Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Матеріал допоможе учителю ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування; любов до природи.
Перегляд файлу

Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування; любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: «Малюнкове вітання», вибірковий диктант, слово вчителя, проблемне питання, творче конструювання, спостереження над мовним матеріалом, синтаксичний практикум, ігровий метод.

Наочність: підручник, роздатковий матеріал, презентація.

 

 

Перебіг уроку

І. Організація  класу та психологічна підготовка до уроку.

«Малюнкове вітання»

Кріплю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

Пропоную учням обрати «Смайл уроку» серед запропонованих. Учням, що обрали «сумні» смайли або занадто веселі, раджу налаштуватися на роботу.

C:\Users\User\Desktop\images.jfif

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бліц-опитування

- Що таке дієслово?

- Які форми дієслова ви знаєте?

- На які питання відповідає кожна з форм?

- Які з форм є незмінними?

2. Вибірковий диктант.

Діти, прочитайте текст, який ви бачите на слайді. Про що у ньому розповідається?

Жовтогаряча осінь стоїть над осокорами, розкинувши високо над землею блакитні небеса. По садах загуляли золоті падолисти, біле павутиння літає в повітрі, снує свою дивну пряжу. Стоїть лагідна пора бабиного літа. Останні дні такі ласкаві, оповиті сріблястим мереживом. На городах уже зібрано, гарбузи, викопано картоплю, зрубано капусту.

Випишіть з тексту форми дієслова, поясніть свій вибір.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

1. «Ребус»

- Діти, пропоную вашій увазі ребус. Спробуйте розшифрувати його.

C:\Users\User\Desktop\Ребус.png

- То яке слово зашифровано? (відповіді учнів)

 

2. Слово вчителя.

 - Сьогодні на уроці ми детально познайомимося із особливою формою дієслова – дієприслівником, навчатимемося розпізнавати їх у тексті,  визначати їх граматичні ознаки та синтаксичну роль, складати речення з дієприслівниками.

Тож запишіть тему нашого уроку.

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Проблемне питання.

- Які частини мови поєднує в собі слово дієприслівник? Висловте свої припущення стосовно цієї назви (думки учнів).

 

2. Складання динамічної схеми (учні записують її до зошитів)

Пояснення вчителя

Отже, дієприслівник поєднує в собі ознаки дієслова та прислівника.

  • Назвіть ознаки дієслова (означає дію, стан; бувають доконаного і недоконаного виду, мають час; залежить від дієслова; може мати залежні слова)
  • Назвіть ознаки прислівника (незмінний, в реченні виступає обставиною; означає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки )

ДІЄПРИСЛІВНИК

від дієслова                                                                                від прислівника

          вид (доконаний і недоконаний)                                        незмінний

             час (теперішній і минулий)                залежить від дієслова-присудка

                   має залежні слова                                            у реченні – обставина

особлива форма дієслова

(що роблячи? що зробивши?)

-учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -вши-, -ши-

 Отже, дієприслівником називається особлива  незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан  основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

 Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И!

3. Робота з підручником.

Підручник (Українська мова. 7 клас /Заболотний О.В, Заболотний В.В. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), ст.98 (самостійно опрацювати теоретичний матеріал).

V. Застосування здобутих знань на практиці.

1. Спостереження над мовним матеріалом.

Підручник (Українська мова. 7 клас /Заболотний О.В, Заболотний В.В. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), ст..98, вправа 268.

(учні опрацьовують текст «Каштан», виконують завдання до нього – колективна робота)

2. Творче конструювання.

Утворіть і запишіть сполучення, додаючи до дієприслівників залежні слова.

Наприклад: викопавши – викопавши біля паркану криницю.

Побачивши, читаючи, співаючи, радіючи, усміхаючись, дивлячись, переписавши.

(представлення результатів)

- Який висновок можемо зробити, підсумовуючи виконану роботу? (дієприслівник може мати залежні слова).

3. Синтаксичний практикум.

Прочитайте речення. Заповніть таблицю за зразком.

Зразок: 1) Чайка скиглить, літаючи... (Т. Шевченко)

№ речення

Підмет

Присудок

Додаткова дія

1

Чайка

скиглить

літаючи

 

2) Усе зраділо, стрічаючи день. 3) Гуси летіли високо в небі, посилаючи землі своє ґелґотання. 4) Хитаючись під поривами вітру, сосна міцно трималася покрученим корінням за кам’янистий берег. 5) Виглянуло сонечко, виплутавшись із туману, який сів густою пеленою на землю. 6) Серед листя виднілися грона винограду, який достигав, убираючи силу теплого сонця.

- Який висновок ми можемо зробити, опираючись на заповнену таблицю? (Дієприслівник означає додаткову дію, основну виконує дієслово).

 

4. Вибірковий диктант

З-поміж поданих форм дієслова випишіть тільки дієприслівники

Відчувати, прикріплений, спілкуються, побілілий, переживаючи, зачарований, прожили, виконавши, заквітчаний, виграючи, виготовлений, підсумовуючи, міркувати, перемістившись, виплеканий, танучи.

Із двома дієприслівниками складіть речення про природу восени.

5. «Перевір себе»

Назви  речення  з  дієприслівником

 А  Гусенятко з'явилося на світ пізно восени, коли птахам треба було відлітати у вирій.

Б Я слухаю небо, і слухаю землю, і слухаю дідову мову.

В Я тепер лягаю і встаю, накупаний пахощами суниць.

Г Зайшовши в кабінет, мати побачила батькових гостей.

  

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1. Гра «Вірю/не вірю»

- Чи вірите ви , що дієприслівник – це незмінна форма дієслова? (Так);

- Вірите ви, що дієприслівник означає додаткову дію? (Так);

- Вірите ви, що дієприслівник поєднує ознаки дієслова і прикметника? (Ні);

- Чи вірите ви, що дієприслівник як і дієслово має спосіб? (Ні);

- Чи вірите ви, що дієприслівник як і прислівник пояснює дієслово-присудок? (Так);

- Чи вірите ви, що дієприслівник виступає у реченні означенням? (Ні).

 

2. Заповнення таблиці «Знаю! Умію!»

Знаю!

Умію!

 

 

 

Слово вчителя.

- Чи змінився ваш настрій протягом уроку? Продемонструйте свої смайлики.

VІ. Домашнє завдання.

Підручник, параграф 27, вправа 275.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2022
Переглядів
970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку