Таблиця ранжування показників обстеження
дітей дошкільного віку
за напрямом «Освітня діяльність»
Вік 2-3 роки
Показники |
Достатній рівень |
Середній рівень |
Початковий рівень |
Елементарний рівень |
Міри допомоги |
Контактність |
|
||||
|
контакт, вступає в контакт легко невимушено, охоче відповідає на запитання,
позитивний психологічний комфорт спілкування змістовне, доброзичливе, яскраво-емоційне, прагне продовження спілкування, ставить багато запитань.
|
комунікабельність, не виявляє ініціативи, але підключається до діалогу поступово після заохочень та стимулювань; поступово мовленнєва зацікавленість та мовленнєва активність зростають.;
установлюється легко;
|
зорову контактність;
перевищує обсяг мовлення (короткі висловлювання);
вступає в бесіду;
ініціативи, йде на спілкування з примусом, поступово встановлюється малопродуктивний, пасивно- підлеглий контакт;
мовленнєвий негативізм: ознаки тривожності (надмірна збудженість, напруженість, скутість; страх, невпевненість у собі, боязкість; сором’язливість);
контакту (дотик, торкання, обмацування, штовхання тощо); |
дорослого, не вступає в контакт, на заохочення не реагує (реагує плачем, криком);
притискується до матері (батька), вередує;
комунікативними вміннями, не вступає в спілкування навіть після заохочень та стимулювань. |
мовленнєву активність:
з дитиною у поєднанні з ласкавим поводженням;
контакту з’ясувати у матері (батька) як вступає в контакт та поводиться дитина в присутності інших людей (рідних, знайомих, незнайомих), залучити до спілкування матір (батька). |
Прояви агресії |
Не виявляє |
Не виявляє |
|
відстоювання свого (наполягає на своєму, егоцентризм); |
Прибрати з поля зору те, що спровокувало агресивну поведінку, відволікаючи улюбленою іграшкою, книжкою чи іншою цікавою для малюка річчю. Допомогти зрозуміти дитині її потреби. Створити ситуацію вибору. |
Прояви імпульсивності / гіперактивності |
Не виявляє |
Не виявляє |
(нетерплячий (перебиває, не вислуховує запитання до кінця - відповідає), задає зустрічні запитання, що не стосуються теми розмови);
(весь час в русі, непосидючий); |
різкі зміни настрою, без будь-яких причин; , неадекватна веселість, безпричинний сміх
висока збудливість, (весь час в русі, непосидючий); |
короткі, чіткі і конкретні інструкції.
вигляді схвальних оціночних суджень щодо дотримання правил поведінки та виконання вказівок педагога |
Розуміння інструкції |
інструкцію, відгукується на неї, розуміє інструкцію одразу
мовлення, діє згідно з ним;
незначними поясненнями, діє відповідно до вказівок |
|
мовлення частково (не розуміє);
|
|
допомогою цікавої яскравої іграшки, особистого предмета: («Яка у тебе цікава іграшка (красиве плаття! Хто тобі її (його)купив?...»)
спілкування за допомогою жестів та карток PECS |
Елементарні уявлення та знання про себе самого, навколишній природний, предметний та соціальний світ |
|||||
1. Уявлення про себе самого та соціальний світ |
|||||
назвати своє ім’я |
ідентифікує себе з ним;
|
але обирає його із запропонованих; відгукується на нього;
коли питають: «Де ... (ім’я)?»; |
обирає його із запропонованих;
|
коли питають: «Де ... (ім’я)?»
|
протягом спілкування, потім попросити назвати її своє ім’я.
|
називати свою стать; |
свою стать, порівнює себе з представниками своєї та протилежної статі;
іншої людини; |
самостійно свою стать, але обирає назву із запропонованих |
статеву приналежність,
запропонованих;
|
статеву приналежність,
запропонованих;
|
дорослого з використанням вказівного жесту
|
назвати свій вік та показати його на пальцях; |
показує його на пальцях;
|
не показує його на пальцях;
але показує його на пальцях |
запропонованих чисел;
|
запропонованих чисел;
|
дорослого |
назвати частини тіла (голова; очі; ніс рот; обличчя; вуха; шия; руки; ноги; живіт) |
особистого тіла, називає запропоновані частини тіла; |
частини тіла на собі та ляльці |
частини тіла із запропонованих;
|
|
дорослого з використанням вказівного жесту
|
назвати членів своєї родини, їх імена; |
родини (мама, тато, брат, сестра);
ознаками спорідненості; |
родини з допомогою (обирає назви із запропонованих);
встановлює родинні зв’язки; |
членів своєї родини, але їх імена не знає (не обирає із запропонованих);
за ознаками спорідненості; |
родини;
зв’язки за допомогою (не обирає назви із запропонованих);
|
дорослого з використанням вказівного жесту
|
Уявлення про навколишній природний, предметний світ: |
|||||
назвати яскраві явища природи: (сонце світить; хмари на небі; дощ іде; вітер дме; падає сніг) |
- називає на малюнках яскраві явища природи; - встановлює елементарні причинно-наслідкові зв’язки між природними умовами та особистою життєдіяльності: • сонце світить – підемо гуляти, • дощ іде - ховаємося під парасолькою; |
- показує запропоновані яскраві явища природи на малюнках, - за допомогою встановлює елементарні причинно-наслідкові зв’язки між природними умовами та особистою життєдіяльності: • сонце світить – підемо гуляти, • дощ іде - ховаємося під парасолькою; |
- показує на малюнках яскраві явища природи, але елементарні причинно-наслідкові зв’язки між природними умовами та особистою життєдіяльності не встановлює;
|
- не показує на малюнках яскраві явища природи; не називає, не показує малюнках яскраві явища природи;
|
- показ як треба правильно співвідносити парні картинки «Така у мене, така ж у тебе», кожного разу жестом підказувати, що треба робити.
- демонстрація як треба правильно співвідносити парні картинки «Така у мене, така ж у тебе», кожного разу жестом підказувати, що треба робити. |
назвати окремі рослини: (дерево; трава; квітка); |
- з допомогою називає їх яскраві ознаки (колір, розмір, місцезнаходження); |
- вибирає та показує запропоновані рослини |
- не називає запропоновані рослини, проявляє інтерес до наочного матеріалу |
- не називає запропоновані рослини,
|
|
назвати деякі овочі та фрукти: (морква; огірок; цибуля; яблуко; груша; банан); |
- називає запропоновані рослини, овочі, фрукти на малюнках (муляжах);
|
- показує запропоновані овочі, фрукти на малюнках (муляжах);
|
- маніпулює наочним матеріалом, не добирає муляжи овочів (фруктів) до картинки, на якій зображений той самий овоч (фрукт); |
- не добирає муляжи овочів (фруктів) до картинки, на якій зображений той самий овоч (фрукт |
|
назвати тварин: (кішка; собака; корова; коза; кінь; лисиця; заєць; курка; півник; гуска; качка; ворона) |
- називає на малюнках запропонованих тварин; - називає (показує) основні частини тіла тварин (голова, вуха, очі, лапи, хвіст); - звуконаслідує тварин |
- показує на малюнках запропонованих тварин; - показує та повторює за педагогом основні частини тіла тварин (голова, вуха, очі, лапи, хвіст); - звуконаслідує тварин |
- маніпулює наочним матеріалом, - не показує, не називає на малюнках запропонованих тварин; - не добирає тварину-іграшку до картинки, на якій зображена та сама тварина; - не відтворює звуки тварин |
- не показує, не називає на малюнках запропонованих тварин; - не добирає тварину-іграшку до картинки, на якій зображена та сама тварина; - не відтворює звуки тварин, не проявляє інтересу до наочного матеріалу |
|
Сенсорика
Рівень сформованості системи сенсорних еталонів: |
|||||
Диференціювання та називання основних різновидів геометричних площинних фігур: круг, овал, квадрат, трикутник, прямокутник |
- самостійно диференціює (розрізняє, показує) 4-5 форм предметів та називає їх; - самостійно диференціює та називає 3-2 форми:
|
- самостійно диференціює (порівнює) предмети за формою не називає їх, але правильно показує всі запропоновані (вибір за словом); |
- виявляє форму як ознаку предмета за зразком («Дай (покажи) такий самий...») в умовах вибору з 3 (2) предметів. - дає властивостям предмета певні назви: «круг» - «як м’яч»; «овал» - «як яєчко»; «квадрат» - «як кубик»; «трикутник» - «як дах» |
- не виокремлює (не знаходить) предмет названої форми; - не групує (не сортує) предмети за формою з допомогою |
використання різних способів та прийомів обстеження властивостей та якостей предметів для отримання результату:
|
просторові геометричні фігури:
|
- самостійно диференціює (розрізняє, показує) та називає 3-4 з них;
|
- показує деякі, запропоновані (вибір за словом); |
- групує / сортує) предмети за формою під опосередкованим керівництвом (з вербальним супроводом(«такий - не такий»);) правильно /з помилками;
|
- не групує / не сортує предмети за формою під опосередкованим керівництвом (з вербальним супроводом) правильно / з помилками;
|
- розгорнуте навчання: - елементарні пошукові дії у процесі багатократного відтворення різноманітних проб, примірювань: • - розрізнення плоских форм шляхом накладання • розрізнення об’ємних фігур (куба, кулі) - за наслідуванням дій: котиться - не котиться; |
диференціювання та називання 5-9 кольорів: (червоний; жовтий; синій; зелений; білий; чорний; оранжевий; фіолетовий; блакитний)
|
- самостійно диференціює (розрізняє, показує) 5-9 кольорів та називає їх;
- самостійно диференціює (порівнює) групує предмети за кольором, показує всі запропоновані |
- дає властивостям предмета певні назви: зелений - «як трава»; жовтий - «як сонце»; червоний - «як помідор», - групує / сортує предмети за кольором під посередкованим керівництвом з вербальним супроводом за наслідуванням правильно / з помилками
|
- не групує (не сортує) предмети за кольором з допомогою; - не виокремлює (не знаходить) предмет за названим кольором; - не виявляє колір як ознаку предмета за зразком («Дай (покажи) такий самий...») в умовах вибору 3 (2) предметів; |
- не групує (не сортує) предмети за кольором з допомогою; - не виокремлює (не знаходить) предмет за названим кольором;
|
- розгорнуте навчання: • групування (сортування) предметів за кольором (спочатку з 2, надалі з 3 (4); • чергування за зразком 2-х кольорів; |
диференціювання та називання розмірів предметів «великий» - «маленький»
|
- самостійно диференціює (розрізняє) та називає розмір предмета (великий, малий); - визначає який з 2 (3) предметів більший (менший);
|
- за допомогою педагога порівнює предмети за величиною, використовує еталон, мірку та називає «великий», «малий», - визначає який з 2 (3) предметів більший (менший); |
- виявляє розмір як ознаку предмета за зразком: дай (покажи) такий самий в умовах вибору з 2 (3) предметів; - групує (сортує) предмети за розміром під опосередкованим керівництвом (з вербальним супроводом, за наслідуванням) правильно (з помилками);
|
- не виокремлює (не знаходить) предмет названого розміру; - не групує (не сортує) предмети за розміром з допомогою;
|
- розгорнуте навчання: сприймання на дотик величини предметів диференціювання предметів за величиною (в межах 2): брати однією рукою маленький предмет, обома руками - великий; - розгорнуте навчання: сортування предметів за розміром – трьома контрастними величинами: великий, середній, малий (пазли «Рибки», «їжаки», «Курки» тощо); |
диференціювання та називання кількісного складу: один; багато; мало; стільки же; порівну; більше-менше; лічба предметів в межах 5 |
- самостійно встановлює кількісну відповідність між предметами, називає їх: • «один-багато»; • «мало-багато»; • «порівну»; • «більше-менше»; • усвідомлена лічба предметів (об’єктів) в межах 5.
|
- показує за допомогою педагога кількісну відповідність між предметами, називає їх: • «один-багато»; • «мало-багато»; • «порівну»; • «більше-менше»; - усвідомлена лічба предметів в межах 5. |
- не знає різниці між поняттями «один» та «багато» - не встановлює (не знаходить) кількісний склад; - неусвідомлена лічба в межах 3 (2); |
- не знає різниці між поняттями «один» та «багато» - не встановлює (не знаходить) кількісний склад;
- не орієнтується у просторі та часі; не кладе предмети на щось, під щось. |
- наслідування елементарних пошукових дій у процесі багатократного відтворення різноманітних проб і примірників; - вибір за зразком («Знайди такий самий..) з використанням вказівного жесту; |
орієнтування у просторі та часі, вживання слів, які передають:
- положення предметів у просторі, - пов’язані з орієнтацією у часі |
- орієнтується у просторі та часі, вживає слова низько;попереду, позаду, угорі, внизу;, які передають основні напрямки відносно себе, положення предметів у просторі: на, під, за, поряд, високо пов’язані з орієнтацією у часі: спочатку, тепер, незабаром, потім, довго |
- орієнтується у просторі та часі, але відповідних слів не вживає, повертає погляд у бік, означений відповідним словом |
- не орієнтується у просторі та часі; - не кладе предмети на щось, під щось, виконує разом з педагогом. |
- не орієнтується у просторі та часі; - не кладе предмети на щось, під щось. |
- наслідування дій з використанням вказівного жесту.
|
Логічні завдання : |
Кубикоброс» і «Шарикоброс»; Втулки Монтессорі (об’ємний пазл) з 3 отворами круглої, квадратної і трикутної форми з відповідними втулками: кубик, циліндр, призма; «Поштова скринька» (куб, куля, призма, фігура складної форми); рамки Монтессорі з 6 вкладками (прямокутник, квадрат, овал, круг, трикутник, зірка); дошки Е. Сегена з 3х геометричних фігур, «Шість баночок»; мотрійка чотирискладова, пірамідка з 5-7 кілець (у порядку зменшення розміру кілець); конструювання башти, поїзда з кубиків; головоломки з 3х частин, розбірні іграшки з 5-6 частин; пазли з 6 частин («Дівчинка», Хлопець», «Собака», «Кіт», «Заєць», «Лисиця» тощо; картинки з відсутніми елементами; розрізна картинка з 3-4 частин (розрізані по вертикалі, по горизонталі та по іншій конфігурації); «Парні картинки»; Лото, пазли «Хто що їсть?» «Хто де живе?» «Де чия мама?» |
||||
|
завдання, мовленнєву інструкцію, адекватно реагує та емоційно ставиться до них, швидко (повільно) та правильно виконує завдання;
проблемної ситуації, діє цілеспрямовано на рівні зорового орієнтування (візуального співвідношення);
умовах практичного завдання, може самостійно знайти вихід з проблемної ситуації;
завдання (сформовані дії наочно-дійового мислення);
співвідношення зі зразком, свої помилки помічає і виправляє самостійно;
співпрацею, практичні дії цілеспрямовані на досягнення результату
способи дій у нові пізнавальні ситуації, научуваність збережена;
(достатню) научуваність під час виконання аналітичних завдань;
яким передують розумові, є пошукова активність;
|
завдання, мовленнєву інструкцію, адекватно реагує та емоційно ставиться до них;
стимуляції для включення у процес виконання: повторення інструкції, виділення їх основних компонентів, спрощення завдання, варіювання форми пред’явлення
стимульовані, але їм передують розумові,
уповільнений, але рівномірний з виявом нерізко виражених ознак втомлюваності,
самостійно шляхом (методом) примірювання, продуктивних проб і помилок; , прагне повторити вдалі дії (успішні проби);
до допомоги, зростання самостійності, якості і темпу виконання аналогічних завдань, пояснення результату власних практичних дій |
сприймає завдання, мовленнєву інструкцію, адекватно (неадекватно) реагує на неї, швидко (повільно) виконує завдання;
наявність проблемної ситуації, взаємодіє з педагогом, зорганізується та покроково контролюється дорослим, інтерес до співпраці поверхневий, не стимулюючий діяльність;
допомогою (під опосередкованим керівництвом, за наслідуванням)
проб);
проб і помилок;
з’являється орієнтація на мету без урахування умов її досягнення;
використанням засобів не переносить у нову ситуацію;
виконання завдань, потребує контроля діяльності (покрокового контроля)
передують розумові, основні способи виконання завдань неспецифічні маніпулювання, нецілеспрямовані проби, поєднує деталі (фрагменти) без аналізу цілого предмета; |
завдання, мовленнєву інструкцію, неадекватно реагує на неї;
проблемної ситуації, не пов’язує пошук її розв’язання з необхідністю використання допоміжних засобів, залишається байдужим як до результату, так і до пошуку розв’язання задачі;
завдання;
завдання;
досліджує стимульований матеріал орально, мацає поверхню, перевертає, кидає на підлогу;
відповідають призначенню предметів, їх властивостям;
викликає зацікавленості, не виконує з ним предметні дії, лише маніпулює
|
Читай стрічку внизу |
Міра допомоги при виконанні логічних завдань |
навчання за показом і наслідуванням дій, що супроводжуються словами: «Кулю в круглий отвір, кубик - у квадратний»; демонстрація (показ) ігрової дії, що супроводжується інструкцією; демонстрація зразка виконання (показ); примірювання вкладок з проріззю; спільне виконання; виставлення баночок за розміром (у порядку зменшення) та встановлення одну в іншу; розгорнуте навчання: виставляння мотрійок за зростом (у порядку зменшення) та вкладання однієї в іншу; дитині вдається по одному колечку, кожного разу вказуючи жестом, що їх треба надіти на стрижень, пропонування виконати завдання самостійно; виконання під контролем («Знайди найбільше кільце...») наслідування дій з використанням вказівного жесту: • проведення руками по бокових гранях, бачити знизу вверх і зверху вниз для з’ясування закономірності зміни величин; • виконання під контролем («Знайди найбільший кубик»); демонстрація нерозібраної пірамідки; прохання вставити частину, що відсутня. демонстрація цілої картинки, прохання зробити із частин таку саму; прохання показати частину, яка відсутня; накладання на цілу картинку одну частину розрізної на прохання накласти інші; складання картинки з частин, які розташовані таким чином, що потребує тільки їх з’єднання; складання картинки з частин, які розташовані таким чином, що потребують розвороту; співвідношення парних картинок («Така в мене, така сама в тебе»), кожного разу жестом підказка що треба робити; спільне утворення (упорядкування) пари картинок, лото (пазлів).
|
||||
Графомоторні навички |
пунктиром, не виходячи за краї доріжки;
різних напрямках;
не виходячи за контури,
|
пунктиром, іноді виходячи за краї доріжки;
різних напрямках;
з порушенням контуру,
|
здійснює з ним маніпуляції, але не робить «ковбаску»,
щоб провести хоч одну лінію,
|
завдання
з пластиліном за допомогою відповідних рухів,
|
Розгорнуте навчання з покроковою демонстрацією необхідних дій |
Зв’язне мовлення |
|
|
|
- мовлення цілком відсутнє, у спілкуванні мовлення замінює жестами, мімікою
|
|
Вік 4-5 років
Показники |
Достатній рівень |
Середній рівень |
Початковий рівень |
Елементарний рівень |
Міри допомоги |
|
Контактність і поведінка |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
Розуміння інструкції |
|
|
|
не слухає звернене мовлення, встановлює (не встановлює) зоровий контакт;
|
Варіювання пред’явлення інструкції та її покрокова структуризація, короткі, чіткі вказівки з використанням жесту. |
|
Прояви агресії |
Не виявляє |
Не виявляє |
|
дратівливість, злість, відстоювання свого (наполягає на своєму, егоцентризм); |
Прибрати з поля зору те, що спровокувало агресивну поведінку, відволікаючи улюбленою іграшкою, книжкою чи іншою цікавою для малюка річчю. Допомогти зрозуміти дитині її потреби. Створити ситуацію вибору. |
|
Прояви імпульсивності / гіперактивності |
Не виявляє |
Не виявляє |
|
|
|
|
Елементарні уявлення та знання про себе самого, навколишній природний, предметний та соціальний світ |
||||||
1. Уявлення та знання про самого себе, про навколишній природний, предметний та соціальний світ: |
||||||
назвати своє ім’я |
|
|
|
|
|
|
називати свою стать; |
|
|
|
|
навідні запитання з опорою на ілюстрації |
|
назвати свій вік та показати його на пальцях; |
|
|
|
|
||
назвати частини тіла (голова; очі; ніс рот; обличчя; вуха; шия; руки; ноги; живіт) |
|
|
|
|
||
назвати членів своєї родини, їх імена; |
|
|
|
|
||
назвати домашню адресу; |
|
|
|
|
||
назвати пори року
|
|
|
|
|
||
назвати частини доби |
|
|
|
|
||
Сенсорика
Рівень сформованості системи сенсорних еталонів:
|
||||||
Диференціювання та називання основних різновидів геометричних площинних фігур: круг, овал, квадрат, трикутник, прямокутник |
|
|
|
|
|
|
просторові геометричні фігури:
|
|
|
|
|
||
диференціювання та називання 5-9 кольорів: (червоний; жовтий; синій; зелений; білий; чорний; оранжевий; фіолетовий; блакитний) |
|
|
|
|
||
диференціювання та називання розмірів предметів «великий» - «маленький», «довгий-короткий»; «широкий-вузький»; «високий-низький»; «товстий-тонкий»)
|
|
|
|
|
||
диференціювання та називання кількісного складу: один; багато; мало; стільки же; порівну; більше-менше; лічба предметів в межах 10 |
|
|
|
|
||
Орієнтування у просторі та часі, вживання слів, які передають:
- положення предметів у просторі, - пов’язані з орієнтацією у часі |
|
|
|
|
||
Дослідження та узагальнення змістовного матеріалу з опорою на наочність |
||||||
групування предметів за функціональними ознаками
|
правильно утворює пари, пояснює зв’язок між ними; самостійно виконує, але з помилками, які сам помічає та виправляє, пояснює зв’язок між ними
|
правильно після спільного утворення пари, самостійно пояснює функціональний зв’язок
з допомогою; самостійне виконання, але з помилками, які сам не помічає (помічає після привернення уваги до них), виправляє самостійно, з допомогою пояснює зв’язок між ними; |
|
|
При зменшенні обсягу сприймання:
|
|
групування предметів за родовими ознаками (іграшки; посуд; одяг; взуття; овочі; фрукти; дикі тварини; свійські тварини; птахи; комахи; меблі; транспорт) |
правильно утворює пари, пояснює принцип поєднання малюнків за спільністю родової ознаки; самостійно та правильно утворює пари, але з допомогою пояснює принцип поєднання деяких пар
|
пари, але можливі помилки, які самостійно виправляє та пояснює принцип поєднання пар;
завдання, після демонстрації зразка (однієї пари) та самостійне пояснення принципу поєднання пар предметів; |
|
|
||
вилучення «четвертого зайвого» (з опорою на наочність) |
|
після демонстрації зразка виконання, правильно пояснює принцип вилучення |
|
четвертий предмет після наданої допомоги, маніпулює картками. |
|
|
одяг - іграшки; посуд - іграшки; взуття – іграшки; меблі - іграшки посуд - одяг; посуд - взуття; |
посуд - меблі; одяг - взуття; іграшки - меблі; овочі - посуд; фрукти - посуд |
|||||
Логічні завдання : |
втулки Монтессорі (об’ємний пазл); «Поштова скринька»; рамки Монтессорі; мотрійка (5-6 складові); пірамідка (6-10 кілець); розбірні іграшки (5-8 частин); пазли; картинки з відсутніми елементами; розрізні картинки; дошки Сегена; «Панель» (вкладки - фігури з двох симетричних частин); «Будиночок» (танграм із 4-х чотири деталей: два квадрати, два прямокутних трикутники), «Нісенітниці» (несумісні в реальності явища та безглузді дії). |
|||||
|
|
|
|
|
Міра допомоги див. нижче |
|
Міра допомоги при виконанні логічних завдань |
Допомога до завдання «розрізні картинки»:
Допомога до завдання «дошки Сегена»; «Панель» «Будиночок»:
Допомога до завдання «Нісенітниці»:
виділення окремих сюжетних груп на малюнку.
|
|||||
Мовленнєва діяльність, мовленнєве спілкування, розвиток мовлення |
||||||
(оповідання; казки; небилиці; твори- жарти; перевертні); |
|
Розуміє, але не завжди виокремлює особливості прозових та віршованих творів, Адекватно оцінює поведінку гкроїв |
Звертає увагу на несуттєві деталі твору, не розрізняє жанрові особливості |
казок не знає
|
емоційно насичувати мовленнєве спілкування; піклуватися про культуру мовлення та невербальне спілкування; використовувати ілюстрації для стимулювання бажання дитини переповісти знайому казку, вірш; коментування ілюстрацій під опосередкованим керівництвом;
|
|
(вірші українських поетів; малі фольклорні твори: утішки; забавлянки; лічилки; мирилки; приказки; загадки); |
|
За допомогою батьків декламує невеличкі вірші |
У кінці стрічки невеличкого знайомого вірша додає слово в риму |
|
||
|
|
за наявності підказки недеталізовано переказує невеличкий твір, |
казку розповідає незмістовно з опорою на серію ілюстрацій та навідними запитаннями; |
не переказує оповідання, ігнорує запитання до твору |
||
(про побачене, пережите (з власного досвіду); описова розповідь; |
|
простими нерозгорнутими фразами здатний / на скласти розповідь з власного досвіду |
за покроковими запитаннями складає розповідь простою нерозгорнутою фразою |
не складає розповідь навіть за підтримки педагога |
||
Відповідність мовлення віковим нормам |
Висока мовленнєва активність, балакучість, допитливість, в активному словнику наявні всі частини мови, узагальнюючі слова, абстрактні поняття; правильна звуковимова; мовлення фразове (складносурядні, складнопідрядні речення); мовлення зв’язне; використання засобів комунікації: виразні рухи; жести; пози; хода; міміка; тональність голосу; користується (володіє) формами мовленнєвого етикету; |
середня мовленнєва активність, балакучість, допитливість; мовлення відповідає віковим нормам спостерігаються негрубі граматичні помилки (при чергуванні приголосних при утворенні форми однини та множини в іменниках спільного роду); вживає розгорнуті фрази |
низька мовленнєва активність; егоцентризм мовлення; «телеграфне мовлення» (3-4 слова разом); переважання іменників та дієслів; словник обмежений лише словами повсякденного вжитку; фраза проста поширена, граматично не сформована; багато грубих помилок граматичного характеру; зв’язне мовлення розвинене недостатньо; |
низька мовленнєва активність, егоцентризм мовлення; бідність словника: неточні використання слів, порушена звуковимова всіх звуків; зв’язне мовлення у стадії формування (не розвинене або вживається проста фраза з 2-3 слів;); у спілкуванні мовлення замінює жестами, мімікою; |
||
Графомоторні навички |
– вміє проводити прямі та хвилясті лінії не відриваючи олівець від бумаги та не порушуючи контур; –вміє обводити малюнок по крапкам та лініям; – вміє охайно розфарбовувати малюнки, не виходячи за контур малюнка; – вміє штрихувати фігури рівними прямими лініями не виходячи за контур – вміє копіювати прості малюнки
|
– вміє проводити прямі та хвилясті лінії не відриваючи олівець від бумаги та не порушуючи контур або за наявності невеличких помарок; –вміє обводити малюнок по крапкам та лініям; – вміє охайно розфарбовувати малюнки, не виходячи за контур малюнка; – штрихує фігури з невеликими поарками – вміє копіювати прості малюнки за допомогою дорослого |
Слабко володіє прийомами штриховки, порушене цілеспрямоване виконання малюнка, порушується контур, штриховка зі слабким або з надмірним притиском. |
Не втримує олівець, виконує завдання під безпосереднім керівництвом педагога, не контролює процес виконання |
|
Вік 6-7 років
Готовність до засвоєння знань, умінь, навичок.
|
Достатній / середній рівень |
Початковий /елементарний |
Міра допомоги |
Стан готовності до читання, письма:
зорове сприймання. |
|
|
Розгорнуте навчання:
|
Знання грамоти |
|
|
|
Стан готовності до засвоєння математичних ЗУН:
|
|
|
Розгорнуте навчання з опорою на наочність |
Пізнавальна активність |
|
|
Високий (активний) рівень |
яскраво виражена пізнавальна потреба, яка проявляється незалежно від виду діяльності, наявності чи відсутності звернень до них однолітків чи вихователів. У цих дітей завжди виникають запитання, про що б з ними не розмовляли, причому вони ставлять їх не з метою звернути на себе увагу, а саме прагнучи дізнатися про щось нове. властиве прагнення з'ясувати будову та призначення предмета, вони охоче відгукуються на пропозицію знайти інший варіант розв'язання завдання або відповіді на запитання завжди радіють успіху й засмучуються через невдачі, вони готові виконати будь-яке завдання вихователя і часто розглядають свою діяльність з погляду її корисності для інших. Нова ситуація викликає пошукову активність, бажання дослідити об'єкт чи явище, до якого проявляється жвавий інтерес. Діти з високим рівнем розвитку пізнавальної активності невгамовні у своєму інтересі до будь-яких змін у навколишньому середовищі, постійно діляться своїми враженнями з дорослими та дітьми прагнуть бути першими, самостійно розв'язати завдання, і коли матеріал на заняттях виявляється для них надто простим, починають нудитися, особливо якщо вихователь працює в цей час зі слабшими дітьми, ці дошкільнята дуже винахідливі в іграх, люблять імпровізувати, часто вносять зміни у правила гри, не бояться помилок і труднощів у роботі. |
Давати творчі завдання, оскільки ці діти прагнуть бути першими, самостійно розв'язати завдання, і коли матеріал на заняттях виявляється для них надто простим, починають нудитися, особливо якщо вихователь працює в цей час зі слабшими дітьми, |
Достатній (відносно активний) рівень |
можуть виявляти зацікавленість та активність лише в певних ситуаціях, здебільшого зумовлених змістом діяльності, її емоційною привабливістю. Вони легко включаються у нові види роботи, однак у разі виникнення труднощів відразу втрачають інтерес, коли вихователь спонукає їх до будь-якої діяльності, охоче приймають пропозицію. не прагнуть бути першими і майже завжди другі: і за готовністю до занять, і під час спостережень та виконання завдання. У разі, якщо план дій точно не розписаний і треба виявити винахідливість та фантазію, ці діти не виявляють ентузіазму й воліють діяти за готовим зразком. Їх важко зацікавити новим предметом або явищем, і навіть якщо інтерес виникає на початку діяльності, то швидко згасає у ході виконання завдання. Прояви активності зовні невиразні, хоча ці діти охоче відгукуються на пропозицію дорослого поспілкуватися або попрацювати разом, в умовах самостійної діяльності вони іноді захоплюються виконуваною роботою, проте діють завжди одноманітно. Їхні інтереси переважно обмежуються повсякденними подіями, привернути увагу може лише щось незвичне. Проте далі простого виявлення цікавості вони не йдуть і не роблять спроби з'ясувати для себе ситуацію. Головна особливість цих дітей - вони майже ніколи самі ні в чому не проявляють активності й навіть знаючи правильну відповідь, не скажуть її з власної ініціативи, хоча іноді можуть здивувати дорослого оригінальними міркуваннями. Звертання до вихователя здебільшого пов'язані із задоволенням комунікативної потреби та з новизною ситуації, питання ж, які стосуються уточнення здобутих знань, ставлять дуже рідко. У спільній діяльності з дорослими вони за будь-яких умов - лише слухняні виконавці.
|
Для цієї підгрупи дошкільнят дуже важлива емоційна підтримка. |
Низький (пасивний) рівень |
з пізнавальної активності. Ці діти завжди пасивні і байдужі - і на заняттях, і в спілкуванні, й під час спільної діяльності з дорослими або однолітками. Вони майже ніколи не розпочинають виконувати завдання без підказки, нагадування дорослого, однолітків, важко включаються у роботу, очікують звичного тиску (у вигляді зауважень) з боку вихователя. не виявляють інтересу до завдання, готовності включитися у роботу, та, власне, й не можуть (і не прагнуть) самостійно його виконати. Вони неохоче виконують будь-яку роботу або навіть повністю відмовляються від діяльності. Тут ідеться про цілковиту відсутність інтересу до навколишнього, до спілкування з однолітками. Зазвичай поведінка цих дітей стереотипна. Пізнавальна діяльність пов'язана для них з негативними емоціями, викликає пригніченість, нудьгу. Вказівки та пояснення вихователя вони здебільшого не запам'ятовують, у ситуаціях, коли треба самостійно застосувати набуті знання, не можуть обійтися без істотної допомоги дорослого. Повільно переключаються із інтенсивної рухової активності на розумову, ці діти байдужі до результатів своєї діяльності — ніколи не радіють успіхам і не сумують з приводу невдач. |
Працюючи з пасивними дітьми, слід ураховувати, що вони не можуть негайно включитися в роботу, оскільки їхня активність зростає поступово. Отже: не варто пропонувати їм завдань, які потребують швидкого переходу від одного виду діяльності до іншого; треба давати їм час на обмірковування відповіді; не бажано ставити їм під час відповіді несподівані, "каверзні" запитання; слід бути готовими до того, що після активної рухової діяльності ці діти досить повільно переключаються на розумову |