Сімнадцяте січня Доброго дня, дорогі учні, ми продовжуємо нашу дистанційну роботу, мандруючи розділом «Морфологія». Темою сьогоднішнього уроку є «Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові. Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівникових зворотів»
Ускладнене речення: Вставне речення Вставні слова. Вставні слова. Розділові знаки. Вставні слова чи члени речення? Вставлене речення. Однорідні члени речення Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Звертання Відокремлення Відокремлена прикладка. Відокремлені додатки. Відокремлені обставини. Відокремлені (поширені) означення. Порівняльний зворот. Відокремлені уточнювальні члени речення.
САМОСТІЙНІ-6 ? лекс.знач. член реч. СЛУЖБОВІ-3 Займенник Хто?Що? Який? Чий? Скільки? Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає його Дієслово Що робити? Дію предмета Числівник Скільки? Котрий? Який? Число, к-сть Прикметник Який? Чий? Ознака предмета Вигук Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання Прийменник - Поєднує іменні част. мови з іншими словами; - вказує на місце, час Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми Сполучник Поєднує ОЧ, част. скл.речення Прислівник Як? Коли? Де? Ознака дії, предмета Іменник Хто? Що? Предмет
Не псуйте дні, шукаючи життя, Так шкода кожної хвилини, але живіть палаючи, і вас Що порошинкою пролине не скорить забуття землі. І зникне в прірві забуття, С. Горлач Лишивши жаль і каяття. Олександр Олесь що роблячи? (недоконаний вид) що зробивши? (доконаний вид) Що таке дієприкметниковий зворот?
Дієприслівник разом із залежними словами утворює дієприслівниковий зворот, який у реченні виступає обставиною. На письмі виділяється комами, а у вимові — інтонацією. Гори, розлігшись під небом високим, Сонцю підклали паруючу спину. Вітер притомлений, взявшись у боки, Спочити присів на стареньку ялину. К. Мандрик
ДПРСЛ. ЗВОРОТ , ДПРСЛ.ЗВОРОТ , .!? . ДПРСЛ.ЗВОРОТ , , . Зроби висновок: У реченні дієприслівниковий зворот виступає обставиною. На початку речення або в кінці його він виділяється з одного боку, а в середині — з обох боків комами, у вимові — інтонацією. ДПРСЛ. ЗВОРОТ - це ДПРСЛ. + З.С.
Один дієприслівник, що стоїть на будь-якому місці в реченні стосовно дієслова-присудка, виділяється комами; якщо він означає додаткову дію, яка вказує на час, причину, умову тощо (а не спосіб дії). Один дієприслівник, що стоїть після дієслова і має значення обставини способу дії, комою не виділяється: Раділи люди встаючи.
НАПРИКЛАД: Наївшись, хлопці полягали горілиць у траві, на зоряне небо задивилися (Б. Комар). Не виділяємо комами: одиничний дієприслівник, який стоїть одразу ж після присудка або в кінці речення і вказує на спосіб виконання дії. НАПРИКЛАД: Р Одиничні дієприслівники здебільшого виділяємо комами.
Відшукайте неправильно побудоване речення А Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки. Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки. В Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси. Г Побачивши в магазині нову енцикло-педію, я захотів її переглянути.
Неправильно побудовано речення А Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки. Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки. В Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси. Г Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути. Мама читала мені вірші Марійки Підгірянки, коли ще не ходила до школи.
Граматичну помилку допущено в реченні А Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту. Б Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину. В На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу. Г Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу. Д Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника.
11. Граматичну помилку допущено в реченні А Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту. Б Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину. В На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу. Г Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу. Д Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника. Годинник пробив шосту годину, коли проходив повз вежу.
1. Підійшовши до класу, його очі широко розплющилися від здивування. 2. Сидячи на березі, хлопчик читав книгу. 3. Прослухавши лекцію про художників, нас повели на екскурсію в музей 4. Повертаючись зі школи, дівчатка весело перемовлялись. Відшукайте серед запропонованих речень речення, що потребують редагування та запропонуйте правильний варіант.
- Поставить розділові знаки при дієприслівникових зворотах та одиничних дієприслівниках. Підкреслить їх. Гірські річки – це бунтівники, яких нікому не вдалося зломити. Вони ревуть накидаючись на каміння бурчать лютують хтозна на кого, безстрашно пірнають з порогів, а потім угамувавшись труться об скелі. Гори бояться річок. Гори ніколи не сплять, пильнують їх потерпаючи що вода змиє, рознесе маленькими камінчиками по тайзі, розітре своїми дужими холодними руками назавжди втопивши у своїй безодні. Страшно горам.
Гірські річки – це бунтівники, яких нікому не вдалося зломити. Вони ревуть, накидаючись на каміння, бурчать, лютують хтозна на кого, безстрашно пірнають з порогів, а потім, угамувавшись, труться об скелі. Гори бояться річок. Гори ніколи не сплять, пильнують їх, потерпаючи, що вода змиє, рознесе маленькими камінчиками по тайзі, розітре своїми дужими холодними руками, назавжди втопивши у своїй безодні. Страшно горам.
https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/7-klas/diyeprislivnik-46606/diyeprislivnikovii-zvorot-46390/re-706050e1-8ceb-413b-9570-5d06704f13a3 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова:Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: