  вручаеться Літературна Премія імені Туве Янсон.

Завдання 8. Прогнозуємо !  Робота в парах. Обговоріть питання й запишіть свої думки : «Чи можете ви уявити чарівника без капелюха ? Чому ? Чи може капелюх бути героєм або персонажем твору ?  Що ви очікуєте від казки з назвою «Капелюх чарівника »?»  (1.5 б.)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Кучинська Лада Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скуріхина Тамара Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Катруха Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Якушевська Єва Борисівна
    Бажаю натхнення учителю продовжувати роботу над дидактичним матеріалом. Дуже цінний додаток до уроку, який повністю організує, мотивує роботу учнів на уроці та й вдома
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
13731
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку