Дієвідміни дієслова.

Про матеріал
Тренувальні вправи на визначення дієвідміни дієслова,правила,правопис особових закінчень дієслів.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА  МОВА. 4  клас.

Тема:Поділ дієслів на дієвідміни.Особові закінчення дієслів.

Мета:-розширити поняття про дієслово;навчити розрізняти дієслова І та ІІ             дієвідміни;спостерігати,які особові закінчення дієслів мають І та ІІ дієвідміни теперішнього і майбутнього часу; сприяти виробленню вміння визначати в дієсловах дієвідміну;

-розвивати увагу,пам’ять,аналітичне мислення;

-виховувати любов до краси слова,поезії.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:плакати,презентація,індивідуальні картки.

                                       Хід  уроку.

І.Організаційний момент.

Я люблю всі дії

І що хочеш я умію.

Вмію  діяти чудово,

Отже звусь я …..(дієслово).

ІІ.Актуалізація опорних знань.

     1.Дайте відповіді на запитання:

    1.Що таке дієслово?

     2.Які часи мають дієслова?

     3.Як змінюються дієслова?

      4.Визначте особу дієслів:

     Помиримось,здобудеш,віднімають.граєте.

ІІІ.Повідомлення  теми.

-Уважно прочитайте акровірш і дізнаєтесь тему уроку.

Душа починається з  мами,

І  казочка перша у світі.

Є   в  кожного  любляча ненька-

Вдячні матусі діти.

І  вдень,і вночі  мама з ними-

Добра,ласкава,ніжна.

Матінко- від слова тепліше,

І  сяє посмішкою обличчя.

Найкраща матуся у світі-

А  ми її  добрі діти.

-Сьогодні  ми познайомимось із поняттям «Дієвідміна» і будемо вчитися визначати дієвідміни в дієсловах.

C:\Users\User\Desktop\робота\images (4).jpg

-Потренуємось визначити дієвідміну в дієсловах.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

  1.Прочитай і напиши вірш  Олександра Олеся без пропусків.Підкресли дієслова,познач дієвідміни.За зразком охарактеризуй дієслово дзвенять.

Все  навколо з..л..ніє(теп.ч.,одн..3 ос.),

Річка  ллється і  шумить.

Тихо,тихо вітер  віє

і  з  травою   гомонить.

Як  тут  всидіти  у  хаті,

коли  все  ж..ве цвіте,

скрізь  дзвенять пташки кр…латі,

сяє  сонце золоте?

2.А  тепер потренуємось правильно писати особові закінчення дієслів.

Відшука..мо весну і пробуд..мо від сну.

  • Прочитайте речення, спробуємо вставити  пропущені букви.  Закінчення дієслов у цьому реченні є ненаголошеними. Тому сьогодні ми будемо вчитися перевіряти ненаголошені особові закінчення дієслів.
  • Для цього складемо алгоритм.

    1) Постав дієслово у третій особі множини.

     2) Користуйся опорною таблицею.   

      3) Визнач особове закінчення.

C:\Users\User\Desktop\ос.зак..png

Відшукаємо (відшукають) весну і пробудимо (пробудять) від сну.

-Зверніть увагу!  До  І дієвідміни належать також слова ,що в початковій формі мають суфікси –оти(ся): боротися-борються,молоти-мелють.

V.Закріплення вивченого.

1.Тренувальні  вправи.

-Визнач  дієвідміну, устав пропущені букви.

Збира...ться,каж...мо,спровад...мо,очіку...те,потривож...ш,пиш...ш,чист...,

змож...мо,вір...мо,бор...ться,туж...ш,виправ...ться,пошл...мо,люб...мо.

2. Розподільний диктант.

Відповіда..мо, ход..мо, воз..мо, кроку..мо, заспіва..мо, зрива..мо, нос..мо, леж..мо, їзд..мо, літа..мо, сто..мо, вечеря..мо.

Перевіряємо.

відповідаємо            ходимо

крокуємо                  возимо

заспіваємо                носимо

зриваємо,                 лежимо

літаємо                     їздимо

вечеряємо                стоїмо

3.Весела   руханка  .

4. Гра в парах «З’єднай частини цілого».

-З’єднай частини та прочитай прислів’я, встав пропущену букву, поясни правопис закінчень дієслів.

  • Дерево зруба..ш –               більше діла зроб..ш.
  • Раніше встан..ш –               далі буд..ш.
  • Тихіше їд..ш –                     назад не посад..ш.

VІ.  Підсумок   уроку.

1.Прийом   «Фішбоун».

C:\Users\User\Desktop\Без названия (1).jpg  Яку букву                          Висновок:пишемо  букву  И.       

писати :

свар…тесь

 

 

Картки:     

 

 

 

-Придумайте ще два дієслова.

2.Вправа «Закінчи речення».

  • Я знаю, що дієслова можуть мати особові закінчення 
  • Якщо в 3 особі множини  дієслова мають закінчення –уть, -ють, то 
  • Якщо в 3 особі множини  дієслова мають закінчення –ать, -ять, то 

VІІ.  Домашнє завдання.

  •  Скласти сенкан на тему  «Мама».

 

 

 

 

docx
Додано
27 червня 2023
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку