Дієслова-синоніми,дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях

Про матеріал
Поглиблювати знання учнів про дієслово, удосконалювати вміння добирати до поданих дієслів синоніми та антоніми, пояснювати прямі і переносні значення дієслів. Вживати дієслова в різних значеннях (багатозначні дієслова) вводячи їх у словосполучення, речення. Розвивати мовлення та мислення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, творчо.
Перегляд файлу

Клас: 4 клас

 

Предмет: українська мова

 

Тема.

Дієслова-синоніми,дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях.

 

Мета уроку.

Поглиблювати знання учнів про дієслово, удосконалювати вміння добирати до поданих дієслів синоніми та антоніми, пояснювати прямі і переносні значення дієслів. Вживати дієслова в різних значеннях (багатозначні дієслова) вводячи їх у словосполучення, речення. Розвивати мовлення та мислення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, творчо.

 

Обладнання.  Малюнки, картки – завдання для роботи в групах, сигнальні картки, опорні схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ п/п

Зміст уроку

Для дітей з особливими освітніми потребами *

Адаптація навчального матеріалу (завдання)

Дидактичне забезпечення, матеріали

Виконавець** (асистент вчителя, психолог, логопед…)

 

 

 

  І. Організація класу.

    - Я всміхаюсь сонечку … .

    - Здрастуй, золоте!

    - Я всміхаюсь квіточці

     - Хай вона росте!

    - Я всміхаюсь дощику …

    - Лийся, мов з відра!

    - Друзям усміхаюсь я …

    - Зичу їм добра!

  Діти, поверніться і подаруйте один одному посмішку, щоб наш урок був гарним, цікавим, творчим, збагатив ваші знання.

  Я бажаю вам успіху!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1.Відгадайте загадку.

Навесні веселить,

влітку холодить.

Восени годує,

А взимку гріє.            (Ліс)

Доберіть синоніми до слова «ліс».

(Гай, діброва, бір,байрак.)

  • Чи доводилось вам бувати у лісі?
  • Якої пори року найбільше подобається в лісі?
  • Які почуття виникають у вас під час прогулянки лісом?

 

2. Каліграфічна хвилинка.

Складіть речення за картиною.

1 група     Розповідне речення.

2 група     Питальне речення.

3 група     Спонукальне речення зі словом відгадкою.

4 група     Спонукальне речення зі звертанням.

  • Підкресліть у реченні дієслово.
  • З якою частиною мови ми познайомилися на минулому уроці?
  • Яка частина мови називається дієсловом?

ІІІ. Повідомлення теми і  завдань уроку.

    На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченні, добирати до дієслів синоніми, антоніми, відшуковувати дієслова вжиті в прямому і переносному значеннях, звернемо увагу на багатозначні дієслова.

  • Як називаються слова близькі за значенням?(синоніми)
  • Дієслова протилежні за значенням?(антоніми)
  1. Робота в групах.

До поданих дієслів доберіть синоніми. Запишіть їх.

1 група     Бігти

2 група     Думати

3 група     Іти

4 група     Доглядати

  • Чим відрізняються між собою дієслова-синоніми?

Висновок:

Дієслова синоніми відрізняються одне від одного своїм смисловим навантаженням.

  1. Творча робота.

1 група і 2 група.

Прочитай текст «Журавлі». Заміни в ньому виділені слова антонімами. За потреби звернись до довідки. Запиши текст з новим заголовком «Журавлі-веселики».

Журавлі

Восени журавлі відлітають у вирій. Сумно звучать їхні голоси. Журавлі прощаються  з рідною домівкою. Тому й називають цих птахів журавлями.

      Слова для довідки:  весело, навесні, веселики, повертаються, вітаються.

  • Прочитайте утворений текст.

 

3 група

 

 

До поданих слів доберіть антоніми.

З’єднувати –

Зайти – …

Вянути – …

Радіють – …

Купують – …

Заплести – …

Зав’язати –

 

            4 група  

Збери прислів’я.

Завдання розкладені у конвертах на партах.

Із поданих слів складіть і запишіть прислів’я, підкресліть у них антоніми.

 

Що руками будується, те руками й руйнується.

Раз обпечешся, другий – остережешся.

Як постелиш, так і виспишся.

Ластівка день починає, а соловей кінчає.

Сміливий там знайде, де боягуз загубить.

Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде похнюпившись.

 

 

Слова, які мають кілька лексичних значень називаються багатозначними.

Порівняйте:

  • Щотижня діти ідуть до бібліотеки.(Відвідують)
  • Автобус іде до вокзалу.(Рухається в напрямку)
  • Іде вже другий тиждень канікул.(Минає)

 

Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення.

Порівняйте.

Пташка співає.

Душа співає.

Слова з переносним значенням найчастіше вживаються в художніх текстах.

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Робота з підручником.

ст.137 впр. 268

Прочитайте.

 

  1. Вправа «Сонечко».

Робота в групі.

http://www.psixologicheskoezerkalo.ru/wp-content/uploads/2013/07/children00308.pngУ середині сонечка намальований малюнок. Вам потрібно почергово записати дії даного предмета на промінчиках. Добираємо слова в прямому і переносному значеннях.

1 група     весна

2 група     вітер

3 група     пташка

4 група     пролісок

 

 

  1. Робота з картиною.
  • Кого ви бачите на картині?
  • Що робить зайчик, дятел, соловейко?
  • Що ще зображено на картині?

(Дерева, кущі, квіти,сонечко)

Розподіл ролей.

Відтворення сюжету картини.

(Дитина каже, яку дію виконує)

Записати словосполучення іменника з дієсловом. Можна вживати в прямому і переносному значенні.

 

 

      ІV.  Підсумок роботи.

  • Над якою темою працювали?
  • Чого ми навчились на уроці?
  • Що найбільше сподобалось?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слова:крокувати, сунути,шкандибати, кульгати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До слів лівого стовпчика, доберіть протилежні за значенням слова з правого стовпчика. Запишіть їх парами.

Руйнувати            мовчати

говорити              опускати

підіймати             кричати

шепотіти              будувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сплять квіти.

Спить чоловік, діти сплять.

 

 

 

 

 

 

Прокинеться, обізветься, защебече, принесе, будує, в’є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картина лісу

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок лісу.

 

Де сидить      ?

Де сховався        ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнки.

 

 

 

 

 

 

 

Малюнки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

 

 

 

 

 

 

Асистент вчителя

 

1

 

docx
Додано
25 травня 2019
Переглядів
2855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку