Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Єдиний урок на тему: «Чорнобиль. Трагедія... Біль... Пам'ять...»

Про матеріал

Мета заходу: розширити знання учнів про Чорнобильську трагедію; наголосити про потенційну небезпеку радіації, розповісти про ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС; вчити застосовувати в повсякденному житті елементарні радіаційно – гігієнічні навички; виховувати почуття сприймання чужого болю як свого, загальнонародного горя – як особистого, почуття любові до людини, до землі, до держави; розвивати в учнів уміння давати свою оцінку вчинкам, подіям, визначати основний зміст отриманої інформації; розвивати в учнів потребу будувати, створювати, відроджувати заради України; виховувати почуття поваги і пам’яті до трагічних сторінок України.

Перегляд файлу

Скалівський НВК «ЗШ I-II ст.. – ДНЗ»

Новоархангельського НВО№1

Новоархангельської районної ради

Кіровоградської області

 

 

 

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

класний керівник 9класу

Козарчук І.М.

 

 

 

2017

Тема: «Чорнобиль.  Трагедія… Біль…Пам'ять …»

Мета: 

  •              розширити знання учнів про Чорнобильську трагедію;
  •              наголосити про потенційну небезпеку радіації, розповісти про ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС;
  •              вчити застосовувати в повсякденному житті елементарні радіаційно - гігієнічні навички;
  •              виховувати почуття сприймання чужого болю як свого, загальнонародного горя – як особистого, почуття любові до людини, до землі, до держави;
  •              розвивати в учнів уміння давати свою оцінку вчинкам, подіям, визначати основний зміст отриманої інформації;
  •              розвивати в учнів потребу будувати, створювати, відроджувати заради України;
  •              виховувати почуття поваги і пам’яті до трагічних сторінок України.

Обладнання: тема, свічка, презентація, ілюстрації, епіграф.

 

Хід роботи:

І. Вступна частина

  1.               Привітання.
  2.               Повідомлення теми і мети.

Учень1: Україна наша неозора, квітуча, співуча, щедра. Україна , що дала світові багато талановитих поетів, співаків, футболістів…

Учень2: Україна, що в світову історію людства вписала немало визначних відкриттів в різних галузях науки і техніки. Україна, в багато вічній історії якої є немало сторінок повитих смутком і жалобою.

Учень1: Це – і роки монголо-татарського іга, і роки голодомору, і роки Великої Вітчизняної війни.

Вчитель: Але, ще одна трагічна сторінка в історії України записана чорною барвою в мирні роки. 26 квітня 1986 року став для України трагічним днем. Настільки великою стала ця трагедія, що Міжнародною Організацією Об’єднаних Націй ця трагедія визнана найбільшою за наслідками в другій половині ХХ-го століття. Трагедія , наслідки якої відчула не лише Україна, а й багато держав Європи і , навіть, світу. Ця трагедія – аварія на Чорнобильській атомній електростанції. Згадуючи трагічні для України дні кінця квітня 1986 року, давайте пригадаємо відомі нам факти про розвиток подій на Чорнобильській атомній електростанції.

 

26 квітня! В ніч із забуття

Йде страшне створіння – атомне дитя.

Суть його безкровна і зіниць нема

І уста безмовні, і душа німа.

Вирвавшись на волю з мороку ночей,

Вже калічить долі і батьків.

Виродок – створіння ціль страшну таїть

Поглина сумління, душі нам двоїть.

Простяга до серця щупальця страшні

І вселяє муки, муки неземні.

Присипляє мозок посвистом глухим

Стронцієву дозу сипле, наче дим.

26 квітня! Люди не проспіть!

Атомне століття раною горить.

К. Лазаренко

ІІ.  Основна частина

  1.        Сторінка «Все почалось…»

Вчитель:

31 рік потому.  Україна, місто Чорнобиль. Затишне, красиве. Та біля нього побудували атомну станцію. І ось планове виключення реактору, що тривало 20 секунд. Через декілька секунд, в результаті різкого стрибка напруги стався хімічний вибух, в результаті якого в атмосферу викинуто 520 видів небезпечних речовин. Сталася аварія на атомній станції. Вибух був настільки потужним, що забруднення розповсюдилося на значні ділянки території Радянського Союзу, які наразі входять до складу Білорусі, України та Росії. На них не можна сіяти, пасти худобу. На заражених землях нікому тепер не можна жити. Ті землі треба лікувати. Чорнобиль — тепер велика рана України. 

Чорнобиль походить від назви гіркого полину чорно-билки. Спочатку так іменувалося давнє поселення, потім — місто, а згодом — і атомна електростанція.

В порожніх селах вітер квилить,

Тополі гне і берези квилить,

Стоять на сонці полини,

Ростуть в городах бур’яни.

З річок веселки воду п’ють

І страшно яблуні цвітуть.

