Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (42:3). Творча робота над задачею.

Про матеріал
Розробка уроку математики для 3 класу "Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (42:3). Творча робота над задачею". Урок поводиться у вигляді екскурсії до математичного кафе. (Перед цим була додана презентація до уроку.) На уроці розвиваємо життєві компетентності, повторюємо правила поведінки в громадських місцях. Разом з вивченням нового матеріалу, під час розв'язування задач дізнаємося цікавинки про походження піци, значення фруктів для організму. На уроці використовуються міжпредметні зв'язки, групова робота, цікаві завдання, ребуси, логічні задачі.
Перегляд файлу

Комунальний заклад  «Чугуївський ліцей № 5»

Чугуївської міської ради     Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з математики

 

Тема уроку. Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (42:3). Творча робота над задачею

( 3 клас)

 

 

 

 

Розробила та провела

вчитель початкових класів

КЗ «Чугуївський ліцей №5»

Чугуївської міської ради

Харківської області

Тарасова Тетяна Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (42:3). Творча робота над задачею.

Мета. Ознайомити учнів з прийомами ділення чисел виду 42 : 3; розвивати вміння розв'язувати задачі; формувати навички усних обчислень; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; формувати вміння вчитися,  комунікативні, предметні, підприємницькі,  соціальні компетентності; виховувати допитливість, працьовитість, охайність.

Тип уроку. Комбінований урок.

Обладнання: презентація до уроку, таблиця «Ділення двоцифрового числа на одноцифрове», картки для індивідуального опитування, картки для роботи в групах, ребуси, кружечки, набори цифр у кожного учня.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.Хвилинка гарного настрою.


Математика – наука

Точна і серйозна

І прожити нам без неї

Аж ніяк неможна.

Тож міркуємо – швидко!

Відповідаємо – правильно!

Лічимо – точно!

Пишемо – гарно!


Девіз уроку:

Лиш тим, хто доводить,

Міркує, шукає,

Математика двері

у світ відкриває!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вступне  слово  вчителя.

- Сьогодні  я  запрошую  вас  відвідати  один  дорогий  заклад.  Спробуйте 

здогадатися,  куди  саме  ми  завітаємо.  Це  не  театр,  не  кіно,  в цьому  закладі   можна  потанцювати,  послухати  приємну  музику, поспівати в караоке,  і …смачненько  поїсти.

- Так,  це  дитяче  математичне  кафе.

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від математичного дитячого кафе? (Відповіді дітей)

 У вас на партах є кольоровий трикутник і кружечки.  За правильно виконане завдання ви отримуєте по 1 кружечку. В кінці уроку ви зможете підрахувати кількість отриманих балів.

1. Усна лічба. Зворотній зв’язок. (Числові віяла)

- А в якій країні з’явився перший ресторанчик для бідних ви дізнаєтесь, коли знайдете результати числових виразів і прочитаєте слово.

(1кружечок – за правильно виконане завдання)


22 : 2 • 1

24 : 2 • 3

120 : 3 : 10

60 : 6 • 2

48 : 2 : 4


 

4

6

11

20

4

36

І

Т

А

Л

І

Я

 

- Так, це Італія. Країна, в якій з’явилася всім відома і улюблена страва – піца. У цій країні навіть існує свято піци, під час якого кожен бажаючий має можливість спробувати безкоштовне частування в обмін на участь в різних конкурсах.

Воїни Персидської імперії, які багато часу проводили у походах, на своїх плоских щитах готували особливий різновид хліба, на який клали сир, фініки, шматки фруктів… Ми і зараз з великою насолодою ласуємо смачною піцою.

2. Індивідуальна робота на карках (3 учні)

Картка 1

1. Розв'яжи приклади:


8 9 - 54 : 6 =

72 : 8 - 32 : 8 =

4 4 + 8 3 =

68 + 12 4 =


2. Накресли прямокутник АВСD із сторонами 4 см і 2см. Знайди його периметр.

Картка 2

1. Розв'яжи приклади:

40 · 6 + 7                          350 : 5 + 80

(500 – 300) : 4                      81 + 48 : 6

2.Розв’яжи  рівняння:

х : 9 = 80                               45 : х = 5

Картка 3

1. Задача   

За 4 дні 2 дівчинки вишили 16 серветок. Скільки серветок вишила одна дівчинка за 1 день?

2. Розв'яжи приклади:


32 • 3                                 

18 • 4                                

80  • 7

60  • 6


3. Гра  « День-ніч». Допоможе  визначити  час  на  збори.

  • Зараз 9.00. через 15 хвилин нам потрібно виходити. Котру годину буде показувати годинник?
  • Василько рухався до ресторану 20 хв, а Сашко – 45 хв. На скільки хвилин більше був у дорозі Миколка?
  • Марійка витратила на збори 40 хв, а Сергійко – 8 хв. У скільки разів менше часу витратив хлопчик?

4. Усний  рахунок. Робота в парах.

- Зайшовши  до  кафе,  ми  повинні  свій  одяг  залишити в роздягальні  і  отримати  жетончик,  який  допоможе  зайти  нам  до  зали.

Виконавши завдання, ми з’ясуємо , яких правил повинні дотримуватись.

(2 кружечок – за правильно виконане завдання)


 

 

НЕ  ГАЛАСУЙ

4 • 10 : 5

Г

0 • 6 + 15

А

5 : 5 • 6

Л

27 : 9 • 5

А

24 : 6 •12

С

0 • 4 + 7

У

24 : 24 • 12

Й

 

48

7

8

6

15

12

С

У

Г

Л

А

Й

 

 НЕ БІГАЙТЕ

3 • 10 : 5

Б

0 • 8 + 18

І

4 : 4 • 10

Г

28 : 4 • 5

А

36  : 6 • 8

Й

0 • 9 + 12

Т

35 : 35 • 9

Е

 

18

12

35

6

9

48

10

І

Т

А

Б

Е

Й

Г

 

5. Робота в зошитах. Хвилинка каліграфії.

- Щоб потрапити за свій столик нам потрібно пройти шлях по цифрах.  Запишіть каліграфічно ці числа.

7; 21; 14; 35; 48; 28; 49; 56.

- Назвіть «зайве» число. (7 — одноцифрове, всі решта — двоцифрові.)

А ще? (48 — не ділиться на 7.)

- Прочитайте у порядку зростання числа, які діляться на 7.

(7; 14; 21; 28; 35; 49; 56).

- А на яке число ділиться 48? (На 6)

- Подайте число 48 у вигляді суми розрядних чисел. (48 = 40 + 8)

- А чи можна подати число 48 у вигляді суми двох таких чисел, кожне з яких ділилося б на 4? (48 = 40 + 8; 48= 36 + 12; 48 = 28 + 20; 48 = 24 + 24)

- Складімо приклад на ділення суми цих двох чисел на 4 та розв’яжемо з поясненням.

(36 + 12): 4 = 36 : 4 + 12 : 4 = 9 + 3 = 12

- Яке число ділили? (48)

(28 + 20): 4 = 28 : 4 + 20 : 4 = 7 + 5 = 12

- Яке число ділили? (48)

 

6. Проблемна ситуація

- А чи можемо ми  48 поділити на 3?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

 

- Отже,  прийшов час замовити основне блюдо. А основне блюдо – це наші міцні знання.

- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новим прийомом ділення двоцифрового числа на одноцифрове, продовжимо роботу над задачами.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення нового. (Слайд)

- Учні пояснюють за записом, як виконали ділення.

48 : 3 = (30 + 18) : 3 = 30 : 3 + 18 : 3 = 10 + 6 = 16

30 18

Ознайомлення з пам'яткою

Пам'ятка «Ділення двоцифрового числа на одноцифрове»

(Прийом, заснований на діленні суми на число)

  1.     Двоцифрове число розкладаю на зручні доданки.
  2.     Поділю на одноцифрове число кожен із доданків, а знайдені частки додати

- Розв’яжіть з коментуванням наступні приклади .

Письмове виконання завдання з коментуванням правил.

42 : 3 = (30 +12) : 3 = 30 : 3 + 12 : 3 =

90 : 6 = (60 + 30 ) : 6 = …

2. Первинне закріплення. «Яблучка у подарунок».

- На скільки ви гарно засвоїли «основне блюдо» перевіримо наступною вправою.

(На яблучках записані приклади)

Учні завершують обчислення та знаходять значення інших виразів, працюючи на дошці та у зошитах.

(3 кружечок – за правильно виконане завдання)


 

78 : 6 = …                                56 : 4 = …

60 : 5 = …                                84 : 6 = …

2. Цікавинка ( розповідає   учень)

- Яблуко – один із найкорисніших для людини фруктів. В них у великій кількості містяться вітаміни А,В,С, які очищують кров від токсинів. Постійне вживання яблук сприяє активній діяльності, підтримує імунітет та продовжує життя людини.

- Як затишно у математичному кафе.

- Давайте трошки потанцюємо.

  • Фізкультхвилинка

 

V. Розвиток математичних знань

    1. Робота над задачами

        

- А чи можемо ми вже йти додому?  Ні, ми ще не всі фрукти спробували.

а)       Задача

        28 кг черешень і 32 кг вишень розклали в пакети по 4 кг у кожний. Скільки пакетів використали? (Розв’язання задачі складанням виразу)

(4 кружечок – за правильно виконане завдання)


 

Черешня  - 28 кг по 4 кг в 1 пакет, ?  ?

Вишні -      32 кг по 4 кг в 1 пакет, ?

Розв’язання

(28 + 32) : 4 = 15 (пак.)

Відповідь: 15 пакетів використали.

- Який ще вираз до розв’язання  цієї задачі можна скласти? (28 : 4 + 32 : 4 = 15 (пак.))

Цікавинка!

    Вишня – це одна  з улюблених  рослин  українців. Колись у давнину українці Новий Рік зустрічали не з ялинкою, а з квітучою вишнею. Невелике деревце пізно восени  садили в діжечку. І саме в кінці грудня воно зацвітало. Весною це деревце висаджували в ґрунт. Так люди зберігали дерева і врочисто святкували.

  Але, як всі живі організми, вишні старіють і тоді господарі поновляють сади.

б)  Задача

  З першої вишні зібрали k ягід, а з другої – у 3 рази менше. Скільки кілограмів ягід зібрали з двох дерев разом? Склади вираз і обчисли, якщо k = 45.

Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання біля дошки.

З першої вишні — к кг ягід

З другої — ?, у 3 рази <

 

Розв’язання

к + к : 3, якщо к = 45, то 45 + 45 : 3 = 60 (кг)

Відповідь: 60 кілограмів ягід зібрали з двох дерев разом.

 

2. Робота з геометричним матеріалом

- Ви всі любите пити сік із соломинки. Давайте ми складемо її так, як вам зручно кожному. Для цього виконаємо завдання.

( 5 кружечок – за правильно виконане завдання)


 

Завдання :

 Накресли ламану лінію, довжина якої обчислюється так:

60 + 40 • 2 = 140 (мм).

- Учні креслять ламану, довжина якої обчислюється так:

60 + 40 • 2 = 140 (мм).

— Що можна сказати про цю ламану? (Вона складається з трьох лан­цюгів, два з яких мають однакову довжину.)

3. Робота в  групах.  Гра  «Десерт»

( Групи «Сік»,  «Желе»,  «Морозиво», «Фрукти»).

 - І  нарешті,  так  як  хазяйка  кафе  я,  дозвольте  я  пригощу  вас  десертом.

(6 кружечок – за правильно виконане завдання)


 

«Желе»

- Розгадайте  ребуси:

Г 1на,   100 лиця,  пі 2 л,   ві 3 на,  Чи100та.

 

«Морозиво»

- Розшифруйте  вислів,  закресливши   зайві  букви:

Маотоеоомоаоотиокоаоо         шцшшаршшшишшцшшяшш  вннсннімммх внваввуввкввв

- Як  ви  його  розумієте?

 

«Фрукти»

Склади   приклади:

*   -     *    *   = 2

*  :   *    -    *  =  8

 

«Сік»

- Вставте  пропущені   знаки:

8       4      2   =   34

8       4      2   =   30

8       4      2    =  10

 

Розв’язування логічної задачі*

Задача

Кролик, П’ятачок та Вінні-Пух їли мед. Кролик та П’ятачок удвох з’їли 11 горняток меду, П’ятачок і Вінні-Пух – 15 горняток, а Кролик і Вінні-Пух – 14. Скільки горняток меду з’їв кожен із них?

Розв’язання:

1) (11 + 15 + 14): 2 = 20 (гор.) — меду з’їли всього;

2) 20 – 11  = 9 (гор.) — меду з’їв Вінні-Пух;

3) 15 – 9  = 6 (гор.) — меду з’їв П’ятачок;

4) 14 - 9 = 5 (гор.) — меду з’їв Кролик.

 

VІ. Підсумок уроку

- Щоб піти з кафе нам потрібно розрахуватися.

Вправа «Мікрофон»

- Чи справдилися Ваші очікування від уроку?

- Що нового дізналися на уроці?

- Як двоцифрове число поділити на одноцифрове?

- Які завдання сподобалось виконувати?

- При виконанні яких завдань виникли труднощі?

- Підрахуйте кількість отриманих кружечків, кожен кружечок – 2 бали – і  поставте собі відповідну оцінку.

- Спробуйте пофантазувати, який десерт можна утворити за допомогою трикутника і отриманих кружечків.

 

VІІ. Домашнє завдання

Завдання

45 : 3          70 : 5      84 : 7

65 : 5          60 : 4      95 : 5    

Завдання

-         За умовою складіть та розв’яжіть рівняння.

-         Невідоме число збільшили на 387 і отримали  801. Знайди невідоме число.

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 березня
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку