Експертний висновок на проект підручника під шифром – 4001 На допомогу вчителям, як робити експертний висновок на підручник

Про матеріал
Експертний висновок на проект підручника під шифром – 4001 На допомогу вчителям, як робити експертний висновок на підручник В статті наведено приклад експертного висновку на проект підручника
Перегляд файлу

1

 

 

 

Експертний висновок

на проект підручника 

під шифром – 4001

На допомогу вчителям, як робити експертний висновок на підручник

 

 

1. Відповідність змісту проекту підручника навчальній програмі – 3 бали.

          У представленому для експертизи підручнику реалізовано основні вимоги програми, спрямовані на реалізацію таких змістовних ліній, як мовна, мовленнєва, соціокультурна та діяльнісна, а також відслідковується органічний взаємозв’язок цих ліній. Зміст підручника  забезпечує очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, опираючись на компетентнісний підхід до навчання згідно до навчальної програми з відповідного рівня вивчення навчального предмета.

Належним чином представлено мовленнєву лінію програми, спрямовану на реалізацію таких видів мовленнєвої діяльності, як аудіювання, читання, говоріння і письмо. Витримано кількість годин, рекомендованих програмою. Система вправ різноманітна за своєю структурою та змістовним наповненням; враховано тенденції розвитку педагогічної та лінгводидактичної науки на сучасному етапі розвитку освіти.

Мовну та діяльнісну лінії представлено системою добре продуманих різнорівневих вправ і завдань, які спрямовані на формування мовної компетенції, теоретичного та практичного засвоєння мовних одиниць. В підручнику відслідковується зв'язок мовних систем української та російської мов, а також місце цих мов серед інших слов’янських мов. Співвідношення вправ репродуктивного та продуктивного характеру є оптимальним, що дозволяє стимулювати комунікативну активність учнів, закладає основи творчого підходу до навчання. Змістова частина нового підручника відповідно до компетентнісного навчання  намагається формувати здатності особистості – що проявляються у комплексі завдань, базованих на знаннях, ціннісних орієнтаціях і досвіді діяльності. Отже, акцент змісту підручника зміщується з накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування й розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальний досвід успішних дій у навчальних ситуаціях. Більшість вправ підручника націлена на те, щоб учні були комунікативно активними, щоб учні створювали власний продукт. Вправи та завдання передбачають застосування учителем інтерактивних технологій та методик, що є важливою умовою компетентнісного навчання. Використовуються такі форми навчальної діяльності, як робота в парах, робота в групах, завдання за вибором, лінгвістичні дослідження, інсценізації, творчі завдання. На початку підручника розміщено систему зручних умовних позначок, що полегшує роботу учнів з підручником. Теоретичний матеріал, запланований програмою, реалізовано повністю.  

 

2. Зміст проекту підручника повинен бути чітко структурованим – 3 бали.

         При структуруванні навчального матеріалу, змістового наповнення тощо підручник  має всі належні складові.

Вступ (передмова, звернення до учня) у цьому підручнику характеризує роль та значення навчального предмета, містить формулювання основних завдань, що стоять перед учнем при вивченні навчального предмета, та інші узагальнені особливості, які формують загальне уявлення про підручник. Цінність поданого вступу полягає в тому, що там присутня мотивація учнів до вивчення стилістики, орієнтація на  практичну цінність знань. У зверненні до учнів автор наголошує, що коментарі до текстів підручника (про видатних письменників, вчених, пам’яток, культурну спадщину)  розширять їхній світогляд. Обсяг передмови відповідає нормативам та становить 1,5 сторінки.

Основний текст підручника — це дидактично та методично сформований, структурований і систематизований автором навчальний матеріал, виклад якого відзначається чіткою та логічною послідовністю, об'єктивністю і науковістю. Структурування навчального матеріалу підручника, подання термінів, прийоми введення до тексту нових понять, використання засобів наочності направлені на передачу учневі певної інформації, вчать його самостійно користуватися книгою, викликають інтерес до навчального предмета, що вивчається. Навчальний матеріал підручника представлений логічно, послідовно, реалізуються внутрішньопредметні та міжпредметні зв’язки (з українською мовою (майже на кожній сторінці), літературою (впр.213, 238), історією (впр.184, 188, 189), біологією (впр.261), географією (впр.238, 251), математикою (впр.213), фізикою (впр.213, 228, 232), іноземною мовою (впр.309), інформатикою (впр.240), економікою (впр.238). Змістовне наповнення підручника доступне для учнів 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Слід зазначити в ньому достатність прийомів для здійснення самостійної роботи, поради учням, як користуватися підручником, наявність завдань для самоконтролю, узагальнювальні таблиці тощо.

Матеріал підручника спрямований на розвиток творчих здібностей учнів, навичок самоосвіти, інтересу учнів до предмета. Заслуговують на увагу завдання, які пропонують учням скласти висловлювання на основі життєвого досвіду, вступити до дискусії з якогось питання, розіграти діалог за поданою темою, відредагувати текст, виконати завдання проблемно-пошукового характеру з рубрики «Лінгвістичне дослідження».

Для зручності користування в підручнику є виокремлений текст – це теоретичний матеріал, який вміщено на світло-рожевому фоні прямокутника, назви параграфів теоретичного характеру виділено яскраво-рожевим кольором; назви параграфів з розвитку мовлення та культури мови є зеленими, а теоретичні відомості цих параграфів вміщено у прямокутнику світло-зеленого кольору.

Регулярно зустрічається на сторінках підручника додатковий текст, а саме коментарі до текстів або пояснення, що мають довідково-пояснювальний характер і супроводжують основний текст, їх виділено особливою позначкою та меншим шрифтом. Обсяг цього додаткового тексту не перевищує норми.

Роботу характеризують  раціональність структурування та змістового наповнення рукопису саме як підручника. В оригінал-макеті підручника продумано систему завдань, спрямованих на реалізацію диференційованого навчання учнів: до кожного параграфа пропонуються завдання на самостійний вибір (такі завдання помічено особливим знаком), що посилює мотиваційну функцію підручника, стимулює розвиток самооцінки. В підручнику наявні завдання підвищеної складності з позначкою «замок», на останніх сторінках є відповіді до цих вправ. Всі вправи для домашнього завдання  мають два варіанти: простий та складний.

Важливим елементом змістового наповнення поданого проекту підручника є ілюстрації. До них належать малюнки, фото, карти, схеми, діаграми, репродукції картин та інші зорові зображення. Вибір виду ілюстрацій залежить від мети, яку ставить перед собою автор. Так, на початку кожного розділу вміщено жартівливий малюнок, з якого зрозуміло, про що буде йти мова. Біля текстів про видатних мовознавців та письменників розміщено їхні фотографії. Художні тексти та вірші супроводжують репродукції всесвітньо відомих художників: Полєнова, Левітана, Шишкіна, Ботічеллі, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело Буонарроті та інших. Є сюжетні фотографії, які супроводжують вправи та пов’язані із завданнями до цих вправ.

Таблиця змісту підручника організована зрозумілим і чітким способом, в змісті подано виділені жирним шрифтом назви розділів, назви параграфів; окремо подано інформацію про розділи з культури мовлення.

 

3. Технічні засоби полегшення користування підручником - 2 бали.

          У підручнику представлено систему технічних засобів, яка, безперечно, сприятиме ефективному користуванню книжкою. В кінці підручника розміщено зміст — перелік розділів і параграфів із зазначенням сторінок, де вони вміщені, що полегшує учням пошук необхідного для навчання матеріалу. Заголовки змісту  точно повторюють заголовки у тексті.

За нормативами усі заголовки у змісті починаються з прописної літери без крапки на кінці. Останнє слово кожного заголовка з’єднано крапками з відповідним номером сторінки у правій колонці. Позитивним вважаю наявність наскрізної нумерації вправ та завдань у підручнику, що сприятиме чіткості структурування навчального матеріалу.

У підручнику  подані джерела, з яких отримано фактичний матеріал, що вказуються у відповідних посиланнях після текстів, але  бібліографічного  списку наприкінці книги немає.

Для орієнтації у матеріалах підручника автор використав предметний покажчик, де терміни розташовані в алфавітному порядку. Поруч з терміном у предметному покажчику  проставлені номери сторінок, на яких цей термін зустрічається. Інші технічні засоби полегшення користування підручником (відповіді до завдань підвищеної складності, додатки: «Орфографічний словник-мінімум», «Орфоепічний словник-мінімум») оформлено у відповідності з вимогами. Умовні позначення у вигляді стилізованих малюнків (с. 4), на мою думку, сприятимуть організації навчальної діяльності учнів, а завдання з умовним позначенням «на вибір» - створенню ситуації успіху на уроці. Сприяють також полегшенню користування підручником різні цікаві рубрики: «Півхвилини для жартів», «Пограємо», «Чи знаєте ви?», «Повторюємо вивчене». Автор підручника систематизує тестові завдання для самостійної роботи учнів: в середині розділу, коли ще тема не закінчена, під рубрикою «Повторюємо вивчене» вміщено короткі тести на 4-5 завдань; наприкінці розділу під рубрикою «Підводимо підсумок» вміщено повний тест на 12 запитань. Звісно, це тести для самостійної перевірки своїх знань з теми.

В якості технічних засобів полегшення користування підручником автор вводить в обіг написи вгорі на кожній сторінці, де на парних сторінках написано назву розділу, а на непарних сторінках – назву параграфу. Кольори цих написів різні: рожевого кольору назви тем теоретичного характеру, зеленого – назви тем з розвитку мовлення та культури мови. На мій погляд, це дуже зручно і дозволяє учневі швидко відшукати потрібний матеріал.

Привертає увагу те, що всі параграфи здвоєні, тобто одна позначка «параграф» і два номера, тема при цьому одна. Зазвичай такий прийом викликає нарікання вчителів, вони відносять його до недоліків. Але це виправдовує себе в наших умовах, коли в деяких школах на вивчення російської мови відводять не дві години на тиждень, а одну. Тому такий поділ параграфів спрощує вчителеві скорочення програми.

           Шкода, що у роботі бракує іменного покажчика, адже в підручнику безліч імен відомих мовознавців, поетів та письменників, видатних художників та талановитих українців.

 

4. Науковість змісту, повнота розкриття основних положень, використання загальноприйнятої наукової термінології  - 4 бали.

         Цінність запропонованого проекту підручника полягає в тому, що науковий зміст відповідає встановленим у сучасній науці положенням, усі наведені факти вірогідні, лінгвістичні явища розглядаються у їхніх взаємозв’язках і розвитку. Формування науково-коректних понять і уявлень має точне вираження в означеннях і термінах, які прийняті в науці.     

На сторінках підручника регулярно зустрічаються наукові вислови відомих лінгвістів та мовознавців, після чого в коментарях подаються їхні фотографії та короткі відомості про їх вклад до науки. Тексти навчальної книги поєднують ознаки наукового та науково-популярного стилів; діалогічність, властива їх будові, спонукає учнів до власних суджень, висновків, міркувань. Заслуговують на увагу завдання, які пропонують учням скласти висловлювання на основі життєвого досвіду, вступити до дискусії з якогось питання, розіграти діалог за поданою темою, відредагувати текст, виконати завдання проблемно-пошукового характеру з рубрики «Лінгвістичне дослідження». Це говорить про те, що у змісті підручника наука  знайшла своє відображення не лише як система знань, але і як діяльність.

          Підручник  забезпечує системність знань і їх цілісність. Весь навчальний рік за програмою для 10-го класу вивчається розділ «Стилістика», і підручник відтворює саме цей розділ науки про мову. Але додержуючись принципу науковості, забезпечуючи системність знань і їх цілісність, автор підручника охоплює повторення всіх розділів лінгвістики: фонетики, словотвору, морфології, синтаксису, лексики та фразеології, орфоепії. Причому робить це двома шляхами. По-перше, в кожному розділі підручника при вивченні чергового стилю розглядаються фонетичні, морфологічні, словотворчі, синтаксичні, лексико-фразеологічні та граматичні особливості стилю. По-друге, в кожному розділі присутні вправи із завданнями з усіх розділів російської мови: поставити дієслова в іншу форму, знайти дієприслівники, пояснити орфограми в словах, пояснити правопис слів, де є корені з чергуванням голосних, вставити розділові знаки, пояснити значення фразеологізмів, виправити помилки в наголосі та інше. В кожному розділі розміщено орфоепічні таблички, які навчають, як правильно вимовляти слова.

Принцип науковості змісту, розкриття основних положень, використання загальноприйнятої наукової термінології характеризують підручник як сучасний, спрямований на формування наукового підходу до вивчення шкільних дисциплін.

 

5. Забезпечення формування ключових і предметної компетентностей засобами, запропонованими в проекті підручника  - 4 бали.

Цей підручник може стати механізмом реалізації інновацій у змісті освіти в умовах компетентнісного навчання. Зміст підручника спрямований на формування предметної й розвиток ключових компетентностей. Цінність проекту підручника полягає в тому, що,  побудований на засадах компетентнісного підходу, він містить не стільки описи і пояснення, скільки спонукає до навчально-пізнавальної діяльності. Якщо раніше підручник розглядався як основне джерело знань, то нині він є лише орієнтиром в інформаційному полі. Тому в книзі є посилання на електронну версію підручника, є завдання з позначкою  «і», які мають інтернет-підтримку.

Структурування навчального матеріалу в нашому підручнику дає змогу активно впроваджувати інноваційні форми й методи роботи з метою застосування набутих знань і навичок для пояснення мовленнєвих явищ і передбачає не лише засвоєння результатів наукового пізнання, а й опанування самого процесу їх здобуття. Підручник насичений вправами, які спонукають до досліджувальної роботи; дуже часто теоретичним відомостям передують вправи рубрики «Лінгвістичне дослідження», учням пропонують також погодитись з думкою або спростувати її, навести аргументи, самостійно знайти у СМІ цікаві факти про новітні українські відкриття тощо.

            В проекті підручника повно розкриті питання застосування предметних знань у практичній діяльності, його зміст спрямований на те, щоб забезпечити здатність учнів використовувати здобуті знання в навчальних і життєвих ситуаціях, висловлювати власні судження, обґрунтовуючи їх, здійснювати оцінювальні дії, логічні міркування тощо. Поданий матеріал також формує в учнів, окрім предметної, ключові компетентності.

         Проект підручника сприяє розвитку ключової компетентності – спілкування державною та рідною мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, письмо), усвідомлювати ролі ефективного спілкування. Розвитку соціальної і громадянської компетентності сприяють влучно підібрані тексти вправ та завдань, а також запропоновані завдання для роботи в парах і групах. Це виробляє уміння  висловлювати свою думку усно і письмово, критично та системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми,  співпрацювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Передбачено розвиток загальнокультурної грамотності, здатності розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати досвід та почуття за допомогою мистецтва: учням пропонують описати відомі картини, прочитати описи картин відомих мистецтвознавців, ознайомитися з кращими архітектурними пам’ятками (впр.310, 311, 312, 320, 321, 334, 335).

       Відведено місце і формуванню у школярів екологічної грамотності, умінню розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини (впр.156, 251, 257, 284, 263, 264, 265, 266, 268, 275, 276, 298). Книга сприяє також розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності: є посилання на електронну версію підручника, є завдання з позначкою «і», які мають інтернет-підтримку; учням пояснюють правила користування інтернетом, наводять цікаві історії з сучасного життя, пов’язані з інтернетом (впр.72, 187, 240, 245).

       Таким чином, у змісті підручника реалізовано наскрізні змістовні лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Загальнокультурна грамотність». Ці наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових та предметної компетентностей, навчальних предметів та освітніх галузей, і їх необхідно враховувати у процесі формування освітнього середовища.

 

6. Компетентнісний характер та дидактична доцільність системи завдань, поданих у проекті підручника  - 4 бали.

          Запитання й завдання у проекті підручника забезпечують учнів більш ефективним опрацюванням навчального матеріалу в процесі самостійної роботи.

Матеріал підручника спрямований на розвиток творчих здібностей учнів, навичок самоосвіти, інтересу учнів до предмета. Заслуговують на увагу завдання, які пропонують учням скласти висловлювання на основі життєвого досвіду, вступити до дискусії з якогось питання, розіграти діалог за поданою темою, відредагувати текст, виконати завдання проблемно-пошукового характеру з рубрики «Лінгвістичне дослідження», учням пропонують також погодитись з думкою або спростувати її, навести аргументи, самостійно знайти у СМІ цікаві факти про новітні українські відкриття тощо. Наприкінці кожної структурної частини книги (розділу, параграфа) розміщено тести для контролю й самоконтролю, що активізують опорні знання і сприяють формуванню практичних умінь і навичок, логічного і абстрактного мислення, розвитку особистості нового типу. Автор підручника систематизує тестові завдання для самостійної роботи учнів: в середині розділу, коли ще тема не закінчена, під рубрикою «Повторюємо вивчене» вміщено короткі тести на 4-5 завдань; наприкінці розділу під рубрикою «Підводимо підсумок» вміщено повний тест на 12 запитань. Звісно, це тести для самостійної перевірки своїх знань з теми.

          Важливу роль у реалізації компетентнісного навчання в цьому підручнику відіграють навчальні завдання, спрямовані на пояснення фактів, процесів, явищ, виявлення причинно-наслідкових зв’язків, відкриття нових знань або способів дій, розв’язання проблем практичного характеру тощо. В підручнику наявні завдання підвищеної складності з позначкою «замок», на останніх сторінках є відповіді до цих вправ. Всі вправи для домашнього завдання  мають два варіанти: простий та складний, діти самі мають визначити, який варіант вони оберуть. Слід зазначити, що пропонується зробити вибір між варіантами толерантно, не образливо для дітей, не акцентується, який варіант складний, а який легкий: «Оберіть для себе посильне завдання». До речі, інколи обидва варіанти за складністю майже рівноправні.

 

7. Реалізація ціннісного компонента у процесі формування соціальної поведінки особистості засобами предмета  - 3 бали.

          В оригінал-макеті підручника наявні такі складові навчального змісту й методичного апарату підручника, які забезпечують можливості позитивного впливу на формування мотиваційної сфери (визначення потреб, мотивів, цілей). У вступі до цього підручника характеризується роль та значення навчального предмета, він містить формулювання основних завдань, що стоять перед учнем при вивченні навчального предмета, та інші узагальнені особливості, які формують загальне уявлення про підручник. Цінність поданого вступу полягає в тому, що там присутня мотивація учнів до вивчення стилістики, орієнтація на  практичну цінність знань. Звертаючись до учнів, автор підручника наголошує, що його повністю орієнтовано на практику, що він допоможе удосконалити вміння дітей застосовувати мовні одиниці – від фонетичних до синтаксичних – у різних сферах спілкування, що саме для того, щоб досягти успіху, кожна людина може і повинна бути стилістично чуттєвою. (с.3)

Матеріал підручника допомагає формувати соціальні цінності (почуття патріотизму, національної самосвідомості), для цього у запропонованому оригінал-макеті підручника належним чином представлено соціокультурну лінію програми. Соціокультурна компетенція формується при роботі з навчальними текстами, тематика яких включає найбільш важливі для людини сфери спілкування. Патріотизм, гордість за свою країну учні відчують при роботі з текстом вправ 144, 145, 232, 234, 250, 334. Матеріал підручника сприяє формуванню особистісних цінностей (гуманність, працелюбність, чесність, правдивість тощо), вчить культурі поведінки в соціумі (вправи 40, 42, 57, 60, 195, 288, 302), виховує моральні якості особистості, її погляди, переконання, життєві пріоритети. Підручник відповідає вимогам програми щодо реалізації його виховних можливостей. Тексти містять достатній матеріал, спрямований на засвоєння учнями етикету, морально-етичних правил, виховують толерантність, повагу до інших, милосердя, співчуття.

 

8. Мотивація навчальної діяльності учнів, розвиток інтересу до предмета засобами, запропонованими в проекті підручника  - 3 бали.

          Роботу автора підручника характеризує той факт, що розвиток інтересу до предмета забезпечується наявністю у змісті і методичному апараті підручника засобів мотивації, стимулювання пізнавального інтересу, розвитку інтелектуальної, зокрема творчої, діяльності учнів, оволодіння учнями прийомами розумової діяльності засобами предмета (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення тощо). Користуючись підручником, учні відчуватимуть себе дорослими, самостійними, здатними до прийняття важливих рішень, адже більшість вправ пропонує їм проаналізувати текст, взяти участь у дискусії чи самому організувати її, погодитись з автором підручника або спростувати його думку, обговорити проблему, провести лінгвістичне дослідження, знайти потрібний матеріал в засобах масової інформації. Автор знайомить учнів на доступному рівні зі сферами практичного застосування здобутих знань; залучає цікаві факти, пов'язані з матеріалом, який розглядають: матеріали рубрики «Чи знаєте ви?» можуть зацікавити навіть байдужого учня. Доцільно вводить в обіг автор ігрові завдання під рубрикою «Пограємо», жартівливі, але влучні історії рубрики «Півхвилини для жартів».  Розвитку інтересу до предмету сприяє естетичне оформлення підручника та його естетичне наповнення: тексти віршів кращих поетів класичної літератури (О. Пушкіна, І. Буніна,           Ф. Тютчева, А. Фета, С. Єсеніна, Б. Пастернака, В. Шефнера, А. Барто, С. Маршака,                     Б. Чичибабіна та інших), уривки прозових творів кращих письменників (М. Гоголя, А. Чехова, Б. Акуніна, І. Ільфа і Є. Петрова, Умберто Єко, С. Алексієвич, Л. Лагіна), репродукції картин відомих художників (В. Полєнова, І. Левітана, І. Шишкін, Сандро Ботічеллі, Мікеланджело тощо), цікаві фотографії, які доречно доповнюють апарат підручника.

 

9. Українознавче наповнення змісту проекту підручника  - 3 бали.

         Позитивною ознакою підручника є те, що в ньому на належному рівні представлено матеріал українознавчого спрямування. Це тексти, вправи та завдання до них, які інформують школярів про рідний край, Україну, досягнення українців. Складником змістового наповнення рукопису підручника став українознавчий аспект, який містить науково обґрунтовану інформацію про факти, події, явища щодо виховання в учнів національної свідомості й гідності, виховання громадянина Української держави.

Привертає увагу наявність у підручнику інформації з історії України, про видатних українців або вихідців з України, які зробили вагомий внесок у розвиток певної галузі науки чи культури. Так, вправа 144 містить текст про державний устрій України, вправа 145 пропонує учням описати фрагмент картини М. Овечкіна «Військова рада на Січі», а в коментарях до картини йдеться про те, що у 16 столітті в Україні оформилася традиція проведення козачих рад. Текст вправи 232 знайомить учнів з досягненнями українців в космічних програмах, а завдання вправи 234 пропонують школярам знайти в СМІ факти, які підтверджують досягнення української науки. Коли в підручнику згадуються видатні люди: поети, художники, вчені, автор завжди показує їхній зв'язок з Україною. До українознавчого аспекту можна віднести рубрику «Порівняйте: як буде українською, як буде російською» та українські тексти, які потрібно перекласти російською мовою.

