Сценарій ділової гри для вдосконалення професійної майстерності, формування у педагогів потреби в творчості, розвитку спритності, кмітливості, нестандартного мислення. Закріплення вміння застосовувати теоретичні знання у творчій діяльності. Спонукання педагогів використовувати прийоми творчості в практичній роботі.
МАР’ЯНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІ СТУПЕНІВ
П’ЯТИХАТСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
вул. Миру, 275, c. Мар’янівка, 52180, тел. (05651)-76-2-23
e-mail: irinaivolga@e-mail.ua, код ЄДРПОУ 34887768
Педагогічний тренінг
«Я крокую до майстерності!»
Ділова гра
«Творчий педагог – творчі діти!»
Мета: вдосконалювати професійну майстерність, формувати у педагогів потребу в творчості, розвивати спритність, кмітливість, нестандартність мислення. Закріпити вміння застосовувати теоретичні знання у творчій діяльності. Спонукати педагогів використовувати прийоми творчості в практичній роботі.
Хід гри:
І. Вправа «Привітання» (слайд 1)
- Для того, щоб привітатися, пропоную рухами відповісти на мої запитання.
Я запитую, ви відповідаєте.
Здрастуйте, колеги, вчителі, друзі.
Нашу зустріч з вами вестиму я.
Хто з гарним настроєм прийшов махніть,
Хто чує мене, головою кивніть.
Хто бачить мене, прошу оком моргнути,
Хто любить дітей, ті підведіться трохи.
Хто найвеселіший - ви всім усміхніться,
Хто ввічливий сусідові злегка вклоніться.
Почитати кому охота, любить хто свою роботу?
Похитайте головою вправо вліво, раз, іще раз.
Хто інновації любить, уміє творити,
Хто їх вивчає, з ним хоче дружити?
Поплещіть, вас я побачить хочу,
Сьогодні у нас найвеселіші, ті, хто любить дітей, ввічливі і творчі педагоги. Послухайте притчу, в якій знаходяться ключові фрази до теми нашого семінару.
ІІ. Читання притчі «Народження зірки» (мета:розвивати вміння педагогів проектувати притчу до теми педради та виділяти в ній ключові фрази)
В одному маленькому містечку жив собі ліхтарник. Він був такий старий, як і його ліхтар, що стояв у старому-престарому парку. Цей ліхтарник щовечора запалював ліхтар. Мешканці міста вважали цю роботу безглуздою і марною. А старий ліхтарник думав інакше. Він вважав, що його робота потрібна. І коли ввечері він запалює ліхтар, то, начебто, народжується ще одна зірка. Мандрівникові вона вказує шлях, винахідникові вона видається задачею з двома невідомими, творчих людей спонукає до роздумів і ідей.
Якщо зірку запалюють – відповідно, це комусь потрібно. В усьому, що живе і що існує, є свій сенс, а отже, і своє призначення. У веселці і сонці, у заході і сході, у квітці і дереві.
Завдання для учасників:
- Знайдіть ключову фразу. Вона знадобиться у подальшій роботі.
Усі ми родом із дитинства, в кожному з нас і дотепер живе дитина. А тим паче, що працюємо ми саме в країні Дитинства! Тож поважайте країну дитинства, любі вчителі! Вчіть дітей добра та жити з творчістю без злості. Прийміть від нас частинку дитячої душі, Щоб виросли наші учні добрими та творчими людьми!
(Роздаються подарунки в вигляді зірочок)
Ведуча: (Слайд 2) Рада вас вітати на засіданні ділової гри на тему: «Творчий педагог – творчі діти!». Хочу, щоб у вас був гарний настрій, бажання проявити власну творчість і бажання розвиватися, сприймати нову інформацію. (Вчителі стають у коло)
ІІІ. Вправа «Подаруй зірку»
Ведуча: Подаруйте, по черзі, зірку своїй сусідці зліва та зробіть їй комплімент.
Ведуча: Ось ви всі отримали порцію гарного настрою та зірку в подарунок, можна і до роботи приступати. Ви, мабуть, помітили, що зірки, які ви одна одній подарували різного кольору, а на столах у вас великі зірки. Займіть місця за столом з зіркою такого ж кольору яку вам подарували, утворивши сузір’я. Оберіть капітана свого зорельоту, бо нас чекає подорож по невідомим галактикам і світам.
ІV. Вправа «Знайомство» (Слайд 3)
Першу вправу я пропоную капітанам, яка вправа потребує від учасників винахідливості та гнучкості мислення. Кожен капітан по черзі називає своє ім'я та три риси, що йому притаманні, які починаються на першу літеру імені.
Ведуча: (Слайд 4)Тема нашої гри, як я вже казала – творчість. Які синоніми часто вживають до цього слова ? Обдарованість, креативність, здібність, талант, геніальність. Але ці поняття не тотожні.
Недарма кажуть, що стільки людей-стільки думок. Це природно, бо в кожного з нас є професійний досвід з даного питання.
V. Гра «Зореліт творчого педагога» (Слайд 5)
Завдання: Кожна група отримує фрагмент зорельоту, який заповнює за формою і з цих фрагментів всі учасники гри будують на дошці «Зореліт творчого педагога».
(1 група – приклади творчості в роботі та форми роботи, щодо розвитку творчої особистості школяра, 2 група - основні риси творчого педагога). Після закінчення обговорення зорельоту.
Висновок. Творчість у педагогічній науці та практиці – це:
Ведуча: (Слайд 6) Ми всі з вами педагоги, і знаємо, що правильне налаштування на роботу – це майже половина справи, тому пропоную учасникам кожного столу згадати вирази відомих людей з нашої теми – ТВОРЧІСТЬ, якы допоможуть полетіти нашим зорельотам, а нам налаштуватися на роботу.
Тільки у творчості є радість - все інше прах і метушня. - А. Коні
Порив до творчості може так само легко згаснути, як і виник, якщо залишити його без їжі. - К. Паустовський
Творчості, як і будь-якої діяльності, можна навчитися.
Г.Альтшуллер
Простір для нових ідей і творчості завжди знайдеться там, де мешкають життя і воля. С. Булгаков
Полетіли. (Слайд 7)
Ми сідаємо в зореліт,
Вирушаємо в політ.
Пристебнулися спритно, дружно,
Запускаймо двигун пружно.
Пеле – пеле - пеле - пеле
Завертівся наш пропелер.
Диво, диво -чудеса,
Ми злітаємо в небеса!
Ведуча: Перша зупинка галактика ТРВЗ
VI. Вправа «Перевертні» (Слайд 8)
Одним з найефективніших методів розвитку розумової діяльності є метод ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань). Однією з прийомів ТРВЗ є перевертні, коли слова відомих виразів, прислів’їв, загадок, пісень тощо змінюють на протилежні або близькі за значенням.
(Слайд 9) Спробуйте відгадати деякі з них:
Пісня: Померли в дідуся три сумних котуся.(Жили у бабусі два веселих гуся)
Або назва казки: Чорносмолка без трьох тролів (Білосніжка і сім гномів)
Приказка: Дід на ноги – корові важче (Баба з возу – кобилі легше.)
А зараз кожен отримає завдання створити власний перевертень, і ми всі разом спробуємо його відгадати.
Пісні :1 група :Розпрягайте хлопці коней
Та лягайте спочивать.
Несе Галя воду,
Коромисло гнеться.
2 група: Чом ти не прийшов,
Як місяць зійшов.
Горіла сосна, палала,
Під нею дівчина стояла.
Друга зупинка – Планета «Фантазія» (Слайд 10)
Часом творчість дитини - це на перший погляд хаотичні лінії (це ми так бачимо дорослі), але дитина вклав свою ідею, а не техніку. І він бачить у своєму малюнку, наприклад прекрасне місто або казкову квітка. У цей момент йому важливо показати, наскільки цінна, первинна ідея в його малюнку/
Будуть потрібні листки паперу і кольорові олівці. Завдання виконує вся група. На виконання завдання дається 2 хвилини. Намалювати тварину.
1 група: голову віслюка, тулуб кенгуру, хвіст лева.
2 група: : голову індика, тулуб та ноги страуса, хвіст павича.
В результаті, коли малюнок готовий, учасники команди радяться і дають йому смішну назву, логічно її обґрунтувавши.
Зупинка третя - планета «Віршограй» (Слайд 11)
Складання віршів про Україну.
а) … край! … моря
… рай! … тут
... дубочки … солов’я
.. садочки … край!
… ліси … рай.
б) .
.... країна – … і ріки.
.... Україна ! .... без ліку .
.... простори .... у світі!
… гори. … діти !
Комета «Актор» зупинка четверта(Слайд 13)
Група учасників за хвилину повинна підготувати та продемонструвати свої артистичні здібності, виконавши гумореску.
Запасливий І. Січовик |
Хто винен? Микола Калінін |
Зупинка остання. Метеорит «Музичний» гра «Вгадай мелодію» (Слайд 14)
Прослуховуючи мелодію пісні група повинна її вгадати та проспівати хоча б один куплет пісні. (Слайди 15, 16, 17, 18, 19 – співають разом)
Подорожуючи космосом, ми зустріли багато цікавого. А який би вигляд, на вашу думку, мало б сузір’я педагога? Згадаємо видатного вчителя Василя Сухомлинського та його книгу, назва якої і дасть нам підказку. «Серце віддаю дітям» - одна з небагатьох у сучасній педагогічній літературі книг, які завоювали визнання педагогів і батьків. Створіть сузір’я вчителя на нашому зоряному небі. Ми повертаємось на рідну планету.
VII. Рефлексія заняття (Слайд 20)
– Наша гра добігає кінця. І я б дуже хотіла побачити ті емоції, які ви відчуєте зараз після заняття. Мені в цьому допоможе гра, як і на початку я запитую, ви відповідаєте.
Готові розмовляти ми до ранку,
Та час минув, прощатись вже пора.
А хто вдячний, поплескати потрібно,
Адже нове – дитсадку, школі у вкрай необхідно.
Хто стомився, на мене подивіться,
І з полегшенням тихенько розігніться.
Можливо, хтось з вас вражений,
Розкритою темою трішки здивований.
Один одному на вушко про це шепніть
І плечико праве вгору підніміть.
Хто незадоволений, не варто нарікати,
Прошу вас потопати, не треба галасувати.
Комусь згодиться моя скромна розповідь,
Порадою скористається хтось не раз.
Хто не нудьгував і слухав все з охотою,
А зустріч назвав плідною роботою,
Для цього жест відмінний є у нас.
Він означає, що зустріч відбулася – вищий клас!
Щиро вдячна за вашу цікавість та інтерес.
А закінчити нашу гру б хотіла притчею (Слайд 21)
Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок. «Що ще зліпити тобі? - запитав Бог. «Зліпи мені щастя», - попросив чоловік. Нічого не відповів Бог, і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.
Нескладно зрозуміти суть цієї притчі – все в наших руках. Ось на такій позитивній ноті мені б і хотілося закінчити нашу зустріч. Удачі вам у всіх ваших справах, ліпіть творчих та талановитих дітей. До побачення! (Слайд 22)