Клас: 4 клас
Предмет: українська мова
Тема.
Дієслова-синоніми,дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях.
Мета уроку.
Поглиблювати знання учнів про дієслово, удосконалювати вміння добирати до поданих дієслів синоніми та антоніми, пояснювати прямі і переносні значення дієслів. Вживати дієслова в різних значеннях (багатозначні дієслова) вводячи їх у словосполучення, речення. Розвивати мовлення та мислення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, творчо.
Обладнання. Малюнки, картки – завдання для роботи в групах, сигнальні картки, опорні схеми.
№ п/п |
Зміст уроку |
Для дітей з особливими освітніми потребами * |
||
Адаптація навчального матеріалу (завдання) |
Дидактичне забезпечення, матеріали |
Виконавець** (асистент вчителя, психолог, логопед…) |
||
|
І. Організація класу. - Я всміхаюсь сонечку … . - Здрастуй, золоте! - Я всміхаюсь квіточці - Хай вона росте! - Я всміхаюсь дощику … - Лийся, мов з відра! - Друзям усміхаюсь я … - Зичу їм добра! Діти, поверніться і подаруйте один одному посмішку, щоб наш урок був гарним, цікавим, творчим, збагатив ваші знання. Я бажаю вам успіху! ІІ. Актуалізація опорних знань. 1.Відгадайте загадку. Навесні веселить, влітку холодить. Восени годує, А взимку гріє. (Ліс) Доберіть синоніми до слова «ліс». (Гай, діброва, бір,байрак.)
2. Каліграфічна хвилинка. Складіть речення за картиною. 1 група Розповідне речення. 2 група Питальне речення. 3 група Спонукальне речення зі словом відгадкою. 4 група Спонукальне речення зі звертанням.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченні, добирати до дієслів синоніми, антоніми, відшуковувати дієслова вжиті в прямому і переносному значеннях, звернемо увагу на багатозначні дієслова.
До поданих дієслів доберіть синоніми. Запишіть їх. 1 група Бігти 2 група Думати 3 група Іти 4 група Доглядати
Висновок: Дієслова синоніми відрізняються одне від одного своїм смисловим навантаженням.
1 група і 2 група. Прочитай текст «Журавлі». Заміни в ньому виділені слова антонімами. За потреби звернись до довідки. Запиши текст з новим заголовком «Журавлі-веселики». Журавлі Восени журавлі відлітають у вирій. Сумно звучать їхні голоси. Журавлі прощаються з рідною домівкою. Тому й називають цих птахів журавлями. Слова для довідки: весело, навесні, веселики, повертаються, вітаються.
3 група
До поданих слів доберіть антоніми. З’єднувати – … Зайти – … В’янути – … Радіють – … Купують – … Заплести – … Зав’язати – …
4 група Збери прислів’я. Завдання розкладені у конвертах на партах. Із поданих слів складіть і запишіть прислів’я, підкресліть у них антоніми.
Що руками будується, те руками й руйнується. Раз обпечешся, другий – остережешся. Як постелиш, так і виспишся. Ластівка день починає, а соловей кінчає. Сміливий там знайде, де боягуз загубить. Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде похнюпившись.
Слова, які мають кілька лексичних значень називаються багатозначними. Порівняйте:
Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення. Порівняйте. Пташка співає. Душа співає. Слова з переносним значенням найчастіше вживаються в художніх текстах.
Фізкультхвилинка
ст.137 впр. 268 Прочитайте.
Робота в групі. У середині сонечка намальований малюнок. Вам потрібно почергово записати дії даного предмета на промінчиках. Добираємо слова в прямому і переносному значеннях. 1 група весна 2 група вітер 3 група пташка 4 група пролісок
(Дерева, кущі, квіти,сонечко) Розподіл ролей. Відтворення сюжету картини. (Дитина каже, яку дію виконує) Записати словосполучення іменника з дієсловом. Можна вживати в прямому і переносному значенні.
ІV. Підсумок роботи.
|
Слова:крокувати, сунути,шкандибати, кульгати.
До слів лівого стовпчика, доберіть протилежні за значенням слова з правого стовпчика. Запишіть їх парами. Руйнувати мовчати говорити опускати підіймати кричати шепотіти будувати.
Сплять квіти. Спить чоловік, діти сплять.
Прокинеться, обізветься, защебече, принесе, будує, в’є.
|
Картина лісу
Малюнок лісу.
Де сидить … ? Де сховався … ?
Малюнки
Малюнки.
Малюнки.
|
Асистент вчителя
Вчитель
Асистент вчителя
Асистент вчителя
Асистент вчителя
Асистент вчителя
Асистент вчителя |
1