Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
Мета:
• навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити розділові знаки при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках;
• розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом;
• виховувати культуру мовлення, прищеплювати любов до рідного слова, формувати життєві компетентності.
Перебіг уроку
Епіграф
Заговори, щоб я тебе побачив.
Сократ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Що таке дієприслівник?
2.Ознаки яких частин мови йому властиві?
3.Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник?
4.Які ознаки дієслова притаманні дієприслівнику?
5.Які ознаки прислівника властиві дієприслівнику?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Проаналізуйте речення. Зробіть висновок.
Злиті дощем хліба зеленіли. Хліба, злиті дощем, зеленіли.
Слово вчителя супроводжується презентацією «Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові»
Дієприслівниковий зворот – дієприслівник із залежними від нього словами.
В усному мовленні дієприслівниковий зворот виділяється інтонацією, на письмі – комами. Одиничний дієприслівник майже завжди відокремлюється.
Не виділяються комами:
• одиничні дієприслівники, які стоять в кінці речення , вказують на спосіб дії і відповідають на питання як? яким способом?(Ми працюємо не відпочиваючи);
• фразеологічні звороти (Працює не покладаючи рук.)
1.Робота з підручником.
Прочитайте матеріал підручника (§ 22, стор. 108).
2.Робота в парах.
Запишіть речення , визначте позицію дієприслівникового звороту, поясніть виділення його на письмі.
1.Нахилившись вперед, він впевнено тримався на лижах. 2.Ми із захопленням дивилися на засніжені Карпати, сліпнучи від краси.3.Діти весело сміялися, кидаючись сніжками.
Предмет |
Основна дія |
Додаткова дія |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Робота в групах.
Опрацювання пам’ятки « Це треба знати!»
Коментар вчителя .
ПОРІВНЯЙМО: Наприклад: все замовкло, але все не може залишитись наодинці.
ПРАВИЛЬНО |
НЕПРАВИЛЬНО |
Коли ми залишилися наодинці , все ніби замовкло. |
Залишившись наодинці, все ніби замовкло |
Коли ми спостерігали за птахами, вони клювали зерно просто з рук перехожих |
Спостерігаючи за птахами, вони клювали зерно просто з рук перехожих. |
V.Застосування вивченого матеріалу
- Записати речення. Зробити синтаксичний розбір речення.
Ліси, закутавшись у білі шуби, заснули.
- Вказати основну та додаткову дію та підмет.
Виділіть з поданого тексту дієприслівникові звороти, підкресліть їх, як обставину. Розставте розділові знаки, поясніть їх вживання.
1. Натрудившися у квітні, перецвівши у маю, йдуть дерева передлітні в повінь лагідну свою (М. Рильський). 2. Плавці мчали до берега, захлинаючись водою, пробиваючись крізь кригу (Ю. Яновський). 3. Дівчина, стрепенувшись, підвела голову (О. Гончар). 4. Знітившись, я стаю на поріг (М. Стельмах). 5. Раділи люди встаючи (Т. Шевченко).
3.Вправа «Експериментатор»
Перебудувати та записати речення, замінивши один із однорідних присудків дієприслівниковим зворотом.
1. Небо грало блакитними барвами і радувало зір.
2. Віхола миттєво замітала стежки і крутила снігом.
3. Білосніжні замети стояли непорушно і нагадували засніжені гори
3.Робота в групах. Я - редактор
Відредагуйте речення, запишіть їх(деякі слова можна пропустити або замінити іншими).
Перебудувати речення, вдосконалити їх і уникнути помилок.
Зразок:
Повертаючись зі школи, йшов дощ.
Коли я повертався зі школи, йшов дощ.
4. Робота учнів біля дошки і в зошитах
Утворіть від наведених дієслів дієприслівники доконаного виду минулого часу. Використавши дієприслівник, утворений від виділеного дієслова, складіть два речення так, щоб в одному з них дієприслівниковий зворот був на початку речення, а в іншому — в середині.
Підняти, обговорити, засміятися.
5.Творче завдання (усно)
Виділіть з поданого тексту дієприслівникові звороти. Розставте розділові знаки, поясніть їх вживання.
1. Водяні млини попритулювавшись до високого каміння поховавшись під зеленими вербами крутять день і ніч чорними колесами (І. Нечуй-Левицький). 2. Студенти мовчки стоять милуючись із зоряного неба вдихаючи пахощі облитої дощем землі (Ю. Яновський). 3. Христя почувши нестямний голос підійшла до дверей (Панас Мирний). 4. Романко зареготався почувши бажання Семенова вчитись, але трохи подумавши згодився (М. Коцюбинський).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Мікрофон»
- Що називається дієприслівниковим зворотом?
- Яким членом речення він завжди виступає?
- Як виділяється на письмі?
- Як інтонується в усному мовленні?
- Коли одиничний дієприслівник не виділяється?
- Коли весь зворот не виділяється?
Виконання онлайн -тестів на порталі «На урок» з теми «Дієприслівник»
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання (за результатами тестування та активності на уроці)
Рефлексія
VІІІ. Пояснення домашнього завдання (на вибір)
1. Скласти схему лінгвістичного дослідження Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
2. Скласти твір – мініатюру «Люблю Різдво», використовуючи дієприслівникові звороти.