Диктатори 30-х років ХХ століття.
Політичний портрет
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: мультимедійна презентація; дитячі презентації; історичні джерела; відеоджерела; історична карта.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Форма проведення: урок-дослідження на основі аналізу візуальних джерел.
Епіграф до уроку: Ми не намагались надати владу кращим; тож переконаємо себе, що кращі – ті, у кого влада. Честертон
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку
Повідомлення теми та завдань уроку (слайди)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Викладач. ХХ століття увійшло в історію як століття тоталітаризму. То була епоха, коли впродовж десятиліть в країнах панувала система тотального контролю над громадським та приватним життям людей.
Робота зі схемою
ТОТАЛІТАРИЗМ |
Тоталітаризм – система управління, за якої що не заборонене , то обов’язкове. Еван Есар
|
Одна партія |
|
Один вождь |
|
Єдина ідеологія |
|
Образ ворога |
|||||
Контроль над особистістю |
|
Репресії |
|
Уніфікація |
|
Людина - гвинтик |
|||||
Робота з картою
Робота з поняттями
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Викладач . Значною мірою обличчя ХХ ст. визначили ті політичні діячі, що стояли біля керма держав чи урядів. Мабуть, неможливо збагнути найважливіші події століття, не познайомившись з діячами, які впливали на політичний клімат планети протягом тривалого часу.
Перегляд відео
Фрагмент фільму « Як створюють ідолів»
( Режисер Йосип Гольдман; Росія, 2010 )
Викладач . Ви побачили фрагмент фільму « Як створюють ідолів». А справді - як? Як звичайні люди перетворюються на напівбогів і починають керувати мільйонами , змінювати хіт історії, здаються всесильними і безсмертними?
Це ті питання, на які ми спробуємо знайти відповіді.
«Диктатори 30-х років. Політичний портрет.»
Викладач . Слово « диктатор» за часів Римської республіки мало дещо інше значення. Нині диктатор – це лідер, який захопив владу в державі. У V-І ст. н.е. це була посада, на яку призначали людину у важкі для країни часи, коли необхідно було зосередити управління державою в одних руках. Максимальний термін – півроку. Різниця очевидна, оскільки більшість диктаторів, про яких йтиметься сьогодні, утримували владу упродовж багатьох років.
Знаючи, що у диктаторів Сталіна, Гітлера та Муссоліні владу вирвала з рук лише смерть, можемо бачити, як трансформувалося з часом це поняття. Вивчаючи історію Німеччини, Італії, СРСР у 20-30-ті роки ХХ століття, ми дізналися, що в цих країнах було встановлено не лише диктатуру, а й культ особи Сталіна, Гітлера, Муссоліні.
Культ особи ( лат. – поклоніння, шанування ) – це …
ІV . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Повідомлення учнів
Виступ учнів, що отримали випереджальне завдання підготувати презентації «Диктатори 1930-х. Сталін. Гітлер. Муссоліні.»
Викладач. Як же відбувалось формування культу особи? Висновки, що прозвучать в ході уроку необхідно записати у зошити.
Покора
Бесіда
Висновок: культ особи тримається на покорі громадян.
Репресії проти опонентів
Притча
Одного разу правитель Коринфа Періандр відправив свого посла до Мілетського тирана Фрасибула із запитанням, як тому дається підтримувати порядок у своїх величезних, населених різними племенами володіннях. Фрасибул милостиво прийняв посла і запросив посла прогулятися до…пшеничного поля. Під час прогулянки ,Фрасибул іноді нахилявся, зривав найбільш соковиті колоски, з огидою кидав їх на землю і чавив ногою. Раптом він різко повернувся і помахом руки відпустив посла. Так і не давши відповіді на запитання Періандра. Посланець спантеличено зупинився серед поля, , одноманітного, без жодного примітного колоска.
Завдання
Поясніть притчу. Чи стосується вона нашої теми? На яку особливість становлення культу особи вона вказує?
Висновки: придушення будь-якої опозиції.
Робота з плакатами
Плакат – різновид графіки, зображення, що супроводжується коротким текстом, створене з метою агітації або реклами, а також повчальною метою.
Висновок: вплив на свідомість людей.
Приклад: плакат з портретом Муссоліні та написом «В Італії є імперія».
Робота з карикатурами
Викладач. Слово «карикатура» - італійського походження і означає перебільшення. Карикатуру можна порівняти з лупою, збільшеним склом чи окулярами, крізь які ми можемо розглянути речі, риси характеру, обставини, яких зазвичай не помічали.
Перегляд відео
(фрагмент фільму «Як створюють ідолів»).
Викладач. У школах Італії висів портрет Б. Муссоліні з написом «Муссоліні завжди має рацію».
Робота з візуальними джерелами
( у СРСР – жовтенята, піонери, комсомольці; У Німеччині – гітлерюгенд, в Італії – дитяча організація «Балліда», підліткова – «Авангард», молодіжна – «Молоді фашисти»)?
Висновок: створення системи ідейного виховання в освіті.
Роль засобів масової інформації у формуванні культу особи
Анекдот
Москва. Червона площа. Парад. На ньому присутні Наполеон та його генерали. Наполеон читає газету «Правда».
Наполеон читає газету «Правда».
Наполеон читає газету «Правда».
Наполеон підводить очі і говорить:
Завдання
Робота зі сторінками газет СРСР 30-х років
Висновок: ЗМІ перетворились на засіб пропаганди.
Надмірне звеличення особи
Завдання
Роль мистецтва в установленні культу особи
Бесіда
Перегляд відео
Складання історичного портрету
Висновок . Попри певні відмінності культ особи має спільні ознаки.
Бесіда
Викладач. 1930-ті роки характеризувалися не лише наступом тоталітаризму, а й розвитком демократії.
V. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
Викладач. Сталін помер 5 березня 1953 року. Дізнавшись про його смерть, люди плакали. Плакали навіть ті, у кого під час репресій загинули або перебували в ув’язненні родичі. Із цього приводу російська поетеса, у якої було репресовано сина, Анна Ахматова, сказала: « Нічого страшного, це наркоз, він минеться».
Судячи з подій останніх років, «наркоз» не минає. Чим можна пояснити постійний інтерес до особи диктатора?
VІ. Підсумки уроку
Викладач. Не можна не погодитися з твердженням Р.Конквеста (США), який зауважував, що головний урок ХХ ст.. – «уникати навих гітлерів і сталіних».
VІ. Домашнє завдання
Р.S. Викладач. Людям завжди потрібен хтось, хто буде наглядати за ними. 95% людей у світі потребують, щоб хтось казав їм, що робити і як поводитись. (Арнольд Шварцнеггер)