Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові. Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівн

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе вчителю навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити розділові знаки при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках; • розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом; • виховувати культуру мовлення, прищеплювати любов до рідного слова, формувати життєві компетентності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сімнадцяте січня Доброго дня, дорогі учні, ми продовжуємо нашу дистанційну роботу, мандруючи розділом «Морфологія». Темою сьогоднішнього уроку є «Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові. Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівникових зворотів»

Номер слайду 2

На уроці ми дізнаємося про сполучення дієприслівника й залежних від нього слів, а також про пунктуацію та культуру мовлення

Номер слайду 3

Де знадобляться нам ці знання?

Номер слайду 4

Ускладнене речення: Вставне речення Вставні слова. Вставні слова. Розділові знаки. Вставні слова чи члени речення? Вставлене речення. Однорідні члени речення Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Звертання Відокремлення Відокремлена прикладка. Відокремлені додатки. Відокремлені обставини. Відокремлені (поширені) означення. Порівняльний зворот. Відокремлені уточнювальні члени речення.

Номер слайду 5

САМОСТІЙНІ-6 ? лекс.знач. член реч. СЛУЖБОВІ-3 Займенник Хто?Що? Який? Чий? Скільки? Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає його Дієслово Що робити? Дію предмета Числівник Скільки? Котрий? Який? Число, к-сть Прикметник Який? Чий? Ознака предмета Вигук Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання Прийменник - Поєднує іменні част. мови з іншими словами; - вказує на місце, час Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми Сполучник Поєднує ОЧ, част. скл.речення Прислівник Як? Коли? Де? Ознака дії, предмета Іменник Хто? Що? Предмет

Номер слайду 6

Дієприслівник — це особлива незмінювана форма дієслова, яка називає додаткову (другорядну) дію (чи стан) порівняно з основною дією того самого предмета.

Номер слайду 7

Не псуйте дні, шукаючи життя, Так шкода кожної хвилини, але живіть палаючи, і вас Що порошинкою пролине не скорить забуття землі. І зникне в прірві забуття, С. Горлач Лишивши жаль і каяття. Олександр Олесь що роблячи? (недоконаний вид) що зробивши? (доконаний вид) Що таке дієприкметниковий зворот?

Номер слайду 8

* . Переступаючи одна через одну, хвилі кидались на берег.

Номер слайду 9

* . - Запишіть речення. - Визначте в ньому граматичну основу. - Яке слово вказує на основну дію предмета? - Яке слово доповнює своїм значенням дію? Яким членом речення це слово виступає? - На яке питання відповідає? Переступаючи одна через одну, хвилі кидались на берег.

Номер слайду 10

* * . Переступаючи одна через одну, хвилі кидались на берег.

Номер слайду 11

Відлітаючи у вирій, курличуть у синьому небі журавлі.

Номер слайду 12

Відлітаючи у вирій, курличуть у синьому небі журавлі. У реченні дієприслівниковий зворот завжди є одним членом речення - обставиною.

Номер слайду 13

* * . У небі співали жайворонки, перебираючи крильцями нитки золотого проміння. Петро Панч Відшукайте спочатку головні члени речення, потім слово, що вказує на додаткову дію до основної, тобто дієприслівник. Зверніть увагу на те, чи змінюється дієприслівник.

Номер слайду 14

дія, названа дієсловом-присудком і дієприслівником, завжди виконується одним і тим самим діячем, який називає підмет.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Граматичну помилку допущено в реченні А Відшукавши в Інтернеті інформацію, я зміг підготувати доповідь.  Б Безмежно зрадівши, Оксана закружляла в танку.  В Читаючи цей роман, у моїх очах з'явилися сльози. Г Листки, кружляючи й шарудячи, падають додолу.    

Номер слайду 17

Граматичну помилку допущено в реченні А Відшукавши в Інтернеті інформацію, я зміг підготувати доповідь.  Б Безмежно зрадівши, Оксана закружляла в танку.  В Читаючи цей роман, у моїх очах з'явилися сльози. Г Листки, кружляючи й шарудячи, падають додолу.     Сльози з'явилися і читали?

Номер слайду 18

Дієприслівник разом із залежними словами утворює дієприслівниковий зворот, який у реченні виступає обставиною. На письмі виділяється комами, а у вимові — інтонацією. Гори, розлігшись під небом високим, Сонцю підклали паруючу спину. Вітер притомлений, взявшись у боки, Спочити присів на стареньку ялину. К. Мандрик

Номер слайду 19

- Як виділяються дієприслівник із залежними словами у вимові? - Як він виділений на письмі? - Яким членом речення виступає?

Номер слайду 20

Дністер тече, розштовхуючи гори. Дністер, розштовхуючи гори, тече. Розштовхуючи гори, Дністер тече.

Номер слайду 21

Ст.102 - Ознайомтеся із теоретичним матеріалом та перевірте правильність попереднього твердження. Не виділяємо комами: дієприслівниковий зворот -фразеологізм, який стоїть після присудка-дієслова. НАПРИКЛАД: Сидіти склавши руки. 2. Тікати не чуючи ніг.

Номер слайду 22

ДПРСЛ. ЗВОРОТ , ДПРСЛ.ЗВОРОТ , .!? . ДПРСЛ.ЗВОРОТ , , . Зроби висновок: У реченні дієприслівниковий зворот виступає обставиною. На початку речення або в кінці його він виділяється з одного боку, а в середині — з обох боків комами, у вимові — інтонацією. ДПРСЛ. ЗВОРОТ - це ДПРСЛ. + З.С.

Номер слайду 23

Під темним небом затривожився, загудів ліс, закипіло листя на ньому, деревам чогось захотілося бігти, але вони не знали, куди податися, й, стогнучи, металися на всі боки. М.Стельмах Запишіть речення

Номер слайду 24

- Як виділяються в реченні поодинокі дієприслівники, що стоять перед дієсловом? - То я й пішов,- кажу батькові зітхаючи. Чи виділяються комою дієприслівники, що виступають після дієслова і мають значення обставини способу дії? - Яким членом речення виступають дієприслівники?

Номер слайду 25

Один дієприслівник, що стоїть на будь-якому місці в реченні стосовно дієслова-присудка, виділяється комами; якщо він означає додаткову дію, яка вказує на час, причину, умову тощо (а не спосіб дії). Один дієприслівник, що стоїть після дієслова і має значення обставини способу дії, комою не виділяється: Раділи люди встаючи.

Номер слайду 26

НАПРИКЛАД: Наївшись, хлопці полягали горілиць у траві, на зоряне небо задивилися (Б. Комар). Не виділяємо комами: одиничний дієприслівник, який стоїть одразу ж після присудка або в кінці речення і вказує на спосіб виконання дії. НАПРИКЛАД: Р Одиничні дієприслівники здебільшого виділяємо комами.

Номер слайду 27

Відшукайте неправильно побудоване речення А Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки. Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.  В Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси. Г Побачивши в магазині нову енцикло-педію, я захотів її переглянути.

Номер слайду 28

Неправильно побудовано речення А Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки. Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.  В Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси. Г Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути. Мама читала мені вірші Марійки Підгірянки, коли ще не ходила до школи.

Номер слайду 29

Граматичну помилку допущено в реченні А Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту.  Б Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.  В На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу.  Г Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу. Д Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника. 

Номер слайду 30

11. Граматичну помилку допущено в реченні А Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту.  Б Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.  В На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу.  Г Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу. Д Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника.  Годинник пробив шосту годину, коли проходив повз вежу.

Номер слайду 31

1. Підійшовши до класу, його очі широко розплющилися від здивування. 2. Сидячи на березі, хлопчик читав книгу. 3. Прослухавши лекцію про художників, нас повели на екскурсію в музей 4. Повертаючись зі школи, дівчатка весело перемовлялись. Відшукайте серед запропонованих речень речення, що потребують редагування та запропонуйте правильний варіант.

Номер слайду 32

1. Підійшовши до класу, він широко розплющив очі від здивування. 3. Прослухавши лекцію про художників, ми пішли на екскурсію в музей.

Номер слайду 33

- Поставить розділові знаки при дієприслівникових зворотах та одиничних дієприслівниках. Підкреслить їх. Гірські річки – це бунтівники, яких нікому не вдалося зломити. Вони ревуть накидаючись на каміння бурчать лютують хтозна на кого, безстрашно пірнають з порогів, а потім угамувавшись труться об скелі. Гори бояться річок. Гори ніколи не сплять, пильнують їх потерпаючи що вода змиє, рознесе маленькими камінчиками по тайзі, розітре своїми дужими холодними руками назавжди втопивши у своїй безодні. Страшно горам.

Номер слайду 34

Гірські річки – це бунтівники, яких нікому не вдалося зломити. Вони ревуть, накидаючись на каміння, бурчать, лютують хтозна на кого, безстрашно пірнають з порогів, а потім, угамувавшись, труться об скелі. Гори бояться річок. Гори ніколи не сплять, пильнують їх, потерпаючи, що вода змиє, рознесе маленькими камінчиками по тайзі, розітре своїми дужими холодними руками, назавжди втопивши у своїй безодні. Страшно горам.

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Вивчити правила, вміщені у § 28. Виконати вправи:283, 284.

Номер слайду 37

https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/7-klas/diyeprislivnik-46606/diyeprislivnikovii-zvorot-46390/re-706050e1-8ceb-413b-9570-5d06704f13a3 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова:Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:

Номер слайду 38

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
17 січня 2023
Переглядів
2732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку