Дієприслівник як особлива форма дієслова

Про матеріал
Дати учням знання про дієприслівник, охарактеризувати його дієслівні й прислівникові ознаки, розкрити синтаксичну роль у реченні, використовуючи мовну казку. Спонукати кожного учня до роздумів над його ставленням до природи. Вчити дітей любити і шанувати природу, формувати правильне розуміння взаємин людини й навколишнього світу. Збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Урок-казка з української мови в 6 класі на тему:

“Дієприслівник як особлива форма дієслова”.

Дидактичний матеріал - “Казка про нечарівну золоту рибку, Білого Оленя та ковток живої води”.

Навчальна мета уроку: дати учням поняття про дієприслівник, охарактеризувати його дієслівні і прислівникові ознаки, розкрити синтаксичну роль у реченні.

Виховна мета: вчити дітей любити і шанувати природу, формувати правильне розуміння взаємин людини й природи.

Розвиваюча мета:спонукати кожного учня до роздумів над його ставленням до природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:оформлена дошка, підручник.

 

Хід уроку:

I. Організаційний момент. II. Нова тема.

Урок розпочинається читанням казки:

   - Пролунав дзвінок з уроку. Дочекавшись поки кабінет біології спорожнів, Толик замкнувся в ньому. Кинувшись до акваріума, хлопець заходився виловлювати декоративну золоту рибку...

   Читання казки переривається і вчитель пропонує шестикласникам з подальшого її тексту виписати у два стовпчики слова, що означають головну і додаткову дію.

     Бідолашна рибка метнулася вбік, тріпнувши пишним хвостом. Боязливо озираючись на двері, Толик продовжував дивне полювання. Тікаючи, рибка сполохано кружляла у воді. Та ось, вихоплена з води, вона у Толиковій руці, хапаючи ротом повітря.

III. Робота над текстом:

Далі шестикласники відповідають на запитання:

1.   Якою частиною мови є слова, виписані у перший стовпчик?

2.   Які ознаки дієслова мають слова другого стовпчика? (Вони означають дію,мають вид. Отже, це певні дієслівні форми).

3.   Яка з цих форм означає додаткову дію?

  

  Потім за текстом казки проводиться вибірковий диктант із завданням: виписати дієслівні форми, що означають додаткову дію.

    Толик грізно звернувся рибки:

-   Ти мені звичайною рибкою не прикидайся. Ти рибка золота! Чула? Золота! Аотже, чарівна!

    Беззахисна рибка мовчала, пручаючись у Толиковій руці.

-   Прикидаючись, ти нічогісінько не доб’єшся, - погрожував Толик. - Тількивиконавши моє бажання, повернешся у воду!     Рибка, трохи оговтавшись, затихла у руці.

-   Отак краще, - заявив Толик, перекладаючи її в іншу руку. - А бажання маєтаке: виправ двійку, яку сьогодні поставили на уроці. Востаннє тріпнувшись, золотисте тільце знесилило, Толик схаменувся, але пізно: рибка була нежива.

    Вибірковий диктант написано, і вчитель читає далі:

-   Розгублений і приголомшений стояв Толик біля акваріума, тримаючи в руцімертву рибку.

   Якусь мить тому це моторне граціозне створіння милувало око, та через його, Толикову впертість і бездушність, загинуло. Яка легковажність! Яка біда!

   За Толиковою спиною хтось заворушився. Хлопчик злякано озирнувся і побачив сумні каро-рожеві очі.  Перед ним стояв стрункий Білий Олень. Докірливо похитуючи високою короною розкішних рогів, він ледь чутно промовив:  - Ти знищив живу істоту через лінощі. Ти вбив маленьке диво-житя заради власного байдикування.   - Як? Як? - прошепотів Толик.

-   Це була справді маленька чарівна рибка, - продовжував Білий олень.- Алечарівна не тому, що могла виконувати чиїсь забаганки. Її чари були в тім, що вона, безпомічна і мала, робила людей добрими. Кожен, хто бачив її, думав: “Я мушу берегти її і доглядати. Вона загине без мене...

-   Я...я не хотів , - спробував пояснити Толик.

-   Щоб виправити двійку, варто було лише розкрити підручник, - сказав БілийОлень. - Про що на уроці йшлося?

-   Про дієприслівник, - несміливо відповів Толик.

-   Замість того, щоб мучити рибку, вивчив би краще параграф 76.

   Шестикласники записують тему уроку “Дієприслівник як особлива форма дієслова”.

IV. Робота над темою:

  Учні читають за підручником визначення дієприслівника, самостійно опрацьовують вид цієї форми дієслова. За завданням учителя визначають вид дієприслівника із вибіркового диктанту.

    Зробивши, розмірковуючи, запросивши, поглиблюючи, витріщаючись, придивившись.

       Вчитель загадує дітям з тексту казки, яку вона продовжує читати, виписати у два стовпчики дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

-   Що ж робити? - похнюпившись, запитав Толик. - Як урятувати рибку?

-   ЇЇ вже не врятуєш, - відповів Білий Олень. Блиснувши каро-рожевими очима,він додав: - Тепер слід поміркувати, як врятувати тебе... Серце людини байдужої й  жорстокої до всього живого, до природи — це кам’яне серце...

    Затинаючись від хвилювання, Толик вигукнув:

-   Що ж мені робити? Як спокутувати свій злочин? Я не можу жити,пам’ятаючи це...

    І, тремтячи, він глянув на золоту луску мертвої рибки.

    Учні читають виписані дієприслівники доконаного і недоконаного виду.  - Немає нічого страшнішого за жорстокість і байдужість, - промовив Білий Олень. - Але й від цього лиха помагає жива вода...

 

   Толик не стямився, як опинився на спині Білого Оленя. Той помчав його звичним маршрутом: навпростець через двори, через вулицю у такий знайомий ліс.

   Замиготіли стовбури сосен, струнких білокорих беріз. Олень зупинився на галявині. Але де жива вода? Ні струмка, ні річки...

  У Толиковій пам’яті зринули слова, прочитані колись у книжці (текст записаний заздалегідь на переносній дошці):

      Спілкування з природою — ніби ковток живої води для людської душі.

Воно бадьорить розум, даруючи єднання з прекрасним і вічним.

        Звеличуючи людину, природа робить її чистішою і добрішою.

                                                                                                      

                                                                                                             ( М.Іваненко).

     Один з учнів виразно читає текст і знаходить у ньому дієприслівники. З допомогою вчителя шестикласники з’ясовують синтаксичну роль дієприслівників у реченнях, пригадують, як утворюється вищий і найвищий ступінь якісних прикметників, визначають прикметники вищого ступеня в тексті.

      Учитель продовжує читати казку:

-                     Толик на повні груди вдихнув чисте лісове повітря, обернувся до БілогоОленя, але його поруч не було.

-                     Хлопець щодуху помчав до школи. Швидше, швидше! Сходи, коридор,біокабінет...Толик припав до акваріумного скла: за ним, грайливо метляючи хвостиком, розтинала воду та сама рибка.

-                     Ти жива, жива! - радісно вигукнув Толик. - Яке щастя! Невже мені все цепривиділося?.. (робота над текстом).

V.      Домашнє завдання: параграф 76, вправа 437.

VI.   Підведення підсумків уроку.

  

 

pdf
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку