Літературний диктант - один із видів творчих завдань, який можна використовувати на уроці. Це своєрідний тест комбінованого виду, за допомогою якого можна проконтролювати рівень знань учнів за темою, уміння мислити, аналізувати, протиставляти, розвивати навички узагальнення, активізувати творче мислення.
Літературні диктанти
Пояснювальна записка
Літературний диктант - один із видів творчих завдань, який можна використовую на уроці .
Літературний диктант – це своєрідний тест комбінованого виду. За допомогою такого диктанту можна проконтролювати рівень знань учнів за темою, уміння мислити, аналізувати,протиставляти, розвивати навички узагальнення, активізувати творче мислення.
Літературний диктант - це система питань до теми з літератури, відповіді на які розкривають особливості творчого шляху письменника, дають оцінку його творчості, вимагають порівняння з творчістю інших майстрів слова; дають можливість визначити рівень знання учнями тексту художнього твору, уміння систематизувати події, оцінювати характери героїв.
Пропонуючи літературний диктант, я даю можливість учням розвивати творчі здібності, реалізувати самостійну діяльність, створюю умови для саморозвитку в процесі літературної освіти. Все це сприяє розвитку креативної особистості учня.
Літературний цитатний диктант ( 5 клас)
За казкою Г.Х. Андерсена «Снігова королева»
1.«…Кай ніяк не міг скласти слово….» Яке?
2. «Тільки тепер можна бачити людей, та і весь світ, такими, які
вони є на ділі!» - казали… Хто?
3.«…нехай тільки спробує! Я посаджу її на теплу піч, вона і розтане», - казав…Хто?
4.«Давно мені хотілося мати таку гарненьку дівчинку! Ось побачиш, як гарно ми з тобою заживемо!» - раділа…Хто?
5.«..вони подумали про майбутню старість і сказали:
- Добре мати вірний шматок хліба на схилі літ!» Хто? 6. «Там вічний сніг та крига – як гарно! Як привільно там бігати по безкраїм сніжним рівнинам!» Кому належать ці слова? 7. «Терпіти не можу, коли пхикають. Ти тепер радіти повинна…» - промовила…Хто?
8. «Ти така мудра жінка,- промовив олень. - Я знаю, ти можеш зв’язати однією ниткою всі чотири вітра…». До кого промовляв олень?
9. «А сила її в тому, що вона невинна, мила дитина», про кого йдеться?
10. «Хотіла б я знати, варта ти того, щоб за тобою бігали на край світу!» - сказала…Хто?
11. «Сильнішою, ніж вона є, я не можу її зробити…» - призналась …Хто?
12. «Тільки склади це слово - і ти будеш сам собі господар…»- обіцяла..Хто?
Ключі:
Хронологічний диктант
по біографії О. Генрі ( 7 клас)
1.Країна, в якій жив О. Генрі..
2.Справжнє ім’я О.Генрі..
3.Письменник народився і виріс у сім’ї…
4.Вихованням О. Генрі займалась..
5.Після закінчення школи Генрі поступив учнем до…
6. Аптека дядька, де працював О.Генрі була разом клубом…
7.О.Генрі працює бухгалтером у…
8.О. Генрі одружився і у нього народив(ся) …
9.О .Генрі кидає сім’ю і тікає, тому що..
10. О. Генрі отримує звістку.. та повертається додому, де його арештували, так як отримали звістку про…
11.О.Генрі написав своє перше оповідання, тому що…
12.О. Генрі – визнаний майстер…
Ключі.
1. Америка.
2. Сідней Портер.
3. Лікаря.
4. Тітка.
5. До свого дядька - провізора.
6. Дотепників
7.Невеликий банк.
8. Дочка.
9.Злякався, що його звинуватять у крадіжці грошей.
10. Хворобі дружини.
11. Хотів купити доньці подарунок до Різдва.
12. Короткого оповідання.
Диктант співпраця
-Продовжити запис афоризмів, підібрати до них синоніми:
Сізіфова…-
Ахілесова…-
Аріаднина…-
Троянський..-
Яблуко розбрату… -
-Запишіть афоризми, які вам відомі.
Ключі:
1.Сизифова…праця ( тяжка, безкорисна).
2.Ахилесова…п’ята (вразливе місце).
3. Ариаднина… нитка (шлях до спасіння ).
4.Троянський… кінь(зрада, обдурювання, пастка).
5.Яблуко …розбрату (сварка,бешкет).
Диктант співвіднесення
( 10 клаc)
1.
А.Чарльз Діккенс А. «Червоне і чорне»
Б.Федір Достоєвський Б. «Гобсек»
В. Стендаль В. «Пригоди Олівера Твіста»
Г.Оноре де Бальзак Г. «Злочин і кара»
2.
А. Л. Толстой А. «Мадам Боварі»
Б.Проспер Меріме Б. «Портрет Доріана Грея»
В. Гюстав Флобер В. «Маттео Фальконе»
Г.Оскар Уайльд Г. «Війна і мир»
Ключі:
А) А –В А) А - Г
Б) Б – Г Б) Б - В
В) В – А В) В - А
Г) Г –Б Г) Г – Б