Учень1: Чорнобиль. Це назва невеличкого районного центру, що знаходиться в 130 км від Києва. Заснований ще за часів Київської Русі, стародавній Чорнобиль дав свою гірку назву потужній атомній електростанції, будівництво якої було розпочато в 1971 році. В 1983 році вже працювало 4 енергоблоки цієї електростанції із запланованих шести.

Але в історію Чорнобиль увійде назавжди, як місто, що дало назву одній з найбільших в історії людства катастроф.

Учень2: Для України, для всіх, хто прямо чи побічно причетний до трагедії Чорнобиля та її наслідків, час ніби розділився на дві частини: до 26 квітня 1986 року і після нього. Цим частинам часу в народі вже дано назву – два кольори часу, і тому недаремно пісня, яку ви зараз почуєте, стала символом червоного і чорного кольорів в долі України та її народу.

Учень1: Наступного дня після аварії на ЧАЕС, в м. Прип’ять радіаційний фон піднявся дуже високо. Якби евакуація була на 1 день пізніше, то всі жителі міста могли отримати смертельну дозу радіації. Всі люди, які знаходилися поблизу радіоактивних уламків більше 15 хв., які утворилися внаслідок вибуху, отримували смертельну дозу радіації, і загинули в той же день.

Учитель: Діти, як ви зрозуміли що таке радіація?

 

  1. Сторінка «Правила поводження у забрудненому середовищі.»

Учень1: Так ось радіація – це небезпечні частинки, і якщо вже сталася така катастрофа, кращій вихід не заходити на ті території. Але зараз проводяться екскурсії і тому потрібно знати правила поводження у забрудненому середовищі. Давайте їх зачитаємо:

  1.                Найперше і найголовніше правило - дотримання чистоти тіла, одягу, приміщення, їжі.
  2.               Неприпустимо їсти немиті овочі та фрукти. Адже вони дозрівають біля дороги, де пил може вміщувати радіоактивні частинки.
  3.               Не можна брати до рота зірвану травинку, билинку, смоктати бурульку.
  4.               Всю обробку їжі треба робити ретельніше: гарно мити у проточній воді, зливати, виварювати та ін.
  5.               Необхідне вологе прибирання, ретельне витирання пилу з меблів підвіконня, зміна взуття.
  6.               Особиста гігієна: ретельно мити руки з милом перед вживанням їжі, після вулиці, ополощу вати рот і горло перед їжею, часто мити голову, приймати душ, дбати про чистоту одягу.

 

 

 

 

3.  Сторінка «Зелена аптека».

Учитель: Але якщо так сталося що ви отримали радіацію, то вам на допомогу прийде природа. Існують рослини, які допомагають виводити радіацію з організму людей.

Аптекар Гарбуз. У нього багато цукрози, клітковини. Є кальцій, залізо, мідь, фосфор, що так необхідні для розвинення дитячого організму. Багатий він і вітамінами. Вітамін С зміцнює імунну систему. Вітамін РР виводить з організму радіацію. А вітаміни групи В врівноважують нерви. Наші вчені дійшли висновку – найцінніша найцілющіша дієта для дітей, які живуть на забрудненій Чорнобильською катастрофою території, гарбузова.

А вживання відвару з дубової кори лікує зоб - цю підступну хворобу, яку зараз провокує Чорнобиль. Варто внести в меню і жолудеві коржики - їх печуть на половину з вівсяним борошном. 

Тож тепер ви знаєте які продукти потрібно вживати для захисту від радіації

4.  Сторінка «Герої  Чорнобиля»

Учень 1: Знайшлись люди, які поклали своє життя для забезпечення для нас світлого майбутнього. Зараз їх називають «ліквідатори», «чорнобильцями», «Героями України».

Учень 2: «Хто вони?» - запитаєте ви. 28 бійців - пожежників в першу годину після аварії на ЧАЕС, 26 квітня 1986 року. Ці хлопці готувалися до сутички з вогнем, але ніколи не думали, що для деяких з них вона буде останньою.

Учень 1: Особливо відзначилися тоді: майстер спорту СРСР, старший сержант - Василь Іванович Ігнатенко; кандидат у майстри спорту, лейтенант внутрішньої служби - Віктор Миколайович Кібенок; майор внутрішньої служби, начальник варти другої воєнізованої пожежної частини управління внутрішніх справ з охорони ЧАЕС - Володимир Павлович Правик, Логвин Геннадій Леонідович - ліквідатор аварії, старший лейтенант запасу, командир взводу, Кравець Володимир Іванович - ліквідатор 1986 р сержантський склад та ін. ціною свого життя герої відвели біду, врятували тисячі людських життів.

Учень 2: За покликом рідної землі на захист свого народу першими до палаючого реактора по тривозі прибули пожежники по охороні Чорнобильської АЕС на чолі з начальником корпусу Володимиром Правиком.

Учень 1: 23-річний Правик, як потім було встановлено комісією, вибрав найбільш правильне рішення – направив свій загін з 14 чоловік на дах машинного залу площею в 500 м2.  Адже в цьому залі знаходились всі турбіни, через нього йшли численні кабелі високовольтної лінії, які від вогню могли б перетворитись на бікфордів шнур.

Учень 1:  Незабаром прибуло підкріплення з міста Прип’ять на чолі з лейтенантом Віктором Кібенком. Вступивши у вируюче полум’я, у смертельну небезпеку, якою дихав реактор, пожежники в ту ніч, не шкодуючи ні сил, ні самого життя, виконали присягу на вірність народу України.

Учень 1: Під час гасіння пожежі на ЧАЕС,  В.П. Правик отримав високу дозу опромінення і загинув.

Лейтенанти – хлопці непохитні,

Молоде, вогненне покоління.

Ви, як пам’ять у тривожнім світі

Раду незнищенного коріння.

Першим важко. Ви ж були найперші,

Із вогню та в полум’я шугали

Не до подвигів і не до звершень

Ви ж собою людство заступали.

Та серця, мов кремені, не вгасли

Залишались іскрами на тверді

Тільки жити – в нас бунтує спрага,

Та продовжить пісню родоводу.

А лишилась вірності присяга.

Батьківщині. Матері. Народу.

 

Указом Верховної Ради , йому посмертно присвоєно звання «Героя Радянського Союзу».

  1. Хвилина мовчання.

Учитель: Давайте вшануємо пам'ять тих людей, які ціною свого життя і здоров’я виконали свій обов’язок, і захистили людство від згубного впливу, хвилиною мовчання.

Учитель:  Доля нашої днини після Чорнобильської катастрофи сумна і нелегка, але все дається в порівнянні. Щастя нашої днини в тому, що ми живемо, що ті, що могли ніколи не народяться після 1986 року народились, живуть і вчаться творити прекрасне.

Учень 1: Наслідки вибуху четвертого реактора Чорнобильської атомної сколихнули весь світ. В результаті аварії стався величезний викид радіоактивних ізотопів з активної зони реактора, які радіоактивною хмарою перенеслись на великі відстані.

Учень 2: Йод – 131, цезій – 134, 137, стронцій – 90, плутоній – 239, плутоній – 240. весь цей радіоактивний дощ розлетівся і висіявся на територіях України, Білорусії, Росії. Радіоактивного забруднення зазнало майже 50 відсотків території України. В життя мільйонів людей увійшли слова радіація, зона, ліквідатор, відселення.

Учень 1: А на квітучий українській землі з’явились пусті міста і села, мертвий ліс, в який не можна ходити, сади з яблуками, насиченими радіоактивною отрутою, вода, яку не можна пити, і навіть повітря, яким дихаємо, стало ворогом.

Учитель:

Впала з неба додолу потривожена ангелом зірка

Покотилась до обрію, збурила зоряну синь

На душі стало сумно, на устах стало солоно-гірко

Бо Чорнобиль – трава – не полин.

Чом же ти, Україно, материнська вербова колиска

Знов така мовчазна, мов обпалена груша стоїш?

І течуть твої сльози, і болять твої роки так близько.

Чом не просиш у Бога здоров’я для діток своїх?

Ти завжди була з Богом, не нужденна ні хлібом, ні сіллю

Якже ти допустила, щоб скалічили душу твою?

Впала з неба зоря, покотилась Чорнобильська зірка…

Сіра осінь прийде, готуватись до вічності треба,

І петля радіації стягує шию твою

Встань, моя Україно, простягни свої руки до неба

Знай, що Бог ще чекає молитву твою.

 

6.  Сторінка « Пам’ять про Чорнобиль» 

Герої Чорнобиля відомі всьому світу. Їхніми іменами названі вулиці, про них написані книжки.

Слухання вірша В. Бутріма «Чорнобиль-трава».

ІІІ. Заключна частина

  1.                Підсумкова бесіда.
  1.               Ніколи не забувайте тих людей, які пожертвували своїм житіям заради нашого блага... Шануйте їхню пам'ять!

Хай стане мир міцніший у стократ,

Хай над землею чисте небо буде.

Чорнобиль – попередження набат,

Його уроків людство не забуде!

Дякую за увагу. До побачення!

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. http://5ka.at.ua/load/ekologija/chornobil_ta_jogo_naslidki_stattja/18-1-0-7910
  2. http://site-logvinenko.webnode.com.ua/products/linijka-byut-trivozhnim-nabatom-dzvoni-chornobilya/
  3. https://ukrreferat.com/chapters/pedagogika/chornobil-ne-mae-minulogo-chasu-scenariy.html
  4. http://vishnevetska.webnode.com.ua/news/l%D1%96teraturne-kolo-chornobil/

 

 

3.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.jpg2.jpg

Залишити відгук до розробки

Ця розробка бере участь у конкурсі «Класні керівники – супергерої». Її оцінювання доступне лише учасникам конкурсу. Деталі та умови участі.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку