План – конспект уроку з всесвітньої історії
10 клас
Т о т а л і т а р и з м
Мета: з'ясувати причини виникнення тоталітарних режимів; визначити суть тоталітаризму і показати його безперспективність для соціально-політичного й економічного розвитку країни; формувати вміння аналізувати історичний матеріал, користуватися науковою термінологією; розвивати в учнів пріоритет загальнолюдських цінностей, ідеї громадянського суспільства.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, політична карта світу.
Основні поняття і терміни: тоталітаризм, фашизм, нацизм.
Основні дати: 29 жовтня 1922 р. — захоплення фашистами влади в Італії; 30 січня 1933 р. — прихід нацистів до влади в Німеччині; 1936—1939 рр. — громадянська війна в Іспанії, прихід до влади фашистського керівництва.
Особистість в історії: Б. Муссоліні, Д. Джентіле, А. Гітлер, Ф. Франко, Й. Сталін.
Міжпредметні та міжкурсові зв’язки: узагальнення знань, що їх учні отримали на уроках історії, літератури та правознавства.
Список використаної літератури:
1. Воропаєва В. В., Татаринов М. В. Всесвітня історія. Новітній період. Методичний посібник. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2005.
2. Оруелл Д. 1984. – М.: Худ.літ., 1982..
3. Правознавство (практичний курс) : Підручник для 9 кл. Загальноосвіт. навч. закл. – К. : Грамота , 2009
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
|
ДІЯЛЬНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ |
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ |
||||||||||||||||||||||||
Ι. Організаційна частина |
Перевіряю готовність учнів до уроку, відмічаю відсутніх. |
|
||||||||||||||||||||||||
ΙΙ. Актуалізація опорних знань учнів |
|
Запитання для учнів.
3. Яку форму правління ви вважаєте найбільш доцільною? (Відповідь обґрунтуйте.) |
||||||||||||||||||||||||
ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів |
|
|
||||||||||||||||||||||||
ΙV. Оголошення теми і мети уроку |
Диктую тему уроку і план:
(Звертаю увагу учнів на мету уроку та очікувані результати, які записані на дошці) |
|
||||||||||||||||||||||||
V. Вивчення нового матеріалу
|
Проблемне запитання. У чому полягають причини появи і яка суть тоталітаризму? |
|
||||||||||||||||||||||||
1. Причини виникнення тоталітарних режимів. |
Робота над формуванням понять і термінів. Пропоную учням одне з визначень поняття «тоталітаризм». Диктую, а учні записують в зошити: Тоталітаризм — одна з форм державного устрою, що характеризується тотальним (загальним) контролем держави над усіма сферами життя суспільства, ліквідацією конституційних прав і свобод громадян, репресіями стосовно опозиції. Розповідь Установлення в міжвоєнний період тоталітарних режимів у цілій низці держав не було випадковим. Так, Німеччина програла Першу світову війну. Версальський мирний договір був принизливим для країни. І хоча 1919 р. в Німеччині було прийнято демократичну Веймарську конституцію, країну розривали економічні, політичні, соціальні суперечності. Дедалі більшої ваги в суспільстві набували ідеї шовінізму й реваншизму. При цьому не було соціальної сили, що могла б запобігти сповзанню країни до фашизму — однієї з форм тоталітаризму. У результаті цього 1933 р. фашисти на чолі з Адольфом Гітлером прийшли до влади конституційним шляхом, перемігши на виборах. Італія також була невдоволена підсумками Першої світової війни. Країна з 1915 р. воювала на боці Антанти, однак не одержала бажаного після підписання Версальського договору. З 1919 р. в Італії стали поширюватися фашистські ідеї. Лідер італійських фашистів Беніто Муссоліні прагнув створити сильну державу, де інтереси нації та держави будуть вищими за інтереси окремого індивіда чи групи людей. У 1922 р. фашисти захопили владу в країні. |
|
||||||||||||||||||||||||
|
В Іспанії у міжвоєнний період на тлі економічної відсталості загострилися національні суперечності. Демократична революція і прихід до влади демократичних сил у 1931 р. не змогли розв'язати нагальних проблем держави. Зростав вплив фашистських організацій. Громадянська війна, що почалася в 1936 р. між прихильниками демократії та фашистами, закінчилася в 1939 р. приходом до влади фашистів. Керівником держави був проголошений Франсис-ко Франко. У Росії в результаті Лютневої революції 1917 р. було повалено монархію. Влада опинилася в руках Тимчасового уряду і Рад. Тимчасовий уряд виступав за демократичний шлях розвитку країни, а більшовики, які стали переважати в Радах від осені 1917 р., прагнули до захоплення влади й побудови в країні соціалізму. У результаті Жовтневого перевороту 1917 р. більшовики на чолі з Володимиром Леніним прийшли до влади. Після смерті в 1924 р. В. Леніна державу очолив Йосиф Сталін. Саме він став уособленням тоталітарної комуністичної держави, що склалася в СРСР наприкінці 1920-х — на початку 1930-х рр.
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
Запитання до учнів:
|
||||||||||||||||||||||||
2. Природа тоталітаризму. |
Розповідь учителя. У міжвоєнний період виник тоталітаризм — явище, властиве тільки XX ст. Він якісно відрізняється від давніх східних деспотій, диктаторських режимів. В істориків і політиків немає єдиної думки з приводу природи і сутності тоталітаризму. Тоталітарні режими суттєво відрізнялися один від одного. Усе це ускладнює їх характеристику і не дає можливості дійти єдиної думки. Незважаючи на відмінності й особливості тоталітарних режимів у різних країнах, усе-таки можна виділити деякі загальні ознаки тоталітаризму:
Уперше слово «тоталітарний» (загальний) використали глава фашистів Б. Муссоліні та їхній ідеолог Д. Джентіле в середині 1920-х рр. Країни, що стали на шлях тоталітаризму (Японія, Німеччина, Італія), вирішували такі власні важливі завдання, як прискорений економічний розвиток та завершення або перехід до модернізації у сфері економіки з метою підготовки до нової війни. Перевірка виконання завдання. Перевіряю заповнення учнями таблиці, у разі необхідності коментуючи та доповнюючи їхні відповіді. Цитую відомий вислів В. Черчілля: «Демократія — це жахлива річ... але нічого кращого людство не вигадало».
|
Самостійна робота за завданням. У ході пояснення вчителя заповнити порівняльну таблицю «Демократія і тоталітаризм».
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
Запитання для обговорення 1. Як ви розумієте цей вислів?
2. Чи згодні ви з точкою зору В. Черчілля? (Відповідь обґрунтуйте.) |
||||||||||||||||||||||||
3. Сила і слабкість тоталітарних систем.
|
Під час вивчення даного матеріалу показую дві сторони тоталітаризму, при цьому роблю акцент на важливості загальнолюдських цінностей, на тому, що людина є головною частиною суспільства. Розповідь Установлення тоталітарних режимів приносило неоднозначні результати, причому не завжди негативні. Так, в Італії було взято курс на власні ресурси, вирішилася зернова проблема, вкладалися фінанси в розвиток машинобудування, важкої, видобувної промисловості. Для Німеччини також було характерним зростання економіки: до 1936 р. не стало безробіття, підвищилася заробітна платня, високими темпами розвивалася важка індустрія. СРСР наприкінці 1930-х рр. став індустріально-аграрною країною. Однак цінність досягнень тоталітаризму є дуже відносною. У тоталітарних державах існувала диспропорція в розвитку економіки. Держава здійснювала політику методом насильства і страху. Це знайшло відображення в художніх творах. Д. Оруелл так описує всі страхіття того часу у своєму романі «1984»: «Бувало це завжди вночі — арештовували вночі. Раптово будять, груба рука трясе тебе за плечі, світять в очі, ліжко оточили суворі обличчя. Як правило, суду не бувало, про арешт ніде не повідомлялося. Люди просто зникали, і завжди — вночі. Твоє ім'я вийнято зі списків, усі згадки про те, що ти робив, стерто, факт твого існування заперечується і буде забутий. Тебе скасовано, знищено: як прийнято казати, розпорошено» Підбиваючи підсумок вивченого, акцентую увагу учнів на повсякчасних порушеннях й недотриманні прав людини в тоталітарній державі. |
|
||||||||||||||||||||||||
VΙ. Закріплення знань учнів |
Звертаю увагу на проблемне запитання, яке було поставлене на початку вивчення нового матеріалу. |
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
Запитання до учнів
|
||||||||||||||||||||||||
VΙΙ. Підсумки уроку
|
Пропоную учням самостійно підбити підсумки уроку у формі дидактичної гри «Три речення» |
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
Дидактична гра «Три речення» Правила гри. Учні повинні передати зміст розглянутого матеріалу трьома простими реченнями. Перемагає той, у кого ці три речення будуть найкоротшими і найточніше відбиватимуть зміст уроку.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Обговорюю з учнями — досягнення очікуваних результатів уроку: Оцінюю відповіді учнів. |
|
||||||||||||||||||||||||
VΙΙΙ. Домашнє завдання |
Записую на дошці: 1.Опрацювати параграф підручника. 2.За допомогою дослідницьких методів провести порівняльний аналіз демократичних і тоталітарних режимів. Результати занести до таблиці. (Заповнена таблиця має бути готова до уроку тематичного оцінювання після вивчення теми «Тоталітарні й диктаторські режими»)
|
|
1