диктатори ХХ століття

Про матеріал
. ХХ століття увійшло в історію як століття тоталітаризму. То була епоха, коли впродовж десятиліть в країнах панувала система тотального контролю над громадським та приватним життям людей.
Перегляд файлу

Диктатори 30-х років ХХ століття.

Політичний портрет

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • 1 називати причини встановлення культу особи в Німеччині, СРСР, Італії на прикладах Гітлера, Сталіна, Муссоліні;
  • 2  пояснювати роль народних мас у становленні культу особи;
  • 3  порівнювати тоталітарний та демократичний стилі правління;
  • 4  складати узагальнений портрет диктатора ХХ ст.;
  • Розвивати уміння аналізувати візуальні джерела.

Обладнання: мультимедійна презентація; дитячі презентації; історичні  джерела; відеоджерела; історична карта.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Форма проведення: урок-дослідження на основі аналізу візуальних джерел.

Епіграф до уроку:  Ми  не намагались надати владу кращим; тож переконаємо себе, що кращі – ті, у кого влада.    Честертон

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та завдань уроку (слайди)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Викладач.  ХХ століття увійшло в історію як століття тоталітаризму. То була епоха, коли впродовж десятиліть в країнах панувала система тотального контролю над громадським та приватним життям людей.

Робота зі схемою

ТОТАЛІТАРИЗМ

 

Тоталітаризм – система управління, за якої що не заборонене , то обов’язкове. Еван Есар

 

 

Одна партія

 

Один вождь

 

Єдина ідеологія

 

Образ ворога

Контроль над особистістю

 

Репресії

 

Уніфікація

 

Людина - гвинтик

 

  1. Охарактеризуйте основні ознаки тоталітаризму.
  2. Прокоментуйте висловлення Е.Есара.

Робота з картою

  1. Розглянувши карту Європи у 30-ті роки ХХ ст. назвіть, у скількох країнах
    1. Європи було встановлено диктаторські режими.
  2. 2.На які групи можна поділити ці країни? ( Ті, що програли війну;   «переможені в стані переможців»; новоутворені.)
  3.  

Робота з поняттями

  ІІІ.   Мотивація  навчальної  діяльності 

    Викладач .  Значною  мірою  обличчя   ХХ ст.   визначили  ті  політичні діячі, що стояли  біля  керма держав  чи урядів.  Мабуть, неможливо збагнути найважливіші  події століття,  не  познайомившись з діячами,  які  впливали  на  політичний  клімат  планети  протягом  тривалого часу. 

       Перегляд  відео 

      Фрагмент   фільму  « Як створюють  ідолів»  

  ( Режисер  Йосип  Гольдман;    Росія,  2010 ) 

    Викладач .  Ви  побачили  фрагмент  фільму  « Як створюють  ідолів».  А справді -  як?  Як  звичайні люди   перетворюються  на  напівбогів  і  починають керувати  мільйонами ,  змінювати хіт  історії,  здаються всесильними і безсмертними? 

       Це ті  питання,  на які  ми спробуємо  знайти  відповіді. 

«Диктатори 30-х років. Політичний портрет.»

   Викладач .  Слово « диктатор» за часів Римської республіки мало дещо інше значення. Нині диктатор – це лідер, який захопив владу в державі. У  V-І ст. н.е. це була посада, на яку призначали людину у важкі для країни часи, коли необхідно було зосередити управління державою в одних руках. Максимальний термін – півроку. Різниця очевидна, оскільки більшість диктаторів, про яких йтиметься сьогодні, утримували владу упродовж багатьох років.

     Знаючи, що у диктаторів Сталіна, Гітлера та Муссоліні владу вирвала з рук лише смерть, можемо бачити, як трансформувалося з часом це поняття. Вивчаючи історію Німеччини, Італії, СРСР у 20-30-ті роки ХХ століття, ми дізналися, що в цих країнах було встановлено не лише диктатуру, а й культ особи Сталіна, Гітлера, Муссоліні.

Культ особи ( лат. – поклоніння, шанування ) – це …

  •  безмірне звеличення особи;
  •  сліпе поклоніння, а іноді й обожнювання;
  •  надмірне перебільшення  заслуг;
  •  страх, рабська покірність;
  •  концентрація влади в руках однієї людини.

 

ІV .  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Повідомлення учнів

Виступ учнів, що отримали випереджальне завдання підготувати презентації «Диктатори 1930-х. Сталін. Гітлер. Муссоліні.»

  1. Що спільного та відмінного в біографіях цих людей?
  2. Яким був їхній шлях до влади?

 

Викладач.  Як же відбувалось формування культу особи?  Висновки, що прозвучать в ході уроку необхідно записати у зошити.

Покора 

  • Переглянути відео: Гітлер про покору ( фрагмент фільму «Як створюють ідолів», росія 2010).
  • Опрацювати висловлювання Муссоліні про покору ( додаток 1).

Бесіда

  1. Навіщо лідерам потрібна була покора громадян?
  2. У демократичній державі влада вимагає підкоритися …. (законам).
  3. Поясніть,  чому у Німеччині, Італії та СРСР люди підкорилися.
  4. Як загальна покора вплинула на формування культу особи?

Висновок: культ особи тримається на покорі громадян.

 

Репресії проти опонентів

Притча

     Одного разу правитель Коринфа Періандр відправив свого посла до Мілетського тирана Фрасибула із запитанням, як тому дається підтримувати порядок у своїх величезних, населених різними племенами володіннях. Фрасибул милостиво прийняв посла і запросив посла прогулятися до…пшеничного поля. Під час прогулянки ,Фрасибул іноді нахилявся, зривав найбільш соковиті колоски, з огидою кидав їх на землю і чавив ногою. Раптом він різко повернувся і помахом руки відпустив посла. Так і не давши відповіді на запитання Періандра.  Посланець спантеличено зупинився серед поля,  , одноманітного, без жодного примітного колоска.

Завдання

 Поясніть притчу.  Чи стосується вона нашої теми? На яку особливість становлення культу особи вона вказує?

Висновки: придушення будь-якої опозиції.

Робота з плакатами

Плакат – різновид графіки, зображення, що супроводжується коротким текстом, створене  з метою агітації або реклами, а також  повчальною метою.

  • Розгляньте плакати  і дайте відповідь на запитання.
  1. Із якою метою створено ці плакати?
  2. Які почуття повинні викликати ці плакати?
  3. Кому вони адресовані?
  4. На скільки, на ваш погляд, вони дієві в цьому плані?
  5. Які ідеї намагалися автори плакатів донести до громадян?
  6. Якими засобами користувалися художники  СРСР,  Німеччини та Італії для зображення вождів?

Висновок: вплив на свідомість людей.

Приклад: плакат з портретом Муссоліні та написом   «В Італії є імперія».

  1. Яке враження мав справляти на італійців цей плакат?
  2. Із ким пов’язували перемоги   Італії?
  3. Які почуття він мав викликати в італійців?

Робота з карикатурами

Викладач. Слово «карикатура» - італійського походження і означає перебільшення.  Карикатуру можна порівняти з лупою, збільшеним склом чи окулярами, крізь які ми можемо розглянути речі, риси характеру, обставини, яких зазвичай не помічали.

  • Розгляньте карикатуру на Йосипа Сталіна і дайте відповідь на запитання.
  1. Поясніть назву заголовок на карикатурі «За мною – мільйони».
  2. Чи відповідає він дійсності?
  3. Яку інформацію про явище та процеси 1930-х рр. можна отримати з цього зображення?
  4. Чому така карикатура не могла з’явитися   в СРСР в період правління Сталіна?
  5. Отже, чому вожді «не дружили» з карикатуристами?

Перегляд відео

  •  Відео « Урок музики в німецькій школі»

(фрагмент фільму «Як створюють ідолів»).

Викладач. У школах  Італії  висів  портрет Б. Муссоліні з написом «Муссоліні завжди має рацію».

Робота з візуальними джерелами

  1. Що об’єднує ці три слайди?
  2. Яку роль відігравала школа у становленні культу особи?
  3. Чому лідери робили ставку на молодь, створюючи молодіжні організації

 ( у СРСР – жовтенята, піонери, комсомольці; У Німеччині – гітлерюгенд, в Італії – дитяча організація «Балліда», підліткова – «Авангард», молодіжна – «Молоді фашисти»)?

Висновок: створення системи ідейного виховання в освіті.

Роль засобів масової інформації у формуванні культу особи

Анекдот

Москва. Червона площа. Парад. На ньому присутні Наполеон та його генерали. Наполеон читає газету «Правда».

  • Ваша величносте, - говорить перший генерал, - якби в нас були такі гармати, ми б ніколи не програли битву під Ватерлоо!

Наполеон читає газету «Правда».

  • Ваша величносте, - говорить другий генерал, -  якби в нас були такі танки, ми б ніколи на програли битву під Ватерлоо!

Наполеон читає газету «Правда».

  • Ваша величносте, - говорить третій генерал, якби в нас були такі літаки, ми б ніколи не програли битву під Ватерлоо!

Наполеон підводить очі і говорить:

  • Панове , якби в нас була така газета, ніхто б ніколи не дізнався, що ми програли битву під Ватерлоо.

 

Завдання

  • Чи відображає цей анекдот суспільно-політичні процеси, які відбувалися в СРСР у 30-х роках ? Які саме?

  

   Робота зі сторінками газет СРСР 30-х років

  1. Про що писали радянські газети? Які теми переважали у них?
  2. Чому, на вашу думку, надавалась перевага саме цій інформації?
  3. Яку роль відводила влада ЗМІ?

 

Висновок: ЗМІ перетворились на засіб пропаганди.

Надмірне звеличення особи

Завдання

  • Уявіть, що ви живете в СРСР у 30-ті роках ХХ ст.. коротко опишіть дорогу до школи, використавши матеріали, розміщені на слайді.

Роль мистецтва в установленні культу особи

Бесіда

  • Гітлер стверджував: «Акторам і художникам слід час  від часу погрожувати пальцем». Чому?

Перегляд відео

  • Переглянути фрагменти фільмів і дати відповіді на запитання.

Складання історичного портрету

  • Користуючись пам’яткою ( додаток 5), складіть узагальнений портрет «Диктатор 30-х років ХХ ст.».

Висновок .  Попри певні відмінності культ особи має спільні ознаки. 

  • Особа завжди подається не просто як лідер чи вождь, а як рятівник нації чи народу.
  • Практично будь-якому культу притаманний мотив безсмертя.
  • Особу подають не інакше, як вищий і праведний суд, еталон встановлення справедливості в суспільстві.
  • Особі за умов створення її культу надають своєрідний родовий символ – символ батька, покровителя, захисника .
  • Культ завжди пов'язаний із взірцем для наслідування.

 

Бесіда

  1. Чи існувала альтернатива? 

Викладач. 1930-ті роки характеризувалися не лише наступом тоталітаризму, а й розвитком демократії.

  1. Порівняти тоталітарний та демократичний стилі правління на прикладах США та однієї з тоталітарних держав, використовуючи знання, одержані на уроках із всесвітньої історії та правознавства.

V. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

  1. «Єдине, що потрібно для тріумфу зла, - це те, щоб добрі люди нічого не робили» (Е.Берк).  Чи підтвердила історія правильність цього вислову?
  2. Муссоліні закінчив своє життя 28 квітня 1945 року. Гітлер покінчив життя самогубством 30 квітня 1945 року. Обидва зазнали поразки як своїх ідей, так і у війні.

Викладач. Сталін помер 5 березня 1953 року. Дізнавшись про його смерть, люди плакали. Плакали навіть ті, у кого під час репресій загинули або перебували в ув’язненні родичі. Із цього приводу російська поетеса, у якої було репресовано сина, Анна Ахматова, сказала: « Нічого страшного, це наркоз, він минеться».

     Судячи з подій останніх років, «наркоз» не минає.  Чим можна пояснити постійний інтерес до особи диктатора?

VІ. Підсумки уроку

Викладач.  Не можна не погодитися з твердженням Р.Конквеста (США), який зауважував, що головний урок ХХ ст.. – «уникати навих гітлерів і сталіних».

  • Яким чином цього можна досягнути?

VІ.  Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал теми.
  2. Скласти порівняльну таблицю тоталітарного та демократичного правління за довільно обраними критеріями.

              Р.S.  Викладач. Людям завжди потрібен хтось, хто буде наглядати за ними. 95% людей у світі потребують, щоб хтось казав їм, що робити і як поводитись.  (Арнольд Шварцнеггер)

 

 

docx
Додано
30 січня 2023
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку