Мета: корекція основних компетентностей на уроці: закріпити знання учнів про дієприслівник, його ознаки, повторити правила написання дієприслівника з часткою не, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички; розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення, формувати компетентності, активну пізнавальну мотивацію, впевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання; виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.
- Юні мовознавці! Вітаю вас у своїй лабораторії мислення. Сьогодні ми поговоримо про калину. А ще я хочу дізнатись, як ви засвоїли тему: «Дієприслівник». Пропоную вам виконати творчо-мисленнєві вправи у моїх лабораторіях. Кожен, хто правильно буде відповідати, отримає гарні бали, а в кінці уроку ми підсумуємо ваші результати. Успіхів вам!
Лінгвістична діагностика Записати речення, зробити синтаксичний розбір, пояснити розділові знаки Вітри тремтять , затихаючи між запашними кущами калини. Кущі калини повиходили до дороги, порозроставшись на вільному місці,. Соловейко прилітав непомітно і, сідаючи на гілочці калини, довго щебетав.
Робота у парах Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки у рекламному тексті. Червона калина від ста хвороб лікує. Якщо вас огорнуло не бажання будь що робити не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь випивши відвар із кори калини. Додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю ви позбавитеся заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму подвірї будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх вашої хати.
Робота у парах Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки у рекламному тексті. Червона калина від ста хвороб лікує. Якщо вас огорнуло небажання будь- що робити, не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною, ви неодмінно станете бадьорішими. А може, ви роздратовані? Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар із кори калини. Додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю, ви позбавитеся заздрощів, злості, пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже корисний як косметичний засіб. І, звичайно ж, посадивши калину на своєму подвір’ї, будьте певні: ніяке лихо не переступить поріг вашої хати.
Лабораторія “Вишивка словами” Запишіть дієприслівники у дві колонки: а) ті, що пишуться з не окремо; б) ті, що пишуться з не разом. (Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись. Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, складеться початок прислів'я: «... / камінь мохом обростає».
Робота в групах Пояснити значення фразеологізмів, увести два у речення. Чухаючи потилицю — Склавши руки — Шукаючи кістки в молоці — Поклавши руку на серце — Обливаючись потом — Засукавши рукава – Братися до роботи; дуже важко працювати бути пасивним, не діяти; задуматися,не знаючи, що робити; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно;
Гра «Так/ні» 1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію. 2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника. 3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду 4. Дієприслівники змінюються за родами, числами, відмінками. 5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів ши -, вши - 6. Слова “опадаючи”, “працюючи”, “радіючи” - дієприслівники недоконаного виду. 7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо 8. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот. 9. У реченні дієприслівники виступають обставиною. 10. В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома 11. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо 12. Збагнувши, опустившись, знайшовши - дієприслівники доконаного виду.
ТЕСТИ 1.Дієприслівники виражають: а)ознаку предмета за виконаною дією; б)додаткову дію або стан предмета; в) ознаку предмета за кольором. 2.Знайдіть дієприслівник : а)прикрасити; б) прикрашаючи; в) прикрашений. 3.У реченні «Жита зашелестіли, підіймаючи догори колоски» дієприслівник із залежними словами виражає: а) означення; б) присудок; в) обставину. 4.Дієприслівники мають форму : а) лише доконаного виду; б) лише недоконаного виду; в) доконаного і недоконаного виду. 5.Укажіть дієприслівник доконаного виду : а) пишучи; б) читаючи; в) переглянувши. 6.Визначити дієприслівник недоконаного виду: а) говорячи; б) вийшовши; в) отямившись. 7. Дієприслівниковий зворот, виступаючи в реченні обставиною, на письмі… а)виділяється лише тоді, коли стоїть у кінці речення; б) комами не виділяється; в)виділяється комами незалежно від місця в реченні. 8. У реченні « Степ струснувши з себе робу горить рівним жовтим кольором» не виділений комами дієприслівниковий зворот стоїть: а)на початку речення; б) у середині речення; в) у кінці речення. 9.Виділіть речення, у якому правильно розставлено розділові наки при дієприслівниковому звороті: а) Вітри північні тремтять, затихаючи між кущами лавровими. б) Солодкою стрілою пізній цвіт скрадаючись, приморозок ранить. в) Весняний вітер нетерпляче зітхає оббігаючи узлісся. 10.НЕ з дієприслівниками пишуться разом лише тоді, коли дієприслівник: а) без НЕ не вживається; б) стоїть у реченні перед дієсловом-присудком; в) виражає спосіб дії. 11.Знайдіть дієприслівник, який з НЕ пишемо разом . а)(не) хтуючи; б) (не) знаючи; в) (не) спитавши. 12.Укажіть дієприслівник , що з НЕ пишемо окремо : а) (не) підстрибнувши; б) (не) дочуваючи; в) (не) зчувшись.
Ви сьогодні потрудились на славу. І дуже хотілося б, щоб усі шанували одвічні українські символи. Адже кущ калини біля батьківської хати - це наш духовний світ, потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій. А сьогоднішній урок довів нам, що Без верби і калини нема України, а без знань немає щасливого майбутнього.
Калина – символ краси та дівочої вроди, символ України вродливої нашої. Калина це символ вогню, сонця, неперервності життя, роду українців, України, батьківщини, дівочої чистоти й краси, вічної любові, кохання, вірності, гармонії життя та природи, материнства, плодючості, символ нескореності та стійкості, українського козацтва, незрадливої світлої пам’яті, єдності нації, потягу до своїх традицій, звичаїв. “Без верби й калини – нема України” – каже народна мудрість. Раніше калину висаджували у кожній садибі. Нею прикрашали найсвятіше: наречену, весільний коровай, оселю. Чому саме вона стала глибоким народним символом? Це зумовлено багатьма чинниками – кольором цвіту, плодів, формою, лікувальними властивостями, світоглядом, традиціями наших предків. Можливо, їх вражало те, що серед морозної зими гордо палахкотіли вогнисті, блискучі кетяги. Ніякий мороз не міг здолати калину. Так як і віковічний потяг народу до волі, краси, гармонії, правди. Етимологія слова “калина” пов’язана із поняттям вогню, води – першоелементами земного життя. Суцвіття білих віночків нагадувало сонце, а білий колір був сакральним. Насінини калини за формою дуже схожі на червоне серце. Одним із найважливіших символічних значень калини було “чиста дівоча врода” (“А дівчина, як калина, личком рум’яна…”).Символізувала вона і вірне, довічне кохання (“Та й зацвіла калиночка дрібненько, аби в парі прожили добренько”). Ламати калину означало виходити заміж, любити. Символізуючи відновлювану від покоління до покоління кров українського народу, калина тим самим символізує його невмирущість, непідвладність часові