Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Дана розробка може бути використана вчителем під час онлайн уроку Вона містить: Бліц-опитування іх 2 на початку та в кінці Правила Тренувальні вправи іх 4 Розподільний диктант Домашня робота ( на власний вибір вчителя!)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Номер слайду 2

Бліц-опитування. Що таке дієслово?Які форми дієслова ви знаєте?На які питання відповідає кожна з форм?Які з форм є незмінними?

Номер слайду 3

Записати речення, визначити дієслова та їх форми. Настала зима. Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю. Наче тополиний пух, вони тулилися край дороги, западаючи між корінням дерев.

Номер слайду 4

ДІЄПРИСЛІВНИКВід дієслова:вид (доконаний і недоконаний) час (теперішній і минулий)має залежні слова Від прислівника:незміннийзалежить від дієслова-присудкау реченні – обставина

Номер слайду 5

Отже, дієприслівником називається особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши? Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И!

Номер слайду 6

Прочитайте, випишіть дієприслівники. Виділіть суфікси.не піймавши, притаївшись, йдучи, пройшовши, шукаючи, не схиляючи, перехилившись, збившися.

Номер слайду 7

Розподільний диктант Пригадайте на які питання відповідають дієприслівники доконаного виду?(що зробивши?), недоконаного?(що роблячи?) Розподіліть дієприслівники за видами Працюючи, сміючись, витрусивши, хитаючись, відкинувшись, кинувши, розсікаючи, глянувши, чекаючи, знаючи, взявши, падаючи, підбігши, блукаючи.

Номер слайду 8

Прочитайте. Визначте дієприслівники. З’ясуйте час і вид кожного. Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи. На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.

Номер слайду 9

Прочитайте. Визначте дієприслівники. З’ясуйте час і вид кожного. Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами.

Номер слайду 10

Утворити від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Пояснити прислів’я. Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. ( Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати), не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш. (Нар. творч.)

Номер слайду 11

Самоперевірка Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи, не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш.

Номер слайду 12

Відредагувати речення. Проходячи повз вікно, почулася пісня. Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвались ручки. Опинившись у лісі, нам стало страшно. Загубивши стежку, нас охопила розгубленість. Підійшовши до класу, його очі широко розплющились від здивування. Вносячи добрива у грунт, рослина швидко росте.

Номер слайду 13

Бліц-опитування. Що називається дієприслівником?На які питання він відповідає?Яким членом речення виступає?Якого виду бувають дієприслівники?Якого часу?Від якої частини мови залежить дієприслівник?

Номер слайду 14

Домашня робота На власний вибір вчителя

pptx
Додано
18 січня
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку