Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
План-конспект уроку української мови з метою дати учням основні відомості про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова, знаходити їх в тексті; розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки,       синтаксична роль

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок

Мета: дати учням основні відомості про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова, знаходити їх в тексті; розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів.

Обладнання: дидактичний матеріал, плакати, стенди, малюнки.

Очікувані результати: учні знають, що називається дієсловом, ознайомлені з його морфологічними ознаками, вміють знайти дієслово у реченні, користуються ментальною картою.

Хід уроку

1.Організаційний момент

 

2. Актуалізація опорних знань

- Діти, ми з вами давно вже мандруємо по країні Морфології, тому побували в різних її областях. Давайте згадаємо, де ж ми побували, які краї відвідали.

(Учні називають: іменник, прикметник, числівник, займенник)

- Ці частини мови ми називаємо самостійними, чому?

(Відповіді учнів)

- Які частини мови вам відомі іще?

- Чому прийменник, сполучник  частку ми називаємо службовими?

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя:

Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й втілювати їх у життя.Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні.

- Отже, що означає дієслово, ми вияснили. А тепер нам потрібно поставити  нові завдання для розширення наших знань.

Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 Подумайте і скажіть, яка частина мови виконує дію?

– Прослухайте вірш, назвіть дієслова:

Радій життю - воно прекрасне

Для цього маєш кожен день

Дивись на сонечко це ясне 

І знай веселих лиш пісень

Дієслово – частина мови, що означає дію. Воно займає друге місце після іменника за використанням у мовленні.

  Вивчення нового матеріалу

Оголошеннятеми та мети уроку

- Нам треба дізнатися про морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієслова, вміти розпізнавати його серед інших частин мови.

- Всі ви знаєте, що нічого не можна створити без дії. А зараз ми розділимося на 3 команди. Кожна із команд повинна підготувати опис  якоїсь праці, використовуючи тільки дієслова, записати їх собі у зошит, а завдання інших команд – відгадати, який вид діяльності описаний.

(Наприклад: почистити, помити, порізати, вкинути, посолити,їсти)

- А зараз нове завдання групам:

  1.     група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконували вранці;
  2.     група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуєте зараз;
  3.     група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуватимете увечері.

- Що ми можемо визначити у цих дієсловах?

 (Діти називають: час, число, особу, рід, дієвідміна)

Гронування

Учні записують на дошці морфологічні ознаки дієслова. Вчительрозповідає про невідоміграматичнізначеннядієслова.

Робота з опорною схемою

Давайте складемо зв’язне повідомлення про дієслово як частину мови  за допомогою опорної схеми.

   Розташуйте в правильному порядку ознаки дієслова

Правильна відповідь. Дієслово – самостійна частина мови, що вказує на дію предмета або стан, відповідає на питання що роботи? Що зробити?, має початкову форму – інфінітив, має постійні та змінні ознаки, форми дієслова, виконує синтаксичну роль присудка, рідше будь-якого члена.

 

Вказує на дію предмета або стан

 

 

Питання що робити? Що зробити?

 

 

Дієслово

 

 

Змінні ознаки: спосіб, час, особа, число, рід (у мин.ч.)

 

 

Постійні ознаки: вид, перехідність, дієвідміна

 

 

Самостійна частина мови

 

 

Форми дієслова: інфінітив, особове дієслово, дієприкметник, дієприслівник, безособова форма на  -но, -то

 

 

Початкова форма: інфінітив

 

 

Синтаксична роль: Присудок, рідше будь-який член речення

 

Форми дієслова

     Робота з таблицею підручника для 7 класу.  

   Синтаксична роль дієслова

(робота на дошці і в зошитах)

Робота з підручником

Завдання:

вибрати серед поданих дієслів і записати в дві колонки дієприкметники та  дієприслівники. Зіставити свої записи.

Намалювавши, розмальований, позеленілий, підписавшись, роздумуючи, сяючий, пройшовши, піднятий, збудований, оглядаючи.

Коло думок. Чи можна назвати дієслово «найсильнішою» частиною мови? Обґрунтуйте свою думку.

 ПІДСУМКИ УРОКУ

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку