Презентація є доповненням до конспекту уроку на тему "Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівнику"
Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові Підготувала вчитель української мови та літератури Козловська Галина Андріївна
Номер слайду 2
Мета:• навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити розділові знаки при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках; • розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом;• виховувати почуття прекрасного, прищеплювати любов до рідного слова.
Номер слайду 3
Мозкова атака «Дієприслівник» 1. Що таке дієприслівник?2. Ознаки яких частин мови йому властиві?3. Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник?4. Які ознаки дієслова притаманні дієприслівнику?5. Які ознаки прислівника властиві дієприслівнику?
Номер слайду 4
Дієприслівник разом із залежними від нього словами утворює дієприслівниковий зворот, який у реченні виконує роль поширеної обставини. Дієприслівник, як і інші форми дієслова, може мати залежні від нього слова: Вихопившись (куди?) на узвишшя, кінь розкотисто заіржав, радуючись (чому?) молодій своїй силі (В. Чемерис). Джерело: https://dovidka.biz.ua/diyeprislivnikoviy-zvorot-rozdilovi-znaki
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Робота в групах.- Записати речення. Зробити синтаксичний розбір речення. Ліси, закутавшись у білі шуби, заснули. Збираючи гриби, хлопці час від часу перекликалися. Стояв морозний зимовий день, захоплюючи красою. - Вказати основну та додаткову дію. Робота в групах.- Записати речення. Зробити синтаксичний розбір речення. Ліси, закутавшись у білі шуби, заснули. - Вказати основну та додаткову дію.
Номер слайду 7
Пам’ятка «Це треба знати!»Дієприслівник означає додаткову дію порівняно з основною дією ,яку виконує присудок. У реченні, де є дієприслівниковий зворот, повинен бути дієслово-присудок. Основна і додаткова дії виконуються одним і тим самим підметом. У реченні, де присудок - безособове дієслово(виражає стан природи чи людини), дієприслівниковий зворот не вживається.
Номер слайду 8
Редагуйте речення: А. Ми мовчки стояли, милуючись зоряним небом. Б. Сніг іде і, сяйво розсіваючи бліде, зволожує асфальт і обличчя. В В’їжджаючи на широке подвір’я, гостей чекає пишний прийом. Г. Весело фиркаючи, машина вирвалася на пагорб. Д. Білий кінь, повіддя попустивши, летить у степ.
Номер слайду 9
Робота в групах. Я - редактор. Відредагуйте речення, запишіть їх(деякі слова можна пропустити або замінити іншими). Витерши обличчя, шкіра стала червоною. Зібравшись біля водойми, почалося змагання. Йдучи лісом, привертають увагу меткі білки. Закутавшись у шарф, мені стало тепло. Побувавши у фольклорній експедиції, нами було записано багато пісень. Читаючи вірші, душа розривається. Шукаючи дорогу, нас застала ніч. Повернувшись зі школи, бабуся пригостила його пиріжками. Зразок: Повертаючись зі школи, йшов дощ. Коли я повертався зі школи, йшов дощ
Номер слайду 10
Не відокремлюється. Одиничні дієприслівники. Якщо вони стоять одразу після дієслова-присудка і вказують на спосіб дії і відповідають на питання як? яким способом?Дівчата ішли співаючи.
Номер слайду 11
Не відокремлюються!1. Дієприслівникові звороти фразеологічного типу. Всі працювали не покладаючи рук.2. Звороти,що тісно пов’язані з дієсловом-присудком. Це креслення слід виконувати користуючись циркулем.3. Якщо зворот виступає однорідним членом до невідокремлених обставин. Усі з радісним галасом і випереджаючи один одного побігли.
Номер слайду 12
Поясни позицію дієприслівникового звороту. На письмі дієприслівниковий зворот виділяється комою незалежно від його позиції в реченні. Радіючи Різдвяним святам, діти весело колядують. Діти,радіючи Різдвяним святам, весело колядують. Радіючи Різдвяним святам, діти весело колядують .
Номер слайду 13
Рефлексія1. Я зрозумів…2. Я навчився…3. Мені вдалося…4. Я усвідомив…