Дієслово
Дидактичні ігри
1.Гра «Склади речення»
Хід гри і завдання
Учитель пропонує написати речення в яких має бути два дієслова. За кожне речення учень отримує два очка.
Наприклад:
1. Краще не обіцяти, як слова не здержиш.
2. Книжка вчить як на світі жити.
3. Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає.
4. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.
2.Гра «Наш не наш час»
Хід гри і завдання.
Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує речення чи пише їх на дошці. Коли у реченні, наприклад, є дієслова минулого часу, то учні з групи минулого часу піднімають руки, а решта учнів каже: “Не наш час”. Коли у речення є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи.
Виграє та група,в учнів якої найменше помилок.
3.Гра «Заміни дієсловом»
Хід гри і завдання.
Учитель читає чи пише словосполучення на дошці і пропонує учням замінити їх дієсловом - синонімом. За кожну правильну відповідь гравці отримують два очки.
Матеріал для гри.
Сушити собі голову - … (думати).
Закарбувати в пам’яті - … (запам’ятати).
Обливатися потом - … (працювати).
Бути на сьомому небі - … (радіти).
Пасти очима - … (стежити).
У печінках сидіти - … (набридати).
Класти зуби на полицю - …(голодувати).
4.Гра «Утвори нові дієслова»
Хід гри і завдання.
Ведучий пропонує від поданих дієслів за допомогою префіксів пере-, на-, до-, з-, за-,… утворити нові дієслова.
Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.
Матеріал для гри.
Друкувати – надрукувати, додрукувати, передрукувати,..
Водити - …
Цвісти - …
Спати - …
Жити - …
Цвісти - …
Сипати - …
Ходити - …
Нести - …
Робити - …
Читати - …
Писати - …
Садити - …
Йти -
5.Гра «Утвори дієслова»
Хід гри і завдання.
Ведучий пропонує утворити від поданих іменників неозначену форму дієслова та форму теперішнього часу.
Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.
Матеріал для гри.
Золото - (що робити?) золотити, (що роблю?) золочу.
Товариш - ….
Розум - …..
Майстер - ….
Робота - ……
Загадка - ….
Думка - ….
Пам’ять - …
Синька - …..
6.Гра «Особовий ланцюжок»
Завдання. Змінити дієслова за особами та числами.
Хід гри
Гравці діляться на групи. Ведучий називає дієслово у неозначеній формі і пропонує гравцям першої групи по черзі змінити дієслово за числами і особами в теперішньому часі. Далі ведучий називає інше дієслово. Продовжують ланцюжок учні другої групи. Якщо дієслово змінили правильно, ряд одержує 10 балів, за кожну помилку знімається 2 бали.
7.Гра "Дієслова, близькі за значенням".
Завдання. Протягом умовленого часу написати дієслова, близькі за значенням до поданих. За кожне слово зараховується бал. За помилку знімається 2 бали.
Матеріал для гри. Бігти, думати, кричати, говорити, працювати.
8.Гра "Дієслова, протилежні за значенням»
Завдання. Протягом умовленого часу написати дієслова, протилежні за значенням до поданих.
За кожне слово зараховується бал. За помилку знімається 2 бали.
Матеріал для гри. Вставати, шити, додавати, множити, знаходити, дозволити, вимикати, говорити, розкладати. благати, дивуватися, єднати, одужувати, стомлюватися
9.Гра "Запишіть дієслова із - ся".
Ведучий пропонує учням записати дієслова з - ся. Завдання виконують протягом умовленого часу.
За кожне правильно записане дієслово зараховується 1 бал. За помилку знімається 2 бали, по 1 балу - за некаліграфічне написання слів.