Ділення двоцифрового числа на двоцифрове. №310-319

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку математики для 3 класу за підручником "Математика 3 клас, М. Козак, О. Корчевська 2021 р."
Перегляд файлу

Тема. Ділення двоцифрового числа на двоцифрове. №310-319

Мета: ознайомити учнів з діленням двоцифрового числа на двоцифрове способом добору частки та способом послідовного ділення; розвивати аналітичне й раціональне мислення; виховувати прагнення застосовувати математичні знання й уміння у практичних потребах.

Обладнання: підручник з Математики для 3 класу, автор М. Козак, О. Корчевська 2021 р.; наочний матеріал; фізкультхвилинка, гімнастика для очей.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

   - Продзвенів уже дзвінок,

     Починається урок.

     Приготуйте без мороки

     Все, що треба до уроку.

     Книжку, зошит, ручку, олівці.

     Приготувались? (перевіряю)

     Молодці! Все у нас уже на місці,

     Залишилось тільки сісти!

     Сядьте, дітки, всі гарненько,

     Руки покладіть рівненько.

     Голову вище підніміть,

     Плечі свої розведіть.

     Всі на мене подивіться,

     І приємно посміхніться!

   - Доброго дня учні, мене звати Раїса Василівна і сьогоднішній урок математики проведу з вами я.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

   - Наш урок буде мати девіз, а звучить він так:

Розробка уроку математика 3 клас + презентація до уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

- А перш за все давайте перевіримо чи виконали ви домашнє завдання. І чи не виникло труднощів під час його виконання.

-         Хто нагадає, які завдання вам були?  Отже, на домашнє завдання вам були  вирази 308 і задача 309

-         Давайте разом перевіримо!

-         Розпочнемо з виразів 308 та подивимось, як ви впорались.

-         Результат першого виразу нам скаже цей хлопчик. (75:3·4=100)

-         Результат другого виразу нам скаже ця дівчинка. (6·15:5=18)

-         Результат третього виразу  нам скаже ця дівчинка.(80:5·6=96)

-         Результат четвертого виразу нам скаже цей хлопчик. (7·12:6=14)

-         Результат наступного виразу нам скаже ця дівчинка. (90:5·4=72)

-         Результат останнього виразу нам скаже цей хлопчик. (6·14:7=12)

-         Добре, з виразами ви  впорались, давайте тепер з вами перевіримо задачу 309.

     -    На скільки дій задача? (на 2 дії)

     -    Зачитайте першу дію. (160·4=640 (д.) – всього)

     -     Зачитайте другу дію. (640-160=480 (я.))

     -    Зачитайте відповідь. (480 ялин у лісі)

     -    В кого не так?

     -    Молодці. Бачу з домашнім завданням ви впорались.

  1. Усний рахунок
  1.     Усне обчислення за завданням 310

- А зараз я пропоную вам налаштувати ваш мозочок до сприймання і виконати усні обчислення.

- Наступним нашим завданням буде завдання 310 на сторінці 46, давайте виконаємо його усно. Щоб виконати дане завдання нам потрібно пригадати, як знаходити число за його частиною.

- Хто знає правило піднімає руку. (Щоб знайти число за його частиною, треба дане число поділити на чисельник дробу і одержаний результат помножити на його знаменник)

- Правильно! Отож, давайте вже нарешті виконаємо це завдання.

- числа становить 8. Тоді число? (8·6=48)

- числа становить 12 хв. Яким буде шукане число? (12 хв·5=60 хв=1 год)

- числа становить 24 см. Яким буде шукане число? (24 см·4=96 см)

- числа становить 9 год. Яке число буде? (9 год·3=27 год=1 доба 3 год)

- Молодці! З цим завданням ви впорались. Тому пропоную перейти до наступного.

б) Заповнити пропуски

- Наступне наше завдання полягає в тому, що ми повинні заповнити пропуски в даній таблиці. Подивіться уважно на дошку. (таблиця на дошці)

- Пригадаємо, як називаються числа при відніманні? (Зменшуване, від’ємник, різниця)

- Пам’ятаємо, що викрикувати не можна, піднімаємо руку і відповідає той, кого я виберу.

- Хто мені скаже, як знайти невідоме зменшуване? (До різниці додати від’ємник)

- А як знайти невідомий від’ємник? (Від зменшуваного відняти різницю)

- Добре! Починаймо!

Зменшуване

510

800

350

730

900

460

940

1000

Від’ємник

480

640

190

350

420

290

570

50

Різниця

30

160

160

380

480

170

370

950

- Зменшуване 510, від’ємник 480. Якою буде різниця? (30)

- Зменшуване 800, від’ємник 640. Якою буде різниця? (160)

- Зменшуване 350, різниця 160. Яким буде від’ємник? (190)

- Зменшуване 730, різниця 380. Яким буде від’ємник? (350)

- Від’ємник 420, різниця 480. Яким буде зменшуване? (900)

- Від’ємник 290, різниця 170. Яким буде зменшуване? (460)

- Від’ємник 570, різниця 370. Яким буде зменшуване? (940)

- Від’ємник 50, різниця 950. Яким буде зменшуване? (1000)

- Молодці, з цим завданням також впорались.

  1. Математичний диктант

- Учні,  я бачу ви добре вмієте обчислювати усно, але протягом уроку ми будемо не лише обчислювати усно, а й багато писати. Тому я пропоную вам підготувати вашу ручку до письма і провести математичний диктант. Відкриваємо зошити та пропускаємо 4 клітинки від домашньої роботи. Посередині пишемо

21 березня

Класна робота.

М. д.

Я буду зачитувати  вам завдання, а ви повинні усно виконати і записати лише  відповіді на запитання. Через кому в рядочок. Вкінці я зачитаю правильні відповіді і перевіримо ваші записи. Слухайте уважно, починаємо.

  1. Записати число, в якому 8 десятків і 8 одиниць.
  2. Число 873 зменшити на 800.
  3. Різницю чисел 506 і 6 збільшити на 300.
  4. Суму чисел 899 і 1 зменшити на 600.
  5. Записати число, в якому 3 сотні 5 десятків і 4 одиниці.
  6. Від добутку чисел 70 і 2 відняти 40.
  7. Число 100 збільшити у 5 разів.

- Все, завершили! Відкладаємо свої ручки, слухаємо уважно! Зачитую результати.

Результати: 88, 73, 800, 300, 354, 100, 500.

     -  У кого одна помилка?

-         У кого дві помилки?

-         У кого більше помилок?

    -    Наступного разу старайтесь і у вас вийде краще.

ІV. Оголошення теми і завдань уроку

    - Отже, учні, сьогодні на уроці ми навчимося ділити двоцифрове число на двоцифрове, будемо знаходити значення різних виразів та розв’язувати задачі.

V. Вивчення нового матеріалу

   1. Пояснення вчителя.

   - Учні давайте подивимось на завдання 311. Щоб виконати це завдання, давайте згадаємо взаємозв’язок між дією множення і ділення. Якщо частку помножити на дільник отримаємо ділене.

   - Ми маємо два двоцифрові числа, щоб поділити їх ми можемо використати спосіб випробування, тобто підставляти, підбирати те число, яке дасть нам при множенні ділене. Першим випробовуємо число 2.

   - Якщо 12 помножити на 2 буде 24, а у нас ділене 48, тому не підходить.

   - 12 на 3 буде 36, також не підходить.

   - А от 12 помножити на 4 буде 48 – це у нас ділене. Тобто 4 – це буде результатом ділення 48 на 12.

   - Також давайте розглянемо завдання 312, де у нас інший спосіб, за допомогою якого можна поділити двоцифрове число на двоцифрове. Його називають способом послідовного ділення.

   - Беремо двоцифрове число 12 і розкладаємо його на зручні множники. Пам’ятаєте, раніше ви розкладали на доданки, щоб помножити або поділити, а тепер ми розкладаємо на множники. Нам потрібно  розкладати число на такі множники, на які ми можемо поділити число 48. Наприклад розкласти 12 на два множники 6 і 2. Далі ділимо на більший множник. З таблиці  множення ми знаємо, що 48 ми можемо поділити на 6, а потім вже можемо поділити і на 2. Якщо ми 48 поділимо на 6 це буде 8, а потім ще ділимо на 2, і це вже буде 4.

   - Давайте тепер застосуємо ці способи на практиці.

   2. Первинне закріплення.

А) Вирази 313

    - Записуємо посередині «Вирази 313». Нам потрібно розв’язати їх зручним способом. Давайте перший вираз виконаємо разом.

-   Записуємо перший вираз.    28:14=   . Ми можемо розкласти число 14 на два множники: 7 і 2. Чи можемо ми поділити 28 на 7 або на 2?

-   Так, можемо. Краще ділити одразу на більший множник. Так буде зручніше. І 28:7 ми знаємо з таблиці. Отже, записуємо за правилом способом послідовного ділення. 28 ділимо спочатку на 7, а потім ще на 2. 28 поділити на 7 це буде 4, тепер 4 треба поділити на 2 і ми отримаємо 2.

- Хто бажає виконати другий вираз біля дошки?

- Записуємо наступний вираз.    45:15=   . Число 15 можемо розкласти на два множники: 5 і 3. 45 ми можемо поділити на 5 (буде 9), а потім на 3 (буде 3).

- Третій вираз біля дошки виконає цей хлопчик.

- Переписуємо наступний вираз.   64:16=   . Згадуємо, на які множники ми можемо розкласти число 16. На 8 і 2. 64 можемо легко поділити на 8, у нас буде 8, і 8 ділимо на 2, буде 4.

- Наступний вираз біля дошки виконає ця дівчинка.

- Записуємо наступний вираз.   65:13=   . А тут ми вже не зможемо розкласти на множники. Тому у цьому випадку будемо застосовувати спосіб випробування. Множити число 13 на число, яке у добутку буде нам давати ділене. Давайте спробуємо спочатку помножити на 2. 13·2=26 – мало. Спробуємо на 3. 13·3=39 – також мало. Давайте спробуємо на 4. 13·4=52 – теж не підходить, але вже близько. І тепер спробуємо на 5. 13·5=65 – підходить. Отже, число 5 буде результатом даного виразу.

- Останній вираз біля дошки виконає цей хлопчик.

- Записуємо останній вираз.   68:17=   . Тут так само, число 17 ми не можемо розкласти на множники.

Тому застосовуємо спосіб випробування.

Множимо на 2, виходить 34 – не підходить; на 3, виходить 51 – також не підходить; на 4, виходить 68 – ось наше ділене. Отже, результатом даного виразу буде число 4.

 

  VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв’язування задач

А) Задача 314

   - Переходимо до наступного завдання. Це у нас задача 314.

   - Я читаю задачу, а ви уважно слухайте. (У магазині 90 книжок розклали в пакети по 15 книжок. Скільки одержали пакетів книжок?)

   - Повторимо задачу за коротким записом.

   - Про що йдеться в задачі? (Про пакети з книжками)

   - Скільки книжок розклали по пакетах? (90)

   - По скільки книжок поклали в один пакет? (По 15)

   - Про що запитується у задачі? (Скільки одержали пакетів книжок?)

   - Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі? (Так)

   -  Знаючи, скільки всього книжок і по скільки книжок розклали в пакети, можемо дізнатись скільки пакетів одержали. Для цього потрібно загальну кількість книжок розділити по 15, а розділити по 15, означає поділити на 15.

   - Отже, давайте запишемо.

- Молодці!

Б) Розминка для очей «Порахуй геометричні фігури»

- Учні, я бачу ви трохи втомилися, тому пропоную вам зробити розминку для очей. Давайте порахуємо геометричні фігури.

Рахуємо геометричні фігури – роздрукувати завдання Рахунок до 10 скачати  картки в PDF на childdevelop.com.ua – Розвиток дитини- 5

- 7

- 4

- 5

 

В) Задача 316

- Переходимо до наступної задачі 316. Уважно слухайте, а я буду зачитувати задачу. (У мотку було 24 м мотузки. мотузки відрізали. Скільки метрів мотузки залишилося в мотку?)

- Повторимо задачу за коротким записом.

Було – 24м

Відрізали – ? м,

Залишилося - ? м

- Про що йдеться в задачі? (Про мотузку)

- Що робили з мотузкою? (Різали)

- Скільки мотузки відрізали? ()

- Про що запитуються в задачі? (Скільки метрів мотузки залишилося в мотку?)

- Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, не можемо)

- Міркування. Знаючи, скільки метрів мотузки було і яку частину мотузки відрізали, можемо знайти скільки мотузки відрізали. Для того щоб знайти частину від числа, потрібно число поділити на знаменник. Тобто 24 поділити на 8, це і буде наша перша дія.

- Знаючи, скільки метрів мотузки було і скільки відрізали, можемо дізнатися скільки метрів мотузки залишилося в мотку. Відрізати означає забрати, а це означає відняти.

Г) Задача 317

- Наступна і остання задача 317.

- Я читаю задачу, а ви уважно  слухаєте і слідкуєте в підручнику. (У книжці 96 сторінок. Першого дня Тарас прочитав всіх сторінок, а другого дня - решти. Скільки сторінок прочитав Тарас другого дня?)

- Про що йдеться в задачі? (Про хлопчика Тараса, який читав книжку протягом двох днів)

- У підручнику в  нас вже є готовий короткий запис до задачі, давайте повторимо задачу за ним.

- Скільки сторінок Тарас прочитав першого дня?

- Скільки сторінок Тарас прочитав другого дня?

- Про що запитується в задачі? (Скільки сторінок прочитав Тарас другого дня?)

- Чи можимо відразу відповісти на запитання задачі?( Ні не можемо)

- Міркування. Знаючи, скільки всього сторінок в книжці і яку частину сторінок прочитав Тарас першого дня, можемо дізнатися скільки сторінок прочитав Тарас першого дня. Щоб знайти частину від числа, потрібно це число поділити на занаменник. Тобто загальну кількість сторінок поділити на 6.

- Знаючи, скільки всього сторінок і скільки сторінок Тарас прочита першого дня, можемо знайти решту сторінок. Для цього потрібно від загальної кількості сторінок забрати кількість сторінок, яку прочитав Тарас першого дня, а забрати означає відняти.

- Знаючи, решту не прочитаних сторінок і частину сторінок, яку Тарас прочитав другого дня, можемо знайти скільки сторінок Тарас прочитав другого дня. Щоб знайти частину віщд числа, потрібно це число поділити на знаменник, Тобто решту сторінок, поділити на 4.

- А зараз, я пропоную Вам по черзі пояснити, що означає кожен з цих знаків  питань на «дереві міркувань» до нашої задачі.

- Молодці!

VI. Підведення підсумків

    - Ось і підходить до завершення наш урок. Ви молодці, були активними та старанно працювали на уроці. Дякую вам!

    - Що ми навчились на сьогоднішньому уроці?  

    - Чи все було для вас зрозумілим?

VII. Повідомлення домашнього завдання

-         Записуєте в зошити домашнє завдання № 318 та №319.

-         Подивіться на завдання 318.

-         З цим завданням ви впораєтесь самостійно, вам потрібно просто розв’язати вирази зручним для вас способом.

-         Наступне завдання це задача 319. (потрібно пояснювати?)

-         На цьому наш урок підійшов до кінця, ви були дуже активними, дякую вам.

-         До побачення!

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 червня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку