У матеріалі представлено систему забезпечення педагогічного супроводу розвитку креативної особистостіучня в процесі вивчення світової літератури. Розглянуто питання: як оживити урок, активізувати пізнавальну діяльність учнів, підтримати інтерес до предмету і бажання його вивчати.
Педагогічний супровід розвитку креативної особистості учня в процесі вивчення зарубіжної літератури
Головний закон усіх змін у житті – творчість
М.О.Бердяєв
Сьогодні суспільство потребує нової особистості, яка творчо підходить до різних змін у житті, здатна до самореалізації та саморозвитку, може нетрадиційно і якісно вирішувати проблеми, вільно здобувати та опрацьовувати інформацію, оволодівати навичками ділового спілкування.
Виникли протиріччя між прискореними темпами розвитку суспільства та системою навчання, яка не забезпечує в повному обсязі розвиток творчих здібностей учнів і в більшій мірі є традиційною.
Тема досвіду зумовлена пошуком шляхів для розв’язання цієї проблеми,і на сьогодні є актуальною.
Таким чином, ми розробили систему забезпечення педагогічного супроводу розвитку креативної особистості учня в процесі вивчення зарубіжної літератури. Ми поставили завдання:
- створити умови для розвитку креативності кожної дитини;
- активізувати пізнавальну діяльність та творчу активність учнів;
- забезпечити задоволення потреб дітей у самоактуалізації, саморозвитку, самовдосконаленні;
- формувати стійкий інтерес учнів до вивчення літератури.
Відповідно до цього виникла потреба в пошуці наукових засад розвитку креативної особистості. Для цього ми виділили три блоки:
- вивчення особливостей дидактичних аспектів процесу розвитку творчих здібностей, які досліджували Лернер та Скаткін.
- створення умов для розвитку креативності учнів, які розглядали Гілфорд, Торренс, Яковлєв.
- розгляд творчого підходу до розвитку особистості. Саме цей творчий підхід в системах Макаренка, Сухомлинського, Ушинського будить творчі сили дитини.
Провідна ідея досвіду містить дві складові, а саме: організаційну та змістовну складову.
Організаційна складова передбачає теоретичний та практичний аспекти.
Теоретичний включає створення глосарію, ознайомлення з теоретичними засадами проблеми, вивчення передового педагогічного досвіду, самоосвітню діяльність.
Практичний аспект грунтується на реалізації принципів розвитку креативної особистості, а саме: відмова від шаблону, підтримка альтернативної думки, створення ситуації успіху, вміння співпрацювати у команді.
Змістовна складова включає технології навчання, види та форми діяльності, методи, прийоми.
Для реалізації мети досвіду нами використовуються новітні освітні технології — інтерактивне, особистісно орієнтоване, проблемне навчання.
Провідною формою навчання вважаємо нестандартний урок.
Впроваджуємо різні види нетрадиційних уроків, таких, як КВК, вікторина, дослідження, пошук, подорож, які допомагають створити творчу атмосферу.
Сама організація такого уроку підводить учнів до необхідності творчої оцінки явищ, результатів діяльності людини. У процесі проведення таких уроків складаються гарні умови для розвитку творчого мислення, формується позитивна мотивація до навчання, підвищується особистісна креативність. Учень перетворюється із пасивного об’єкта діяння на активного суб’єкта діяльності.
Проводити нетрадиційні форми уроків з урахуванням навчального матеріалу без впливу на розумову діяльність, на нашу думку, недоцільно, тому ми намагаємося на уроці організувати пошукову діяльність учнів, ставимо проблемні питання, розв’язання яких потребує використання різноманітних методів, засобів навчання.
Наприклад, у 7 класі при вивченні повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба» учні вирішують проблемні питання: « Чи мав право Тарас Бульба вбивати свого сина?», «У чому полягає трагедія Андрія?» Проблема синовньої зради не нова у літературі, а наступне питання «Чим вона загрожує суспільству?» примушує учнів замислитись. Вони вчаться аналізувати, порівнювати, давати оцінку, і це, безперечно, сприяє розвитку творчого мислення та активності.
Пошук істини – це складова літератури. Вона передбачає такі цікаві для вчителя і для учнів форми уроку, як урок - дискусія, урок – захист. Такі уроки допомагають учневі відстоювати свою думку, свій погляд, він має можливість проявити свої творчі здібності, шукаючи докази, оперуючи фактами, починає усвідомлювати, що він є особистість, і його погляд на ситуацію важливий. Творчий пошук занурює учнів у пізнавальну діяльність, пробуджує інтерес, підвищує інтелект, дає можливість оволодіти знаннями. Ми впроваджуємо в практику такі форми роботи, які б не тільки розвивали творчість, але були б доступними і цікавими усім учням.
Ефективним є урок – гра. Вивчаючи художній твір, група дітей відтворює одного чи декількох літературних персонажів. Так перший урок у 10 класі за романом Стендаля «Червоне і чорне» можна назвати уроком –знайомством. Учні перевтілюються в героїв твору, розповідають про своє життя, обмінюються першими враженнями, намагаються передати почуття та думки персонажів. Ця форма уроку орієнтує дітей на комунікацію, підводе до необхідності творчої оцінки явищ.
Цікава форма – урок-інсценування. Так у 6 класі були інсценовані твори А.Чехова «Хамелеон», «Товстий і тонкий», «Хірургія» та інші. Учні відчули себе акторами, отримали задоволення від своєї «гри». При вивченні байок Лафонтена та Крилова у 6 класі діти показали свої здібності, не тільки інсценували твори, але й коментували явища. Вони з задоволенням перевтілювалися в героїв казок, оповідань, новел. З’явилися різні можливості для розвитку творчих здібностей: виготовлення костюмів, малювання декорацій, розробка сценарію. Розігрування конкретної життєвої ситуації допомагає дітям виробити власне ставлення до неї, набути досвіду шляхом гри, сприяє розвитку уяви і навичок критичного мислення, вихованню спроможності знаходити й розглядати альтернативні можливості дій, співчувати іншим.
На уроках зарубіжної літератури використовуємо ілюстрації до творів, репродукції картин, музикальне супроводження. Це дає можливість порівняти різне сприйняття одного і того ж твору.
Часто залучаємо школярів до роботи в групах, при цьому ми враховуємо індивідуальні особливості учнів, розвиваємо навики самостійної роботи. Гармонійне поєднання тексту, ілюстрацій і звуків продемонструють, як дитина бачить і чує тему. На уроці – пошуці, при вивченні поезії xx століття в 11 класі, було запропоновано дітям обрати вірш, який сподобався, оформити його за допомогою ілюстрації ( намалювати або використати картини відомих художників) і озвучити (підібрати музикальний твір). Готуючись до цього уроку, ми з класом використали метод проектів та групову роботу, яка формує в учнів уміння працювати в колективі, творчо вирішувати поставлені завдання.
На уроці - подорожі з задоволенням молодші школярі йдуть Всесвітом поруч з Маленьким Принцом А.Сент- Екзюпері, розвиваючи творчі можливості, збагачуючись духовно, не залишаючись байдужими до таких цінностей, як добро, взаємоповага та розуміння, любов до праці, краса людини.
Діти охоче приймають участь у позакласних заходах з літератури. Як приклад такого заходу може бути урок – КВК « Сторінками казок Х.Андерсена», до якого команди готують назву, девіз, емблему. Різноманітні завдання побудовані у формі конкурсів, вікторин, брейн-рінгу, інсценування і спрямовані на уміння учнів швидко орієнтуватися в обставинах, давати правильні відповіді, спираючись на знання змісту казок, розвивають мислення, винахідливість, така форма уроку дає можливість кожному проявити свої уміння та здібності.
Велике місце відводимо урокам творчості. Цінність учнівського твору визначаємо по тому, наскільки в ньому відображені почуття, думки дитини, сприйняття навколишнього світу і своє завдання бачимо в пошуках умов організації літературної творчості. Частіше звертаємося до мініатюр, творів — есе, тому що вони невеликі за обсягом і, звичайно, це - враження, швидкий відгук на щось. Такі уроки забезпечують рольову різноманітність учнів, так як при роботі над текстом творів ролі дітей постійно змінюються: коли вони пишуть свою роботу – вони творці; слухають твір товариша – слухачі; читають роботу сусіда по парті – читачі; рецензують творчу роботу однокласника – критики. Дітям пропонуються теми, які формують потребу в самовираженні, самореалізації. Тим самим складаються умови для розкриття всіх інтелектуальних і духовних можливостей учнів. Творчі теми формують особистість дитини в цілому (творче мислення, емоційне сприйняття, самостійність), збагачують зміст літературної освіти. У сучасних умовах життя уміння і навички самостійного створення тексту необхідні людині, незважаючи на її професійну діяльність.
Творча активність учнів проявляється при використанні наступних методів навчання: «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Літературні диктанти» (хронологічні, цитатні, логічні, асоціативні тощо), «Мікрофон», «Читання з передбаченням», «Творче читання».
Організовуємо роботу в парах та групах, бо саме ці форми діяльності забезпечують розвиток навичок співпраці, взаємодії вчителя та учнів, що підвищують мотивацію, особистісну креативність, цікавість до літератури.
У своїй діяльності чимало уваги приділяємо позакласній роботі . Заходи , у яких беруть участь наші учні, допомагають розкрити їх індивідуальні можливості, сприяють формуванню моральних цінностей, підвищують культуру. Впевнені, що інтеграція учбової та позакласної діяльності дозволить забезпечити безперервність процесу розвитку креативної особистості.
Хотілось би відзначити, що в результаті діяльності діти навчились аналізувати, зіставляти явища та предмети, проектувати життєві ситуації та розв’язувати їх. Із задоволенням беруть участь в олімпіадах та конкурсах різних рівнів, де посідають відповідні місця.
У результаті ми дійшли висновків, що систематичний цілеспрямований супровід сприятиме розвитку креативної особистості, складовими якої є: високий рівень творчості, уміння діяти в нестандартних ситуаціях, компетентність, позитивне мислення.