Костянтинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4
ДЕЛОВА ГРА:
«ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ — НАШ
СПІЛЬНИЙ ДІМ»
Учитель початкових класів
Л.В.Кусайко
Тема: Ділова гра «Планета Земля — наш спільний дім»
Мета: Вчити дітей знаходити красиве в довкіллі. Збагатити знання дітей про природу і заходи щодо її збереження. Вміти зіставляти вчинки дітей, людей, аргументувати свою думку,встановлювати зв’язок між елементами довкілля: пізнавальна , мовленнєва, комунікативна компетентності. Формувати у дітей ділову готовність реалізувати ці знання в нестандартній ситуації. Розвинути зачатки внутрішніх мотивів поведінки, як передумови безкорисливості та симпатії ( почуття співпереживання, співчуття). Розвивати творчі здвбності та інтелектуальні вміння дитини. Виховувати любов до природи та екологічну грамотність: соціальна компетентність.
ХІД ЗАХОДУ.
І. Організаційний момент ( соціальна компетентність).
Починаємо урок
У природу зробим крок.
Треба завжди пам’ятати:
про природу треба дбати.
Добрий день вам, любі діти,
Гості рада вас вітати
Щастя та добра вам
Всім сьогодні побажати.
ІІ. Актуалізація опорних знань. ( соціальна, пізнавальна компетентності).
Все, що оточує нас і не зроблене руками людей — природа. Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря. Споконвічно вона не жаліє нам нічого, даруючи щедро всі свої дари. Недарма природу називають ненькою. Всі ми - діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу , охороняти її багатство.
Сьогодні у нас незвичний захід. Заняття бувають різні: веселі і сумні, Цікаві і пізнавальні А я хочу подарувати вам урок милосердя і справедливості. А ви, як завжди, будете мені помічниками.
Домовились? ( так)
-Давайте оживимо наше заняття:
Нам потрібна голова - ми будемо мислити, думати.
Очі - будемо бачити, дивитись.
Вуха - ми будемо слухати, чути
Губи - ми будемо розмовляти, посміхатись.
Серце - ми будемо відчувати
-А навіщо нам серце?
- Мудрий письменник Антуан Сент-Екзюпері говорив: “Бачити потрубно серцем, найголовнішого очима не побачиш”.
- Уявіть картину: я зірвала квітку і вона зів’яла, я піймала метелика і він помер у мене на долоні. І тоді я зрозуміла, що доторкнутися до краси можна лише серцем.
- Тож як ми будемо милуватися красою довкілля?
- Очима і серцем.
Тема нашого заходу “Планета Земля” - наш спільний дім”.
- Як ви думаєте, про що сьогодні йтиметься мова?
- Про красу природи нашої планети, про те, як користуватися її дарами, не завдавати їй школи.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (комунікативна, соціальна компетентність)
- До сьогоднішнього заняття ви отримали домашнє завдання. Для зручності ми розподілили завдання по групах.
Давайте разом з 1 групою і героями нашлго сьогоднішнього заходу, тваринами, усміхнемося:
1.На уроці вчителька запитала:
- Якого коліру їжачок?
- Колючого - тихо відповіла Оленка.
2. Стоїть хлопчик біля клітки з левом. Побачив його працівник зоопарку й каже:
-Хлопчику, відійди від клітки.
- Не бійся, дядечку, я йому нічого не зроблю.
3. - Що ти знаєш про сову?
- Сова - корисний птах, але для декого страшний.
- Для кого?
- Для мишей.
4.- Розкажіть, як дятел добуває собі їжу.
- Він стукає дзьобом по дереву, а шкідливі комахи лякаються і вилазять з-під кори.
5. В зоопарку доня розглядає слона.
- Чи слон хоботом скубе слоненя за вуха?
- А навіщо це слону? Так робити не гарно.
- Жаль, такі великі вуха пропадають марно.
6. Їжачок запросив у гості сороконіжку. Дуже довго її не було, і ось, нарешті, стук у двері. Це вона.
- Чому ти, сороконіжко, так довго йшла?
- Якби ти не повісив табличку над дверима “Витирайте ноги”, то я прийшла б швидше”.
7. - Чом у тебе, жабко, голова плеската?
- Бо на мені шапка трохи тіснувата.
- А чому у тебе, як ті блюдця очі?
- Бо лічу я в небі зореньки щоночі.
- А чому животик білий, мов сметана?
- Бо купаюсь у воді я з вечора до рання.
ІІІ. Робота над темою ( соціальна компетентність).
- Ось як гарно діти 1 групи змогли побачити природу не лише очима, а й відчути серцем. Бо у природи - жива душа.
Ми часто чуємо слова: “Не псуй навколишню природу”
- Ось простухайте цікаве оповідання, яке так і називається: “Не псуй природу”.
- То що ж заповіла мати синові? ( не псуй навколишню природу).
- Давайте ж і ми пригадаємо наш девіз — заповідь:
Цвіту не рви задаром,
Гілки не втни для забави,
Оберігай все довкола:
Шлях і стежиночку в гаї -
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
3. Лист мудрої Сови (пізнавальна, соціальна компетентність).
_ Сьогодні нам на заняття надійшов ось такий лист. Давайте прочитаємо від кого цей лист- привіт.
( Лист від Сови)
- Ось як гарно привітала вас Сова. Давайте ж і ми привітаємо її й усе живе на Землі.
Учні: - Добрий день! Природо!
Здрастуйте, ліси і річки, моря і озера, поля і гори.
Здрастуйте, звірі, птахи, риби, комахи.
- Якби ми щодня віталися так з усіма, що нас оточує, можливо до сих пір на землі жили б усі тварини і рослини, яких ми вже ніколи не побачимо - людини знищили їх.
Учні:
1.- Так знищення тварин і рослин продовжується і сьогодні. Мета різна: хтось хоче одержати більше грошей за продаж рідкісних тварин чи їх хутра, хтось полює заради задоволення.
2. А хтось рве з корінням квіти, вбиває палицею жаб і пташок, кидає камінням у птахів - заради розваги.
4. Правила поведінки в природі ( соціальна компетентність)
- Ось учні 2 групи склали правила поведінки в природі: “Буду я природі другом”.
1. Не ламай гілля дерев та кущів.
2. Не зривай в лісах та на лугах квіти.
3. Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.
4. Не руйнуй мурашники.
5. Не руйнуй пташині гнізда.
6. Не лови диких тваринок і не принось їх додому.
7. Допоможи тваринам у буді.
8. Роби годівнички, шпаківні.
5. Довідкове бюро (пізнавальна, соціальна компетентності).
- А учні 3 групи звернуться зараз до присутніх зі своїми застереженнями. Працює “Довідкове бюро”: “Планета людей у небезпеці”.
1. В процесі виробництва щороку у ріки, озера, моря скидається до 6 кубокілометрів забрудненої води, а це десятки мільйонів тонн шкідливих речовин.
2. Викиди в атмосферу становлять на рік понад двісті мільйонів тонн небезпечних речовин.
3. Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.
4. За підрахунками вчених за три з половиною століття з планети безповоротно щезли сорок шість видів ссавців і дев’яносто чотири види птахів.
5. Рослинний покрив планети вже не в змозі переробити вуглекислий газ, який виділяється при згоранні палива. До того ж ліси зникають з великою швидкістю.
6. Щорічно планета губить десятки видів тварин і рослин. Червона Книга набухає від все нових і нових назв.
- Планета людей у небезпеці!
Вчитель:
_ Інколи чуєш:”Людина - цар природи!” Але хто поставив людину над природою? Сама людина! Але хто така людина без повітря, води, співу птахів, шелесту листя. Все це нам щедро дарує природа, а замість цього просить тільки бережливого ставлення до неї.
- На жаль, ні рослини, ні тварини не вміють говорити? А якби могли? Давайте пофантазуємо:
1. Я звинувачую людину в тому, що вона знищила таку корисну тварину, як морська корова, або сирена. Її тіло сягало 9 метрів, важило до 40 тонн, а молоко було смачния і цілющим.
2. А скільки ж колись в Україні було пугачів! Де ярок, де лісок чи балка, там уже і чутко його характерне ”Пу-гу! Пу-гу! А зараз пугача в Україні меншає і меншає.
3. Ще один приклад - мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищувалися заради смачного м’яса.
4. Де б не з’явилася людина, вона завжди що-небудь знищує, чи кого-небудь убиває. А що робиться зараз! Отруєно повітря, ріки. Подивіться! Зупиниться! Подумайте!
- А тепер запросимо повітря, воду і грунт, які теж звинувачують людину.
Повітря: За рік тільки вуглекислотного газу в атмосферу викидається 5 міл’ярдів тонн. Знищуються ліси, зменшується кількість кисню.
Вода: Вчені підрахували, що кожного року у водойми світу потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10 000 товарних поїздів. Забрудненою водою не можна користуватися. У ній багато шкідливих речовин, які спричинюють різні захворювання. У такій воді гинуть рослини і тварини.
Грунт: Грунт утворюється дуже повільно, потрібно сотні і тисячі років. А ось зруйнувати його можна дуже швидко. За останні 100 років на Землі зруйновано близько однієї четвертої частини всіх родючих грунтів.
Сова: Найбільшу цікавість у “любителів природи” викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібно опудало, комусь пух, а комусь м’ясо. Лише, мене, Сову, людина вважає предвісником нещастя. Скільки моїх пернатих братів і сестер люди вже ніколи не побачать! За останні 150 років з обличчя Землі зникло 150 видів птахів.
Людина: Не буду виправдовуватись. Я хочу попросити у вас, пробачення, хоч від цього вам не легше. Те, що зробила людина з природою - тяжкий злочин. Але ж тільки людина може щось виправити. Тільки людина створила Червону Книгу, заповідники і охороняє їх. На наше щастя, люди на Землі різні, кому, як не вам шановні, про це знати? Тільки людина може врятувати природу.
1. Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалі й фіалки ніжні.
І вісник березня -підсніжник?
2. Невже ми більше не побачим
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
3. Рятуємо чисте повітря,
Рятуємо воду — в морях, в океанах,
в малих і великих річках.
4. Рятуємо рідкісних птахів - не всі ще породи
а, ті, що зникають, у полях, у лісах, у лугах.
5. Рятуємо злаки, а потім рятуємо квіти.
Рятуємо світанки - від кіптяви, гару й димів.
6. Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти
Рятуємо вулиці від голосних двигунів.
7. Рятуємо землю. А потім рятуємо небо
Рятуємо мрії. І пісні солодкий мотив
Рятуємо ніжність. Від кого ряиуємо?
Від себе. Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти.
8. Все на землі, все треба берегти
І птаха, й звіра, і оту тварину
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти — лише її частинка.
9. Так- частка невелика і залежна,-
Цю істину сприймай беззастережно,
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
V. Підсумок заходу. ( соціальна компетентність).
Сьогодні заняття справді було добрим. Мені приємно було спостерігати на вашою роботою. Я думаю, що всі завжди будете пам’ятати, що планета Земля — наш спільний дім.
VІ.Домашне завдання.
Кожному учню навесні посадити дерево, кущ, квіти, доглядати за ними.