ДИСЦИПЛІНА «КАМЕРНИЙ ОРКЕСТР» ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА НАВЧАННЯ ІНСТРУМЕНТАЛІСТА В ДМШ

Про матеріал
Масове музичне виховання та освіта в Україні, в основному, здійснюється за допомогою навчально-виховної роботи в системі дитячих шкіл мистецтв (ДШМ) та дитячих музичних шкіл (ДМШ). В статті даються методичні рекомендації для розвитку музичних здібностей у дітей на уроці спільного музикування, на прикладі шкільного камерного оркестру, призначена на допомогу музичним керівникам, вчителям середніх шкіл і педагогам дитячих шкіл мистецтв.
Перегляд файлу

ДИСЦИПЛІНА «КАМЕРНИЙ ОРКЕСТР» ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА НАВЧАННЯ ІНСТРУМЕНТАЛІСТА В ДМШ

Зміст

1.Вступ

Користь від музикування в камерному оркестрі неоцінима. Юний оркестрант опановує навички слухати всю партитуру, виконуючи свою партію, точніше інтонує, значно збагачує свій репертуар, розвиває музичний смак. Відбуваються зміни в особистості дитини, вона стає більш дисциплінованою і краще організованою, починає розуміти значимість і користь своєї праці, з'являється перспектива отримувати нові знання в учнів і педагогів, які грають поруч. «Учень може бути задіяним не тільки в унісоні скрипалів, айв ансамблях (оркестрах), різних за складом: камерному, народному, естрадному тощо» [2,с.8].

2. Камерний оркестр в дитячій школі мистецтв

Створення камерного оркестру в навчальних закладах позашкільної освіти передбачає виконання певних умов, насамперед:

1). Високий рівень викладання основного музичного інструменту в навчальному закладі, та відповідний рівень підготовки майбутніх учасників колективу. Саме в таких умовах можна відібрати 15-17 підготовлених, талановитих учнів, закоханих у музику.

2). Відповідна постать керівника оркестру - творчої особистості; ентузіаста, який знає свою справу і дитячу та підліткову психологію; людину, віддану дітям і музиці.

3). Професійна допомога інших педагогів з фаху.

4). Наявність інструментів відповідної якості.

5). Допомога та сприяння адміністрації школи в роботі.

 

3. Постановка мети

Дисципліна «Камерний оркестр» ставить за мету:

  • відхід від одноманітності в побудові навчального процесу;
  • пробудження в юних музикантів непереборного бажання грати, насолоджуватися милозвучністю, гармонією виконуваних ними творів;
  • формування умінь і навичок, які потрібні для вирішення відповідних виконавських завдань;
  • гармонійний розвиток творчих здібностей дитини на основі знань, отриманих під час колективного музикування.

4. Формування складу оркестру

При восьмирічній навчальній програмі передбачено 4-5 років вивчення дисципліни «Камерний оркестр». До складу оркестру зараховуються учні з п'ятого по восьмий клас включно та обдаровані учні четвертих класів.

Завдання оркестрового класу на восьмому році навчання виходить із основного завдання дитячої музичної школи – якісної початкової музичної освіти дітей, а також підготовки найбільш музично обдарованих учнів до вступу в музичні училища.

За чотири роки навчання учні стають справжніми оркестровими музикантами і п'ятий рік спрямований на розвиток лідерських якостей та виконавських навичок учнів в якості концертмейстера оркестру, концертмейстерів груп, солістів групи перших скрипок.

5. Вирішення творчих проблем

Основними проблемами в роботі з дитячим камерним оркестром, на нашу думку, можна назвати наступні:

  • постійна плинність складу (поновлення і часткова заміна складу оркестру кожен навчальний рік);
  • різний виконавський рівень учасників (виконання найслабших в технічному відношенні учнів не повинно надто відрізнятися за якістю від рівня концертмейстерської групи оркестру).

Умовами вирішення навчальних задач, на нашу думку, ножна назвати: оптимальну організацію робочого процесу, створення сприятливого психологічного клімату, індивідуальний підхід до кожного учня, участь в оркестрі колишніх випускників (зберігає професійний рівень, забезпечує наступність і наставництво[1].

Заняття в камерному оркестрі мають враховувати вікові особливості учасників колективу; навчити розуміти і цінувати світову та українську музичну культуру, духовність і традиції; сприяти формуванню гідного громадянина України; всебічно розвивати учня; надати знання та навички роботи з музичним текстом; сприяти навчанню та підготовці перспективних дітей до подальшої музичної діяльності.

Формування навичок учнів

Дисципліна «Камерний оркестр»  має сформувати наступні навички:

- чути партитуру цілком, і звичка слухати себе, групи скрипок, віолончелей, контрабас і додаткові інструменти (рояль, наприклад), прослуховувати тему, підголоски, супровід;

- підкорятися диригентові, засвоїти його жести, виконувати його інтерпретації, і свою партію виконувати максимально точно відповідно до вказівок керівника;

- опановувати майстерність акомпанування;

- оволодівати теоретичними знаннями про репертуар; користуватися ними;

- оволодівати елементами імпровізації, вмінням читати ноти з листа і самостійної роботи з новими творами;

Висновок

Процес навчання юних оркестрантів активізує і допомагає розвитку у школярів ритмічного, мелодичного і гармонійного слуху, музичної пам'яті. Виховує в дитині зацікавленість і любов до рідної музики, національної культури, свого інструменту, а також накопичує досвід для самостійної музичної діяльності.Ддопомагає учневі здобувати риси характеру гідного громадянина України.

Список використаної літератури:

1. Лукина Е.В. Музыка. Коллективное инструментальное музицирование. Е.В.Лукина. - К.: «Музична Україна», 2015.-56с.

2. Музичний інструмент скрипка. Програма для музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу (школи естетичного виховання): ( упоряд О.Г.Боднар, М.Н, Варянко, Є.Г. Домбровська та інші) – Вінниця: ПП НОВА КНИГА, 2007. – 112с. 

Корпсва Тетяна Володимирівна

викладач скрипки ДШМ м. Ковель

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лукашик Петро
    Цікава стаття. Головне, що користна.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рекунович Геннадий Борисович
    Надзвичайно актуальна тема. Створити камерний оркестр не легка справа. Ще й у дитячій музичній школі. Діти прийдуть не досить професійні, керівник має бути педагогом практиком, тобто розбиратися в усіх тонкощах оркестрового музикування. Враховуючи методичні поради зразу видно, що стаття написана досвідченим педагогом, який пройшов складний шлях створення дуету, тріо, ансамбля – камерного оркестру. Моя оцінка – відмінно. Успіхів Вам в нелегкій справі виховання дітей для вільної України. З повагою Генадій.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
718
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку