Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета :
• ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова;
• формувати в них загальнопізнавальні уміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
• виховувати старанність у навчанні, любов і повагу до української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
Епіграф до уроку:
Мови нашої слова –
Наче музика жива…
С.Пархоменко
І. Організаційний момент. Створення емоційної ситуації
Любі діти, усміхніться,
Навколо себе подивіться.
Вже усмішками сяє клас.
Приємно бути серед вас
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Метод «Незакінчені речення» (продовжити речення)
(означає дію предмета або стан і відповідає на питання:
що робить? що робив? що буде робити предмет?)
– Дієслова бувають двох видів: ...
(доконаного і недоконаного)
– Прислівник – це незмінна самостійна частина мови, яка ...
(передає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки)
– Прислівник в реченні найчастіше виступає в ролі ...
(обставини)
– Дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка має властивості двох частин мови: ...
(дієслова і прикметника)
(вид, теперішній і минулий час, активний і пасивний стан, може керувати іменником)
– Дієприкметник і прикметник мають спільні властивості: ...
(питання, узгоджується з пояснюваним іменником у формі роду, числа і відмінка, в реченні виступає означенням)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
|
|
|
|
|
|
|
|
ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА
Що означає |
На які питання відповідає |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
|
дієслова |
прислівника |
|||
Додаткова дія |
Що роблячи? Що зробивши |
Вид, близьке лексичне значення, спільна основа |
Не змінюється |
Обставина |
Висновок. Дієприслівник - незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
Дієприслівник зберігає вид того дієслова, від якого його утворено: стрибаючи, озираючись (що роблячи?) - недоконаний вид; побачивши, умившись (що зробивши?) - доконаний вид.
Записати речення, прокоментувати зміст, визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Мова – це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати, не завдаючи йому ніякої шкоди. Учитися гарної, спокійної інтелігентної мови треба довго й уважно – прислухатись, запам’ятовуючи, помічаючи і вивчаючи.
V. Застосування вивченого матеріалу, тренувальні вправи
1.Гра «Віднови прислів’я»
Випишіть у дві колонки:
1) дієприкметники;
2) дієприслівники.
Оснащуючи, кліпаючи, здобуваючі, допомагаючи, надихаючі, зволікаючи, кохаючи, увиразнюючі.
Ключ. З других букв повинен скластися початок прислів'я:
„ ... — дотримай його“. («Дав слово…»)
2. Гра “Знайди зайве слово” (Слайд 6)
У поданих словах знайдіть зайве. Поясніть свій вибір.
• Працюючи, сміючись, читаючий, глянувши;
• Хитаючись, зникають, граючи, спитавши;
• Співаючи, забувши, блукаючи, заперечуючи;
• Прокидаючись, знайшовши, зашумівши, сховавши.
3. Фізкультхвилинка
4. Вибірковий диктант
Запишіть прислів’я, підкресліть дієприслівники.
Життя — це терниста нива: не пройдеш, ноги не вколовши. Скінчивши діло, гуляй сміло. Лінивий сидячи спить, лежачи робить. Ледачий ївши гріється, а робивши мерзне. Не взявшись за сокиру, хати не зробиш (Нар. творчість).
5. Гра «Хто швидше?»
Потрібно швидко пояснити значення фразеологізму, назвати дієприслівники.
Бігти не чуючи ніг;
Сидіти згорнувши руки.
Працювати не покладаючи рук;
Тікати не пам’ятаючи себе.
Говорити не переводячи духу;
Сидіти похнюпивши голову.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Метод “Ти – мені, я – тобі”. Робота в парах
Поставте запитання один одному за темою, використовуючи вивчений матеріал.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець.
Що сподобалося вам, поділіться.
Що сумним було, пожаліться.
Хто працював погано, хто – примірно,
Оцініть себе, діти, мудро і вірно.
VІІІ. Пояснення домашнього завдання
Додаток
ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА
Що означає |
На які питання відповідає |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
|
дієслова |
прислівника |
|||
Додаткова дія |
Що роблячи? Що зробивши |
Вид, близьке лексичне значення, спільна основа |
Не змінюється |
Обставина |