 

10. Мова викладу навчального матеріалу  - 3 бали.

          Мова підручника, як показує аналіз, відповідає мовним нормам, вона є лаконічною, точною і зрозумілою для учнів. Визначення, правила та висновки сформульовані чітко, конкретно. Спостерігається належна довжина речень, доступність їх лексичного наповнення. Тексти підручника побудовані чітко, між його частинами простежується логічний зв'язок.

 Будові текстів властива діалогічність, що спонукає учнів до власних суджень, висновків, міркувань. В підручнику практикують вправи, що спонукають учнів до бесіди, дискусій, постановок запитань один до одного. Мову підручника, на мій погляд, можна вважати зразком для мови учня.

 

11. Забезпечення диференційованого підходу до навчання, індивідуалізації освітнього процесу та підвищення його продуктивності  - 4 бали.

           В оригінал-макеті підручника продумано систему завдань, спрямованих на реалізацію диференційованого навчання учнів: до кожного параграфа пропонуються завдання на самостійний вибір, що посилює мотиваційну функцію підручника, стимулює розвиток самооцінки. Автором передбачена система завдань для роботи учнів індивідуально, у парі, у групі, що передбачено інноваційними підходами до навчання та сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів.

В підручнику наявні завдання підвищеної складності з позначкою «замок», на останніх сторінках є відповіді до цих вправ. Всі вправи для домашнього завдання  мають два варіанти: простий та складний, діти самі мають визначити, який варіант вони оберуть. Слід зазначити, що пропонується зробити вибір між варіантами толерантно, не образливо для дітей, не акцентується, який варіант складний, а який легкий: «Оберіть для себе посильне завдання». До речі, інколи обидва варіанти за складністю майже рівноправні, але вибір у дитини є.

 

12. Відповідність змістового наповнення проекту підручника віковим особливостям учнів  - 3  бали.

          Змістове наповнення підручника, на мій погляд, доступне для учнів 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Слід відзначити в ньому достатність прийомів для здійснення самостійної роботи, поради учням, як користуватися підручником, наявність завдань для самоконтролю, узагальнювальні таблиці тощо. У змісті матеріалу підручника враховано його відповідність віковим особливостям учнів: пояснення носять вичерпний характер, достатньо ілюструються прикладами; репродукції, схеми та діаграми сприятимуть успішному засвоєнню матеріалу. Змістове наповнення підручника відповідає рівню психологічного розвитку учнів, їхній попередній освітній підготовці й життєвому досвіду.

Рівень доступності проекту підручника такий, що учні зможуть успішно користуватися підручником для самостійного навчання.

 

13. Можливості проекту підручника для здійснення учнями самостійної освітньої діяльності та формування вміння вчитися впродовж життя   - 4 бали.

         Такі можливості забезпечуються передусім доступністю змістового наповнення підручника для повного розуміння учнями його сутності, а також наявністю в ньому достатніх засобів для здійснення ефективної самостійної роботи. Всі ці ознаки в проекті підручника присутні. Матеріал підручника спрямований на розвиток навичок самоосвіти, інтересу учнів до предмета. Заслуговують на увагу завдання, які пропонують учням скласти висловлювання на основі життєвого досвіду, вступити до дискусії з якогось питання, розіграти діалог за поданою темою, відредагувати текст, виконати завдання проблемно-пошукового характеру з рубрики «Лінгвістичне дослідження», учням пропонують також погодитись з думкою або спростувати її, навести аргументи, самостійно знайти у СМІ цікаві факти про новітні українські відкриття тощо. Наприкінці кожної структурної частини книги (розділу, параграфа) розміщено тести для контролю й самоконтролю, що активізують опорні знання і сприяють формуванню практичних умінь і навичок, логічного і абстрактного мислення, розвитку особистості нового типу. Автор підручника систематизує тестові завдання для самостійної роботи учнів: в середині розділу, коли ще тема не закінчена, під рубрикою «Повторюємо вивчене» вміщено короткі тести на 4-5 завдань; наприкінці розділу під рубрикою «Підводимо підсумок» вміщено повний тест на 12 запитань. Звісно, це тести для самостійної перевірки своїх знань з теми.

            Автор вводить в обіг різноманітні рубрики, які допомагають орієнтуватися у змісті і задають послідовність та види навчальної діяльності; в книзі розглядається достатня кількість зразків виконання завдань різних типів; наявні орфографічний та орфоепічний словники,  предметний покажчик, узагальнювальні таблиці; забезпечене поле для вибору учнями завдань відповідно до свого рівня навчальних можливостей.

Підручник має інтернет-підтримку з відповідними посиланнями для самостійної роботи.

 

14. Доцільність, сучасність та логічне розміщення ілюстративного матеріалу як самостійного або додаткового джерела інформації  - 3 бали.

          Важливим елементом змістового наповнення поданого проекту підручника є ілюстрації. До них належать малюнки, фото, карти, схеми, діаграми, репродукції картин та інші зорові зображення. Вибір виду ілюстрацій залежить від мети, яку ставить перед собою автор. Так, на початку кожного розділу вміщено жартівливий малюнок, з якого зрозуміло, про що буде йти мова. Біля текстів про видатних мовознавців та письменників розміщено їхні фотографії. Художні тексти та вірші супроводжують репродукції всесвітньо відомих художників: Полєнова, Левітана, Шишкіна, Ботічеллі, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело Буонарроті та інших. Є сюжетні фотографії, які супроводжують вправи та пов’язані із завданнями до цих вправ. Ілюстрації  використовуються у тих випадках, коли вони розкривають, пояснюють або доповнюють змістову інформацію, що міститься у навчальній книзі. Наприклад, завдання вправи 1 пропонує учням записати назви країн, з якими межує Україна, і тому доречно, що на ілюстрації зображено карту України. Або вправа 25 пропонує порівняти, як осінь зображено у віршах та на картинах, і на сторінці 19 вміщено репродукцію картини Полєнова «Золота осінь». Тому ми можемо стверджувати, що має місце дидактично обґрунтований зв'язок наочних зображень із текстом та іншими структурними компонентами підручника. Наявність ілюстрацій дозволяє автору зробити більш чітким, точним і вмотивованим виклад навчального матеріалу в підручнику. Ілюстрації є якісними, яскравими, зрозумілими й доцільними, ілюстративний матеріал виконаний якісно, поєднання кольорів гармонійне, якість друку належна; все це забезпечує належне емоційне сприйняття.

 

15. Наявність фахових помилок   -  -1 бал.

 

  1.     На сторінці 118 в теоретичному матеріалі біля позначки «стрілка» допущено пунктуаційну помилку ( «Чтобы достичь ясности изложения, следует уделять особое внимание: речевой достаточности и знакам препинания.) Двокрапка в даному випадку недоречна, тому що тут немає узагальнюючого слова.
  2.     На сторінці 226 в теоретичному матеріалі, де пояснюються тропи в художніх текстах, наведено визначення епітету як прикладки, з додатковим поясненням «підкреслює якість предмету», зразок епітету в підручнику – «біла накидка». Але в літературі загальноприйнятним вважається зовсім інше визначення: «Епітет – художнє визначення, образно і емоційно характеризує описуване явище, людину, предмет, події». Не будь-яке означення, а образне й емоційне, наприклад:


doc
Додано
28 грудня 2023
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку