Вправа 1. Дослідження-порівняння. Прочитайте речення, з’ясуйте, чи різняться вони за змістом. Дослідіть, які з виділених слів виражають основну дію, а які – додаткову. Поставте до них питання.1. Наукові праці Володимира Вернадського є не лише внеском у скарбницю світової науки – вони принципово змінили світогляд ХХ сторіччя, визначили роль людини та її творчої думки в еволюції біосфери, дали змогу по-новому побачити довкілля як середовище нашого життя, порушили багато актуальних проблем і накреслили шляхи подальшого розв’язання їх (За А. Іваненком).2. Наукові праці Володимира Вернадського є не лише внеском у скарбницю світової науки – вони принципово змінили світогляд ХХ сторіччя, визначивши роль людини та її творчої думки в еволюції біосфери, давши змогу по-новому побачити довкілля як середовище нашого життя, порушивши багато актуальних проблем і накресливши шляхи подальшого розв’язання їх (За А. Іваненком).
Вправа 2. З-поміж виписаних слів визначте дієслова та дієприслівники. Визначилидалинакреслилипорушилизмінилипорушившивизначившидавшинакреслившиfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
Вправа 3 Виберіть серед поданих ознаки, властиві дієприслівникам:є: а) самостійною частиною мови; б) особливою формою дієслова;позначають: а) основну дію; б) додаткову дію;у реченні виконують функцію: а) присудка;б) обставини;мають ознаки: а) дієслова і прикметника;б)дієслова і прислівника.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Вправа 4. Дослідження-аналіз. Прочитайте речення. З’ясуйте, з якими дієсловами пов’язані виділені дієприслівники. Дослідіть, яку додаткову дію вони виражають: а) відбувається одночасно; б) передує основній. Ви, мабуть, здивуєтесь, дізнавшись, що картопля – заморський продукт (І. Вихованець). 2. З-під старої трави, відхиляючись від тіні юної ялини , визирає на світ фіолетове пролісеня (В. Пилип’юк). 3. Гриби, обнявшись, мов брати, збирають на свої шляпки росу. Я охоплюю обома руками березу, притуляючись вухом до неї (М. Стельмах). 4. Прийнявши християнство, народ зберігав прихильність до давніх слов’янських звичаїв (Ю. Белічек)Визначте вид дієприслівників.
Вправа 5. Дослідження-конструювання. Від поданих пар дієслів утворіть дієприслівники. Визначте вид дієприслівників. Відчувати - ………………. Досліджувати …………. Виконувати - …………….. Підніматися - ……………Опановувати- ………. Відчути - ………………Дослідити - …………………Виконати - …………………Піднятися - …………….. Опанувати - ……………….. Дослідіть, чи можна від дієслова недоконаного виду утворити дієприслівники доконаного виду і навпаки.
Вправа 6. Дослідження-характеристика. Випишіть із речень дієприслівники. Визначте морфологічні ознаки й синтаксичну роль. З моря вставала рожева зоря, розмальовуючи його безкраю просторінь, стелячи перед козацькими чайками рожевий килим. З півночі дихнув вітерець і, понадимавши на чайках вітрила, погнав їх туди, куди направляли керманичі, - на схід сонця. Упевнившись, що все впорядковано добре, кошовий зняв шапку й перехрнстився на схід сонця(За А. Кащенком). Художня література, образотворче мистецтво й музика наснажували Володимира Вернадського, спонукаючи до творчості навіть на схилі життя (А. Іваненко). Вітер напинає вітрило, а вдалині височіють вітряки, повернувши крила вітрові назустріч (Ю. Белічек).
Домашнє завдання!Доповніть речення потрібними за змістом дієприслівниками із залежними словами. Визначити вид і час дієприслівників, а також їх синтаксичну роль. Цвітуть соняшники, …Стоять соняшники, …. Коли заходить сонце, то й соняшники, вечоріють….. Думають соняшники про щось своє, ….