14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Ділова гра "Сімейний бюджет"

Про матеріал
Урок у вигляді ділової гри "Розв'язування прикладних задач" для 6-7 класів. Учні поділені на три команди: "Теоретики", "Аналітики", "Практики".
Перегляд файлу

Тема:  Розв'язування прикладних задач

Форма уроку: ділова гра «Сімейний бюджет»

(Урок проходить у вигляді ділової гри «Сімейний бюджет». У ній беруть участь учні 6-го класу, поділені на три команди: «Теоретики», «Аналітики», «Практики»)

Мета:

Дидактична: сформувати в учнів розуміння понять «сімейний бюджет», «витрати та доходи родини»; здатність і готовність до застосування математичних знань у практичних життєвих ситуаціях; вміти працювати в команді та в парах.

Розвиваюча: розвити в учнів ощадливість та поміркованість; вміння аналізувати родинний бюджет, користуючись математичними методами. 

Виховна: виховати активного члена громадянського суспільства; за допомогою дидактичних ігор підняти інтерес до математики; сприяти вихованню в учнів уважності й акуратності під час розв’язування задач.

Обладнання: роздатковий матеріал, проектор, екран, комп’ютерна презентація

 

Хід уроку:

І. Організаційний  момент

Повідомлення про хід роботи в класі

  • Сьогодні ми проведемо урок у формі ділової гри «Сімейний бюджет», під час якої навчимось застосовувати математичні знання для розв’язування прикладних задач. У грі будуть брати участь 3 команди: теоретики, аналітики, практики.
  • Теоретики ознайомлять учнів з поняттями «сімейний бюджет», «доходи і витрати родини». Аналітики проаналізують матеріал (а саме сімейні бюджети трьох родин), зроблять висновки і дадуть поради щодо економії сімейного бюджету. Практики розв’яжуть задачі прикладного змісту.
  • А тепер прочитайте девіз нашого уроку:

«Нажити багато грошей – хоробрість, зберегти їх – мудрість, а уміло витратити – мистецтво!» (Б.Авербах)

 

ІІ. Теоретична частина 

  • За свою працю батьки отримують гроші, які вони вкладають в свій сімейний бюджет. Слово «бюджет» означає в перекладі з англійської «сумка», а сімейний бюджет – це «велика сімейна сумка».

Питання до класу:

  • Хто знає , з чого складається сімейний бюджет? (з доходів та витрат)
  • Які, речі на вашу думку, необхідні вам і вашій родині?  (їжа, одяг, взуття, меблі та ін.)
  • Як ви вважаєте, чи добре буде, коли ці гроші сім’я витратить за один день? (ні, тому що потрібно за отримані гроші прожити цілий місяць)
  • Як потрібно витрачати гроші? (розсудливо, економно)

 

  • А зараз теоретики ознайомлять нас з поняттями «сімейний бюджет», «доходи і витрати родини».

 

Сімейний бюджет – це доходи і витрати сім’ї за певний період (тиждень, місяць, рік).

Доходи формуються із:

1) заробітної платні;

2) доходів від підприємницької діяльності;

3) доходів від особистого господарства;

4) пенсії, стипендії, соціальних виплат;

5) доходів від цінних паперів;

Витрати поділяються на:

1) поточні витрати – придбання продуктів харчування, одягу, взуття, предметів особистої гігієни, оплата проїзду, платні послуги тощо;

2) одноразові витрати – придбання житла, предметів тривалого користування (меблів, побутової техніки), оплата навчання, оплата відпочинку тощо;

3) заощадження;

4) податки;

 

 

ІІІ. Аналітична частина 

- Давайте розглянемо сімейні бюджети трьох родин. Перша родина складається з 3-х осіб, ІІ родина – з 4-х, а ІІІ – з 5-ти. Бюджет І родини обчислюють теоретики, ІІ – аналітики, а ІІІ – практики.

І родина (тато, мама, 5-річний син)

Зарплата батька – 10 000 грн

Зарплата матері – 4 200 грн

Всього доходи: 14 200 грн

 

Комунальні послуги

3200 грн

Продукти харчування

6000 грн

Засоби гігієни

930 грн

Одяг та взуття

2100 грн

Розваги

800 грн

Транспорт

250 грн

Дитсадок та інші витрати

300 грн

Всього витрати

13580 грн

 

  • Теоретики, які результати ви отримали по бюджету першої родини? доходи перевищують витрати, 14200 грн – 13580 грн = 620 грн
  •  

ІІ родина (тато, мама, двоє синів шкільного віку)

Зарплата батька – 8 000 грн

Зарплата матері – 6 000 грн

Дохід від домашнього господарства – 1 800 грн

Всього доходи: 15 800 грн

 

Комунальні послуги

3600 грн

Продукти харчування

7000 грн

Засоби гігієни

1080 грн

Одяг та взуття

2600 грн

Розваги

740 грн

Транспорт

300 грн

Шкільні сніданки

280 грн

Інші витрати

200 грн

Всього витрати

15800 грн

 

  • Аналітики, які результати ви отримали по бюджету другої родини?  доходи дорівнюють витратам, 15800 грн  = 15800 грн

 

 

ІІІ родина (тато, мама, бабуся, дві дівчинки шкільного віку)

Зарплата батька – 6 000 грн

Зарплата матері – 4 000 грн

Пенсія бабусі – 3 000 грн

Всього доходи: 13 000 грн

 

Комунальні послуги (субсидія)

1700 грн

Продукти харчування

6800 грн

Засоби гігієни

800 грн

Одяг та взуття

2000 грн

Розваги

1000 грн

Транспорт

220 грн

Шкільні сніданки

280 грн

Інші витрати

300 грн

Всього витрати

13100 грн

 

  • Практики, які результати ви отримали по бюджету третьої родини? витрати перевищують доходи, 13000 грн – 13100 грн = - 100 грн

 

  • А зараз аналітики проаналізують сімейні бюджети цих родин.

 

  • Як бачимо, бюджети цих родин різні. Бюджет першої родини  - надлишковий (доходи перевищують витрати), то їм доцільно відкрити депозитний рахунок в банку, а бюджет другої родини – збалансований (доходи дорівнюють витратам). А ось третій родині з дефіцитним бюджетом (витрати перевищують доходи) ми радимо зменшити витрати на розваги або знайти додатковий заробіток .

 

  • Щоб зменшити витрати на комунальні послуги другій і третій родинам, потрібно вимикати електроенергію і воду, коли вона не потрібна; встановити лічильники на воду і газ.

 

ІV. Практична частина 

  • А зараз  практики, розв’язуючи прикладні задачі біля дошки, покажуть нам як заощаджувати сімейний бюджет. Теоретики і практики, а ви, уважно слідкуйте за розв’язками задач і записуйте їх.

 

Задача № 1.

  • Однією з важливих проблем сьогодення є збереження теплоносіїв, плата за які невпинно зростає і б’є по гаманцям споживачів. Розв’яжемо таку задачу.

У будинку 10 дерев’яних вікон. Заміна 1 вікна збереже 2% тепла. За місяць родина платить 3000 гривень за теплопостачання. На скільки скоротиться плата родини в разі заміни всіх вікон?

 

Розв’язок:

  1. 10 ∙ 2 % = 20 % (10 вікон збережуть 20 % тепла)
  2. 3000 грн  – 100 %

х грн  – 20 %

        3000 ∙ 20 %

х =      100 %        = 600 грн

 

Задача № 2.

Сім’я з трьох чоловік у вересні витратила 280 кВт електроенергії, а в жовтні на 30% менше, бо встановила двозонний лічильник. Скільки кВт електроенергії родина витратила у жовтні?

 

Розв’язок:

  1. Скільки кВт електроенергії складає 30 %?

    280 кВт  – 100 %

х кВт  – 30 %

        280 ∙ 30 %

х =      100 %        = 84 кВт

 

  1. 280 – 84 = 196 кВт (електроенергії витратили у жовтні)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

 

Задача № 3.

  • Ця задача змушує учнів замислитись, як іноді людська недбалість приводить до значних втрат такого дорогоцінного ресурсу як вода.

Цівка води товщиною в сірник за тиждень може призвести до втрат 480 л води. Скільки літрів води буде втрачено, якщо 1000 чоловік залишать не до кінця закритими крани? Скільком мешканцям вистачило б цієї води, якщо мінімальна її потреба для однієї людини на добу становить 30л?

 

Розв’язок:

  1. 480 ∙ 1000 = 480 000 л (води буде втрачено за тиждень)
  2. 480 000 : 30 = 16 000 меш. (вистачить цієї води)

 

Задача № 4.

Батько Сергійка заробляє 9900 гривень на місяць. А мати заробляє втричі менше батька. Яку суму сім’я Сергійка може відкладати на відпочинок, якщо щомісячні сімейні витрати становлять 11170 гривень.
 

Розв’язок:

  1. 9900 ∙ 1/3 = 3300 грн (заробляє мама щомісяця)
  2. 9900 + 3300 = 13 200 грн (тато і мама заробляють разом щомісяця)
  3. 13 200 – 11 170 = 2030 грн (можуть відкладати на відпочинок щомісяця)

 

Задача № 5.

Сім’я придбала у кредит автомобіль вартістю 5000 у.о. За який час сім’я зможе повністю виплатити кредит на автомобіль, якщо загальний дохід родини становить 800 у.о. на місяць, а загальні витрати - 600 у.о. на місяць.
Розв’язок:

  1. 800 – 600 = 200 у.о. (залишок від сімейного бюджету за місяць)
  2. 5000 : 200 = 25 місяців (піде на виплату кредиту за автомобіль)

V. Підведення підсумків роботи на уроці. Рефлексія 

Пам’ятайте: бути економним – не значить бути жадібним. В усьому треба знати міру. А ось питання, на які Ви маєте знати відповідь:

— На що наша родина витрачає гроші?

— Які витрати були зайвими? Які необхідними?

— На чому можна було зекономити?

  • Бережіть сімейний бюджет! Щоб його не згризло ось таке мишеня.
  • А зараз, діти, підкресліть ваш настрій в своїх листочках.

 

VІ. Домашнє завдання 

Скласти сімейний бюджет. Підрахувати доходи та витрати. Визначити, який бюджет вашої родини: збалансований, надлишковий, дефіцитний.

 

 

docx
Додано
7 травня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку