Урок 11 П. т. 4.2. Ділові бесіди з персоналом. Мета: Навчальна -навчити учнів у процесі уроку виробничого навчання проводити ділові бесіди. Розвивальна - забезпечити розвиток розумових здібностей учнів, розвивати структурне, аналітичне та логічне мислення, ділові риси, самостійність, спостережливість, пам'ять, увагу, інтерес до обраної професії. Виховна-виховати інформаційно - освічену особу, культуру роботи з людьми
Інструкція з Охорони праціЗагальні вимоги безпеки1.1. До самостійної роботи учні зобов'язані дотримуватись правил безпеки життєдіяльності.1.2. У процесі роботи учень зобов'язаний дотримуватися правил особистої гігієни, а також утримувати в чистоті і порядку робоче місце. 2. Вимоги безпеки перед початком роботи2.1. Учень повинен включити освітлення всього приміщення, достовірно переконатися в справній і правильній роботі світильників, при цьому найменша освітленість робочого місця допускається: при люмінесцентних лампах і не менше 300 лк. (20 Вт/м2.), при лампах розжарювання і не менше 150 лк.(48 Вт/м2.).2.2. Учень зобов'язаний здійснити провітрювання приміщення і підготовку до роботи необхідних канцелярських приналежностей, а також персонального комп'ютера та принтера, у разі потреби. 3. Вимоги безпеки під час роботи3.1. Учень зобов'язаний суворо виконувати послідовність роботи з документами, яка встановлена інструкційно-технологічними картками.3.2. Учень повинен забезпечити дотримання порядку робочого місця, не допускаючи його захаращення сторонніми предметами і непотрібною документацією.3.3. При недостатньому освітленні робочого місця необхідно для додаткового освітлення використовувати настільну лампу.
3.4. Для підтримання здорового мікроклімату учню слід через кожні дві години роботи проводити провітрювання приміщення.3.5. При тривалій роботі з документацією і на персональному комп'ютері, з метою зниження стомлення зорового аналізатора, усунення впливу гіподинамії та гіпокінезії, а також запобігання розвитку стомлення від тривалого перебування у незмінній позі, через кожну годину безперервної роботи учень зобов'язаний робити невелику перерву на 10-15 хвилин, під час якої слід виконувати простий комплекс вправ для очей, фізкультурні паузи і фізкультурні хвилинки.3.6. Учень під час роботи слід суворо дотримуватися правил даної інструкції з охорони праці.4. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях4.1. У разі появи несправності в роботі персонального комп'ютера, стороннього шуму, іскріння і запаху гару, учень повинен негайно відключити комп'ютер від електричної мережі .4.2. При виникненні пожежі, учень зобов'язаний оперативно передати інформацію до найближчої пожежної частини, потім приступити до гасіння осередку пожежі своїми силами за допомогою первинних засобів гасіння пожеж.4.3. При отриманні травми, учню слід негайно звернутися за медичною допомогою.
Види ділового спілкування. Вербальне - один із видів спілкування, який включає в себе використання слів. Невербальне - спосіб спілкування, який переважно використовує мову тіла та інші фізичні жести як засіб спілкування. Письмове - вид спілкування, який включає в себе тільки письмові форми. Робоче - спосіб спілкування, що особливо часто застосовується під час прийому на роботу. Електронне - сучасний спосіб спілкування, який включає електронні та новітні технології для спілкування, такі як телеконференції, електронні повідомлення і т. д. Командне - одна з форм спілкування, яка проявляється в командній роботі та співпраці.
Основні функції спілкування:Інформативно-комунікативна - з нею пов'язані усі процеси, які охоплюють сутність таких складників спілкування, як передача-прийом інформації та відповідна реакція на неї. Регулятивно-комунікативна - відбувається процес коригування поведінки, коли людина може вплинути на мотиви, мету спілкування, програму дій, прийняття рішень. Афективно-комунікативна - відбувається взаєморегуляція та взаємокорекція поведінки, здійснюється своєрідний контроль над усією сферою діяльності партнера. Тут можуть реалізуватися можливості навіювання, наслідування, вживаються усі можливі засоби переконання.
Зони спілкування:Інтимна зона (15 - 46 см) - спілкування з близькими, батьками, родичами. Особиста зона (46 -120 см) - відстань спілкування з друзями і однодумцями. Зона соціального спілкування (1,2 - 2,0 м) - встань на переговорах з приятелями і колегами по роботі. Формальна зона (2,0 - 3,6 м) - ділові переговори візити до вищих чиновників. Загальнодоступна або публічна зона (більше 3,6 м) - спілкування з великою групою людей.
Види бесід: Залежно від мети спілкування та змісту бесіди переділяються на: Ритуальні-ці бесіди характерні для обрядів, звичаїв (людина повинна знати, що і як їй потрібно говорити в різних ситуаціях і що мають говорити інші)глибинно-особистісні-для спілкування між батьками, дітьми, коханими, друзями тощо)Ділові - обговорюються конкретні справи. Залежно від кількості учасників виокремлюють такі бесіди:індивідуальні;групові.
Основні функції ділової бесіди:початок перспективних заходів і процесів.контроль і координування вже початих заходів і процесів.обмін інформацією.взаємне спілкування працівників з однієї сфери діяльності.підтримка ділових контактів.пошук, висунення і оперативна розробка робочих ідей і задумів.стимулювання руху творчої думки в нових напрямах.
Ділова розмова по телефону. Телефонна розмова - один із різновидів усного мовлення, що характеризується специфічними ознаками. Під час телефоної розмови співрозмовники не бачать один одного й не можуть скористатися невербальними засобами спілкування, тобто передати інформацію за допомогою міміки, жестів, відповідного виразу обличчя, сигналів очима тощо (відсутність візуального контакту між співрозмовниками).
Якщо телефонуєте ви:- насамперед привітайтеся, назвіть організацію, яку ви представляєте, а також своє прізвище, ім'я та по батькові;- якщо телефонуєте в установу чи незнайомій людині, слід запитати прізвище, ім'я та по батькові свого співрозмовника;- якщо телефонуєте у важливій справі, запитайте спочатку, чи є у вашого співрозмовника достатньо часу для бесіди;
Якщо телефонуєте ви:- попередньо напишіть перелік питань, котрі необхідно з'ясувати, і тримайте цей перелік перед очима упродовж усієї бесіди;- не закінчуйте розмову першим: завжди закінчує розмову той, хто телефонує. Завершуючи розмову, неодмінно попрощайтеся, нетактовно класти слухавку, не дочекавшись останніх слів вашого співрозмовника;- у разі досягнення важливих домовленостей згодом надішліть підтвердження листом або факсовим повідомленням.
Якщо телефонують вам:спробуйте якомога швидше зняти трубку й назвіть організацію, яку ви представляєте;у разі потреби занотуйте ім'я, прізвище та контактний телефон співрозмовника;розмовляйте тактовно, ввічливо: демонструйте розуміння сутності проблем того, хто телефонує;не кладіть несподівано трубку, навіть якщо розмова є нецікавою, нудною та надто тривалою для вас.
Картка завдань1. Скласти групову ділову бесіду між керівниками на вибір: вашої фірми, розважального центру, навчального закладу, готельно ресторанного колмплексу, для вирішення певних організаційних питань. 2. Скласти індивідуальну ділову бесіду з вашим колегою, або партнером для впровадження чогось новенького для вашого закладу. 3. Скласти ділову бесіду по телефону для запрошення вошаго партнера на відкриття нового закладу.
Інструктивно технологічна картка. Складові частини ділової бесіди:підготовка до ділової бесіди:- планування (тема, мета і завдання бесіди …) - оперативна підготовка (пошук необхідних документів чи матеріалів, робочий план бесіди …)- редагування (остаточна форма бесіди)- тренування (уявна чи усна репетиція бесіди)- попередня домовленість про ділову бесідуосновна частина ділової бесіди:- початок бесіди (привітання) - передача інформації- аргументування (докази, приклади, порівняння …)- спростування доказів співбесідника заключна частина ділової бесіди:- прийняття рішень (або встановлення строку їх прийняття)
Складові успіху ділової бесіди професійна компетентність і тактовність знання і раціональне використання прийомів ведення ділової бесідибажання ефективно та оперативно вирішити питання або надати допомогу в його вирішеннівиконані завдання відправити для перевірки на електронну адресу mawa1995@ukr.netпобудова мови темп мовиобразність мови зорові контактизворотній зв’язок Основні засоби дії на співбесідника під час ділової бесіди: