Комунальний заклад
«Навчально-виховний комплекс «Гімназія № 11- спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня –
дошкільний навчальний заклад «Еврика» Кам’янської міської ради
КЗО «Дніпровський ліцей інформаційних технологій при ДНУ імені Олеся Гончара»
ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
ПРИ ВИВЧЕННІ ХІМІЇ
Вчитель хімії,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист,
Гавриліна Вікторія Вікторівна
м. Кам’янське
2020
Упорядник: В.В. Гавриліна - Вчитель хімії, спеціаліст вищої категорії, методист
Навчально-методичний посібник містить теоретичні засади щодо реалізації діджиталізації освітнього процесу, практичне використання хмарних технологій при вивченні хімії на уроках та в позаурочний час. Надається дидактичний матеріал для вивчення хімії на різноманітних хмарних платформах.
Посібник призначений для вчителів хімії, керівників методичних об’єднань, здобувачів освіти, студентів вищих навчальних закладів.
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………….. 4
РОЗДІЛ 1. ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ - ШЛЯХ ДО ЦИФРОВОЇ
ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ …………………… 6
сучасного закладу освіти ……………………………………… 6
підвищення мотивації учнів до навчання…………….……… 10
реальності ……………………………………………….. 12
РОЗДІЛ 2. РОЗВИТОК ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
ПРИ ВИВЧЕННІ ХІМІЇ…………………………………………………. 15
2.1. Створення тестових завдань з хімії на хмарних
платформах……………………………………………………. 15
2.2. Впровадження цифрових технологій для організації
інтерактивної роботи на уроках хімії……………………….. 17
2.2.1. Learningapps.org – платформа для створення інтерактивних
вправ .....................................…………………………………. 17
2.2.2. Робота з віртуальними інтерактивними дошками…… 18
2.2.3. Використання QR-кодів на уроках та в позаурочній
діяльності……………………………………………………… 18
2.2.4. Відеоблогінг на каналі You Tube…………………….. 19
ВИСНОВКИ…………………………………………………………. 21
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………… 22
ДОДАТКИ…………………………………………………………… . 24
ВСТУП
Наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху Нової української школи [1, с. 8].
Педагогіка партнерства і компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища. Таке середовище допомагають створити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні технології. Вони підвищують ефективність роботи педагога, результативність управління освітнім процесом, а водночас створюють можливості для індивідуального підходу до навчання [1, с. 15].
Усвідомлений підхід докорінного перетворення будь-яких процесів на основі використання цифрових технологій є діджиталізацією [2, с. 1].
Актуальність досвіду полягає в необхідності впровадження цифрових трансформацій у сучасний освітній процес відповідно до вимог Нової української школи.
Підтверджуючи нагальність вирішення даного питання, Міністерство освіти України з 2020 року запускає Національну програму цифрової грамотності. Це - онлайн-платформа з п'ятьма різними категоріями безкоштовних занять.
Однією зі складових процесу діджиталізації є використання хмарних технологій.
Хмара – це модель надання зручного мережевого доступу до обчислювальних потужностей і ресурсів (серверу, програми, бази даних, програми, сховища тощо) на віддаленому сервері в інтернеті. Центри хмарних даних мають резервні джерела живлення, регулярне резервування даних, високу стійкість до атак хакерів [3].
У широкому доступі для учасників освітнього процесу сьогодні пропонуються різноманітні хмарні інструменти.
Освітні заклади України мають можливість безкоштовно використовувати додатки хмарних платформ Office 365 Microsoft та G Suite for Education компанії Google, які гарантують інформаційну безпеку та не містять реклами.
Програмне забезпечення для миттєвого обміну повідомленнями та відеоконференцій Google+ Hangouts, Skype допомагає організувати проектну діяльність команди. Електронний щоденник – це одна із хмарних технологій, яка замінює паперові щоденники та пропонує безліч інших функцій для комунікації між учасниками освітнього процесу.
Використання гейміфікації як інноваційного процесу навчання на хмарній платформі Classtime дає можливість проводити не тільки миттєві тести з будь-якого предмету, а й розвивати навички співпраці, підвищує зацікавленість здобувачів освіти та їх мотивацію, сприяє емоційній залученості та соціальній взаємодії між однолітками. Командні ігри дають дітям мету, якої вони можуть досягнути лише разом, формують ключові компетентності.
Гейміфікація – це використання ігрових практик та механізмів у неігровому контексті для залучення користувачів до вирішення проблем [4].
Метою роботи є аналіз інтерактивних інструментів, які вчитель хімії може використовувати в освітній діяльності: технології віртуальної та доповненої реальності, створення та використання QR-кодів, тестових завдань та вправ на платформах Classtime, LearningApps, Google, Microsoft, організація роботи в команді, робота з інтерактивними хмарними дошками та ведення відеоблогінгу на каналі You Tube, мобільні технології.
Завдання роботи:
Існує низка проблем, які заважають впроваджувати хмарні технології в освітніх закладах. Основними перепонами залишаються обмеженість ресурсів у навчальних закладах та психологічна неготовність більшості вчителів до використання новітніх технологій. Наївно думати, що сучасних дітей генерацій Z можна навчати тільки з дошкою та крейдою. Тому актуальною є організація дистанційної самоосвіти для формування інформаційно-цифрової компетентності вчителів.
РОЗДІЛ 1
ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ - ШЛЯХ ДО ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
1.1. Хмарні платформи - інструментарій для роботи сучасного закладу освіти
Цифрова трансформація – це неминучий процес, що відбувається кожної хвилини, змінюючи усі сфери життя.
Завдяки тому, що цифрові технології стали хмарними, вони набули доступності, мобільності та зручності для користувача. Незалежно від місця знаходження та в будь-який час за наявності Інтернету кожна людина отримує доступ до інформації. Так як програми знаходяться в «хмарі», відсутня необхідність встановлення програмного забезпечення безпосередньо на пристрій. Особливі можливості для освітнього процесу дає використання мобільних телефонів та будь-яких гаджетів.
Важливими перевагами хмарних технологій є можливості зберігати дані в мережі, отримувати до них доступ з будь-якого пристрою. Тобто, навіть якщо основний девайс вийде з ладу або не опиниться під рукою, всі потрібні файли можна завантажити з «хмари» [5].
Недоліками «хмарних» сервісів є:
Прикладом хмаро орієнтованого сервісу є Office 365. Для навчальних закладів безкоштовно доступні наступні сервіси: електронна пошта Outlook, хмарне сховище OneDrive, електронний календар, середовище створення сайтів SharePoint Online, текстовий редактор Word Online, електронні книги Excel Online, електронний записник OneNote, редактори презентацій PowerPoint Online та Sway, записна книжка OneNote для занять, середовище для створення тестів, опитування, анкет Forms, спільне робоче середовище для командної роботи Microsoft Teams. Керування мобільними пристроями допомагає безпечно впроваджувати політику роботи на власних пристроях працівників та здобувачів освіти і захистити організацію від динамічних загроз в усіх аспектах: доступ користувачів, пристрої, програми та дані. Skype for Business — комунікаційна програма-клієнт, що дозволяє користувачам спілкуватися один з одним в реальному часі, використовуючи різні види комунікацій: миттєві повідомлення, відео- і голосовий зв'язок, загальний доступ до робочого столу, конференції, передачу файлів.
Захищеною для інформаційної безпеки та безкоштовною для закладів освіти також є система керування службами та користувацькими акаунтами G Suite for Education, яка підтримує інформаційно-освітнє середовище.
Зручними для використання в професійній діяльності вчителя та освітній діяльності здобувачів освіти є сервіси Google: календар Google, електронна пошта Gmail, диск Google, сайти Google, диск Google, Google Docs, Keep Google для створення документів, таблиць, презентацій, як сховище зберігання власних файлів з можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам, обмін досвідом з вчителями.
Програмне забезпечення для миттєвого обміну повідомленнями та відеоконференцій Google+ Hangouts допомагає організувати проектну діяльність команди, комунікацію між учасниками освітнього процесу.
Учитель може створити віртуальне вчительське портфоліо на сайті Google або використовувати сайти для дистанційної форми роботи із здобувачами освіти.
Одним із найзручніших інструментів для організації дистанційної роботи із здобувачами освіти або для роботи в класі є мобільний додаток Google Classroom. Google Клас – це безкоштовний сервіс для навчальних закладів, некомерційних організацій і користувачів з особистими обліковими записами Google [6]. Він економить викладачам час, спрощує організацію навчального процесу та спілкування, не містить реклами, є доступним і безпечним.
Одним із прикладів цифровізації освітнього процесу є участь учителів у «Цифровій майстерні з інформаційної безпеки» в рамках заходу “Цифрова година” (Digital Homeroom), присвяченого Дню безпечного Інтернету. В соціальній мережі Facebook поширюється інформація про проведення заходу, вчителі реєструються, заповнюючи Google Forms, на електронну скриньку Gmail приходить лист-підтвердження реєстрації та інструкція. На каналі You Tube відбувається пряма трансляція цифрової майстерні, вчителі в чаті можуть писати запитання та враження від виступів спікерів. Після проведення цифрової години вчителі беруть участь у майстер-класі з цифрової безпеки, виконуючи завдання в Google Classroom. Таким чином, беручи участь у подібних заходах, учителі навчаються на власному прикладі, як організувати роботу з учнями в Google Classroom, розвивають навички користування хмарними сервісами та вивчають правила безпечного користування Інтернетом.
У сьогоднішній школі, як і в багатьох інших галузях, використовується безліч сучасних технологій: від електронного посвідчення учня до інтерактивних дошок [7]. Електронний щоденник – це одна з таких технологій, яка не тільки замінює паперові щоденники, але й пропонує безліч інших функцій, що дозволяють учителям більше часу приділяти навчальному процесу, а дітям та їхнім батькам бути активними учасниками цього процесу.
Пілотний проєкт «Моя школа» - це не тільки відображення успішності здобувача освіти чи розклад уроків, але також безліч додаткових послуг, які полегшують процес навчання, дозволяють спілкуватися, обмінюватися інформацією, допомагають здобути більш високі результати. Це захист даних за найвищим стандартом. Крім того, система працює на основі хмарних технологій, не займає місця на персональному комп’ютері і надає можливість завжди мати щоденник з собою: у комп’ютері, планшеті або мобільному телефоні.
Для здобувачів освіти «Моя школа» пропонує можливість відображення отриманих оцінок, відвідуваності, навчальні матеріали для уроків – усе це знаходиться в одному місці і доступне у будь–який момент і скрізь: у школі, вдома або по дорозі додому. Тут можуть бути домашні завдання та матеріали для самостійних робіт чи роботи в групах; система надає можливість отримувати матеріали і ділитися ними з друзями, планувати і раціонально використовувати свій час, отримувати найбільш актуальну інформацію про розклад уроків та внесення змін до нього.
Здобувачі освіти в будь-який час можуть відслідковувати оцінки, які виставили вчителі в електронний журнал. При цьому зберігається конфіденційність виставлених оцінок. Можна також побачити коментарі або похвали, які вчителі можуть писати окремому учню або класу в цілому. Вони отримують повідомлення про надіслані від вчителя документи, презентації, посилання на відео або тестові завдання. Для батьків електронний журнал пропонує доступ до оцінок, домашніх завдань, порівняльного аналізу успішності дитини, знайомств з новими тенденціями; батьки отримують можливість спілкування безпосередньо з класними керівниками та керівництвом школи. Батьки кожного дня мають достовірну інформацію про результати навчання дитини та відвідування нею уроків.
Учителям надані умови для складання планів навчання на кожен урок, триместр/семестр і навчальний рік; можливість не тільки задавати домашні завдання, але і надавати пов’язані з ними візуальні матеріали, тести й таблиці не тільки для індивідуальних, а й групових завдань. Вчителі, які є класними керівниками, можуть стежити за успішністю свого класу, організовувати позакласну діяльність, батьківські збори, проводити опитування, голосування, спонукати батьків до участі в житті класу і школи.
Керівники шкіл завжди мають доступ до інформації про плани навчання та успішності учнів. Широкий спектр звітів дозволяє одержувати результати на рівні класу і школи та порівнювати їх з попередніми періодами.
Отже, використання вищезазначених хмарних платформ є невід’ємною складовою роботи сучасного освітнього закладу.
1.2. Дистанційна освіта для вчителів
У «Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» зазначено, що однією з форм підвищення кваліфікації вчителів є дистанційна [22].
Учителі дистанційно навчаються, беручи участь в онлайн-конференціях, вебінарах на сайтах «На урок», «Всеосвіта», майстер-класах та здійснюючи онлайн-навчання в групі «Уміти вчити: спільнота освітян» на Facebook, хмарних платформах Ed-era, Prometheus та інших, відвідуючи сайти МОН, МАН, преси («Дистанційна Академія» видавництва «Основа», «Osvita.ua» та інші) або блоги, сайти інших учителів. Відбувається швидкий обмін досвідом, стимулюється процес самоосвіти та самовдосконалення вчителів.
Академія цифрового розвитку проводить навчання за дистанційним курсом “Додатки Google в освітній діяльності”, який є переможцем Всеукраїнського конкурсу кращих практик щодо впровадження електронної демократії в закладах освіти в номінації «Цифрова компетентність педагога».
Українські вчителі мають можливість дистанційно вивчати іноземні мови за інноваційною он-лайн технологією від "Академії Навичок" (Skills Academу) http://srs.lingva.ua. Мета програми: покращити знання та навички володіння іноземними мовами завдяки впровадженню системи змішаного навчання (blended learning) у відповідності до стандартів ЄС.
Goethe-Institut в Україні пропонує дистанційні курси вивчення німецької мови https://www.goethe.de. Після індивідуальної процедури визначення особистого рівня знань мови дитина, підліток або доросла людина починає навчання на відповідних курсах: виконує завдання різних тестових форм; прослуховує аудіо-записи та здійснює перегляд відеозаписів з наступним виконанням завдань; бере участь в індивідуальних та групових формах діяльності, роботі на форумах. Професійний тьютер проводить онлайн-зустрічі, надсилає коментарі до виконаних робіт, указує на помилки та дає необхідні поради. На сайті можна відслідковувати особистий прогрес.
На хмарній платформі Office 365 Teacher Academy вчитель може вивчати сервіси Office 365 https://education.microsoft.com в зручний час та в будь-якому темпі. Office 365 for Education - це план, розроблений спеціально для студентів, викладачів і учнів шкіл, що надає доступ до онлайнового набору програм, включаючи Office. Навчання полягає в перегляді відео-інструкції, вивченні текстових матеріалів, поясненні щодо виконання роботи та у рішенні контрольних тестових завдань. За успішне виконання кожного курсу вчитель отримує в нагороду значки, бали та сертифікати.
На You Tube каналі TED Education є безліч навчальних відео з різних предметів [13]. Учні та вчителі в будь-який зручний час можуть їх переглядати, на уроках під час вивчення певної теми вчитель може демонструвати відео на інтерактивній дошці, екрані за допомогою мультимедійного проектора або учні знайомляться з відео за допомогою мобільних телефонів, використовуючи навушники. Багато відео записано англійською мовою, тому під час перегляду учні, крім предметних, розвивають і мовні компетентності.
На сайті «Дія. Цифрова освіта» запущено освітні серіали з опанування цифровими навичками, які дозволять ефективно та безпечно застосовувати технології в роботі та навчанні з метою професійного та особистісного розвитку. Курси 1-3: «Базові цифрові навички. Навчіться впевнено користуватися смартфоном, комп'ютером і планшетом». Цифрові навички для вчителів: «Якщо ви — вчитель, то цей серіал саме для вас. Ви навчитеся застосовувати онлайн-інструменти, щоб навчальний процес став більш захопливим і ефективним». Серіал для батьків - «Безпека дітей в інтернеті»[14].
Таким чином, оскільки самоосвіта та підвищення кваліфікації педагогів є нагальною потребою сьогодення, то використання цифрових технологій дає можливість досягнення поставлених цілей.
1.3. Гейміфікація на хмарній платформі Classtime як засіб підвищення мотивації учнів до навчання
У сучасній системі освіти все більше використовується гейміфікація як інноваційний процес навчання.
Гейміфікація – це використання ігрових практик та механізмів у неігровому контексті для залучення користувачів до вирішення проблем [7].
Сумісні дії задля досягнення власних цілей, віртуальність та зворотній відлік (виконання завдання за обмежений час) є елементами гейміфікованого процесу.
Команда хмарної платформи Classtime https://www.classtime.com/en/ пропонує використання командних ігор під час освітнього процесу. Створили платформу у Швейцарії Ян Ріхак і Валентин Рюстов. І хоча стартапу всього 2 роки, але до нього вже мають доступ користувачі 85 країн світу [8].
Classtime - це онлайн-сервіс для миттєвих тестів, які можна виконувати як під час уроку, так і пропонувати учням в якості домашнього завдання. В Classtime основний фокус - співпраця. Командні ігри - проект, що дає дітям мету, якої вони можуть досягнути лише разом. За допомогою проектора (або інтерактивної дошки) вчитель показує анімовану історію, розвиток якої залежить від правильних відповідей усього класу. Чим більше правильних відповідей, тим далі прогресує гра [9]. Лише успіх цілого класу допоможе командній грі мати позитивне завершення. Ціль командних ігор - сприяти розвитку навичок співпраці в класі на противагу суперництву з визначенням абсолютних переможців, залучення усього класу до спільної роботи, розвиток аналітичних навичок та критичного мислення, насичення уроку релевантним візуальним матеріалом [10].
Для дітей важливі позитивні емоції, які вони відчувають під час гри, добрі стосунки між учасниками команди та налагоджений зворотній зв'язок. Малоактивні підлітки теж долучаються до виконання такого завдання і не бояться робити помилки, усвідомлюючи, що все можна виправити. А це дуже важливо для дорослого життя. Вони відчувають гордість за особистий вклад у гру та бажають отримати публічне схвалення за успішне завершення процесу. Переконливим позитивним фактором є те, що діти навчаються в інтерактивному середовищі, взаємодіють з однокласниками та допомагають одне одному. Таким чином у здобувачів освіти формується одна з ключових компетентностей - «Ініціативність і підприємливість», тобто, здатність до роботи в команді, бути ініціативним, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог задля досягнення спільної мети [11].
Під час командної гри здобувачі освіти вирішують завдання, відповідаючи на питання з власних девайсів. Правильні відповіді вони можуть шукати в Інтернеті, підручниках або інтелект—картах, які створюють вдома за методом «Перевернутого класу». При цьому формується «Інформаційно-цифрова компетентність»: здатність використовувати сучасні пристрої для пошуку потрібної інформації, її оброблення, збереження та передавання [11].
Командні ігри Classtime реалізують три форми гейміфікації:
● змагання стають ігровою мотивацію, де використовуються прості та зрозумілі правила, на екрані інтерактивної дошки в on-line відображається прогрес кожної команди як у турнірній таблиці;
● гра «без переможця», під час якої учні невимушено навчаються, стає приємним процесом;
● візуалізується мета, підвищується видимість результатів роботи команд [12].
Під час командних ігор здобувачі освіти не просто відповідають на тестові питання з предмету, а й працюють разом над подоланням проблеми, важливої для кожного особисто та людства в цілому. Наприклад, необхідно подолати процес забруднення міста, будуючи екологічно дружній будинок, на якому росте велика кількість зелених рослин. Діти пояснюють, що під час фотосинтезу в листі рослин вуглекислий газ, який створює парниковий ефект та призводить до глобального потепління, перетворюється на кисень. Або вони «рятують космічну станцію», вирішуючи наступні питання, які озвучує вчитель: «Необхідно поповнити запаси! Астронавти Міжнародної космічної станції очікують на їжу та паливо. Та й наукові експерименти не будуть зайвими. Давайте спробуємо допомогти - запустимо ракету з місією! Та у випадку, якщо ви не слідкуєте за новинами, пам’ятайте: ракетні прискорювачі тепер можна використовувати повторно, тож подбайте про те, щоб безпечно повернути ракету на Землю. Вперед до майбутнього!» [9].
Також діти «будують Тауерський міст», тому що річка Темза роз’єднує береги, або «перезаряджають батареї позитивною енергією відповідей та повертають до життя робота POLL-E» тощо.
Але найбільш захопливою для дітей є командна гра «Види, що зникають». На екрані інтерактивної дошки учні англійською мовою читають текст про те, що розробники гри знайшли групи тварин, яких на планеті залишилося дуже мало. Більшість видів втратили свої домівки або постраждали від забруднення навколишнього середовища. Автори закликають учнів: «Захистимо цих тварин та відновимо їхні популяції за допомогою наших знань! Яка команда досягне найбільшого успіху?» Для відновлення популяції зникаючих видів тварин необхідно набрати 800 балів. Дуже радіють здобувачі освіти навіть 11-х класів, якщо їм вдається «врятувати тварин» за допомогою своїх знань. Але спочатку перед грою вчитель з дітьми обговорює реальні дії, які кожний з нас може виконати, щоб захистити природу, зменшити викиди парникових газів.
Отже, використання гейміфікації в освітньому процесі підвищує зацікавленість здобувачів освіти та їх мотивацію, сприяє залученню емоційної сфери діяльності та соціальній взаємодії між однолітками. Учні беруть активну участь у роботі, що активізує їх пізнавальну діяльність на відміну від традиційних форм навчання.
1.4. Використання програм віртуальної та доповненої реальності
До інтерактивних інструментів належать і технології віртуальної та доповненої реальності [15].
Технології доповненої реальності (Augmented Reality, AR) здатні проектувати цифрову інформацію (зображення, відео, текст, графіку) поза екранами пристроїв та об’єднувати віртуальні об’єкти з реальним середовищем. Віртуальна ж реальність (Virtual Reality, VR) за допомогою 360° картинки переносить людину в штучний світ, де навколишнє середовище повністю змінене. Познайомитись з доповненою реальністю можна за допомогою одного лише смартфона, проте для занурення у віртуальний простір знадобиться спеціальний шолом або окуляри.
Вчителі можуть використовувати віртуальну й доповнену реальність для взаємодії учнів з різними об’єктами в тривимірному просторі.
Технології віртуальної і доповненої реальності дають учням та студентам можливість глибше вивчати предмети, аналізувати наслідки світових подій, брати участь в археологічних експедиціях і багато іншого, а головне — у розважальній формі. AR і VR дають змогу набути досвіду, до якого учні зазвичай не мають доступу.
Також новітні технології відіграють важливу роль у навчанні дітей з фізичними, соціальними або когнітивними порушеннями. Адже за допомогою імерсивних технологій можна створити інклюзивне навчальне середовище з урахуванням потреб і можливостей кожного. Це може стати одним з важливих кроків у демократизації знань.
Перевагами імерсивних технологій (immersive - з англ. "занурюючий") вважаються: наочність, зосередженість, максимальне залучення, безпека та результативність.
За допомогою імерсивних технологій створюються умови для співпраці учнів, сприяння соціальному та емоційному навчанню [14]. Компанія Microsoft пропонує для використання комп'ютери із підтримкою Windows Mixed Reality, імерсивні гарнітури, мобільні додатки змішаної реальності, набори MR kits. Наприклад, мобільний додаток Chemistry Adventures in the Wonder Lab пропонує захоплюючу та веселу лабораторію «Чудес», де хімія оживає в різних середовищах цього наукового підрозділу. Здобувачі освіти вивчають Періодичну таблицю елементів за допомогою віртуальних фліп-карт; вони можуть, наприклад, «відвідати піратську печеру», щоб пограти в гру пам’яті, використовуючи хімічні символи; існують віртуальні виїзні поїздки, які транспортують школярів до стимулюючих наукових налаштувань.
Мобільний додаток LiCo.Organic ГО "Майстерня освітніх інновацій LiCo" Освіта створений як програмний супровід до навчального посібника «Органічні сполуки. АТЛАС-ДОВІДНИК» [17]. За допомогою програми можна зчитувати зображення органічних сполук, що наводяться в книзі, та відтворювати їх тривимірне зображення в режимі доповненої реальності (Augmented Reality, AR), що дозволяє краще зрозуміти просторову будову молекул органічних речовин, а, отже, їх властивості. В книзі описані та зображені основні представники всіх класів органічних сполук. Молекули сполук зображені у вигляді кулестержневих моделей.
ModelAR від Alchemie [18] є потужним інструментом 3D-моделювання для здобувачів освіти, які прагнуть практикувати органічну хімію. Вони можуть досліджувати хімічні структури, створюючи молекулу на робочому просторі і швидко перемикаючись, щоб потрапити в AR. Ця функція розширеної реальності дозволяє взаємодіяти з віртуальними молекулами в реальному просторі. ModelAR від Alchemie дає можливість створити і дослідити органічні молекули в реальному просторі.
Google Play та App Store пропонують велику кількість мобільних застосунків з доповненою реальністю, а в магазинах представлено широкий вибір VR-пристроїв. Але існує низка проблем, які заважають впроваджувати технології віртуальної та доповненої реальності в освітніх закладах [15].
Багато спеціалістів вважає, що основною перепоною для використання новітніх технологій залишається обмеженість ресурсів у навчальних закладах. Треба зазначити, що за останні роки процес оновлення технічного обладнання поступово зростає, більшість шкіл на сьогодні вже має по одній або декілька інтерактивних дошок, переважну більшість кабінетів оснащено ноутбуками та мультимедійними проєкторами.
Важливо, щоб під час вибору техніки навчальні заклади звертали увагу не лише на її вартість, а й враховували сценарії її використання [15].
На жаль, досі в українських школах більшість вчителів психологічно не готові до використання новітніх технологій, вважаючи, що найефективнішими інструментами для навчання є «дошка та крейда». Багато педагогів ще не вміє досліджувати проблеми за допомогою сучасних засобів, працювати з великими масивами даних, робити і презентувати висновки, спільно працювати онлайн у навчальних, соціальних та наукових проектах тощо [1, с. 4].
У школах необхідно організовувати для вчителів систематичні практичні заняття з уміння працювати з інтерактивним обладнанням.
Отже, інформаційно-комунікаційні технології стають інваріативним інструментом – атрибутом у роботі сучасного освітнього закладу. Це є фундаментальна вимога і виклик сьогодення, що відкриває безмежні можливості для опанування цифровою грамотністю, і водночас дозволяє розв’язати низку освітніх завдань.
РОЗДІЛ 2
РОЗВИТОК ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ХІМІЇ
2.1. Створення тестових завдань з хімії на хмарних платформах
Створення хімічних тестових завдань на платформі Сlasstime https://www.classtime.com/ допомагає здобувачам освіти з різним типом сприйняття інформації краще засвоювати навчальний матеріал. Візуалам з провідним візуальним каналом сприймати інформацію та запам’ятовувати її допомагають яскраві картинки з моделями молекул, знаходження в природі або використання речовин. При цьому активізується асоціативна пам'ять. Аудіалам важливо почути звуковий супровід відеодослідів, які завантажуються з каналу You Tube. Дигіталам (дискретам), у яких провідним є цифровий канал, для підвищення мотивації буде цікаво розв’язувати логічні задачі, завдання на застосування та безпечність використання хімічних речовин, екологічний аспект. А кінестетикам з провідним тілесно-чутливим каналом цікаво взаємодіяти з інформацією через дотик до екрану гаджета.
Classtime пропонує створення завдань з однією або декількома правильними відповідями на відповідність та певну послідовність, завдання з відкритою формою відповіді «Текст», «Вибірка тексту», «Класифікатор», вибір певної області об’єкта, «Правда/Неправда».
При налаштуванні тестування вчитель за бажанням обирає завдання «перемішати відповіді», «перемішати питання», «рефлексія». Платний пакет «Преміум» містить налаштування часу виконання тестування, функцію часткового оцінювання та доступ до командних ігор. Що стосується комплексних шкільних підписок, то їх в основному дозволяють собі або приватні школи, або гімназії зі шкільними фондами [8]. Тому співзасновники хочуть зробити проєкт загальнодоступним на рівні держави. У інституті модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України таку ідею підтримують і вже почали готувати тестовий проєкт. У перспективі розробники будуть співпрацювати не тільки з середньоосвітніми навчальними закладами, а й з університетами.
Під час уроку вчитель на екрані інтерактивної дошки відкриває код сесії (або QR-код, за допомогою якого миттєво відбувається приєднання до сесії), і учні відповідають на тестові завдання за допомогою будь-яких гаджетів. Також можна надавати код сесії для виконання домашнього завдання.
Можна отримати звіт по кожному завданню, по кожному учню (платна функція) або по класу в цілому в Excel, pdf. Учитель має можливість надсилати учням звіт на електронну скриньку для опрацювання помилок або аналіз роботи відбувається на уроці.
Усі результати зберігаються миттєво в «хмарному просторі», і вчитель у будь-який момент і в будь-якому місці може з ними працювати.
В Додатку Б наведені 63 приклади тестових завдань з хімії за різними темами для учнів 7-11 класів, які створені на платформі Classtime.
Яскраві та кольорові Google Forms дають великий емоційний вплив на учнів, але меншу кількість типів тестових завдань, ніж Classtime: на послідовність та відповідність, завдання на вибір однієї правильної відповіді, які використовуються в ЗНО, або декількох правильних відповідей. При створенні тестових завдань або будь-якого опитування можна також завантажувати фото, картинки або відеофрагменти, які розвивають асоціативну пам'ять учнів, допомагають учням з різними типами сприйняття інформації.
За допомогою сервісу Flubaroo можна отримати автоматичне оцінювання групи учнів, яке у вчителя на Google Диску зберігається у вигляді таблиці Excel, кожному учню на пошту приходить результат його роботи.
Завдання можна роздрукувати, але переваги використання хмарних платформ полягають саме в миттєвій перевірці завдань, економії особистого часу вчителя, який він може використати для підвищення кваліфікації або відпочинку, а також в обмеженні використання паперу, який виготовляють із деревини, а, значить, в збереженні природи, зменшенні парнікових газів.
Якщо вчитель не використовує Google Classroom, при створенні тестових завдань Forms необхідно виставити обов’язковим питання про прізвище та ім’я учня та його електронну адресу.
Недоліком Google Forms у порівнянні з Classtime є відсутність QR-кодів та командних ігор. У додатку В наведені декілька прикладів тестових завдань Google Forms з хімії за різними темами.
Дніпровський ліцей інформаційних технологій при ДНУ імені Олеся Гончара та НВК гімназія № 11 міста Кам'янського застосовують «хмарний» сервіс Office 365, базовий тарифний план якого було отримано безкоштовно. Створено акаунти для всіх вчителів, адміністрації та здобувачів освіти, групи по класах, методичні об’єднання вчителів. Учитель хімії використовує цей сервіс для організації навчально-виховного процесу, миттєвої передачі інформації, спільної роботи над проєктами, для впровадження нових форм проведення уроків, безпечного зберігання і електронного обміну даними. Таким чином, оптимізується та суттєво полегшується координація роботи на уроках та у позакласній діяльності.
У сховищі OneDrive або на сайті додатку SharePoint можна знайти необхідні документи та матеріали для роботи. Миттєва комунікація з учнями або колегами за допомогою мобільного додатку Outlook інтенсифікує освітній процес. Учні створюють презентації в додатку Sway, який є альтернативою Power Point.
Особливі можливості дає додаток «Forms» Office 365, який використовують для комунікацій, соціологічного опитування або організації контролю навчальних досягнень під час уроку, використовуючи Інтернет мобільного телефону або планшету, або для виконання та перевірки домашнього завдання. Перевагою додатку є миттєве збереження інформації про виконану роботу, об’єктивність оцінювання незалежно від учителя, автоматична статистична обробка результатів роботи учнів, яка зберігається у вигляді діаграми та таблиці Excel.
Завдання можна створювати аналогічно Google Forms. При створенні тестових завдань або будь-якого опитування можна також завантажувати фото, картинки або відеофрагменти.
Переваги від застосування в роботі саме Forms Office 365 є у навчальних закладів, які мають ліцензію від компанії на використання пакету Office 365 та чиї учні та вчителі мають акаунти. Під час виконання завдань учнем зберігається інформація про час виконання, його прізвище та ім’я. Учителю не потрібно знати електронні адреси всіх учнів: він надсилає посилання та тест одразу всьому класу для виконання на уроці або всій паралелі класів для виконання домашнього завдання, виставляє час, коли учні зможуть виконати завдання, та дедлайн (час, до якого вони повинні виконати). До кожного завдання вчитель може написати коментар, в якому вказує на помилки та на які теми треба ще раз звернути увагу. У додатку Г наведені приклади декількох тестових завдань Forms з хімії для різних класів.
2.2. Використання цифрових технологій для організації інтерактивної роботи на уроках хімії
2.2.1. Створення інтерактивних вправ на хмарній платформі Learningapps.org
Learningapps.org – це хмарна платформа, де учитель та його учні можуть створювати інтерактивні вправи, зокрема, з хімії. Це різноманітні ігри («Перший мільйон», «Скачки», «Створи пару»), пазли, кросворди тощо. Під час уроку учні можуть вирішувати завдання на інтерактивній дошці або на мобільних телефонах за посиланням або QR-коду https://learningapps.org/user/v1kgavr
Учні, самостійно створюючи подібні ігри, повторюють та краще засвоюють навчальний матеріал. Посилання на створену вправу вони надсилають вчителю на пошту, вчитель перевіряє, рекомендує механізми покращення результатів діяльності або виправлення помилок. Учень, який створює інтерактивну вправу, більш детально зануриться в тему та краще її зрозуміє. Також важливим фактором є підвищення самооцінки учня, якщо на уроці на інтерактивній дошці або як домашнє завдання інші учні класу виконують його завдання. Це мотивує здобувачів освіти до подальшого самовдосконалення. Додаток Д містить посилання на декілька інтерактивних вправ на платформі Learningapps.
2.2.2. Робота з віртуальними інтерактивними дошками
Для рефлексії навчальної діяльності в кінці уроку або в якості основи домашнього завдання вчитель може використовувати хмарні платформи https://padlet.com або http://linoit.com. Наприклад, можна запропонувати учням написати не тільки їх враження від уроку: що сподобалось чи ні, які питання виникли під час виконання завдання, а ще й знайти додатковий матеріал (картинки, відео, будь-який додатковий матеріал за темою, яку вивчали на уроці) і розмістити його на цій віртуальній інтерактивній дошці. По-перше, вчитель бачить, над якими питаннями треба попрацювати більше на наступних уроках. По-друге, інші учні зацікавляться додатковим матеріалом, який розміщено на дошці, та розширять свій світогляд.
Під час виконання проекту або проведення предметного тижня кожна команда розміщує на віртуальній дошці звіт про проведені заходи або результати проектної діяльності. При цьому посилання на віртуальну дошку можна поширити в соціальних мережах. Для інших учителів стане важливим знайомство із цікавим досвідом, для учнів участь у подібних заходах буде додатковою мотивацією та можливістю підвищити самооцінку. Водночас їхні батьки зможуть дізнаватися, які заходи проводяться в школі, і, як наслідок, будуть стимулювати своїх дітей до участі в освітньому процесі та саморозвитку.
2.2.3. Використання QR-кодів на уроках та позаурочній діяльності
Під час проведення Дня науки, тижня природничих наук або на звичайному уроці цікаво провести «хімічний квест» з використанням QR-кодів.
QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку [19]. На сьогоднішній день є безліч способів використання QR-кодів у освітньому процесі [20]. Відео-запис вебінару «QR-коди в освітній діяльності – перший крок у доповнену реальність» можна переглянути у записі на сайті https://naurok.com.ua [21].
Є декілька варіантів проведення нестандартних квестів.
Найпростіший: в Інтернеті знайти цікаву інформацію, відео, яке заінтригує учнів, інструкцію для виконання домашнього експерименту тощо. Цей матеріал учитель може самостійно створити та розмістити на хмарних платформах, створити власне відео на https://www.youtube.com.
Посилання на ці Інтернет-ресурси або сам текст з інформацією генерувати у вигляді QR-коду (програми для кодування: http://ua.qr-code-generator.com або http://qrcodes.com.ua та інші), що є дуже доступною безкоштовною та зрозумілою дією. На QR-коді можна розмістити навіть власний логотип.
Є сенс роздрукувати QR-коди та розмістити їх у коридорах навчального закладу на початку проведення тижня природничих наук. У фойє, в кабінеті хімії слід розмістити об’яву про проведення «хімічного квесту» або можна відправити цю інформацію на електронну пошту учнів, розмістити її на сторінці навчального закладу в соціальній мережі https://www.facebook.com та інших.
Учні різних класів, навіть молодшої школи, напевно, будуть заінтриговані QR-кодами, за допомогою мобільних додатків, що виконують сканування штрих-кодів, або інших програм на сервісах Google Play та App Store вони зможуть перейти за посиланням та переглянути відео, прочитати додаткову інформацію.
У кінці тижня природничих наук на електронну пошту учнів можна надіслати посилання (або знову за допомогою QR-коду) на Google Forms або Microsoft Forms в Office 365 для опитування. За допомогою такого тесту можна визначити результативність проведення «хімічного квесту», яку кількість інформації засвоїли учні.
Другий варіант – провести класичний квест під час уроку або на позакласному заході з використанням QR-кодів.
Можна стверджувати, що використання QR-кодів зацікавить учнів, підвищить інтерес до предмету та сприятиме засвоєнню інших новітніх технологій у процесі самоосвіти.
У додатку Ж наведено розробку уроку з елементами медіаграмотності та використанням QR-кодів, яка отримала Диплом І ступеня на Всеукраїнському конкурсі на кращий план-конспект уроків з природничих дисциплін з елементами медіаграмотності для учнів 1-11 класів. Тема уроку: «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену».
2.2.4. Відеоблогінг на каналі You Tube
Здобувачі освіти НВК гімназія № 11 та ЛІТу при ДНУ знімають на мобільні телефони або планшети проведені ними домашні досліди, а потім відзнятий матеріал демонструють на уроці, під час перерви або надсилають на електронну пошту вчителя. Деякі діти створюють цікаві фільми-детективи або казки та викладають їх на своїх каналах у You Tube. Наприклад, це дослідження взаємодії соди із кефіром або лимонною кислотою; як діють природні індикатори на кислоти та луги; досліди із столовим оцтом або дослідження рН-розчинів ґрунтів, мінеральної води, лікарських препаратів, розчинів побутових хімікатів та продуктів харчування; дослідження впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції; як позбавлятися від накипу на стінках чайника в побуті або результати вивчення побутових способів виведення плям із тканини; дослідження залежності типу кристалічної ґратки від фізичних властивостей речовини тощо. Виконання домашніх експериментів, відеозйомка, монтаж відео, використання хмарного середовища You Tube, поширення в соціальних мережах відео є однією з форм реалізації STEM-освіти.
Важливо, як засвідчують самі діти, що вони часто залучають до цієї роботи батьків та молодших братів і сестер, а це, у свою чергу, сприяє зміцненню їхніх родин.
Таким чином, виконання домашніх експериментів мотивує здобувачів освіти до вивчення шкільних предметів взагалі та хімії – зокрема. Додаток Е містить посилання на декілька відео домашніх експериментів.
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
https://help.classtime.com/articles/2311957-
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_15/14.pdf
ДОДАТКИ
Додаток А
Онлайн-курс за темою «Хімічний зв'язок. Будова речовини».
ІІІ місце в обласному конкурсі на кращий дистанційний ресурс за створення курсу за темою: «Хімічний зв'язок. Будова речовини». У рамках науково-педагогічного проекту «Обласна електронна школа «Школа, відкрита для всіх» на порталі «Класна оцінка». Посилання на курс: http://klasnaocinka.com.ua/ru/dl/course/view/course_id/14857
Курс містить: 5 навчальних занять (із низ 4 лекції із мультимедійними матеріалами (відео, фотоматеріалами, презентаціями, тестами Google Forms) та завданнями, одне узагальнююче заняття із тестами Google Forms, розрахунковою задачею, завданнями для перевірки навчальних досягнень); 10 тестів на Google Forms для контролю навчальних досягнень учнів за критеріями ЗНО: із однією правильною відповіддю, завдання на правильну послідовність та відповідність, завдання та розрахункові задачі відкритої форми.
Рис. 1. Скріншоти дистанційного курсу
Додаток Б
Створення тестових завдань з хімії на хмарній платформі Classtime
Автор: Гавриліна Вікторія Вікторівна, вчитель хімії НВК гімназія № 11 та КЗО ««Дніпровський ліцей інформаційних технологій при ДНУ імені Олеся Гончара»
Додаток В
Використання Google Forms для створення тестових завдань з хімії
Тест за темою: "Типи хімічних зв'язків. Будова речовин"
https://forms.gle/ySDyZapZXWDfXkNT7
Тест за темою: «Основні класи неорганічних сполук»
https://forms.gle/X4BwCKQ739uPaNHF8
Тест за темою: «Основні закономірності протікання хімічних реакцій»
https://forms.gle/YpQ6n2qnBVovN1Q4A
Тест за темою: «Вуглеводні»
https://forms.gle/FTbehJNekKPHdKfRA
Додаток Г
Використання Forms Office 365 для створення тестових завдань з хімії
Рис.2. Скріншот Forms Рис. 3. Скріншот аналітики
тестування класу
Рис. 3. Скріншот аналітики Рис. 3. Скріншот аналітики
тестування учня тестування учня
"Періодичний закон та Періодична система хімічних елементів" Тестовий контроль
1.Формула вищого оксиду елемента з порядковим номером 14:
(Балів: 1)
R2O
RO
RO2
R2O3
2.Виберіть символ елементу-металу
(Балів: 1)
Na
He
O
P
3.Виберіть елемент, у якого ядро атома містить 11 протонів, відносна атомна маса дорівнює 23
(Балів: 1)
V
B
Na
Mg
4.Вкажіть елемент, для якого характерно такий розподіл електронів: 2ē,8ē,6ē
(Балів: 1)
Сульфур
Натрій
Хлор
Кальцій
5.Виберіть електронну конфігурацію атома елемента з формулою леткої сполуки, яку він утворює RH3
(Балів: 1)
…3s23p2
…2s22p3
…3s23p5
…3s23p4
6.Яка характеристика не змінюється в головних підгрупах
(Балів: 1)
атомний радіус
число електронних шарів
порядковий номер
число ē на зовнішньому енергетичному рівні
7.Оксид хімічного елементу І групи головної підгрупи має відносну молекулярну масу 62. Визначте хімічний елемент, у відповіді укажіть його протонне число. Задача оцінюється в 2 бали
8.Виберіть елемент 4 періоду
(Балів: 1)
2ē,3ē
2ē,8ē,3ē
2ē,8ē
2ē,8ē,8ē,1ē
9.Кількість електронів зовнішнього енергетичного рівня для атома Нітрогену становить
(Балів: 1)
3
5
7
6
10.Визначите положення елемента в періодичній системі, якщо електронна формула його атома: 1s22s22p3
(Балів: 1)
3 період, ІІІ група
2 період, V група
3 період, І група
2 період, ІІ група
Хімічний зв'язок. Перевірка домашнього завдання https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=ZWyM7YqPJEGOqd2SnYjzth26q6i2cbtLlyu7OWfC8rJURFZKWkRMSlpPTUg4QzlYNUJETUVNSlFDTy4u
(Балів: 1)
ковалентний неполярний
ковалентний полярний
йонний
металічний
(Балів: 1)
ковалентний неполярний
ковалентний полярний
йонний
металічний
4
(Балів: 1)
йонний
металічний
ковалентний полярний
ковалентний неполярний
5
6
(Балів: 1)
металічний
йонний
водневий
ковалентний
7
(Балів: 1)
катіон
молекула
аніон
атом
88
(Балів: 1)
Флуор
Оксиген
Калій
Сульфур
Розчини. Тестовий контроль
1.При розчиненні лугів у воді завжди утворяться йони
(Балів: 1)
H+
Ca2+
OH‾‾
Cl ‾‾
2.У запропонованій групі речовин всі електроліти дисоціюють на йони
(Балів: 1)
KOH, HCl, AgCl
Ca(NO3)2, CaCl2, ZnCl2
CaSO4, BaCl2, NaNO3
NaNO3, Zn(OH)2, KBr
3.Серед запропонованих формул кристалогідратами є
(Балів: 1)
KNO3
CuSO4* 5H2O
HCl
CuSO4
4.Одночасно в розчині можуть знаходитися йони
(Балів: 1)
арґентуму та карбонат-йони
калію та сульфат-йони
барію та сульфат-йони
цинку та гідроксид-йони
5.Виберіть неелектроліт
(Балів: 1)
етиловий спирт
кухонна сіль
калій нітрат
хлоридна кислота
6.Кислотне середовище обумовлюють йони
(Балів: 1)
гідроксид-йони
катіони гідрогену
аніони гідрогену
хлорид-йони
7.Виберіть сильний електроліт
(Балів: 1)
H2CO3
HNO2
HNO3
H2S
8.При додаванні лакмусу до розчину лугу фарбування розчину змінюється на
(Балів: 1)
червоний
малиновий
жовтий
синій
9.Нафта з водою - це
(Балів: 1)
суспензія
істинний розчин
аерозоль
емульсія
10.………...... називають однорідні системи, що складаються з молекул розчинника і часток розчиненої речовини, між якими відбуваються фізичні і хімічні взаємодії. Впишіть пропущене слово. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал
11.Яка масова частка (%) розчиненої речовини в розчині, який утворився при розчиненні натрій гідроксиду масою 5г у воді масою 45г ? Впишіть відповідь. Правильна відповідь оцінюється в 2 бала.
Додаток Д
Створення інтерактивних вправ на хмарній платформі learningapps.org
Автори: Гавриліна Вікторія Вікторівна - вчитель хімії, та учні НВК гімназія №11
https://learningapps.org/display?v=pv489vwba17
https://learningapps.org/display?v=p4z78x79j1
https://learningapps.org/display?v=pwc8auzj319
https://learningapps.org/display?v=psoy0m2tk17
https://learningapps.org/6571592
https://learningapps.org/display?v=pendtxh5j18
Додаток Е
Використання домашніх експериментів та відеоблогінгу
Автори: учні НВК гімназія № 11 та КЗО ««Дніпровський ліцей інформаційних технологій при ДНУ імені Олеся Гончара»
Дослідження фізичних властивостей речовин з різними кристалічними ґратками
https://youtu.be/_dr1L3zhoRY
Дослідження рН розчинів побутових хімікатів та продуктів харчування
Вплив антибіотиків на організм людини
Побутові способи виведення плям із тканини
https://www.youtube.com/watch?v=An_rqjMp_Cs&feature=youtu.be
Видалення накипу на стінках чайника в побуті
Порівняння мийної дії мила та синтетичних мийних засобів
Лавова лампа
Додаток Ж
План-конспект уроку хімії із елементами медіаграмотності
Автор: Гавриліна Вікторія Вікторівна, вчитель хімії
Тема: Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.
Клас: 9 клас
Мета:
(Уміння: працювати в команді, конструктивно комунікувати в різних середовищах, висловлювати різні погляди; реалізовувати громадянські права та свободи).
Екологічна грамотність і здорове життя
(Уміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям, добробутом і безпекою громади; аналізувати вплив способу життя на добробут і безпеку (особисту і громадську).
(Уміння: усно й письмово висловлювати свою думку, слухати співрозмовника, тлумачити базові концепції щодо забезпечення добробуту, здоров’я та безпеки; обговорювати, дискутувати й презентувати своє бачення та спільне рішення).
(Уміння: застосовувати знання з природничих наук (бережливого природокористування) для забезпечення добробуту, здоров’я і безпеки; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між природним та соціальним довкіллям, прогнозувати соціальні наслідки використання сучасних технологій у природному та соціальному середовищі.).
(Уміння: отримувати інформацію з використанням ІКТ щодо безпеки; аналізувати, порівнювати та критично оцінювати достовірність і надійність джерел даних, інформації та цифровий контент. Навчальні ресурси: застосування хмарних технологій та мобільного Інтернету у дослідженнях, практичних роботах).
(Уміння: здійснювати самооцінювання та самоконтроль).
(Уміння: усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони).
Ознайомити учнів із загальними поняттями хімії високомолекулярних сполук на прикладі поліетилену; показати переваги й недоліки окремих видів полімерів; розглянути властивості та застосування поліетилену; розглянути проблеми утилізації полімерних матеріалів.
самоповаги; ефективної комунікації; кооперації; самоконтролю; керування стресами; емпатії; асертивності; розв’язання проблем; запобігання конфліктам та розв’язання їх, адаптація та відновлення психологічної рівноваги.
Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека» формують повагу до прав людини та активне громадянство.
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту:
Опрацювання алгоритму аналізу (декодування) новин-повідомлень засобів масової інформації.
Очікувані результати: учні мають знати особливості будови і властивості полімерів на прикладі поліетилену; учні мають уміти складати рівняння полімеризації на прикладі добування поліетилену; учні мають виявляти зв’язок між будовою і властивостями речовин і робити відповідні висновки; учні мають розуміти екологічні проблеми, пов’язані з використанням та утилізацією полімерів, шукати шляхи вирішення проблеми.
Базові поняття та терміни: мономер, полімер, структурна (мономерна або структурна ланка), ступінь полімеризації.
Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, мобільні телефони (смартфони).
Тип уроку: формування компетенцій
Використана література:
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: Підручник для вчителів. – К.: Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. – 319с.
Структура уроку
(з використанням хмарних технологій)
Посилання:
https://www.classtime.com/share/7e226d70-3557-4aa3-9a06-c7c78801d480
По завершенні тестування вчитель відкриває правильні відповіді, учні в команді аналізують помилки.
Вчитель задає запитання:
Яке воно, морське життя 21 століття?
Британські синхроністки вирішили підтримати ініціативу боротьби з пластиком та відчути це на собі. Уже зараз сотні тисяч морських жителів задихаються від сміття. За прогнозами, до 2050 року кількість пластику в світовому океані перевищить кількість риби. Це сміття, яке загрожує планеті та її мешканцям, адже 91% пластику не переробляється.
Відео: The Big Bang Fair
https://www.facebook.com/ukrainemind/videos/438177040284715/
Рис. Скріншот хмарної платформи Електронні засоби навчання
Створення інтелект-карти «Проблеми утилізації полімерних матеріалів».
Під час виступу кожної команди інші додають матеріал до своєї інтелект-карти (вправа «Пазли»).
Обговорення (декодування інформації):
Ключові запитання для аналізу медіамеседжів:
Запитання, що поєднують навчальну програму та питання медіаграмотності:
Оцінка команди буде складатися з роботи над створенням інтелект-карти та виступу під час захисту роботи команди.
Тестування на платформі Classtime.com за темою: «Вуглеводні».
Командна гра «Поборіть міське забруднення»
Приклад зображення тестування на екрані мобільного телефону або іншого гаджету
Приклад вигляду сесії на екрані вчителя
Результат тестування на екрані гаджету (приклад)
Приклад звіту сесії (обробка результатів тестування)
«Європарламент прийняв закон про заборону одноразового пластику»
https://www.radiosvoboda.org/a/news-plastic-ban-in-eu/29846992.html
Президент підписав Стратегію екологічної політики України до 2030 року
https://eu-ua.org/novyny/prezydent-pidpysav-strategiyu-ekologichnoyi-polityky-ukrayiny-do-2030-roku
Усе морське дно - від узбережжів до океанських глибин вкрите сміттям. До таких невтішних висновків прийшли вчені після масштабного дослідження, в якому брали участь 15 різних організацій. Дослідники вивчили 600 невеликих ділянок морського дня - в Атлантиці, Арктиці та Середземному морі на глибині від 35 метрів до 4 з половиною кілометрів. І всюди вони знаходили відходи людської життєдіяльності. https://youtu.be/R99b7mKhZyM
ВВС дослідження забруднення пластиком
На Сардинії неподалік від курорту Порто-Черво виявили загиблу самку кита, в животі якої знайшли ненароджене дитинча та 22 кілограми пластикового сміття.
6. Новини ТСН. 17.07.17
У Тихому океані науковці виявили сміттєвий континент площею як чотири України
Схема аналізу відео:
1.Хто автор цього відео?
2.Йдеться про справжній немонтований запис, чи були внесені до нього технічні зміни (була додана музика, ефекти, відеомонтаж)?
3.Це документальний чи художній фільм?
4.Коли, де і за яких умов здійснено цей запис?
5.На яку аудиторію зорієнтований цей запис? Він призначений для широкого загалу чи для обмеженої групи людей? Чому ви так вважаєте?
6.З якою метою автор створив або публікує відео? У чому полягає задум автора? У чому полягає головна ідея чи послання відео?
7.Кому це відео йде на користь та кому шкодить?
8.Які почуття викликало у вас це відео? Як на вас вплинуло?
9.Чи допоміг вам цей фільм краще зрозуміти події чи навпаки викликав протиріччя в сприйнятті та оцінці події чи явища?
(Складено на основі статті М.Маргана «Робота з відео на уроках історії» URL:http://www.ustnayaistoriya.info/wp-content/uploads/2015/09/prezentace-04.pdf )
Алгоритм аналізу медіатексту:
1. Визначте, який вид медіатексту ви бачите.
2. Що зображено і чому саме це?
4. Які прийоми (технічні, змістові) застосовано? Чому саме їх? (Яке зображення? Як опрацьовано? Що прибрано? Що посилено?)
5. Чи знаєте ви щось про людей чи події, які бачите, з інших джерел інформації? Що саме?
6. Оцініть медіатекст на основі аргументів. (це медіатекст, який можна оцінити як корисний /некорисний / шкідливий, тому що 1)…, 2)…, 3) … ).
8. Сформулюйте особисте ставлення до цього медіатексту.( Ця інформація саме для мене є корисною-некорисною, цікавою-нецікавою, шкідливою; особисто мені вона дає/не дає …)
(за матеріалами сайту MediaSapiens. URL: http://osvita.mediasapiens.ua/)
1