Навчальний посібник із соціально-побутового орієнтування. Тема "Культура поведінки".К

Про матеріал
Навчальний посібник призначений для використання на уроках соціально-побутового орієнтування як додатковий матеріал для роботи з учнями 5-7 класів спеціальної школи за темою "Культура поведінки".
Перегляд файлу

 Тема №1.  Постава.

 

1. Прочитай текст.

        Під поставою прийнято розуміти звичне вертикальне положення людини. Постава формується в ранньому віці і закріплюється на все життя.

Малюнок 1.

                                       

                                         1         2        3         4         5           

Правильна постава – 1.                           

       Порушення постави призводить до болів в спині, викликаних м’язовими спазмами: із-за зміщення тяжкості тіла з хребта на слабкі м’язи, які швидко втомлюються.

       Корекція постави на ранніх стадіях починається з фізичних вправ, рекомендується займатися в спортивних секціях під спостереженням тренера.

Постава має велике значення для вашого тіла – і для краси, і для здоров’я.

   Як зберегти поставу?      Зберегти поставу допоможуть деякі поради. Спробуйте тримати голову високо і прямо, так, щоб ваше плече і мочка вуха з'єднувалися уявною прямою лінією. При цьому підборіддя не повиненно видаватися вперед. «Задирати» ніс теж не слід. Дивіться прямо перед собою, але не вниз; головою при ходьбі не рухайте.  Плечі теж можна «вирівняти»: підняти їх вище, потім розгорнути - відвести назад, і в цьому положенні опустити. Груди повинні бути підняты вгору, але не випнуті вперед. При ходьбі не потрібно випинати живіт або відставляти таз назад. Відразу може нічого не вийти, однак поступові і терплячі тренування, зрештою, принесуть свої плоди, і ви почнете потихеньку випрямлятися.


Знайди учня з правильною поставою.

 Малюнок 2.   

                                       

   Як правильно сидіти ?

При роботі за столом, тримайте спину прямою, а живіт утягненим. Це вийде у вас легко, якщо сядете на край стільця. Правильно відрегулюйте сидіння. Стегна й ікри повинні утворювати прямий кут, а ступні повинні повністю стояти на підлозі. Не закидайте ногу на ногу.

Дивись малюнок 3.

4 – правильна постава за столом.

Постава в чомусь залежить і від того, як ми сидимо. У XVII столітті в Європі вийшла книга, в якій серед інших корисних рекомендацій давалися і рекомендації про те, як треба правильно сидіти. Автор книги звертався знову  юних дівчат, і пояснював їм, що голову треба тримати рівно і прямо, але не створювати враження, що голова насаджена на палю, і не качати нею з боку в бік. Корпус повинен бути прямим, однак у кріслі треба сидіти вільно, а не так, як ніби ви до нього приросли. Заборонялося класти ногу на ногу, смикатися, як на голках, сповзати на край крісла. Книга написана близько трьохсот років тому, але поради, які в ній даються, актуальні й сьогодні.  

Знайди учня з правильною поставою.

Малюнок 4.                                                                                                                                                                   

2. Практичнее завдання.

Як визначити правильність постави.
Тест: встаньте прямо і напружте коліна. Якщо ви втрачаєте рівновагу, то ваша постава далека від правильної.

 

 Домашнє завдання.

 Вивчити вправи.

Орієнтовні комплекси спеціальних вправ для формування правильної постави.

 Комплекс  вправ біля вертикальної площини.

1.  Вихідне положення. Стати біля вертикальної площини, торкаючись її потилицею, лопатками, сідницями, п’ятами

    1 - крок лівою; 2 – приставити праву; 3-4 – фіксувати положення основної стійки; 5 – крок лівою назад.

2.  Вихідне положення – те саме.

     1 – присісти, торкаючись вертикальної площини потилицею і тулубом, руками торкнутись підлоги; 2 – фіксувати положення; 3 – стати; 4 – фіксувати в. п. Повторити 6-8 разів у середньому темпі.   

3.  В. П. – стійка ноги нарізно, руки на пояс.

     1 – руки в сторони, напівприсід; 2 – в. п. Повторити 4-6 разів у середньому темпі.

4.  В. П. – стійка, руки на пояс.

     1 – зігнути праву ногу вперед і притиснути її руками до тулуба; 2 – в. п.;

    3-4 – те саме лівою ногою.

5.  В. П. – о. с.

     1 – стрибком ноги нарізно, руки в сторони; 2 – стрибком прийняти в. п. Повторити 6-8 разів.

Комплекс  вправ з утриманням предмета на голові.

  1.                 Вихідне положення – основна стійка, мішечок з піском на голові.                                             1-2 – стати навшпиньки, руки в сторони і за голову; 3-4 – в. п. Повторити   6-8 разів у повільному темпі.
  2.                 В. п. – те саме. 1-2 – напівприсід. Повторити 8-10 разів у різному темпі.
  3.                 В. п. – те саме.  1 – крок вліво, руки в сторони; 2 – приставити праву, руки вниз, напівприсід; 3 – крок вправо, руки в сторони; 4 – приставити ліву, руки вниз, напівприсід. Повторити 6-8 разів у кожен бік в середньому темпі.
  4.                 В. п. – сід. 1 – сід ноги нарізно, руки в сторони; 2 – в. п. Повторити 6-8 разів у середньому темпі.
  5.                 В. п. – о. с.  Ходьба з мішечком на голові, переступаючи через великі м’ячі. Вправу виконувати протягом 30 с

 

Текст для додаткового читання.

        При ходьбі на підборах не згинайте спину.   Міняйте взуття на підборах. Різна висота каблука і його форма, не дадуть вашому тілу звикнути. У повсякденному житті уникайте підборів вище 5 см. Навіть при ідеальній поставі вони гарантують перенапругу спини й суглобів.
           Коли несете речі, носіть сумки на короткому ремені або через плече. Довгі ремені роблять ношу важче, оскільки вона перебуває далеко від тіла, і вам буде потрібно більше зусиль, щоб її контролювати. Тримайте сумку як найближче до тіла, це зменшує напругу спини. Чим легша ваша ноша, тим легше спині. Якщо ви не можете позбутися від вантажу, розподіліть його рівномірно на обидві руки.

 

 

Тема № 2. Форми звертання до старших і однолітків при зустрічі та розставанні.

1. Прочитай текст.

     В нас прозповсюджені дві основні форми звертання: на "ти" і на "Ви". В житті звертання на "ти" використовується при спілкуванні рівних між собою, друзів, добрих знайомих, однолітків і т.п. До старших людей, малознайомих прийнято звертатися "на Ви". "Ти" звичайно кажуть один одному родичі, друзі, товариші по службі, приятелі, діти. Дорослі, зрозуміло, говорять дітям "ти". Є люди, які вважають, що звертання на ви дає їм право бути розв"язними. Це суто помилкова думка - повага і в цьому випадку не тільки може, а й повинна мати місце. Необхідно до усіх звертатися у ввічливій формі. Неприпустимо говорити: "Ей, ви там, послухайте..." або "а ну, йдіть до телефону". Слід сказати: "Будьте ласкаві, підійдіть до телефону".

2. Пригадай, які слова ввічливості є в нашій мові.

         Зустрічаючись, кажемо: Доброго ранку! Добрий день! Добрий вечір! Здрастуйте! Прощаючись, говоримо:До побачення! Бувайте здорові! На все добре! До зустрічі!
Найвище щастя і радість для кожного з нас — спілкуватися з людьми. Ми говоримо один одному: «Здрастуйте!», «Доброго Вам здоров'я!».  Цим ми висловлюємо своє ставлення до людей. Ми говоримо один одному: «Дякую!», «Спасибі!» У словах подяки виражається наше ставлення до зробленого нам добра. Звертаючись один до одного з проханням, ми говоримо: «Будь ласка». Цим простим, але таким чудовим висловом ми виражаємо нашу повагу до співрозмовника.

3.  Дай відповіді на запитання. 
1. Коли висловлюємо такі побажання?
Щасливої дороги! Щасливого повернення! У щасливу путь!
2. Коли і з ким можна привітатися так?
Привіт! Здрастуй! Здоров! 

 4. Знайомства між однолітками.
     Коли знайомляться ваші однолітки, ви кажете: "Знайомтесь, будь ласка, це мій товариш Іван, а це Артем". Кого ви назвете першим, а кого другим, не має значення. Якщо серед вас є дівчина, їй слід надати перевагу, сказати так : "Яся, це мій товариш Костя, знайомтесь". Ті, кого знайомлять, повинні посміхнутись і відповісти : "Дуже приємно!" і потиснути один одному руки.

5.  Сюжетно-рольова гра: сьогодні до вас зайшли приятелі, які раніше ніколи не приходили. Їх треба представити батькам.  

6. Знайди правильну відповідь.
1. З ким чоловік середнього віку вітається першим:

 а) молодшим за віком чоловіком;

б) молодшою за віком жінкою;

в) старшою за віком жінкою.

  2. Оберіть найбільш ввічливий варіант вітання вашого однолітка :

а) просто сказати "Привіт";

б) взяти за руку;

в) злегка схилити голову і привітати фразою типу "Я радий(а) тебе бачити", "Як справи" та ін.;

г) взагалі не вітатися ("багато честі").

 3. До кого слід звертатися на Ви:

а) до незнайомих людей;

б) до представників іншої статі;

в) до близького друга або родича;

г) до старшого за віком;

д) до рівного за віком.

 

Домашнє завдання.

Склади і запиши три речення з поданими звертаннями (на вибір).
Ввічливі звертання:
добродію        пане         пані Ганно
добродійко     пані          пане Юрію

шановний       панно       панно Олено
шановна          юначе      любий друже

Прочитай українську народну казку «Дідова дочка і бабина дочка».  

 

Тема № 3. Форми звертання з проханням, запитанням до старших і однолітків.

Згадай українську народну казку «Дідова дочка і бабина дочка».  

Дідова дочка й бабина дочка

(для домашнього читання)

     Був собі дід та баба і мали собі дочку. Ото чи довго пожила баба, чи ні, та й здумала вмерти; а як умирала, то своєму чоловікові казала:— Як я умру, чоловіче, а ти будеш женитися, то гляди — не бери тої удови, що біля нас живе з дочкою, бо вона тобі буде жінкою, а нашій дитині не буде матір'ю! — Добре, — відказав чоловік, — не буду брати не то її, а й ніякої, і женитися не буду.  От заховав дід бабу і похорон відправив та й живе собі сам. А трохи згодом ішов раз селом та й зайшов до тієї удови, що жінка не веліла її брати. То чоловік казав: не буду женитися ні з якою, а то й забув, що казав, і забіг, побалакав і удову до себе просив. Тоді вдова з великих радощів сказала: — Я вже давно цього ждала!                                                                                                                    От усю худобу забрала і до діда жити з дочкою помандрувала. Ото живуть усі вкупі — дідова дочка й бабина. Дуже баба не любила дідової дочки: сказано, як мачуха, — усе гризе голову, та й діти між собою часто сваряться, надто бабина дочка; звичайно, як зведенята — у них ніколи ласки нема.  Оце, було, як підуть на досвітки, то дідова дочка пряде, а бабина знай цілу ніч гуляє з хлопцями та крутиться; і не раз так бувало, що, гарцюючи, і мички попалить. А йдуть додому вранці та дійдуть до перелазу — ото й каже бабина дочка до дідової дочки:   — Дай, — каже, — мені починки, сестрице, я подержу, поки ти перелізеш.                         — Добре, — каже, — сестрице, на!    От поки дідова дочка перелазить, а бабина дочка, узявши починки, побіжить додому й матері набреше, що дідова дочка з хлопцями цілу ніч гулялась і мички попалила.           - А я пряла й додому поспішала. Бачте, мамочко, яка вона ледача! От дідова дочка прийде додому, то мачуха й почне її бити і дідові виказувати:                      — Твоя дитина ледащо — не хоче робити, а ти не хочеш учити!    От, що вже не робила, як з неї не знущалась, що дідові не наговорювала, а їй усе байдуже: робить собі мовчки. Дуже було бабі досадно з дочкою дивитися на неї, що дід її жалує; і почали вдвох радиться, як би дідову дочку витурити з дому, щоб її не було!     Ото й почала баба дідові гризти голову:                                                                                         — Твоя дитина ледащо — не хоче нічого робити, тільки все гуля та спить товстим сном, а ти ще й жалуєш, ти б лучче, ніж мав би жалувати її, то б найняв де-небудь, то, може, що й було б з неї!   — Де я найму її? — каже дід.                                                                                                        — Так веди, куди хочеш, а щоб вона дома не була.                                                                         Ото як докучила баба своїми речами дідові, аж до живих печінок допекла, бо щодня одно товкла: «Веди та й годі!» Нічого було робити дідові: треба вести, хоч і жалко.  От зібрались і пішли, і зайшли у великий ліс. Ото дочка дідові й каже:   — Заверніться, тату, додому, я й сама піду, десь найду собі службу.       — Добре,— каже дід.                                                                                                        Попрощався і завернувсь, а дівчина пішла собі. Ото йде та йде дуже великим лісом, коли стоїть яблунька, така зарощена бур'яном, що й не видко, та й каже:   — Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану! От дідова дочка закотила рукави, обполола, обханючила і пісочком обсипала; яблунька подякувала, дівчина пішла далі.  Ото схотілось їй пити. Вона зайшла до криниці, а криничка їй говорить:                                                                                                                            — Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану! От дівчина обчистила, обханючила і пісочком обсипала; криничка їй подякувала, вона пішла далі. Коли біжить така погана собака та й каже:   — Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану! От дівчина заходилась, обчистила, обханючила, собака сказала: «Спасибі, дівонько!» Вона пішла далі. Коли стоїть піч, і така облупана, а біля неї глина лежить. Ото й каже піч: — Дівонько-голубонько, обчисть, мене, обмаж мене — я тобі у великій пригоді стану!    От дівчина замісила глину, полізла у піч, обчистила, обмазала; піч їй подякувала, дівчина пішла далі. Ото йде та йде, зустрічає її жінка та й каже:  — Помагайбі тобі, дівчино!                                                                                                     Дівчина відказала їй: - Доброго здоров'я!                                                                                                                     — Куди ти йдеш, дівчино? — спиталась жінка.  А дівчина й каже:  — Іду, тіточко, щоб де найняться. — Наймись у мене,— сказала жінка.  — Добре, — відказала дівчина,— наймусь.    — У мене,— каже жінка,— невелике діло, аби ти вміла зробити те, що я скажу.— А чому ж не зумію? — каже дівчина.— Раз мені покажете, паніматко, а вдруге і сама знатиму. Ото прийшли додому, де та жінка жила. От жінка й каже:    — Ось що, дівчино: оце тобі казани, то ти рано й вечір нагрій окропу і вилий у корито, і борошенця туди всип, і замішай — тільки, гляди мені, щоб не гаряче було, тільки тепленьке; та не бійся, що б ні бачила, що ні чула — стань на порозі, двічі свисни, то до тебе позлазяться гадюки, ящірки, жаби і всякий звір; то ти нагодуй їх, то вони порозлазяться, куди якому треба.   Дівчина сказала:              — Добре, паніматко, так буду робити, як ви мене навчили.  От поєднались. Зараз увечері затопила піч, приставила окропу, нагріла трохи, повиливала в корито і борошенця туди всипала й замішала. Стала на порозі, двічі свиснула — як почали злазитись гадюки, ящірки, жаби і всякий звір, та кожне до корита, понаїдались усі та й порозлазились.              І так цілий рік дідова дочка там служила і робила те, що їй хазяйка казала, а як кінчився рік, то та жінка й каже дівчині: — Ось що, дівчино: оце вже сьогодні тобі рік, як ти в мене; коли хочеш, то й другий будь, а не хочеш, то як хочеш: ти мені добре робила, спасибі тобі, нехай тобі бог помагає на все добре!    Дівчина подякувала хазяйці за хліб, сіль і за все і сказала:  — Хочу додому; спасибі вам, паніматко!   Хазяйка каже їй: — Піди ж, вибери якого хочеш коня й воза.  А сама наготовила їй повнісіньку скриню всякого добра і дала їй, і випровадила у ліс ту дівчину, тоді попрощалася, сама вернулась додому, а дівчина поїхала собі, хвалячи бога. Ото їде дідова дочка повз ту піч, що вона хутрувала, коли гляне — аж повнісінька піч пирогів. От піч і каже:   — Дівонько-голубонько, на тобі оці пироги за те, що ти мене прибрала — спасибі тобі! Дівчина подякувала, і тільки що під'їхала, а пироги так і пороснули у возик; піч заслонилась, а дівчина поїхала далі.   Ото їде та їде, коли дивиться — аж біжить собака і несе намисто добре, товсте та гарне, та ще й шліфоване. Ото тільки що прибігла до возика, та й каже:  — На тобі, дівонько-голубонько, за те, що ти мені у великій пригоді стала! Дівчина взяла й подякувала, і поїхала далі, радіючи. От їде — і так їй схотілося пити, що господи! От подумала: «Заїду до тієї кринички, що я чистила, то, може, там нап'юсь». Ото заїхала, дивиться — аж повнісінька криничка води, аж через верх ллється, а біля неї стоїть золоте барильце й кухлик. І каже криничка: — Напийсь і собі набери барильце, та й кухлик візьми! Стала та дівчина пити — аж не вода, а вино, і таке добре, що й зроду такого не пила. Набрала повнісіньке барильце додому, та й кухлика не забула. Поїхала далі. Коли стоїть яблунька — і така хороша, що не можна й сказати: на ній яблучка срібні та золоті, і рясно-рясно! Ото яблунька й каже: - Дівонько-голубонько, на тобі ці яблучка за те, що ти мене обчистила, обханючила. Дівчина сказала: «Спасибі!» та під'їхала під яблуньку, а яблучка так і пороснули у возик. Ото приїхала та дівчина додому та й гукає:  — Ідіть, тату, забирайте худобу!  От вийшов дід із хати, дивиться — аж дочка його; він зрадів, побіг до неї та й каже: — Де ж ти, дочко, була?                                                                                                                         — Служила, тату,— каже дочка.— Зносьте добро!  А добра ж то  - повнісінький віз, іще й намисто товсте! Стали зносити — то то гарне, а то ще краще!                                                     Ото побачила баба, що стільки дідова дочка навезла усякої всячини, і напалася на діда: — Веди та й веди і мою дитину, куди свою водив! Ото як докучила дідові, щодня це кажучи,— сказано, зависть бабу взяла,— то він сказав:                 — Нехай убирається, поведу.                                                                                                               Ото попрощались і пішли дід з бабиною дочкою. Зайшли у ліс, дід і каже:            — Іди ти, дочко, а я завернусь додому.  — Добре,— відказала бабина дочка.                                                                                                       І розійшлися: дівчина у ліс пішла, а батько додому. Ото іде бабина дочка великим лісом, коли стоїть яблунька та й каже: -  Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене, то я тобі у великій пригоді стану! Дівчина відказала:            — Оце чорт не видав, буду руки каляти. Ніколи мені!   Та іде бабина дочка далі, коли стоїть криничка, така зарощена, та й каже:  —  Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене, я тобі у великій пригоді стану!    — Оце лиха година розносила вас з своїм чистінням! Мені треба йти скоренько,— сказала та дівчина та й пішла далі. Ото іде повз ту піч, а піч і каже:                                                                   — Дівонько-голубонько, обмаж мене, обханюч мене, я тобі у великій пригоді стану!  — Та нехай тебе лиха година маже, не я буду мазатися! — сказала бабина дочка, дуже розсердилась і пішла далі. Коли біжить собака — така погана, що гидко й глянути, та: — Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене, я тобі у великій пригоді стану! Дівчина поглянула та й каже:    — Оце, бісів батько тебе не видав, така погана, а щоб я коло тебе руки каляла... О, щоб ти не діждала! — І пішла бабина дочка далі, лаючи. Ото зустрічає її та сама жінка, що дідова дочка у неї служила, та й каже:   — Здорова була, дівчино! Дівчина відказала:    — Доброго здоров'я, тіточко!      — Куди ти йдеш? — спиталася жінка.                                                                           А бабина дочка й каже:— Та йду, тіточко, щоб де найняться. А жінка каже:   -  Наймись у мене, дівчино!    Добре, тітко, — каже дівчина. — А яке ж у вас діло?                                                               — Та в мене діло невелике, дочко, аби ти зуміла робити,— сказала жінка.                               — А чому не зумію,— відказала дівчина.— Ви мені раз розкажете, а вдруге сама знатиму.    — Ось, що, дівчино,— каже жінка,— яка твоя робота: оце тобі казани, рано й вечір нагрій окропи, та не гарячі, щоб тільки тепленькі; вилий у корито, замішай борошном, тоді стань на порозі, двічі свисни,— тільки не бійся, — то до тебе позлазяться всякі звірі, гадини і жаби та наїдяться і порозлазяться, куди якій треба. А що, зумієш так зробити, дівчино?                        — Зумію,— відказала дівчина.                                                                                                            Ото поторгувались, а ввечері бабина дочка затопила піч, приставила окропи, а як закипіли казани у ключ, мов грім загримів,— бо казани великі були,— тоді дівчина набрала борошна мірку і всипала туди та й замішала не пійло, а лемішку, та й висипала у корито, сама стала на порозі, свиснула двічі... От прилізли гадюки, жаби, ящірки і всякий звір. Ото кожне до корита — та ухватить та й вивернеться. І так усі чисто попеклись.Тоді бабина дочка бачить, що всі понаїдались і повивертались, та й не встають, та пішла до хазяйки та й каже:                                                                                                                                                                — Що це у вас, паніматко, така чудна скотина, що наїлись та полягали, та й не встають?        — Як не встають? — крикнула хазяйка з ляку, та стрімголов на двір...   Побачила, що неживі, ухватилася за голову та в крик:    — Ох, боже мій! Що ти наробила? Ти їх попекла! От лаяла і плакала, та нічого не помоглось. Потім поскладала печеню в скриню і замкнула; а як скінчився бабиній дочці рік, то вона ганчірками пригнітила і дала коня шолудивого, воза поламаного, поставила скриню з гадюками печеними і випровадила у ліс. От поїхала бабина дочка додому та й не знає, що матері везе. Ото їде бабина дочка, радіючи, що в неї буде те, що в дідової дочки є.   Доїздить до тієї кринички, і дуже їй схотілося пити. Дивиться — як на те ж криничка: вода так і ллється; вона туди стрімголов кинулась, а криничка закрилась та й каже:  — Е, дівонько-голубонько, не хотіла в пригоді стати — мене причепурити, то не будеш і води пити!                                                                                                                                 Заплакала дівчина та й поїхала далі.  Ото доїздить до яблуньки, а на ній так рясно яблук, що ніде курці клюнути, та такі гарні — срібні та золоті. От вона каже собі: «Піду, хоч яблучок струшу, матері гостинця повезу». Ото тільки що підійшла, а яблучка — скік угору, аж на вершок, яблунька й каже:                       — Е, дівонько-голубонько, не хотіла мене прибрати — не будеш з мене яблучок зривати! Заплакала бабина дочка та й поїхала далі. Коли дивиться — аж біжить собака і несе на шиї разок намиста доброго, ще й шліфованого. Кинулась дівчина за тією собакою, щоб відняти намисто, а собака й каже: — Е, дівонько-голубонько, не хотіла мені у пригоді стати — не будеш від мене намиста брати!  Та й побігла собі. А бабина дочка заплакала та й поїхала додому.Ото приїхала у двір до батька та й гукає:   — Ідіть, тату, заберіть худобу!   Дід і баба вибігли з хати, дивляться — аж дочка приїхала, дуже обоє зраділи, ухватили її в хату, унесли й скриню. Ото як відчинять, подивляться — аж там самі жаби, гадюки! Вони в крик:   — Дочко, що це таке? — бо й полякались обоє. Тоді бабина дочка стала розказувати, що їй було, а баба з дідом слухають; а як розказала вона все те, то баба сказала жалуючи: - Мабуть, твоя така доля, що куди не підеш, то золоті верби ростуть! Сиди лучче дома та не рипайся, бо та добра привезла, а ти гадюк! Іще хвалити бога, що хоч жива прийшла.  Отак вони собі живуть і хліб жують, а я там була, мед-вино пила, по бороді текло, а в роті не було,— коромислом сіно возять, оберемком воду носять,— а хазяїн на всю губу! Дідова дочка пішла заміж, а бабина й досі дівує та гордує.

        1. Дай відповіді на запитання.
Як поводилась дідова дочка, коли до неї зверталися з проханням яблунька, криничка, собачка, піч?

Що можна сказати про мовлення дівчинки?

А як відповідала бабина дочка?
 Чого вчить казка?

2.  З а п а м' я т а й!

      Шість правил поведінки від Д. Карнегі, дотримання яких дозволяє подобатися людям.
Правило 1. Щиро цікавтеся іншими людьми.
Правило 2. Посміхайтеся.
Правило 3. Пам'ятайте, що ім'я людини - це самий солодкий і важливий для нього звук на будь-якій мові.
Правило 4. Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
Правило 5. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
Правило 6. Навіюйте вашому співрозмовнику свідомість його значущості і робіть це щиро.

3.  Прочитай, дай відповідь на запитання.
           Історія перша. Одна дівчинка обурено жалілась мамі:

  •                   У дворі хлопчисько такий неввічливий – кличе мене Галька!
  •                   А ти його як кличеш? – запитала мама.
  •                   А я його взагалі не кличу, - відповіла ввічлива дівчинка, - я йому просто кричу: “Гей, ти!”

Запитання: Чи дійсно була ввічливою дівчинка?

Історія друга.  Син одного разу розсердився і згарячу сказав матері образливе грубе слово. Заплакала мати. Похопився син, жаль стало йому матері. Ночі не спить, не дає йому совість спокою: адже він образив матір.

Минали роки: Син-школяр став дорослою людиною. Прийшов час їхати в далекий край. Вклонився син матері і говорить:

  •                   Простіть мене, мамо, за образливе слово.
  •                   Прощаю, - сказала мати і зітхнула.
  •                   Забудьте, мамо, про те, що я сказав образливе слово.

Задумалась мати, засумувала. На її очах з’явились сльози. Говорить вона синові.

  •                   Хочу забути сину, але не можу. Рана від колючки заживає і сліду не залишає. А рана від слова заживає, та глибокий слід залишає.

Запитання. Який висновок зробив для себе син? Як можна оцінити його дитячий вчинок?

4.  Сюжетно-рольова гра:

Ситуація 1. «На вулиці». Перехожий запитує вас, як пройті до кінотеатру. А кінотеатр зовсім поряд, навпаки. Який жест ви використовуєте, відповідаючи перехожому?

Ситуація 2. «На уроці». Вчитель мовчки вказує учневі, що записує на дошці, на помилку. Учень відразу згадує, досадуючи на себе. Які жести використовуються вчителем, а які учнем?

Ситуація 3. За вечерею бабуся пропонує вам з'їсти кашу, а ви мовчки відмовляєтеся. Які жести і міміку ви при цьому використовуєте? А як сказати словами, щоб не образити бабусю?

Ситуація 4. «В поході». Уявіть собі таке: ви в поході біля багаття. Один хлопчик пішов за водою на річку. Раптом він прибігає і схвильовано розповідає про те, що чогось там, на річці, злякався. Які жести і міміку він при цьому використовує?

 

Домашнє завдання.

Запропонуй форми привітання для кожної ситуації.

1-я ситуація.

Зустрічаються два знайомих хлопчика. Як вони вітають один одного?

2-я ситуація.

Хлопчик зустрічається зі знайомой дівчинкой. Як привітатися?

3-я ситуация.

Хлопчик зустрічає знайомого дорослого. Як привітатися?

 

 

Тема № 4. Розмова із старшими й однолітками

З а п а м' я т а й!

            Під час розмови треба:

  •                 вдумливо добирати слова;
  •                 послідовно викладати думки;
  •                 чітко, виразно вимовляти кожне слово;
  •                 передавати голосом запитання, здивування, різні почуття;
  •                 доводити свою думку до кінця.
    не можна:
  •                 пропускати слова;
  •                 викрикувати;
  •                 розмахувати руками;
  •                 вживати зайві та грубі слова;
  •                 неуважно слухати співрозмовника та перебивати його, не вибачившись;
  •                 залишати розповідь незакінченою. 

1. Прочитай текст.
Ось і настав день народження Ніни. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це й бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять. Подруги сміятимуться...
Ніна тихенько сказала мамі:
—    Мамо, нехай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
—    Чому? — здивувалася мама.
—    В неї руки тремтять. Капає на стіл.
Мама зблідла. Не сказавши й слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу. Довго сиділа мовчки, потім сказала:
—    Іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
За Василем Сухомлинським
Перекажи зміст прочитаного. Передай голосом незадоволення мами. Який висновок ти зробив з прочитаного?   Поясни.
2. Прочитай і спиши прислів'я.
          1. Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.

2. Слово інколи пече дужче за вогонь.

3. Від щирого слова світ радіє.

4. Доброму слову ціни нема.

Як ти розумієш кожне з цих висловлювань?  
3. «Давайте говорити один одному компліменти...»

Що таке комплімент? Це приємні слова, утішне зауваження, похвала.  Які ж компліменти говорять люди один одному?  Наприклад, тобі говорять, як прекрасно ти виглядаєш, як ти правильно поступив, як добре сказав, подумав... Комплімент говорять, щоб людині було приємно, щоб показати своє відношення.   А інколи, щоб підняти настрій, підтримати в скрутну хвилину або просто так: адже кожному приємно почути про себе похвальні слова.

Скажи комплімент, враховуючи запропоновану ситуацію.

Ситуація 1.

Після канікул ви випадково зустріли свого друга і звернули увагу, що він добре виглядає: загоряв, виріс, подорослішав.

Ситуація 2.

Вам сподобалася відповідь друга на історії. Зробіть йому комплімент.

Ситуація 3.

Ваша мама чимось засмучена. Ви робите їй комплімент, який би підняв їй настрій.

Ситуація 4.

Вам зробив комплімент молодший брат. Як би ви відповіли?

 

  1.               «У мене задзвонив телефон».

Послухайте розмову по телефону і дайте відповідь на запитання: чи вийшла у хлопців розмова по телефону? Чому ви так вважаєте?

Сюжетно-рольова гра.

Сценка № 1.

 Два хлопчика сидять біля телефону.

Перший: Алло! Алло!

Другий: Алло!

Перший: Чуєш що-небудь?

Другий: чую. А ти чуєш?

Перший: Чую.  Здорово! Тобі добре чутно?

Другий: Добре! А тобі?

Перший: І  мені добре. Ха-ха-ха! Чуєш,  як я сміюся? Давай розмовляти.

Другий: Давай. А про що?

Перший: Ну, про що... Про що-небудь... Добре, що ми купили телефон, правда?

Другий: Правда.

Перший: А як би не купили, було б погано. Правда?

Другий: Правда.

Перший: Ну?

Другий: Що «ну»?

Перший: Чому ж ти не розмовляєш?

Другий: А ти  чому не розмовляєш?

Перший: Да я не знаю, про що розмовляти. Це завжди так буває: коли треба розмовляти, так і не знаеш, про що розмовляти, а когли не треба розмовляти, так розмовляєш і розмовляєш.

Сценка № 2.

Біля телефона сидять два учня. Перший набирає номер, у другого дзвонить телефон.

Перший.

-Хто? З ким я говорю?

Другий.

-Здрасьті. А хто вам потрібен?

Перший.

-Що? Куди я потрапив?

Другий.

-Здрастуйте, товариш! А ви куди хотіли потрапити?

Перший кидає слухалку. Чутно гудки.

 

Домашнє завдання.

 

Прочитай текст, підготуй відповіді на запитання.

Етикет розмови по телефону.

Коли телефонуєте ви:

  1.               На початку розмови слід привітатися — як і в звичайній розмові. Коли слухалку взяв хтось із членів родини вашого друга чи подруги, ввічливо попросіть покликати його (чи її) до телефону.
  2.               Без потреби не телефонуйте з чужого телефона.  
  3.               Не телефонуйте знайомим пізніше десятої вечора та раніше восьмої ранку.
  4.               Якщо ви помилилися номером, нетактовно ставити запитання: «А який у вас номер?». Замість цього повідомте, куди ви телефонуєте: «Вибачте, це номер …?».
  5.               Завжди вимикайте мобільники, коли ви приходите до театру, кіно, заходите на урок. Якщо ви чекаєте на дуже важливе повідомлення, переведіть свій телефон у вібро-режим. Відповідати на дзвінок під час уроку або вистави не можна.
  6.               Не надсилайте безглуздих або образливих повідомлень.
  7.               Не давайте номер чийогось телефону без згоди його власника.

Якщо телефонують до вас:

  1.               Знявши слухалку, скажіть: «Алло». Це своєрідна перевірка зв'язку.
  2.               Якщо до вас прийшли гості, а в цей час вам хтось зателефонував, домовтеся, що ви передзвоните, щойно звільнитеся.
  3.               Попросіть ваших знайомих у разі крайньої потреби надсилати СМС-повідомлення. Якщо справа термінова, попросіть дозволу в учителя, вийдіть із класу і передзвоніть.
  4.               Коли дзвонить телефон, а ви з кимось розмовляєте, вибачтесь і відійдіть убік.
  5.               Три чудодійних слова, яких часто не вистачає в нашій мові - "вибачте", "будь ласка" і "спасибі", - особливо корисні при телефонних розмовах.

Завдання.

1 )  Поясніть свої дії в ситуації. 

Дівчинка  дзвонить хворій подрузі, але до телефону підходить її мама. Як може дівчинка звернутися до неї? З чого розпочати розмову? Можна чи ні, вітаючись, використати слово «привіт»? Як краще виразити своє прохання?

 2) Назвіть правила телефонного етикета. 

 3) Назвіть  різні форми звертання до старших  та однолітків.  

 

Тема № 5.   Поведінка в кінотеатрі, театрі.

1. Прочитай текст.

У театрі

Час стрімко летить вперед - у театр або на вернісаж уже давно не їздять у каретах. Але правила гарного тону залишаються  колишніми.

         Театральні спектаклі починаються в точно призначений час, і тому треба вчасно приходити і займати місця, особливо якщо вистава урочиста. 

Вихований чоловік, прийшовши в театр із дамою, ніколи не залишить її одну.

         Що робити театралові, який спізнився, а квиток у нього, скажімо, в ложу?  Якщо спізнився чоловік, то йому варто стоячи почекати антракту. Якщо є вільне місце в задньому ряді, він може, звичайно, тихенько сісти, не турбуючи сусідів. Якщо з запізненням приходить жінка, чоловікові, який сидить ближче всього до дверей, варто поступитися їй місцем чи запропонувати краще. Якщо цього не можна зробити безшумно, не турбуючи інших, то варто почекати антракту.
         Щоб краще бачити з далеких місць сцену й артистів, беруть театральний бінокль, але він не повинен служити для того, щоб розглядати публіку.

На концерт бінокль не беруть.
         У знак схвалення артистам аплодують. Після закінчення дії чи музичного твору ви можети виражати своє замилування оплесками. Незадоволення грою артистів чи змістом п'єси не виявляйте свистом, тупанням чи голосними зауваженнями під час виконання. Досить мовчати і не аплодувати - це покаже, що ви незадоволені.
        Не йдіть з театру до кінця вистави, не кидайтесь до дверей відразу після, як опустилась завіса. Артисти, як правило, виходять ще на авансцену прощатися з публікою, що, аплодуючи, віддячує їм за гру.
       Перед входом у глядацький зал відвідувачі здають у гардероб пальта й капелюхи. Після закінчення вистави слід почекати своєї черги та не штовхатися. Варто пам"ятати, що ті глядачі, які брали біноклі, забирають речі у гардеробі без черги!

У кінотеатрі

          Під час відвідування кінотеатру дотримуйтеся тих же правил, що й при відвідуванні театру. Аплодувати чи якось інакше виражати задоволення грою акторів, яких ви бачите на екрані, у кіно не прийнято. Виняток робиться тільки під час урочистого перегляду кінокартин, коли присутні самі артисти. Тоді ваші оплески будуть вираженням подяки артистам за їхню гру, режисерові - за постановку.
         Не діліться своїми враженнями під час показу фільму, розповідайте про них по дорозі додому. Не шарудіть попірцями, розгортаючи цукерки, - людей, які сидять поруч, це буде дратувати.
         Поводитись треба так, щоб усі мали можливість уважно переглянути фільм.

2. Дай відповідь на запитання та поясни свою думку. 

          Проходити на своє місце в кінотеатрі, театрі треба спиною до тих,  хто сидить. Так? Чому?

3. Знайди правильну відповідь.

1. В театр треба приходити:

                  а) завчасно;

                  б) за першим дзвоником;

                  в) після третього дзвоника.

2.Якщо все-таки Ви спізнилися, а Ваші місця перебувають у середині ряду:

                 а) прийдеться сісти на ті, які підшукає для Вас білетер;

                 б) шукати своє місце;

                 в) чекати антракту.

3.При вході в театр чоловік пред'являє квитки для контролю й проходить:

                 а) першим;

                 б) пропускає даму вперед;

                 в) одночасно з супутницею.

4.Ідучи з театру чоловік:

                 а) пропускає даму вперед;

                 б) виходить першим;

                 в) одночасно з супутницею.   

5.Верхній одяг чоловік знімає тільки:

                а) після того, як допоможе зробити це своїй супутниці;

                 б) першим;

                 в) одночасно з супутницею.

6. Якщо під час антракту дама не захоче вийти у фойє - вихований чоловік повинен:

                 а) залишитися з нею;

                 б) вийти сам;

                 в) настояти на своєму бажанні.

7. Як тільки в залі згасне світло й піднімається завіса, Ви можете  оцінити роботу художника-декоратора,  під час спектаклю подякувати артистів за вдалі монологи, арії, танцювальні або пластичні номери:

                  а) оплесками;

                  б) посвістом;

                  в) криками.

8. Власникам мобільних телефонів необхідно:

                    а) відключити їх на час спектаклю;

                    б) не відключати мобільний телефон;

                    в) поставити режим вібратора. 

9.Ви прийшли на прем'єру й Вас переповняють враження?  Слід:

                   а) ділитися ними із сусідами;

                   б) бурхливо реагувати на сюжет, коментувати його;

                    в) дочекатися антракту.

10.Побачивши в сусідній ложі знайомих потрібно:

                    а) привітно кивнути головою, а під час антракту   підійти  поспілкуватися у фойє або буфеті ;

                    б) переговорюватися через кілька рядів;  

                    в) "зриватися" з місця для бесіди.

11.  По закінченні спектаклю  треба:

                   а) мчатися   до гардероба;

                   б) подякувати акторів, що вийшли на авансцену, щоб                                  попрощатися з  публікою, оплесками;

                   в) продовжувати сидіти на своєму місці .

12.  За прекрасну гру акторам:

                   а)  дарують квіти;

                   б)  подарунки;

                   в) оплески.

Домашнє завдання.

Дай свій коментар до картинки.

 

Прочитай текст, підготуй відповіді на запитання.

Поведінка в бібліотеці.

1. Заходячи в бібліотеку, треба привітатись з бібліотекарем.
2. Коли просиш у бібліотекаря якусь книжку або допомогу в пошуку книжки, не забувай про "будь ласка" та "дякую".
3. До бібліотекаря звертайся на ім'я по-батькові. Як правило, у бібліотекаря є бейдж, на якому написана ця інформація.
4. Якщо книжку тобі видали в читальному залі - тихо сядь за вільний стіл. Читай книжку не вголос. Не висловлюй своє захоплення або незадоволення вголос. Пам'ятай, що поруч є й інші читачі - їм твої репліки будуть заважати.
5. Коли ти вже йдеш з бібліотеки, не забудь сказати "дякую" та "до побачення".

Запитання.

Які є  форми звертання до старших;  однолітків?

Назвіть загальні правила поведінки в громадських місцях.

 

Тема № 7.    Поведінка за столом.

1. Прочитай текст.

        'Естетика' їжі тісно пов'язана із красою сервіровки стола, що виховує естетичний смак людини. В основі правил поведінки за столом лежить дотримання естетичних норм, зручність і доцільність.  Уміння поводитися за столом, правильно користуватися столовими приладами характеризує загальний рівень культури людини.

КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ ЗА СТОЛОМ
1. Вчись правильно і красиво накривати на стіл. Тарілки ставити на рівні відстані одна від одної. Справа від тарілки кладуть ніж і ложку заглибленням вверх), з ліва — виделку (зубцями вверх).
2. За столом сиди прямо, не боком, не клади лікті на стіл, ногу на ногу, не підпирай щоку рукою.
3. Виделку тримай у лівій, ніж — у правій руці.
4. Їж без поспіху, не відкушуй великих шматків.
5. Не розмовляй з повним ротом. Якщо тебе про щось  запитали, спочатку проковтни їжу, а потім відповідай.
6. Не катай кульок з хліба, не криши його, доїдай шкоринки.
7. Під час їди не присьорбуй голосно, не дуй на гарячу страву, не стукай ложкою по тарілці. Намагайся їсти беззвучно.
8. М'ясо відрізай, невеликими шматочками, коли з'їси один шматочок, відрізай інший. Не розрізай на шматочки відразу всю порцію, їжа швидко охолоне.
9. Птицю треба брати з тарілки виделкою, відрізати невеликими шматочками, а коли відрізати нічого, можна взяти кісточку пальцями і обгризти.
10. Кісточки з риби можна виймати не тільки виделкою, але й пальцями, притримуючи шкоринкою хліба. Пальці при цьому не облизують, а витирають серветкою.
11. Рибу, сирники, котлети, яєчню, тощо ножем різати нетреба. Це легко зробити виделкою.
12. Не їж ложкою те, що можна їсти виделкою.
13. Не їж з ножа, це некрасивого до того ж - небезпечно: можна порізатись.
14. Їж акуратно, чиста скатертина на столі — ознака твоєї культурності.
15. Під час їди не займайся сторонніми справами — не читай і не захоплюйся розмовами.
16. Поївши, подякуй батькам або господареві, якщо ти знаходишся в гостях.
17. Приступаючи до обіду, дотримуйся послідовності у виборі страв: спочатку їж салат, закуску, після цього переходь з першої, потім до другої гарячої страви.
18. Не підбирай хлібом залишки соусу з тарілки.
19. Кісточки від компоту не випльовуй на блюдце. Піднеси ложку до рота, виплюнь на неї кісточку і поклади на блюдце.
20. Закінчивши їсти, ложку не облизуй. Брудні ніж і виделку не клади на скатертину, а поклади на свою тарілку.
21. Коли п'єш чай, не залишай ложку у чашці або склянці вони можуть перекинутись. Розмішавши цукор, поклади ложку на блюдце.

                     

 2. Дай відповідь на запитання та поясни свою думку. 

Одного разу генерала, який вважався витонченим знавцем правил поведінки, запитали:

  •                   А як потрібно нахиляти тарілку за обідом, коли суп на самому дні: до себе чи від себе?

Запитання. Що ви відповіли б на місці генерала?

               

      Домашнє завдання.

Вставити пропущені слова.

Основні правила  ...  за столом:

1. На стільці слід сидіти ... , не згинаючись над тарілкою, не  класти ... на стіл.

2. Побравши серветку, призначену для індивідуального користування, потрібно розгорнути її й покласти на ... . Не можна витирати нею губи, для цього краще використовувати  ...  серветки.  

3. Із загального блюда страви беруть загальними ...  (щипці, ложки) і перекладають собі на   ...  .

4. Не можна індивідуальними їдальними  ...  перекладати страви із загальної на  ...  тарілку.

5. Не прийнято хліб  ...  від цілого шматка. Його їдять маленькими шматочками, які  ...  над своєю тарілкою.

 6. На банкеті, де стіл зазвичай сервірований безліччю різних столових приладів, спочатку слід користуватися  ... приладами, тобто розташованими найдалі від тарілки. Потім у міру подачі нових блюд, беруть наступні по порядку прилади, кінчаючи останніми,  що   ...  розташовані до тарілки.

Тема № 8. Поведінка в гостях.

1. Прочитай текст.

  Правила поведінки в гостях

  1.               Подякуй, якщо тебе запрошують у гості.
  2.               Спочатку запитай дозвіл у батьків, а потім уже дай відповідь. Якщо обіцяв, прийди обов'язково.   Якщо  ти чомусь не можеш прийти, ввічливо відмовся, поясни причину.
  3.               На день народження прийнято приходити з подарунками. У подарунку головне не його вартість, а увага до людини. Школяр може подарувати акуратно виконану саморобку, вишивку й ін. Якщо в школяра є невеликі заощадження, то він може купити недорогий подарунок до дня народження батьків, товариша, родича.
  4.               У гостях будь привітний і веселий. Поводься просто, не залучай уваги навколишніх, не смійся занадто голосно, не кричи і не балуйся.
  5.               Якщо до тебе прийдуть гості, то подумай заздалегідь, які ігри і розваги ти можеш їм запропонувати.
  6.               У гості слід приходити у призначений господарями час. Виховані люди можуть допустити запізнення на 15-20 хвилин.  Це не вважається порушенням норм етикету.
  7.               Коли гості сідають за стіл, перш за все слід подбати про свою даму: присунути стілець і допомогти зручно влаштуватися.

  1.               За столом слід сидіти прямо, але не напружено, злегка спираючись на спинку стільця. Господарі стараються знайти теми для спілкування, щоб гостям було цікаво. У гостях не слід шепотіти,  розмова повинна бути спільною.  
  2.               У процесі їжі не рекомендується класти лікті на стіл. Їж без поспіху.
  3.          Пий тільки безалкогольні напої: фруктову воду, соки, фруктові і молочні коктейлі.

       Пам'ятай, що алкоголь — отрута. Він шкідливо впливає на здоров'я людини, особливо на молодий організм: погіршує пам'ять, розумові здібності, дезорганізує учня, що негативно позначається на його навчанні.

2. Знайди правильну відповідь.

1. У вас не виходить прийти в гості. Треба зателефонувати і попередити господарів. З чого треба починати телефонну розмову?
а) з вітання
б) з фрази "А куди я потрапив (ла)"? чи "А це хто"?
в) з фрази "Це квартира Петрових"?
г) з фрази "Вас турбує".
2. Як правильно розташувати руки, чекаючи подання чергової страви :
а) заховати під стіл
б) покласти на стіл, як на парту
в) узяти ложку і вилку і бити нею по столу, кваплячи працівників їдальні
г) колупати скатертину
3. Як і чим правильно їсти рибу:
а) руками
б) спеціальними ножем, вилкою
в) ложкою
4. Як правильно брати хліб із загальної хлібниці, якщо вона стоїть від вас далеко:
а) вилкою
б) руками через увесь стіл
в) попросити, щоб вам подали хліб.

3. Запам'ятай !

Якщо ти господар. 

    Приймати гостей слід люб'язно і сердечно. Якщо гість зайшов більше, ніж на декілька хвилин, треба запропонувати йому роздягтися. Причому ти повинен допомогти повісити пальто на вішалку і дати тапочки.  Запропонуй гостю сісти на найзручніше місце, займи його бесідою. Хай гість сам вибирає тему для розмови. Не залишай гостя надовго одного. Якщо гість засидівся і не збирається вирушати, а у тебе невідкладні справи, ти повинен знайти зручну, дуже тактовну форму, як дати йому це зрозуміти.

 Якщо ти гість. 

 Ходити в гості треба або лише на запрошення, або попередивши про свій візит. Дзвонити в двері треба не більше двох разів. Знаходячись в гостях, непривабливо оцінювати квартиру, особливо робити критичні зауваження. Не можна брати в руки речі, щоб їх розглянути. 

 Домашнє завдання.

   Спробуйте поставити себе на місце героїв двох маленьких історій і подумайте, як би ви повелися.

Ситуація 1.  

    Здорово, коли приходять гості. Але один раз гість мене не обрадував. З самого порогу в брудних черевиках він протупав в кімнату, став все оглядати і хапати в руки.

 -          Це ваза? Ну-ну!

-          Це лампа? Ну-ну!

 -          А це сушки? - запитав він, загрібаючи в кишеню жменю сушок.

-          Ну гаразд, - сказав він, - я пішов...

І пішов. «Для чого він, цікаво, приходив? - подумав я. - Адже окрім брудних слідів на підлозі, він нічого не залишив». -        

     Як же ви б повелися на місці господаря квартири?

Ситуація 2.  

 Одного дня я був у друга в гостях. Там були ще хлопці. На мене найшла така веселість! Я до всіх приставав, кричав у все горло різні смішні дурощі, жував цукерки із страшним чавканням. Загалом, всіх смішив. А всім це не подобалося. І господареві теж. Він надувся і образився, ніби жартів не розуміє. Мені здається, гостинний господар не повинен дутися на гостей. Все їм повинен прощати.

      Чи згодні ви з думкою розповідача? 

      В чому він неправильно поводився?         

 

 

Тема № 9. Подарунки, їх вибір та вручення.

1.Прочитай текст.

 1. Подарунок — вияв любові, шани до особи. Він повинен відповідати уподобанням та смакам того, кому призначений.
2. Подарунок, виготовлений власними руками, цінніший за куплений.
3. Виготовлення (приготування) подарунка тримай у таємниці. Він повинен бути сюрпризом.
4. Подарунок має бути гарно оформлений, загорнутий у чистий папір. Вручають подарунок з привітною усмішкою.
5. Вручивши подарунок, скромно вислухай слова подяки, не заперечуй і не обговорюй їх.
6. Коли сам одержуєш подарунок, не відкладай його на бік, не ховай, як річ, тобі не потрібну: розгорни упаковку, розглянь подароване і чемно подякуй.
7. Якщо вже маєш таку річ або чимось подарунок не сподобався, не говори про це, не засмучуй того, хто дарував.
8. Ніколи не даруй подароване тобі.
9. Якщо тобі подарували цукерки, тістечка, пригости ними гостей (товаришів), а потім візьми сам.

        Робити подарунки - це мистецтво, якому, як і всякому іншому мистецтву, можна й потрібно навчитися, тому що це є проявом внутрішньої культури людини. При цьому зовсім не важливо, чи даруєте ви дорогий подарунок або просто милий сувенір.
                                  
         Подарунки дарують своїм рідним і знайомим з різних нагод - до дня народження, на іменини, у день одержання диплома, до весілля, на Новий Рік.     Подарунок повинен бути вираженням нашого доброго ставлення до людини, а свята - символом непідробно щирих відносин між людьми, а не засобом заспокоєння нечистої совісті.

Уміння дарувати подарунки передбачає вміння любити Людину.

Домашнє завдання.

Прочитай текст і дай відповіді на запитання.

     Уміння дарувати квіти — це велике мистецтво.  

     Правила квіткового етикету говорять:
• квіти як подарунок слід вибирати дуже ретельно, і вони мають відповідати віку, статі та стану здоров'я того, кому ви хочете їх подарувати;
• вибираючи квіти, необхідно враховувати призначення букета, бо не кожна квітка відповідає будь-якому приводу.
     Дітям дарують квіти дрібні й ніжні, складені в маленькі, округлі, різнобарвні, теплих радісних тонів букетики. Вони повинні являти собою гарне доповнення до барвистих іграшок або коробки цукерок.

               

    Дорослим частіше дарують букети на довгих стеблах.

    Молодим жінкам підносять так звані шляхетні квіти. Залежно від ступеня близькості фарби міняються від інтенсивно червоних до пастельних, відомих як нейтральні. Це можуть бути гвоздики, гербери і троянди. Орхідея доречна для подарунка дорослій жінці, а дарувати цю квітку дівчині недоречно.

                     
    Жінкам старшого віку можна дарувати всі шляхетні квіти, у тому числі лілії і хризантеми. Краще, якщо вони будуть пастельних і спокійних тонів, зі смаком складені в букети.

                     

     Чоловікам звичайно дарують квіти на довгих стеблах і одного кольору.

 

             

 Запитання.

Які квіти ти подаруєшь таткові на день  народження?

Який букет доречніше подарувати подрузі?

 

 

 

 

Тема № 10. Поведінка в різних життєвих ситуаціях.

1. Прочитай текст.

Поведінка в громадському транспорті.

1. Якщо ви хочете скористатись громадським транспортом, не кидайтесь разом з натовпом до входу, не розштовхуйте людей, а краще допоможіть увійти і сісти будь-якій немолодій людині, чи жінці з дитиною, чи дівчині. Зайшовши, поводьте себе спокійно, не наступайте на чужі ноги і не працюйте ліктями.
2. Якщо ви зайняли вільне сидяче місце, не робіть вигляду, наче вас відволікає пейзаж за вікном, газета чи книга, ніби тому ви не помічаєте біля себе похилого віку жінку. Це стосується як хлопців, так і дівчат.
3. Якщо при вході в будь-який громадський транспорт хлопець пропускає дівчину вперед, то при виході він виходить першим і зупиняється, готовий допомогти їй, а якщо потрібно - подає руку. Так хлопець робить по відношенню до жінок усіх вікових категорій, а також по відношенню до літніх (хворих) чоловіків і дідусів.                                                                                                            4.  При задушливій обстановці у вагоні транспорту треба спитати дозволу у тих, хто поруч стоїть або сидить : "Чи не зашкодить вам, якщо я відкрию вікно?"               5. Не говоріть голосно.

6. Юнак чи дівчина не повинні сидіти в громадському транспорті, якщо літні жінки або жінки з дітьми на руках стоять.                                                                7. У транспорті треба намагатися не наступати людям на ноги, не спиратися на людину, що стоїть поруч, не штовхати в спину.                                               8.Непристойно пильно розглядати своїх попутників.

 

 

 9. Не затримуйте чергу в транспорті, що передбачає перевірку особи і документів: потягів, міжнародних автобусів, літаків. Дістаньте необхідні папери заздалегідь. В аеропорту заздалегідь зніміть годинник, пояс, високе взуття. Своєчасно перекладіть потрібні речі, розділивши їх на ручну поклажу і багаж. Так посадка пройде набагато швидше і комфортніше.

10. Заздалегідь підготуйте речі, які знадобляться вам в поїздці: перекуси, гаджети, документи, гроші, книги.   Подбайте про те, щоб раніше зняти валізи з нижньої полиці поїзда, якщо поїздка випадає на нічний час доби.

 11. При вході у громадський транспорт знімайте рюкзаки і об'ємні дамські сумочки з плечей. Їх краще розташувати перед собою. Крім того, так ви будете тримати в полі зору особисті речі і не зіткнетеся з крадіжкою.

12. Фарбуватися, розчісувати або збирати волосся, поправляти макіяж в громадському транспорті не прийнято.  

13. Будьте готові поступитися місцем. Мова йде  про зручне сидіння в поїзді. Якщо ви подорожуєте в поодинці, а членам сім'ї не пощастило сидіти поруч один з одним, запропонуйте помінятися сидіннями.

14. Відмовтеся від їжі з яскраво вираженим запахом.  Замість цього запасіться фруктами та сухофруктами, горіхами, йогуртом або печивом.

15. Утримайтеся від гучних звуків, які можуть дратувати оточуючих (мелодії   смартфона, фільм  на планшеті, музика в плеєрі, голосної розмови). Використовуйте навушники.

16. Не варто демонструвати закоханість у громадському транспорті.  Правил пристойності ніхто не відміняв.

17. Золоте правило ескалатора: стояти праворуч, обходити — зліва.

Запитання.

З якими порушеннями правил поведінки в громадському транспорті найчастіше стикаєтеся ви? Як реагуєте на них: робите зауваження або віддаєте перевагу промовчати?

   

 Поведінка на вулиці

         1. На вулиці і в громадських місцях розмовляй без крику, не заважай іншим людям.

2. Виявляй ввічливість до дорослих людей, допомагай маленьким.

3.Будь уважним  до людей з обмеженими можливостями.

4. Дотримуйся чистоти  – не сміти,  береги зелені насадження.

         5. Будь привітним у спілкуванні з людьми.  

              6. Тримайся подалі від незнайомих людей, які поводять себе не добре, уникай будь-яких розмов із ними. Намагайся не відповідати на грубість і нахабство тим же.  

              7. Не грайся на вулиці допізна.

 

2. Знайди помилку.

 Поведінка в магазині

 


1. Заходячи у магазин, подивися, чи є в ньому потрібні тобі товари.                            2. Умій правильно запитати про наявність у продажу тих чи інших товарів.
3. Будь чемним з продавцем.   Забудь подякувати йому за продане тобі.               4. Стоячи у черзі,   втручайся у розмову старших.  Привертай до себе увагу пустими запитаннями.
5. Коли ж тебе про щось запитують, відповідай чітко і люб'язно.
6. У магазині   можна бігати, кричати.
7. Будь акуратним,  сміти,  кидай на підлогу папірці, намагайся не загрязнити когось купленими продуктами.

 Домашнє завдання.

Склади правила поведінки у школі.  

  1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
24 січня 2022
Переглядів
2110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку