Ділова гра "Кожна дитина має право"

Про матеріал
Розробила педагог-організатор Новоставської ЗОШ І-ІІ ст. Бучацького р-ну Тернопільської обл. Потюк Марія Василівна. Ділова гра, яку можна використовувати під час проведення виховних годин, місячника правових знань, батьківських зборів тощо.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Картинки по запросу права дитини

Мета: розширити знання учнів про права дітей, навчити вихованців відрізняти права від обов’язків, формувати навики та вміння правильно поводитися у ситуаціях, коли порушуються права дитини; розвивати культуру спілкування, логічне мислення; виховувати почуття любові до ближнього.

Обладнання: Конституція України, Декларація прав дитини, епіграф, презентація, малюнки, виставка літератури, плакат «Права дитини», кросворд, картки з моделями ситуацій порушення прав дитини, квитки, сигнальні картки червоного і зеленого кольору.

Хід заходу

Давайте менше говорити про обов’язки дітей,

 а більше про  їхні  права.(Ж.-Ж. Руссо).

Слово вчителя.

      - Діти, а чи летів хоча б один раз хтось з вас літаком? Я пропоную сьогодні з вами відправитися в уявну подорож країнами Європи на літаку. Ця подорож буде дуже цікавою та захоплюючою, оскільки ви дізнаєтеся багато корисної інформації. Ми не лише дізнаємося про права і обов’язки дітей, а й зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенція про права дитини. Дізнаємося про те, як закони захищають і охороняють дітей у нашій країні.

    - Для початку займіть місця у нашому літаку відповідно до ваших квитків. (Учні отримують квитки з номерами місць)

C:\Users\PC\Desktop\дизайн-би-ета-на-само-ет-вектор-би-ета-на-само-ет-пустые-изо-68327813.jpg

Всю подорож вас буде супроводжувати, як думаєте, хто? Правильно, стюардеса. Саме вона буде знайомити вас з кожною країною. Подорож ми розпочнемо звичайно ж з нашої столиці – Києва.

Вступна бесіда.

1. Що, на вашу думку, значить слово «право», «права»?

2. Чи можна сказати, що кожна людина має права?

3. Чи потрібно підтримувати права людини і громадянина державою?

4. Як ви вважаєте, можливо, щоб не було прав людини?

Слайд 1.

C:\Users\PC\Desktop\kiev_d0bed181d0bdd0bed0b2d0b0d182d0b5d0bbd0b8_d0b3d0bed180d0bed0b4d0b02.jpg

   -Ви живете в чудовій державі – Україні, ви є її громадянинами, які наділені правами та обов’язками. Кожна людина має право брати участь у житті держави. Але сьогодні ми говоримо про права дитини. А кого ми називаємо дитиною? (Людину, якій ще не виповнилося 18 років)

Слайд 2.

   Кожна держава повинна піклуватися про своїх громадян, тому існує Конституція, яка захищає людину, гарантує її права. А що таке Конституція? (Це основний Закон будь-якої держави. У ній записані правила, за якими повинні жити люди)

C:\Users\PC\Desktop\Конституція.jpg

   - Ви маєте перед собою Конституції, подивіться скільки у ній цих правил – статей. (161 стаття).

   - Мабуть, ви уже звернули увагу на те, що в Конституції прописані ще й обов’язки громадянина перед державою, перед своїми рідними. Які обов’язки записані у Конституції? (Стаття 51 – піклуватись батькам про дітей, а дорослим дітям – про непрацездатних батьків. Стаття 65 – захищати Вітчизну. Стаття 66 – охороняти природу. Стаття 67 – платити податки.)

   - Розділ про права людини- один із найважливіших у Конституції України. Закони держави мають захищати людину, її права. Діти! Які ви знаєте записані у Конституції України права? (Право на життя. Право на житло. Право на освіту. Право на медичну допомогу. Право на відпочинок.)

Слайд 4.

   - У всіх дітей є своя Конституція – Декларація прав дитини. Більш детально пропоную з нею ознайомитися у місті, де був підписаний цей документ – у Женеві, що знаходиться у Швейцарії. Отож, вирушаймо у подорож!

Стюардеса. Шановні пасажири! Прошу зайняти свої місця, пристебнути паски безпеки, ми летимо у Швейцарію.

C:\Users\PC\Desktop\женева швейцарія.jpg

Стюардеса. Подивіться, яка чарівна та унікальна ця країна. Тут виготовляють найсмачніші сири і шоколад, якісні годинники з віковою історією. У Швейцарії 4 національні мови – французька, німецька, італійська, романська.

Вчитель. Діти, а чи знаєте ви, що «Декларація прав дитини»  була  ухвалена  ООН  у  1959 році?  Декларація  мала 10 стислих статей, програмних  положень, які  закликали  батьків, окремих  осіб, державні органи, місцеву  владу  та уряд  визнати  викладені  у  ній   права,  свободи  й   дотримуватись їх. На  основі цієї Декларації  20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію прав  дитини, яку  називають  «світовою конституцією прав дитини».

   Цей документ було ухвалено 191 країною світу! Майбутнє  кожної  людини  і

людства  в  цілому  залежить  від  молодого покоління, тому  забезпечення  прав  дітей  та  їх  правовий  захист, є  основним  завданням  сучасності.

Ознайомтеся з правами дітей, які прописані у «Декларації прав дитини»

Слайд 5

C:\Users\PC\Desktop\2.jpg

Стюардеса. Увага! Всі на борт! Ми вирушаємо до наступної країни – Польщі.

Це держава в Центральній Європі, яка розташована на березі Балтійського моря. Столиця Польщі – Варшава. Держава опікується своїми громадянами і сприяє захисту їхніх прав. Високо цінується право людини на освіту. У Польщі останнім часом навчається багато українців.

Слайд 6

C:\Users\PC\Desktop\630_360_1447159516-9176.jpg

Вчитель. Для того, щоб ми змогли продовжити нашу захоплюючу подорож, нам потрібно розгадати кросворд.

Слайд 7

1 Д

Е

К

Л

А

Р

А

Ц

І

Я

2 Ю

Н

Е

С

К

О

3 Д

Е

Р

Ж

А

В

А

4М

И

Р

У

5 Н

А

Р

О

Д

6 П

Р

А

Ц

Я

 

  1. …прав людини.
  2. Організація Об'єднаних Націй з питань освіти, науки і культури.
  3. Особлива форма організації суспільства з визначеною територією, економікою, політичною владою.
  4. Чого найбільше хочуть люди у світі?
  5. Населення держави, мешканці країни.
  6. ... годує, а лінь – марнує.

Стюардеса. Я бачу, що ви трохи втомилися. Пропоную, зробити танцювальну паузу, і вирушаємо далі. (Діти під музичний супровід повторюють рухи за стюардесою). Отож наступна наша зупинка – Німеччина. Хто з вас знає, яка столиця Німеччини? (Берлін).

Слайд 8

C:\Users\PC\Desktop\berlin.jpg

Вчитель. Пропоную вашій увазі моделі ситуацій із порушенням прав дитини, а ви, посилаючись на статті Конвенції та конституційні права людини, повинні пояснити, які права порушено. Для цього вам треба поділитися на три групи, кожна з яких повинна роз'яснити, які права порушені в даній ситуації, посилаючись на конкретну статтю Конвенції. (Діти діляться на 3 групи, кожна група отримує ситуацію для опрацювання).

Ситуація 1.

   Олег ріс в багатодітній сім'ї, вчився погано, за що батько його жорстоко карав: бив та принижував на очах інших дітей.

(Ст. 19,28. Не можна навчати дітей і підтримувати дисципліну жорстокістю і приниженням.)

Ситуація 2.

   Оксанка дуже любила малювати, вона купила собі блокнота і постійно в ньому щось записувала та малювала. Андрій, її брат, знайшов цього блокнота, прочитав запис та висміяв перед друзями, чим дуже образив сестру.

   (Ст. 12, 14, 15, 16. Дитина, як і будь-яка інша людина, має право на особисте життя, на свою таємницю.)

Ситуація 3.

   Учні 6 класу в суботу їдуть на екскурсію по замках рідного краю. Максим дуже хотів поїхати з однокласниками, але батьки його не відпускають, бо вдома багато хатніх справ, тому потрібна його допомога.

   (Ст. 31. Дитина має право відпочивати, гратися, веселитися.)

   Стюардеса. Молодці! Шановні пасажири, ми вирушаємо далі. Останнім пунктом нашого польоту буде прекрасна країна. А яка саме, ви відгадаєте самі.

   У цій країні найбільша кількість замків (4969), її мова – одна з найважчих у світі, ця країна славиться кухнею, а її візитною карткою є Ейфелева вежа, яка побудована в 1889 році. (Франція)

Слайд 9

C:\Users\PC\Desktop\9M2Ksbgg6vtPDWN2aGr96rAT.jpeg

Вчитель. І останнім вашим завданням буде добре відома вам гра «Правда-неправда». Я зачитую вам твердження, а ви вказуєте правдиве воно чи ні. Перед вами є сигнальні картки зеленого та червоного кольорів. Якщо твердження правдиве – піднімаєте зелену картку, Якщо ні – червону картку. Отож починаємо.

  1. Кожна людина має своє ім’я та прізвище.
  2. Можна дитину примушувати тяжко працювати.
  3. Держава дозволяє дитину фізично карати.
  4. Кожна людина має право на відпочинок.
  5. Людина має обов’язки, але їх можна не виконувати.
  6. Не можна примушувати дитину тяжко працювати.
  7. Дитина має право на освіту, відвідування лікаря.
  8. Жодна дитина не має права на особисте життя та свою таємницю.
  9. Можна забрати дитину з родини.
  10. Не можна ходити до школи.

(Підведення підсумків гри, відзначення кращих учнів)

Стюардеса. На цьому наш політ завершено, дякую за довіру нашій авіалінії. До нових зустрічей!

Вчитель. Дякую вам, діти за чудову роботу! Ви сьогодні були активними. А для того, щоб з’ясувати чи сподобався вам наш політ, пропоную написати відгуки на зворотній стороні квитків і залишити на столі. А в подарунок вам за участь у заході пропоную пам’ятку – Конвенцію ООН про права дитини.

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

Конвенція ООН про права дитини

Прийнята Генеральною асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р. Набула чинності в Україні 27 вересня 1991 р.

Стаття 1. Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річ-ного віку.

Стаття 2. Повага та забезпечення за кожною дитиною всіх прав, без будь-якої дискримінації.

Стаття 3. Забезпечення дитині захисту й піклування, потрібних для її добробуту.

Стаття 4. Держави-сторони вживають усіх належних заходів щодо . здійснення прав дитини.

Стаття 5. Держави-сторони поважають відповідальність, права та обов'язки батьків, що за законом відповідають за дитину.

Стаття 6. Кожна дитина має невід'ємне право на життя.

Стаття 7. Кожна дитина має право на ім'я і набуття громадянства.

Стаття 8. Кожна дитина має право на збереження індивідуальності.

Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.

Стаття 10. Дитина, батьки якої проживають у різних державах, має право підтримувати стосунки і контакти з обома батьками.

Стаття 11. Держави-сторони вживають заходів щодо боротьби з незаконним переміщенням і неповерненням дітей із-за кордону.

Стаття 12. Кожна дитина має право вільно висловлювати свої по­гляди.

Стаття 13. Кожна дитина має право вільно висловлювати свої дум­ки, одержувати й передавати інформацію на свій вибір.

Стаття 14. Кожна дитина має право на свободу думки, совісті та релігії.

Стаття 15. Кожна дитина має право на свободу асоціацій і свободу мирних зборів.

Стаття 16. Кожна дитина має право на захист від втручання в осо­бисте і сімейне життя.

Стаття 17. Кожна дитина має право на доступ до інформації.

Стаття 18. Спільна та однакова відповідальність обох батьків за виховання і розвиток дитини.

Стаття 19. Захист дитини від усіх форм фізичного і психологічно­го насильства.

Стаття 20. Дитина, яка тимчасово чи постійно позбавлена сімей­ного оточення, має право на особливий захист і допомогу, що надаєть­ся державою.

Стаття 21. Держави-сторони дозволяють існування системи уси­новлення.

Стаття 22. Забезпечення дитині права одержати статус біженця.

Стаття 23. Право неповноцінної дитини в розумовому або фізич­ному аспекті на особливе піклування.

Стаття 24. Кожна дитина має право на користування найбільш до­сконалими послугами системи охорони здоров'я.

Стаття 25. Кожна дитина має право на піклування.

Стаття 26. Кожна дитина має право користуватися благами соці­ального забезпечення.

Стаття 27. Кожна дитина має право на рівень життя, потрібний для фізичного, розумового, морального та соціального розвитку дитини.

Стаття 28. Кожна дитина має право на освіту.

Стаття 29. Освіта дитини має бути спрямована на розвиток особи, талантів, розумових і фізичних здібностей дитини в найповнішому обсязі; на підготовку дитини до свідомого життя у суспільстві.

Стаття 30. Кожна дитина має право користуватися своєю куль­турою, сповідувати свою релігію, виконувати обряди, користуватися рідною мовою.

Стаття 31. Кожна дитина має право на відпочинок і дозвілля.

Стаття 32. Кожна дитина має право на захист від економічної екс­плуатації та від виконання будь-якої роботи.

Стаття 33. Кожна дитина має право на захист від незаконного зло­вживання наркотичними засобами та психотропними речовинами.

Стаття 34. Кожна дитина має право на захист від усіх форм сексу­альної експлуатації.

Стаття 35. Держави-сторони вживають заходів щодо запобігання викраденню дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди.

Стаття 36. Кожна дитина має право на захист від усіх форм екс­плуатації, що шкодять добробуту дитини.

Стаття 37. Жодна дитина не повинна зазнавати катувань та інших жорстоких, нелюдських видів поводження чи покарання.

Стаття 38. Захист дитини у разі збройного конфлікту.

Стаття 39. Заходи для сприяння фізичному та психологічному від­новленню дитини, яка є жертвою будь-яких видів нехтування, експлу­атації, зловживань, катувань.

Стаття 40. Особлива турбота дитині, що перебуває у конфлікті з законом.

 

C:\Users\PC\Desktop\1303195722_prevyuprava.jpgДодаток 2

  1. Презентація «Кожна дитина має право» (в електронному вигляді).

 

Список використаних джерел

  1. Ващенко Г. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів. – К.: Українська Видавнича Спілка, 1997. – 441с.
  2. Владимирська Г., Владимирський П. Мистецтво ігрового виховання. – Тернопіль: Богдан, 2006. – 158 с.
  3. Конвенція ООН про права дитини.– К.: АТ «Видавництво «Столиця», 1997.
  4. Конституція України. Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року, №254/96 – ВР.
  5. Система громадянського виховання в школі / Упоряд. Ж.Сташко. – К.: Вид. дім „Шкіл. світ”: Вид. Л.Галіцина, 2006. – 128 с.
  6. Ткачова Н.О. Система правового виховання учнів // Соціалізація особистості: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова. – К. –1999. – Вип. спец. – С. 212-225.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Рєзнік Інна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шаля Клавдія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Тарасенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
4309
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку