Урок-казка з української мови в 6 класі на тему:
“Дієприслівник як особлива форма дієслова”.
Дидактичний матеріал - “Казка про нечарівну золоту рибку, Білого Оленя та ковток живої води”.
Навчальна мета уроку: дати учням поняття про дієприслівник, охарактеризувати його дієслівні і прислівникові ознаки, розкрити синтаксичну роль у реченні.
Виховна мета: вчити дітей любити і шанувати природу, формувати правильне розуміння взаємин людини й природи.
Розвиваюча мета:спонукати кожного учня до роздумів над його ставленням до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання:оформлена дошка, підручник.
Хід уроку:
I. Організаційний момент. II. Нова тема.
Урок розпочинається читанням казки:
- Пролунав дзвінок з уроку. Дочекавшись поки кабінет біології спорожнів, Толик замкнувся в ньому. Кинувшись до акваріума, хлопець заходився виловлювати декоративну золоту рибку...
Читання казки переривається і вчитель пропонує шестикласникам з подальшого її тексту виписати у два стовпчики слова, що означають головну і додаткову дію.
Бідолашна рибка метнулася вбік, тріпнувши пишним хвостом. Боязливо озираючись на двері, Толик продовжував дивне полювання. Тікаючи, рибка сполохано кружляла у воді. Та ось, вихоплена з води, вона у Толиковій руці, хапаючи ротом повітря.
III. Робота над текстом:
Далі шестикласники відповідають на запитання:
1. Якою частиною мови є слова, виписані у перший стовпчик?
2. Які ознаки дієслова мають слова другого стовпчика? (Вони означають дію,мають вид. Отже, це певні дієслівні форми).
3. Яка з цих форм означає додаткову дію?
Потім за текстом казки проводиться вибірковий диктант із завданням: виписати дієслівні форми, що означають додаткову дію.
Толик грізно звернувся рибки:
- Ти мені звичайною рибкою не прикидайся. Ти рибка золота! Чула? Золота! Аотже, чарівна!
Беззахисна рибка мовчала, пручаючись у Толиковій руці.
- Прикидаючись, ти нічогісінько не доб’єшся, - погрожував Толик. - Тількивиконавши моє бажання, повернешся у воду! Рибка, трохи оговтавшись, затихла у руці.
- Отак краще, - заявив Толик, перекладаючи її в іншу руку. - А бажання маєтаке: виправ двійку, яку сьогодні поставили на уроці. Востаннє тріпнувшись, золотисте тільце знесилило, Толик схаменувся, але пізно: рибка була нежива.
Вибірковий диктант написано, і вчитель читає далі:
- Розгублений і приголомшений стояв Толик біля акваріума, тримаючи в руцімертву рибку.
Якусь мить тому це моторне граціозне створіння милувало око, та через його, Толикову впертість і бездушність, загинуло. Яка легковажність! Яка біда!
За Толиковою спиною хтось заворушився. Хлопчик злякано озирнувся і побачив сумні каро-рожеві очі. Перед ним стояв стрункий Білий Олень. Докірливо похитуючи високою короною розкішних рогів, він ледь чутно промовив: - Ти знищив живу істоту через лінощі. Ти вбив маленьке диво-житя заради власного байдикування. - Як? Як? - прошепотів Толик.
- Це була справді маленька чарівна рибка, - продовжував Білий олень.- Алечарівна не тому, що могла виконувати чиїсь забаганки. Її чари були в тім, що вона, безпомічна і мала, робила людей добрими. Кожен, хто бачив її, думав: “Я мушу берегти її і доглядати. Вона загине без мене...
- Я...я не хотів , - спробував пояснити Толик.
- Щоб виправити двійку, варто було лише розкрити підручник, - сказав БілийОлень. - Про що на уроці йшлося?
- Про дієприслівник, - несміливо відповів Толик.
- Замість того, щоб мучити рибку, вивчив би краще параграф 76.
Шестикласники записують тему уроку “Дієприслівник як особлива форма дієслова”.
IV. Робота над темою:
Учні читають за підручником визначення дієприслівника, самостійно опрацьовують вид цієї форми дієслова. За завданням учителя визначають вид дієприслівника із вибіркового диктанту.
Зробивши, розмірковуючи, запросивши, поглиблюючи, витріщаючись, придивившись.
Вчитель загадує дітям з тексту казки, яку вона продовжує читати, виписати у два стовпчики дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
- Що ж робити? - похнюпившись, запитав Толик. - Як урятувати рибку?
- ЇЇ вже не врятуєш, - відповів Білий Олень. Блиснувши каро-рожевими очима,він додав: - Тепер слід поміркувати, як врятувати тебе... Серце людини байдужої й жорстокої до всього живого, до природи — це кам’яне серце...
Затинаючись від хвилювання, Толик вигукнув:
- Що ж мені робити? Як спокутувати свій злочин? Я не можу жити,пам’ятаючи це...
І, тремтячи, він глянув на золоту луску мертвої рибки.
Учні читають виписані дієприслівники доконаного і недоконаного виду. - Немає нічого страшнішого за жорстокість і байдужість, - промовив Білий Олень. - Але й від цього лиха помагає жива вода...
Толик не стямився, як опинився на спині Білого Оленя. Той помчав його звичним маршрутом: навпростець через двори, через вулицю у такий знайомий ліс.
Замиготіли стовбури сосен, струнких білокорих беріз. Олень зупинився на галявині. Але де жива вода? Ні струмка, ні річки...
У Толиковій пам’яті зринули слова, прочитані колись у книжці (текст записаний заздалегідь на переносній дошці):
Спілкування з природою — ніби ковток живої води для людської душі.
Воно бадьорить розум, даруючи єднання з прекрасним і вічним.
Звеличуючи людину, природа робить її чистішою і добрішою.
( М.Іваненко).
Один з учнів виразно читає текст і знаходить у ньому дієприслівники. З допомогою вчителя шестикласники з’ясовують синтаксичну роль дієприслівників у реченнях, пригадують, як утворюється вищий і найвищий ступінь якісних прикметників, визначають прикметники вищого ступеня в тексті.
Учитель продовжує читати казку:
- Толик на повні груди вдихнув чисте лісове повітря, обернувся до БілогоОленя, але його поруч не було.
- Хлопець щодуху помчав до школи. Швидше, швидше! Сходи, коридор,біокабінет...Толик припав до акваріумного скла: за ним, грайливо метляючи хвостиком, розтинала воду та сама рибка.
- Ти жива, жива! - радісно вигукнув Толик. - Яке щастя! Невже мені все цепривиділося?.. (робота над текстом).
V. Домашнє завдання: параграф 76, вправа 437.
VI. Підведення підсумків уроку.