Диференціальна діагностика дитини з ООП

Про матеріал
В таблиці відображено ранжування показників дефектологічного обстеження дітей з особливими освітніми потребами. Довідник вчителя-дефектолога, психолога інклюзивно-ресурсного центру
Перегляд файлу

Показники діагностики

Норма

Норма, ЗПР

 

ЗПР, порушення інтелектуального розвитку

 

Порушення інтелектуального розвитку

Порушення інтелектуального рзвитку

 

Емоційна реакція на контакт

 

Особливості встановлення контакту

встановлюється легко, невимушено

встановлюється поступово, характеризується скованістю, сором’язливістю

ускладнений труднощами взаємодії, реакціями протесту, негативізму

ускладнений труднощами взаємодії, реакціями протесту, негативізму, різкі зміни настрою, без будь-яких причин

різкі зміни настрою, без будь-яких причин;

висока збудливість, прояви аутизму.

Бажання спілкуватися

 

охоче, стримано

охоче, налаштований на співпрацю

охоче / байдуже ставлення/ прояви негативізму

не сприймає ситуацію обстеження, / охоче / байдуже ставлення/ прояви негативізму

неможливість сприйняття ситуації обстеження, ігнорує спробу контакту.

Характер спілкування

товариський,

сором’язливий, невпевнений

надмірно розгальмований, фамільярний

 

надмірно розгальмований, фамільярний / негативізм

 

скутий замкнений

Критичність

усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх;

 

усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх;

 

в цілому усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

 

погано орієнтується в ситуації спілкування, байдуже ставлення до зауважень та похвали, не усвідомлює особисту успішність та неуспішність

 

не орієнтується в ситуації спілкування, байдуже ставлення до зауважень та похвали, не усвідомлює особисту успішність та неуспішність

Відношення до обстеження та відношення до окремих завдань

 

 

реакція адекватна, виразно позитивне, зацікавлене, дієве, стале мотивований, налаштований на співпрацю, адекватна реакція на оцінку педагога

 

реакція адекватна, зацікавлене, дієве, налаштований на співпрацю, адекватна реакція на оцінку педагога

 

частково пасивне, недостатньо виразно позитивне, зацікавлене, епізодичне, дієве / відмовляється від виконання, неадекватна реакція на оцінку педагога

 

споглядальне, епізодичне, байдуже / відмовляється від виконання, неадекватна реакція на оцінку педагога, навчальна мотивація відсутня

 

відмовляється від виконання, неадекватна реакція на оцінку педагога плач, крик, страх

Прояви емоційних реакцій

посмішка, схвильованість,

сміх, схвильованість

схвильованість, імпульсивність

схвильованість, плач, крик, страх,

емоційно-вольова сфера інфантильна плач, лють, нерухомість

,

 

Загальна обізнаність та Соціально-Побутова Орієнтація

 

 

орієнтація в сімейних стосунках;

Володіє достатніми знаннями і уявленнями про навколишній світ; знання повні, усвідомлені, узагальнені у відповідності до вікових норм

Володіє знаннями і уявленнями про навколишній світ; знання неповні, усвідомлені, у відповідності до вікових норм, труднощі з узагальненням.

Не володіє знаннями і уявленнями про навколишній світ у відповідності до вікових норм; знання неповні, усвідомлені, має труднощі з узагальненням.

Не володіє знаннями і уявленнями про навколишній світ у відповідності до вікових норм; знання неповні, усвідомлені, має труднощі з узагальненням.

Не володіє знаннями і уявленнями про навколишній світ у відповідності до вікових норм; знання неповні, неусвідомлені, неузагальнені.

сформованість просторово-часових уявлень, орієнтація в порах року, днях тижня, знання про місце проживання

Сформовані в достатній мірі у відповідності до вікових норм, висока пізнавальна активність

Сформовані посередньо, у відповідності до вікових норм, пізнавальна активність відносно висока

Сформовані посередньо, у відповідності до вікових норм, зниження пізнавальної активності

Не відповідають віковим нормам, низький рівень пізнавальної активності.

Не відповідають віковим нормам, низький рівень пізнавальної активності.

виявляються нахили, здібності дитини

 

 

 

 

 

 

Наявність інтересу

 

 

виразний, стійкий, стимулює діяльність, сприяє самостійному виконанню необхідних дій, які виконуються із задоволенням, захопленням, бажанням

 

 

виразний, стійкий, сприяє самостійному виконанню необхідних дій, потребує стимулюючої допомоги педагога

 

недостатньо виразний, нестійкий, виявляється переважно як реакція на привабливість використовуваного матеріалу, у разі труднощів згасає

 

поверховий, невиразний, слабкий, потребує стимуляції діяльності з боку педагога, компенсується завдяки контролюючим діям дорослого

 

байдужість до взаємодії з дорослим, до наочного матеріалу, часті відволікання, маніпуляції, готовність перервати дії

 

Розуміння інструкції

тип інструкції

 

 

вербальна

 

вербальна

вербальна

вербальна

вербальна

 

супроводжена наочним показом

 

супроводжена наочним показом

супроводжена наочним показом

супроводжена наочним показом

супроводжена наочним показом

невербальна

 

 

 

невербальна

невербальна

здатність втримувати інструкцію

 

Втримує інструкцію та її складові до закінчення виконання завдання

Втримує інструкцію до закінчення виконання завдання, потребує уточнення окремих складових інструкції

Не втримує на протязі всього виконання завдання, потребує структурованості та варіативності пред’явлення

Не втримує на протязі всього виконання завдання, потребує уточнення, структурованості та варіативності пред’явлення

Не сприймає інструкцію після роз’яснення, потребує роз’яснення елементарних дій

рівень розуміння інструкції, прочитаної самостійно

розуміє зразу

потребує повторного читання, задає уточнюючі питання

задає уточнюючі питання, утруднене сприйняття цілісності завдання, виконує після роз’яснення педагогом

утруднене сприйняття цілісності завдання, виконує після роз’яснення педагогом

утруднене сприйняття цілісності завдання, виконує завдання спільно з педагогом

 

Адекватність та характер практичних дій, емоційних проявів

 

адекватні, регульовані, стримані; дитина очікує вказівок, пояснень, постановки задачі; діє відповідно до одержаної інструкції

адекватні, регульовані, стримані; дитина очікує вказівок, пояснень, постановки задачі; діє відповідно до одержаної інструкції

 

зовнішні емоційні вияви адекватні, очікує вказівок дорослого, виявляє невпевненість, нерішучість, потребує заохочень, похвали, підтримки

зовнішні емоційні вияви адекватні, але недостатньо регульовані; імпульсивний, говіркий, ставить запитання, висловлюється стосовно дидактичного матеріалу; в цілому усвідомлює ситуацію, очікує вказівок дорослого і діє згідно настанов

безпосередність емоцій, порушення дистанції, поведінка регульована в межах ситуації; маніпуляції наочним матеріалом, відтворення раніше засвоєного досвіду

 

 

 

Особливості обдумування завдання

 

- діє правильно після короткої орієнтувальної паузи; аналіз умов задачі, вибір способу дії здійснюється на рівні зорової орієнтації;

- діє правильно без попереднього видимого обдумування

обдумує наступні дії під час виразної, тривалої орієнтації; діє зосереджено і заглиблено, спосіб виконання обирає на рівні зорового орієнтування

обдумує дії під час орієнтувальної паузи, здійснює практичні проби пошукового змісту (примірювання, накладання)

діє з наочним матеріалом без попереднього обдумування і урахування суттєвих ознак, зразків, еталонів, не шукає зв’язку між ними

починає діяти правильно, втрачає завдання, збивається на неправильне виконання (порушення інтелектуального розвитку)

 

 

Міра самостійності, навички цілеспрямованої діяльності

 

виконує всі дії самостійно, зосереджено, уважно

потребує додаткової стимуляції для включення у процес виконання: повторення інструкції, виділення їх основних компонентів, спрощення завдання, варіювання форми пред’явлення

потребує заохочень, схвалення, нагадування інструкції у зв’язку із зниженим темпом роботи, невпевненістю, нерішучістю, недостатньою усвідомленістю дій

цілеспрямована діяльність ускладнена імпульсивністю, слабким зосередженням уваги, високою відволікаємістю, синдромом рухової розгальмованості, потребує стороннього контролю власних дій

самостійно не працює, цілеспрямованість діяльності порушена; потребує постійного контролю дій у зв’язку із втратою завдання, неусвідомленістю способу виконання

 

 

Особливості критичності, виправлення помилок

припускається окремих помилок, самостійно знаходить їх і виправляє

припускається різноманітних помилок, знічується, ніяковіє, соромиться безглуздих помилок; встановлює невідповідності під час виконання завдання, виявляє «конфліктні переживання» за умови неправильно обраного способу розв’язання завдання, здатний(а) до перегляду способу дії

припускається багатьох помилок, встановлення їх ускладнене, потребує вказівки на них або допомоги у виправленні

припускається помилок, виправлення доступне лише із значною допомогою

некритичне ставлення до діяльності

 

усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх;

 

усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх;

 

в цілому усвідомлює ситуацію, реагує на зауваження, похвалу, усвідомлює особисту успішність / неуспішність

 

погано орієнтується в ситуації спілкування, байдуже ставлення до зауважень та похвали, не усвідомлює особисту успішність та неуспішність

 

не орієнтується в ситуації спілкування, байдуже ставлення до зауважень та похвали, не усвідомлює особисту успішність та неуспішність

 

 

Особливості працездатності (зміни у темпі перебігу виконання завдання, якості здійснюваних дій, ознаки втомлюваності)

 

темп помірний, з прискоренням під час виконання наступного завдання, відсутність ознак втомлюваності

темп помірний або уповільнений, але рівномірний з виявом нерізко виражених ознак втомлюваності: позіхання, протирання очей.

Потребує частої зміни та урізноманітнення завдань.

темп уповільнений ознаки астенічного синдрому, спад інтересу, зниження чутливості до підказок, невдоволення на пред’явлення нових завдань

зниження темпу виконання завдання, погіршення якості роботи, інертність, косність мислення, слабке переключення в діях

інертність, косність мислення, слабке переключення в діях

 

Особливості складових навчуваності

 

самостійно встановлює істотні ознаки у матеріалі різного змісту, діє адекватно у відповідності з інструкцією, усвідомлює значення зразків, схем, орієнтується на них впродовж всього виконання, легко змінює спосіб дії, актуалізує і застосовує знання, аргументовано пояснює результат виконання завдання, працює з прискоренням темпу, виявляє ознаки самонавчання, самостійно з пришвидшенням темпу розв’язує дедалі складніші завдання.

 

встановлює істотні взаємозв’язки у наочному матеріалі шляхом раціональних проб, пошукових дій, підхоплює мінімально розгорнуті підказки, відповідно до вимог завдання застосовує нові способи дії, орієнтується на зразки, дотримується правил, критичність в оцінці власної успішності, усвідомленість мислення виникає як післядія,

 

встановлює істотні взаємозв’язки у наочному матеріалі шляхом раціональних проб, пошукових дій, сприймає розгорнуті, структуровані підказки, відповідно до вимог завдання застосовує нові способи дії за наслідуванням педагога, дотримується правил, критичність в оцінці власної успішності, усвідомленість мислення виникає як післядія,

маніпулювання наочним матеріалом, відтворення власного практичного досвіду без урахуванням вимог інструкції, неусвідомлення ролі зразків, відмінностей у властивостях об’єктів сприймання, перехід до дій за асоціаціями, потреба у допомозі, спрямованій на здійснення узагальнення, відсутність аргументованих пояснень досягнутого результату, незмінний темп виконання

навчальна мотивація відсутня маніпулювання наочним матеріалом, відтворення власного практичного досвіду без урахуванням вимог інструкції, неусвідомлення ролі зразків, відмінностей у властивостях об’єктів сприймання, перехід до дій за асоціаціями, потреба у допомозі, спрямованій на здійснення узагальнення, відсутність аргументованих пояснень досягнутого результату, незмінний темп виконання, зниження чутливості до підказок,

Прояви навчуваності

Уміє взаємодіяти з дорослим, продуктивно використовуючи його допомогу для удосконалення своїх подальших дій, що свідчить про високу навчуваність.

підвищення чутливості до допомоги, зростання самостійності, якості і темпу виконання аналогічних завдань, пояснення результату власних практичних дій

підвищення чутливості до допомоги, зростання самостійності, якості і темпу виконання аналогічних завдань, коментування власних практичних дій

без ознак навчуваності

без ознак навчуваності

 

Особливості організації діяльності, сформованість регуляторних функцій

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, співвідносити їх з кінцевим результатом діяльності, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх; наявні вольові зусилля при подоланні труднощів, підпорядковує дії кінцевому результати діяльності, зацікавлений в опанування нового способу діяльності.

Використовує раціональні дії, виконує завдання в нових умовах, автоматизоване безпомилкове виконання дій, перенос дії за аналогією.

Уміє взаємодіяти з дорослим, продуктивно використовуючи його допомогу для удосконалення своїх подальших дій, що свідчить про високу навчуваність.

 

Здатний свідомо приймати завдання і планувати свої дії та оцінювати їх правильність, що дозволяє йому помічати власні помилки та виправляти їх; наявні вольові зусилля при подоланні труднощів, потребує стимуляції мотивації, підпорядковує дії кінцевому результати діяльності, зацікавлений в опанування нового способу діяльності.

Використовує раціональні дії, діє за аналогією / виконує необхідні дії, діє за зразком, контролює кожний крок,, перенос дії за аналогією.

Уміє взаємодіяти з дорослим, продуктивно використовуючи його допомогу для удосконалення своїх подальших дій, що свідчить про достатній рівень навчуваності.

Потребує Стимулюючої, організуючої, направляючої допомоги.

Здатний свідомо сприймати завдання при додатковому роз’ясненні та направляючій, стимулюючій, організуючій, навчаючій допомозі педагога, здійснювати певні дії, але за алгоритмом, повторюючи дії дорослого, виправляти помилки; наявні вольові зусилля при подоланні труднощів, потребує стимулювання мотивації до навчання, підпорядковує дії кінцевому результати діяльності.

Здатний сприймати завдання при додатковому роз’ясненні та направляючій, стимулюючій, організуючі, навчаючій допомозі педагога, копіює зразок, знайомий з характером виконання дії, але виконує її тільки при суттєвої допомозі з боку дорослого, виправляє помилки за вказівкою педагога; низький рівень саморегуляції при подоланні труднощів, потребує стимуляції мотивації, не співвідносить дії з кінцевим результатом діяльності

Діяльність полягає в наслідуванні;

вольові зусилля відсутні,

загально навчальні дії не сформовані (аналіз, планування, організація, контроль виконання завдання, діяльність в цілому; вміння користуватися підручником та іншими доступними джерелами інформації).

 

 

Рівень загальних інтелектуальних умінь (рівень сформованості розумових операцій)

може здійснюватися за допомогою

  • практичних дій,
  • на рівні оперування уявленнями чи словами, тобто у внутрішньому плані.

вміє аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати; класифікувати, узагальнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові та цільові зв'язки на рівні оперування уявленнями чи словами, у внутрішньому плані.

 

вміє аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати; класифікувати, узагальнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові та цільові зв'язки за суттєвими ознаками на рівні оперування уявленнями чи словами, у внутрішньому плані.

 

здатні засвоїти класифікацію зі словесним узагальненням, використовуючи допомогу дорослого, можуть класифікувати предмети, не орієнтуючись при цьому на зовнішню схожість предметів, а поєднуючи їх за функціональними ознаками на рівні практичних дій

 

аналізуючи предмет називають несуттєві ознаки, з не повною точністю і повнотою на рівні практичних дій.

уповільнені розумові процеси (їх повна відсутність);

не формується абстрактне мислення (не може виконати логічну операцію узагальнення)

 

 

 

 

 

 

 

Зміст рівневої оцінки навчальних досягнень

Достатній:

матеріал розуміє, може виокремити головне і другорядне, пояснити. Застосовує знання, вміння й навички в аналогічних та відносно нових умовах. Здатний самостійно і правильно виконувати дії, аналогічні та відносно нові завдання. Здатний пояснити використаний спосіб виконання завдання та застосувати для розв’язання іншого. Стале виразно позитивне ставлення до навчання.

 

Середній:

відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє, може виокремити головне і другорядне, частково чи за допомогою вчителя пояснити. Здатний застосувати знання в аналогічних умовах. Виконує дії та завдання в аналогічних умовах. Достатньо стале зацікавлене ставлення до навчання. Потребує допомоги в окремих випадках.

Середній / Початковий

Початковий:

відтворює до половини обсягу навчального матеріалу. Матеріал розуміє. Здатний за зразком застосувати набуті знання, виконати окремі дії, прості завдання, відтворити (переказати) спосіб виконання завдання. Ставлення до навчання позитивне, але недостатньо виразне, дієве і стале. Потребує контролю, допомоги та стимулювання діяльності за ситуацією.

Елементарний:

за допомогою вчителя фрагментарно, неточно відтворює окремі елементи, ознаки об’єкта вивчення; за допомогою вчителя виконує окремі дії, прості завдання. Ставлення до навчання байдуже чи слабо позитивне. Потребує контролю, допомоги та стимулювання з боку вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

Загально навчальні уміння та навички

Достатній

Середній

Початковий / елементарний

  • навчально-організаційні

(опанування школярами раціональних способів організації свого навчання: посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма. Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ);

Витримує правильну поставу під час письма, правильне положення ручки та  правильне розташування зошита під час письма

Правильний захват ручки кистю руки та узгоджений рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті та передпліччя уздовж рядка  в правильному положенні в процесі виконання графічних вправ

Знає та частково витримує правильну поставу під час письма.

Захват ручки та правильне положення кисті руки, передпліччя під час письма в стадії формування

Має труднощі зберегти правильне положення кисті під час виконання графічних вправ.

Не витримує правильну поставу, не втримує ручку, не володіє правильним захватом кисті руки під час письма.

Рух пальців, рух кисті та передпліччя неузгоджений в процесі виконання графічних вправ. Вокалізація, наявність супутніх рухів. (синкінезія)

  • загальномовленневі

(формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);

Вміє працювати з текстовою інформацією (висловлюється аргументовано, доказово)

За допомогою дорослого вміє висловлюватися, потребує допомоги в формуванні доказової бази

Не обробляє текстову інформацію, не вміє сформулювати розгорнуту відповідь

  • загальнопізнавальні

(уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);

Вміє спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати та перетворювати навчальний матеріал

За допомогою стимулювань з боку дорослого здійснює спостереження, запам’ятовує, відтворює з помилками навчальний матеріал

Відволікається, механічне відтворення запам’ятовуваного матеріалу, не перетворює вивчений матеріал

 

  • контрольно-оцінні

(засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).

Здатний самостійно різними способами здійснювати перевірку та оцінювати результати роботи

Здатний здійснювати перевірку результатів особистих навчальних досягнень

Байдуже ставлення до результатів виконаної роботи

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
2027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку