ДИСЦИПЛІНА «КАМЕРНИЙ ОРКЕСТР» ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА НАВЧАННЯ ІНСТРУМЕНТАЛІСТА В ДМШ
Зміст
1.Вступ
Користь від музикування в камерному оркестрі неоцінима. Юний оркестрант опановує навички слухати всю партитуру, виконуючи свою партію, точніше інтонує, значно збагачує свій репертуар, розвиває музичний смак. Відбуваються зміни в особистості дитини, вона стає більш дисциплінованою і краще організованою, починає розуміти значимість і користь своєї праці, з'являється перспектива отримувати нові знання в учнів і педагогів, які грають поруч. «Учень може бути задіяним не тільки в унісоні скрипалів, айв ансамблях (оркестрах), різних за складом: камерному, народному, естрадному тощо» [2,с.8].
2. Камерний оркестр в дитячій школі мистецтв
Створення камерного оркестру в навчальних закладах позашкільної освіти передбачає виконання певних умов, насамперед:
1). Високий рівень викладання основного музичного інструменту в навчальному закладі, та відповідний рівень підготовки майбутніх учасників колективу. Саме в таких умовах можна відібрати 15-17 підготовлених, талановитих учнів, закоханих у музику.
2). Відповідна постать керівника оркестру - творчої особистості; ентузіаста, який знає свою справу і дитячу та підліткову психологію; людину, віддану дітям і музиці.
3). Професійна допомога інших педагогів з фаху.
4). Наявність інструментів відповідної якості.
5). Допомога та сприяння адміністрації школи в роботі.
3. Постановка мети
Дисципліна «Камерний оркестр» ставить за мету:
4. Формування складу оркестру
При восьмирічній навчальній програмі передбачено 4-5 років вивчення дисципліни «Камерний оркестр». До складу оркестру зараховуються учні з п'ятого по восьмий клас включно та обдаровані учні четвертих класів.
Завдання оркестрового класу на восьмому році навчання виходить із основного завдання дитячої музичної школи – якісної початкової музичної освіти дітей, а також підготовки найбільш музично обдарованих учнів до вступу в музичні училища.
За чотири роки навчання учні стають справжніми оркестровими музикантами і п'ятий рік спрямований на розвиток лідерських якостей та виконавських навичок учнів в якості концертмейстера оркестру, концертмейстерів груп, солістів групи перших скрипок.
5. Вирішення творчих проблем
Основними проблемами в роботі з дитячим камерним оркестром, на нашу думку, можна назвати наступні:
Умовами вирішення навчальних задач, на нашу думку, ножна назвати: оптимальну організацію робочого процесу, створення сприятливого психологічного клімату, індивідуальний підхід до кожного учня, участь в оркестрі колишніх випускників (зберігає професійний рівень, забезпечує наступність і наставництво[1].
Заняття в камерному оркестрі мають враховувати вікові особливості учасників колективу; навчити розуміти і цінувати світову та українську музичну культуру, духовність і традиції; сприяти формуванню гідного громадянина України; всебічно розвивати учня; надати знання та навички роботи з музичним текстом; сприяти навчанню та підготовці перспективних дітей до подальшої музичної діяльності.
Формування навичок учнів
Дисципліна «Камерний оркестр» має сформувати наступні навички:
- чути партитуру цілком, і звичка слухати себе, групи скрипок, віолончелей, контрабас і додаткові інструменти (рояль, наприклад), прослуховувати тему, підголоски, супровід;
- підкорятися диригентові, засвоїти його жести, виконувати його інтерпретації, і свою партію виконувати максимально точно відповідно до вказівок керівника;
- опановувати майстерність акомпанування;
- оволодівати теоретичними знаннями про репертуар; користуватися ними;
- оволодівати елементами імпровізації, вмінням читати ноти з листа і самостійної роботи з новими творами;
Висновок
Процес навчання юних оркестрантів активізує і допомагає розвитку у школярів ритмічного, мелодичного і гармонійного слуху, музичної пам'яті. Виховує в дитині зацікавленість і любов до рідної музики, національної культури, свого інструменту, а також накопичує досвід для самостійної музичної діяльності.Ддопомагає учневі здобувати риси характеру гідного громадянина України.
Список використаної літератури:
1. Лукина Е.В. Музыка. Коллективное инструментальное музицирование. Е.В.Лукина. - К.: «Музична Україна», 2015.-56с.
2. Музичний інструмент скрипка. Програма для музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу (школи естетичного виховання): ( упоряд О.Г.Боднар, М.Н, Варянко, Є.Г. Домбровська та інші) – Вінниця: ПП НОВА КНИГА, 2007. – 112с.
Корпсва Тетяна Володимирівна
викладач скрипки ДШМ м. Ковель
1