Програма театр пісні

Про матеріал
Розробка програми театру пісні. Для вчителів музичного мистецтва, які ведуть гурток вокалу в школі.Програма розрахована на 5 років.
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КВНЗ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЦЕНТРПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ «ЗМІНА»

КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

                               CХВАЛЕНО

 

                                                    Науково-методичною радою

                                                                   КВНЗ «Дніпропетровський обласний                                                                                              

                                                                     інститут післядипломної  педагогічної  

              освіти»                                                                                            

                                                                     «___» ________ 2017р. №___

 

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти

художньо-естетичного напряму

вокального профілю

«Театру пісні «Світанок»

 

5 років навчання

 

 

 

 

 

м. Дніпро – 2017


Автори:

          Бурдужа Олена Вікторівна – керівник гуртка «Театр пісні «Світанок» КПНЗ «Центр позашкільної освіти «Зміна» КМР.

          Хіменко Ірина Володимирівна – керівник гуртка з хореографії КПНЗ «Центр позашкільної освіти «Зміна»

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент:

           Фурдак Т.Д.  - старший викладач кафедри методики музичного виховання,співів та хорового диригування Державного вищого навчального закладу «Криворізький державний педагогічний університет».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Естрадне мистецтво належить до найбільш масових, доступних і популярних. Особливу зацікавленість молодіжної глядацької аудиторії викли­кають виступи так званих шоу-гуртів, які демонструють синтез вокально­го та хореографічного мистецтва. Вони бувають різножанровими, але майже усі захоплюють своїх слухачів і глядачів ефектом інтерактивності.

Програма естрадного дитячо-юнацького колективу розглядає такі ба­зові засади його діяльності: різноманітність (пізнавальні, художньо-есте­тичні, ігрові методи реалізації програми), динамічність (від сприйняття еталонних зразків і репродуктивного відтворення до самостійного творчо­го процесу), ансамблевий характер діяльності, який передбачає формуван­ня професійного та соціально-психологічного партнерства у різновіково­му колективі.

Програма передбачає три рівні навчально-виховного процесу та відповідні їм розділи. Вони відображають широкий спектр основних завдань і видів професійно-виконавської підготовки, які мають власне цільове спрямування. Протягом відповідного кожному рівню строку навчання ви­хованці проходять такі види підготовки: як вокал, пластика, музична гра­мота, концертна діяльність. Для кожного рівня визначено підсумкові показники результативності навчаль­но-виховного процесу (прогнозований результат).

Метою програми є формування компетентностей особистості в проце­сі вокально-хореографічного естрадного мистецтва.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

  1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з кращими зразками світової й вітчизняної класичної та естрадної музичної культури; основни­ми поняттями музичної грамоти і теорії музики; різними стилями естрад­ного танцю та професійного співу.
  2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками індивідуального й ансамблевого співу (в унісон і багатоголосного); співу з мікрофоном та під оркестрову фонограму; набору різноманітних сценічних рухів (жести, поводження з мікрофоном, ритмізована хода, танцювальні рухи та композиції).
  3. Творчої, що забезпечує формування пластичної та художньої вираз­ності поз і рухів; створення еталонного уявлення про основні прийоми відтворення образу засобами музики, співу, танцю, сценічного руху та жесту.
  4. Соціальної, що сприяє вихованню громадянської свідомості, націо­нальної гідності через виконання кращих творів вітчизняної музики; формуванню навиків професійної взаємодії в колективі, прагненню до ство­рення комфортного, доброзичливого клімату.

Програма розрахована на дітей і підлітків віком від 6 до 18 років.

Прийом у колектив відбувається не на конкурсній основі – дитині достатньо мати бажання співати й танцювати, а також музично-рухові здібності. Ознайомлення з дітьми віком 5-7 років проводиться методами анкетування (виявлення мотивів вибору та характеру інтересу до занять у студії), музичне тестування (виявлення наявності музичного слуху, музич­ної пам'яті, голосу та дикції), рухове тестування (виявлення наявності по­чуття ритму, координації рухів, рухової пам'яті). Діти, які в ознайомчому тестуванні виявили яскраву музично-рухову обдарованість або підготов­леність з вокалу чи хореографії, мають можливість пройти початкову під­готовку за прискореним (скороченим) варіантом або бути відразу зарахованими в групи основного рівня.

Навчальні групи формуються за рівнями підготовки з урахуванням ро­ку навчання та підготовленості вихованців: початковий рівень (1 рік нав­чання), вік 5-7 років, наповненість групи 15 вихованців. Основний рівень ( 2 року навчання), вік 8-13 років, наповненість групи 15 вихованців. Вищий рівень (2 року навчання).

Тривалість занять (на тиждень) наступні: година занять у гру­пах для дітей віком 6 років становить 35 хв., для дітей віком 7-18 років – 45 хв. Програмою передбачено теоретичні й прак­тичні заняття. При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи, як розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація тощо.

Бажано, щоб у різних за музично-руховою обдарованістю або підго­товленістю дітей була можливість вибору.

Для естетичного виховання дітей і розширення їхнього світогляду ве­лике значення мають відвідування концертів, участь у різних фестивалях і конкурсах, зустрічі з композиторами, професійними музикантами та вико­навцями, а також бесіди загальноосвітнього характеру.

Оскільки організм дитини знаходиться у процесі розвитку, керівник дитячо-юнацького колективу має знати зміни у фізіології дитячого й під­літкового голосу та особливості вікової психології.

Програма даного гуртка розроблена на основі програми для позашкільних закладів, рекомендованої Міністерством освіти України «Програма вокально-хореографічного естрадного дитячого-юнацького колективу» автори Ю. Г. Шайкевич, Н. М. Петлицька, В. П. Мельник.

Новизна програми:

  •       формування вокально-хорових навичок та вмінь, що включає в себе 

     вивчення елементів музичної грамоти та  термінології хороведення;

  •       діти навчаються вокалу з елементами естрадного співу, з можливістю

     організації малих виконавських форм (дуети, тріо);

  •       створюються сприятливі умови для творчої діяльності;
  •       твори виконуються під акомпанемент, акапельно та під фонограми;
  •       популяризація вокально-хорового мистецтва, яке надає можливість залучити

     до творчої діяльності якомога більше дітей з різним ступенем підготовки та

     обдарованості;

  •       розвивати успішність дитини через виховання впевненості та участі у

     концертній діяльності;

  •       діти мають можливість отримати додаткові навички, що допоможе їм у

     житті під час вибору професії.

Актуальність реалізації програми полягає в тому, що заняття з вокалу надають однакові можливості дітям:

  •       виявити свої творчі здібності;
  •       бути помітним і відчувати себе часточкою єдиного творчого процесу;
  •       приймати участь у заходах;
  •       знімати фізичні та психічні перевантаження.

Мета: закласти основи вокально-хорових вмінь та навичок, формування художнього смаку, прищепити любов до вокального мистецтва.

Завдання:

Навчальні: формування вокально-хорових навичок та вмінь:

  •       співоча постава;
  •       формування і розвиток активного вокального слуху;
  •       дихання;
  •       звукоутворення;
  •       фразування;
  •       стрій;
  •       ансамбль;
  •       якість звуку (тембр);
  •       ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти та спеціальною термінологією.
  •       оволодіння вмінням співати з мікрофоном;

Розвиваючі:

  •       розвиток індивідуальних та творчих здібностей дітей;
  •       розвиток естетичного та художнього смаку;
  •       розвиток музичного слуху;
  •       артистизм;
  •       розвиток музичності.

Виховні:

  •       виховання загальної та музичної культури дітей;
  •       прищеплення навичок дисциплінованості, організованості, працелюбності, самостійності, комунікативності;
  •       організація вільного часу та профілактика асоціальної поведінки.

А також можливість:

  •       забезпечити доступність занять вокально-хоровою діяльністю широкому колу дітей;
  •       спонукати дітей до творчої діяльності.

При роботі над образом твору у дітей розвивається акторська майстерність, уява, здібність до взаємодії з членами колективу. Заняття дозволяють дітям найбільш гармонійно відчувати себе серед оточуючих, що надає відчуття впевненості у собі, доброзичливість у спілкуванні.

Суттєва різниця цієї програми полягає у диференціації навчального матеріалу в залежності від віку та здібностей дитини.

Для досягнення поставлених завдань, як необхідні умови, потрібно відмітити наступні:

  1.    На основі вокального співу надавати теоретичні знання з музичної грамоти, диригентського жесту і т. ін.
  2.    Вокальна робота – постава та розвиток голосу, відпрацювання звучності, дикції. Без вокальної роботи неможливо досягти чистоти інтонування та вірного строю; не може йти мова про ансамбль, оскільки некультурні «пістряві» голоси не можуть урівноважитися силою, тембром.
  3.    Робота над ансамблем.
  4.    Робота над виконавськими навичками – фразування, відтінки, стиль, диригування і т.д.
  5.    Сценічна хореографія.

Методи  і форми роботи.

Головними методами обрані: метод стильового підходу, творчості, системного підходу, імпровізації та сценічного руху.

  1. Стильовий підхід: застосовується в програмі та націлений на поступове формування у вокалістів-початківців усвідомленого стильового сприймання вокального твору. Розуміння стилю, методів виконання, вокальних характеристик творів.
  2. Творчий метод: використовується в даній програмі як важливіший художньо-педагогічний метод, який визначає якісно результативний показник її практичного втілення.

   Творчість розуміється як щось сугубо своєрідне, унікальне і властиве кожній дитині і тому завжди нове. Це нове проявляється у всіх формах художньої діяльності вокалістів, в першу чергу у сольному співі, ансамблевій імпровізації, музично-сценічній театралізації. У зв’язку з цим у творчості і діяльності педагога та гуртківців проявляється неповторність та оригінальність, індивідуальність, особливість мислення та фантазії.

  1. Системний підхід: направлений на досягнення цілісності та єдності усіх складових компонентів програми – її тематика, вокальний матеріал, види концертної діяльності. Крім того, системний підхід дозволяє координувати співвідношення часток цілого (у даному випадку співвідношення змісту кожного року навчання із змістом усієї структури вокальної програми). Використання системного підходу припускає взаємодію однієї системи з іншими.
  2. Метод імпровізації та сценічного руху: це один з основних похідних програми. Вимоги часу – вміння триматися та рухатися на сцені; уміле виконання вокального твору, вільне, розкріпачене виконання перед глядачами та слухачами. Використання цього методу дозволяє підняти виконавську майстерність на новий професійний рівень, тому що потрібно слідкувати не тільки за голосом, а й за тілом.

Окремо потрібно відмітити теоретичний розділ програми, який включає відомості з області теорії музики та музичної грамоти. Вивчення нотної грамоти не є самоціллю, спів «сольфеджіо» допускається, але не є основним. Необхідні теоретичні поняття та знання засвоюються по-різному. Більша увага приділяється постановці голосу та сценічному мистецтву, ритмічним рухам, рухам під музику, поведінці на сцені. Тому програма різноманітна та цікава.

Принциповою настановою програми є відсутність повчальності та прямолінійності при вивченні вокального матеріалу. Для кращого розуміння та взаємодії пропонуються улюблені твори,  «хіти», «легка» музика. Це допомагає юним вокалістам осягнути великий сенс  вокального мистецтва і навчитися володіти своїм природним інструментом – голосом.

Дана програма розрахована на дітей 6-18 років.

Програма має рівневу структуру. Подібна структура розкривається  спираючись на принципи системності та послідовності (метод «крок за кроком»). Тобто розділи, підрозділи програми, деякі теми повторюються на різних рівнях підготовки, а педагогічні завдання зростають відповідно до розвитку дитини.

 

Початковий рівень.Перший рік навчання.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

№ п\п

Теми занять

Кількість годин

Теорія

Практика

Разом

  1.      

Вступне заняття

2-2

-

2-2

  1.      

Розділ1 .Робота над постановкою голосу,                  вокально-хорові вправи

6-16

16-48

22-64

  1.      

Розділ 2 .Вокально-хорова робота:

               • сучасна дитяча пісня

6-18

24-78

30-96

  1.      

Розділ 3. Музична грамота

4-12

4-16

8-28

  1.      

Розділ 4.  Ритмічні рухи

 

4-12

4-12

  1.      

Розділ 5.  Концертна діяльність групи

 

4-12

4-12

  1.      

                 Підсумкове заняття

2-2

 

2-2

 

Всього

20-50

52-166

72-216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступне заняття (2 год.)

 Знайомство з дітьми. Організаційні питання. Правила поведінки в колективі.  Музика в житті людини. Естрадне мистецтво, його жанри.

Розділ 1. Робота  над постановкою голосу (22-64 год.)

       Практична частина: Вправи на дихання. Артикуляційні вправи. Вправи для чіткої дикції. Вправи для розвитку діапазону.

Розділ 2.   Вокально-хорова робота (30-96 год.)

        Теоретична частина: Показ-виконання. Бесіда про музику і текст пісні, розкриття її художнього змісту.

         Практична частина: Вивчення сучасних дитячих пісень.

 Розділ 3.  Музична грамота (8-28 год.)

         Теоретична частина: Ознайомлення вихованців з основними музично-виразни­ми засобами, динамікою. Вивчення музичних термінів, нот.

         Практичні частина: Вивчення співу: за нотами з показом напрямку руху, транспонування розспівок та вправ в усіх тональностях.

Розділ 4.  Ритмічні рухи (4-12 год.)

        Практична частина: Робота над постановкою рук та ніг. Робота над руха­ми під музику.

Розділ 5.  Концертна діяльність групи (4-12 год.)

         Практична частина: Участь групи в заходах пізнавально-виховного характе­ру.

Постановка концертних номерів (з участю вихованців різноманітних сценічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного). Репетиції (за видами сценічних амплуа: групові та індивідуальні). Зведені репетиції всіх учасників концертної програми (незалежно від року навчання та амплуа).

Підсумкове заняття (2-2 год.)

Підведення підсумків вивченого протягом року. Концерт для батьків. Відзначення кращих вихованців.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці повинні знати:

- основи техніки співу;

- правила гігієни і збереження голосу;

- початкові відомості про рухи;

- запис і читання музичних знаків, музичні терміни.

Вихованці повинні вміти:

- виконувати музичні вправи, вивчені впродовж року;

- рухатися під музику (без співу);

- співати в унісон.

Основний рівень, другий рік  навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

№ п/п

 

 

Розділ, тема

 

 

Кількість годин

теоретичні заняття

практичні

заняття

 

усього

1.

Вступне заняття

2

-

2

2.

2.1. 2.2. 2.3.

Вокально-хорова робота:

вокально-хорові вправи;

спів творів;

прослуховування музичних творів

60

10

20

30

85

35

50

-

145

(45)

(70)

(30)

3.

Музична грамота

10

20

30

4.

Сценічний образ

5

10

15

5.

 

Концертна діяльність:

концертні виступи

-

10

10

6.

 

Екскурсії, конкурси, змагання, свята

-

12

12

7.

Підсумкове заняття

-

2

2

Разом

77

139

216

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ І. Вступне заняття (2 год.)

        Теоретична робота: Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Правила поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі. Організаційні питання. Особливості хорового співу. Колективна природа хорового співу.

Розділ 2. Вокально-хорова робота (145 год.)

2.1. Вокально-хорові вправи (45год)

         Теоретична робота: Засвоєння вокально-хорових нави¬чок (округле звукоутворення, вміння співати головним і зібраним звуком.) Дихання, дикція, чистота інтонації та гармонійного слуху, спів асареllа спів із дотриманням нюансів).

        Практична робота: вправи на закріплення вокально-хорових навичок (звукоутворення, дикція, інтонування ).

2.2. Спів творів (70 год.)

         Теоретична робота: Вивчення творів з репертуару  (додаток ).Визначення особливостей  твору, музичної мови, змісту, аналіз ритмічних, інтонаційних труднощів  пісні.

        Практична робота: Показ пісні, розбір партитури., штрихів, визначення інтонації-зерна в музичному  творі та розучування  пісні, виконавський розвиток. Відпрацювання художнього образу

2.3. Прослуховування музичних творів (30 год)

         Теоретична робота: Прослуховування музичних творів:Ф.Колесса «Шкільні співанки», українські  народні  пісні у виконанні хорових колективів: «Летіла  зозуля»,  «Ой ходить сон», «Котику сіренький», «В чистім  полі   криниця», «Ой під  вишнею» ,українська народна  пісня в обробці М.Леонтовича «Щедрик», олера   М. Лисенко «Коза  дереза» , симфонічної казки  С.Прокоф’єва  «Петрик і  вовк» українська народна жартівлива пісня «Дівчина в сінях стояла», музика С.Гулака –Артемовського   дует Одарки і Карася  з олери «Запорожець за Дунаєм»,музика П.Майбороди слова Т.Шевченка «Тополя»       

музика  І.Карабиця  ІІІ частина Першої симфонії «Веснянки»                                      

        Практичне заняття: Слухання записів  відомих хорових, самодіяльних,  професійних колективів. Власне  інтерпретування музичного  твору.

Розділ 3. Музична грамота  (30 год.)

         Теоретична робота: Вивчення музичних понять і термінів: штрих (легато, маркато, стокато, нон легато), жанр, пісенність, танцювальність, маршовість, канон, обробка народної пісні, вокальна та інструментальна  музика, мажорна і мінорна тональність.

        Практична робота: імпровізація простих мелодій; спів канону; ритмічні вправи з використанням пройдених ритмічних груп; спів двоголосних вправ.

Розділ 4. Сценічний образ (15 год.)

        Теоретична робота:Особливості сценічної уяви. Сценічна дія як дія в певних умовах. Сце¬нічна умовність як художня вигадка. Цілеспрямованість, доцільність, логі¬ка та послідовність, достовірність, оригінальність — найважливіші ознаки сценічної дії. Художній образ і його реалізація. Зовнішній вигляд виконавця. Імідж. Історія розвитку костюма і, зокрема, сценічного. Відмінність сценічного костюма від побутового та святкового. Композиція й колорування костюма. Дизайн костюма.

         Практична робота: Вправи на пластику рук, ніг. Постановка ходи та постави. Вправи на вокально-рухову координацію. Підпорядкування руху характеру музики й тексту. Вправи на увагу. Вправи на необхідність здійснення дій у запропо¬нованих обставинах (виправданість дії: «Чому я це роблю ? Для чого я це роблю ?»). Робота з мікрофоном. Робота зі звукопідсилювальною апаратурою. Участь у концертах, оглядах, конкурсах, фестивалях.

Розділ 5. Концертна діяльність Концертні виступи (10 год.)

       Практична робота: удосконалення техніки виконання та розвиток артистизму; підготовка до концертних виступів; участь у концертних виступах  гуртка.

Розділ 6. Екскурсії, конкурси, змагання, свята (12 год.)

        Практична робота: Участь вихованців у проведенні ігрових програм, музичних конкурсів, музичних ігор та розваг, родинних свят, екскурсій. Святкування Дня знань. Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо. Відвідування оперного театру та філармонійних концертів.

Розділ 7. Підсумкове заняття (2 год.)

Підсумковий концерт. Відзначення кращих виконавців.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці повинні знати:

-  базові терміни й теоретичні поняття з музичної грамоти та вокально-хорового співу;

- музичні жанри ;

-  вимоги до гігієни та збереження голосу;

- вимоги до співацької постави;

- основи сценічної культури;

-  прийоми створення музичного образу засобами  вокального  

 мистецтва;

 Вихованці повинні вміти:

- володіти основами академічного вокально-хорового співу;

- застосовувати вокально-художню інтонацію та засоби сценічної ви¬разності;

- користуватися динамічними й тембральними можливостями голосу, усіма видами вокально-хорового дихання, технікою співу;

- виконувати вокальні  твори у супроводі та а сарреllа;

- співпрацювати у колективі;

- співати твори з концертного репертуару ;

- виконувати музичні вправи, вивчені впродовж року;

- виконати пластичний етюд на основі вивчених рухів (без співу);

 

Основний рівень третій рік навчання.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п/п

Теми занять

Кількість годин

Теорія

Практика

Разом

  1.  

Вступне заняття

 

2-2

-

2-2

  1.  

Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату

4-6

12-14

16-20

  1.  

Розділ 2. Спів навчально-тренувального             матеріалу

4-6

20-34

24-40

  1.  

Розділ 3. Музична грамота

12-18

6-10

18-28

  1.  

Розділ 4. Сценічний рух та хореографія

6-10

8-12

14-22

  1.  

Розділ 5. Вивчення музичних творів

6-10

40-56

46-66

  1.  

Розділ 6. Концертна діяльність групи:

зведені репетиції;

концертні виступи.

-

22-36

22-36

  1.  

 Підсумкове заняття

2-2

 

2-2

  1.  

Всього

36-54

106-162

144-216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступне заняття (2-2 год.)

      Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання. Виразний і емоційний спів пісень. Вміння пра­вильно використовувати дихання.

Розділ 1.  Вправи для розвитку голосового апарату (16-20 год.)

        Практична частина: Вправи на «стакато». Вправи на «легато». Вправи на «багатоголосся».

Розділ 2.  Спів навчально-тренувального матеріалу (24-40 год.)

        Практична частина: розспівування; вправи на дикцію; вправи на артикуляцію;  вправи на дихання; вправи на розширення діапазону голосу; групові вправи (розспівування) на різні види та прийоми дихання (легато, такато), спів короткий і протяжний, спів м'яким, нефорсованим голосом, спів із одночасним диханням та атакою звука, вправи на вокалі­зацію голосних звуків, спів з єдиною підтекстовкою; вправи на розширення діапазону голосу;  вправи на дихання, звукоутворення, артикуляцію, дикцію; спів у поєднанні з інструментальною фонограмою; спів з мікрофоном (на стойці, в руці); вправи для розвитку голосового апарату (20 год.); вправи на «стакато»; вправи на «легато»; вправи на «багатоголосся».

Розділ 3.  Музична грамота (18-28 год.)

       Теоретична частина: Ознайомлення з голосовими засобами музичної вираз­ності. Поняття «мелодія», «фраза», «мотив». Поняття тривалості нот і пауз (четвертні, восьмі, шістнадцяті). Основні вимоги до акомпанементу. Основні динамічні відтінки. Поняття «інтервал». Музичний розмір: постійний, змінний. Основні музичні темпи. Основні характеристики музичного твору. Стилі та напрямки естрадної музики, їхні основні характеристики.

        Практична частина: визначення на слух ладу, характеру побудови, мотивів, фраз, періо­дів, розміру музичного твору; визначення на слух і відтворення голосом у заданій тональності зву­ків, інтервалів, акордів із трьох-чотирьох звуків; визначення на слух і відтворення голосом простих гармонічних зв’язок (T-S D-T та ін.);

- визначення на слух стилю естрадної музики;

Розділ 4.  Сценічний рух та хореографія (14-22 год.) 

       Теоретична та практична частина: Робота над рухами під музику. Правила поведінки на сцені під час виступів: стандартні та екстремаль­ні варіанти. Основні засоби й прийоми створення пластичного образу пісні (темп, ритм, характер рухів, манера поведінки, міміка).

Розділ 5.  Вивчення музичних творів (46-66 год.)

       Теоретична та практична частина: Розбір музичного твору. Аналіз музичного твору.

Робота над творами.

Розділ 6.   Концертна діяльність (22-36 год.)

       Практична частина:

Підсумкове заняття (2-2 год.)

- Підведення підсумків вивченого протягом року.

- Постановка концертних номерів (з участю вихованців різноманітних  

  сценічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного).

- Репетиції (за видами сценічних амплуа: групові та індивідуальні).

- Зведені репетиції всіх учасників концертної програми (незалежно від року

  навчання та амплуа).

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці  повинні знати:

- основи професійного співу, хореографії, сценічного руху;

- різні виконавські стилі у світовому та вітчизняному естрадному во­кально

  хореографічному мистецтві;

- правила роботи з мікрофоном.

Вихованці повинні вміти:

- співати самостійно і в ансамблі (в унісон і багатоголосно), з мікро­фоном і

  під фонограму;

- поєднувати вокал і пластику;

- відображати рухом стиль музичного твору;

- виконувати твори з репертуару колективу;

- долати свої професійні та психологічні труднощі.

 

 

Вищий  рівень,  четвертий  рік  навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п

 

 

Розділ, тема

 

 

Кількість годин

теоретичних

практичних

 

усього

1.

Вступне заняття

2

-

2

2.

2.1. 2.2. 2.3.

Вокально-хорова робота:

вокально-хорові вправи;

спів творів;

прослуховування музичних творів

50

10

20

20

90

40

50

-

140

(50)

(70)

(20)

3.

Музична грамота

 

10

15

25

4.

Сценічний образ

5

20

25

5.

 

Концертна діяльність:

концертні виступи

-

10

10

6.

 

Екскурсії, конкурси, змагання, свята

-

12

12

7.

Підсумкове заняття

 

2

2

        Разом

67

149

216

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Вступне заняття (2 год.)

Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Організаційні питання. правила техніки безпеки. Розвиток широкої  палітри зв’язків музики з життям. Особливості втілення гуманістичних ідей та життєвого змісту в музиці.  Правила техніки безпеки. Основні  музичні  поняття. Роздуми про  серйозну  та  розважальну музику.

Розділ 2. Вокально-хорова робота (140 год.)

2.1. Вокально-хорові вправи (50 год.)

        Теоретична робота: Інтонування, художня інтерпретація та виконавська майстерність. Аналіз виконавського розвитку пісні. Вокально-хорова робота над репертуаром. Ансамбль, його типи і види.

        Практична робота: спів кантиленних і моторно-ритмічних вправ у великому діапазоні; спів без супроводу у дво-, триголоссі;оволодіння різними видами вокалізації; виконання класичних творів асарреllа.

2.2 Спів творів (70 год.)

       Теоретична робота: Вивчення творів українських та зарубіжних композиторів. Визначення характерних особливостей   пісні, її життєве призначення.  Спостереження за   інтонаційно-образним  розвитком  пісні, характером, особливостями  виконання. Показ партитури пісні, її розбір. Пояснення незнайомого тексту. Розучування і виразне виконання  музичних творів  

        Практична робота: спів творів з репертуару колективу (додаток 1); удосконалення вокально-хорових навичок, набутих у групах основ­ного рівня навчання.

2.3. Прослуховування музичних творів (20 год.)

         Теоретична робота: Прослуховування музичних творів українських і зарубіжних компози­торів : Ф.Шуберт «Аве  Марія»,«Серенада», Й.С. Бах«Аве  Марія»,А.Ведель «Херувимська», А.Рубінштейн «Романс», Леонтович Обробка української народної  пісні «Козака несуть», М.Лисенко  Сцени з опери «Тарас Бульба», Є.Станкевич  Опера «Цвіт папороті» .

         Практична робота: Порівняти контрастні за характером музичні твори, інтерпретувати твори українських та зарубіжних композиторів, розуміти  національну специфіку твору  як відображення життя народу.

Розділ 3. Музична грамота (25 год.)

       Теоретична робота: Робота з партитурою, аналіз її складних місць. Метро-ритмічні складнощі вокальних  творів.

        Практична робота: спів канонів і поліфонічних творів.

Розділ 4. Сценічний образ (25 год.)

         Теоретична робота: Особливості сценічної уяви. Сценічна дія як дія в певних умовах. Сце­нічна умовність як художня вигадка. Цілеспрямованість, доцільність, логі­ка та послідовність, достовірність, оригінальність – найважливіші ознаки сценічної дії. Художній образ і його реалізація. Зовнішній вигляд виконавця. Імідж. Історія розвитку костюма і, зокрема, сценічного. Відмінність сценічного костюма від побутового та святкового. Композиція й колорування костюма. Дизайн костюма.

        Практична робота: Вправи на пластику рук, ніг. Постановка ходи та постави.

Вправи на вокально-рухову координацію. Підпорядкування руху характеру музики й тексту.

Вправи на увагу. Вправи на необхідність здійснення дій у запропо­нованих обставинах (виправданість дії: «Чому я це роблю ? Для чого я це роблю ?»). Робота з мікрофоном. Робота зі звукопідсилювальною апаратурою. Участь у концертах, оглядах, конкурсах, фестивалях.

Розділ 5. Концертна діяльність (10 год.)

Підготовка до концертних виступів.

        Практична робота: участь у концертних виступах вокального  колективу в різних заходах області, міста, району, навчального закладу.

6. Екскурсії, конкурси, змагання, свята (12 год.)

        Практична робота: Участь вихованців у проведенні ігрових програм, музичних конкурсів, музичних ігор та розваг, родинних свят, екскурсій. Святкування Дня знань. Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо.

Відвідання оперного театру та філармонійних концертів.

7. Підсумкове заняття (2 год.)

Підсумковий концертний виступ. Відзначення кращих виконавців.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці повинні знати:

  • базові терміни та теоретичні поняття з музичної грамоти й вокаль­но-хорового співу;
  • музичні жанри та форми;
  • вимоги до гігієни й збереження голосу;
  • вимоги до співацької постави;
  • основи сценічної культури;
  • прийоми створення музичного образу засобами вокального  мистецтва;
  • професійні вимоги до учасника вокального  колективу.

Вихованці повинні вміти:

  • володіти основами академічного вокально-хорового співу;
  • володіти вокально-художньою інтонацією та засобами сценічної

               виразності;

  • володіти динамічними та тембральними можливостями голосу;
  • вільно володіти усіма видами вокально-хорового дихання, технікою

     співу;

  • володіти навичками виконання хорових творів у супроводі та

     а сарреllа;

  •  відчувати й розуміти стиль того чи іншого хорового твору;
  • володіти навичками колективної співпраці;
  • виконувати твори з  репертуару  вокального ансамблю;
  • створити стійке амплуа в ансамблі та власну манеру виконання;
  • критично сприймати антихудожні твори та непрофесійне вико­нання.

 

 

 

Вищий рівень п ятий рік навчання.

 

  НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

№ п\п

Теми занять

Кількість годин

Теорія

Практика

Разом

1.

Вступне заняття

2-2

-

2-2

2.

Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату

4-6

12-14

16-20

3.

Розділ 2. Спів навчально-тренувального      матеріалу

4-6

20-34

24-40

4.

Розділ 3.  Музична грамота

12-16

8-10

20-26

5.

Розділ 4.  Сценічний рух та хореографія

8-10

12-20

20-30

6.

Розділ 5.  Вивчення музичних творів

8-10

28-50

36-60

7.

Розділ 6.   Концертна діяльність групи:

                  зведені репетиції;

                  концертні виступи

 

 

24-36

24-36

8.

Підсумкове заняття

2-2

 

2-2

 

Всього

40-52

104-164

144-216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступне заняття (2-2 год.)

      Ознайомлення з планом роботи гуртка. Організаційні питання, повторення вивченого.

Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату (16-20 год.)

      Практична частина: Вправи на «стакато». Вправи на «легато». Вправи на «багатоголосся».

Розділ 2. Спів навчально-тренувального матеріалу (24-40 год.)

      Практична частина: Розспівування. Вправи на розширення діапазону. Вправи на багатоголосся. Вправи на дикцію.

Розділ 3.  Музична грамота (20-26 год.)

       Теоретична частина: Вивчення музичних термінів. Вивчення правил елементарної теорії музики.

       Практична частина: Робота над рухами під музику.

Розділ 4.  Сценічний рух та хореографія (20-30 год.)

      Практична частина: Робота над рухами під музику. Правила поведінки на сцені під час виступів: стандартні та екстремаль­ні варіанти. Основні засоби й прийоми створення пластичного образу пісні (темп, ритм, характер рухів, манера поведінки, міміка).

Розділ 5. Вивчення музичних творів (36-60 год.)

       Теоретична частина: Розбір музичного твору. Слухання музичного твору.

       Практична частина: Робота над творами. Нюанси та динаміка твору.

Розділ 6.  Концертна діяльність (24-36 год.)

       Практична частина: Постановка концертних номерів (за участю вихованців різних сце­нічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного). Концертні виступи; участь у різноманітних фестивалях і конкурсах.

Підсумкове заняття (2-2 год.)

       Підведення підсумків вивченого протягом року.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці  повинні знати:

- стилі вітчизняного та світового естрадного мистецтва;

- професійні вимоги до учасників колективу.

 

Вихованці повинні вміти:

- створити образ та настрій засобами вокалу, пластики, костюма, гриму;

- створити стійке амплуа в ансамблі та власну манеру виконання;

  критично сприймати антихудожні твори та непрофесійне вико­нання;

- вміти співати чисто і злагоджено одноголосся з суп­роводом та без нього;

- знати виконавчо-співочі засоби виразності;

- вміти самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру,  

  імпровізувати на віршовані тексти;

- знати правила охорони голосу;

- вільно і невимушено виконувати пісні з рухами;

- оволодіти співочим диханням, фразуванням. Вміти у виконанні розкрити

  зміст пісні, її душу;

 

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

Навчально-виховний процес вихованців вокального гуртка має допомогти визначенню інтересу до пісні, музи­ки, що сприятиме в подальшому профільному навчанню і формуванню цілеспрямованої особливості.

Теми навчально-тематичного плану вокального гур­тка використовуватимуться на заняттях протягом на­вчального року.

Важливим є залучення вихованців до участі у Всеук­раїнських, обласних, міських і районних конкурсах, фес­тивалях, масових заходах. У цей час відбувається також інформаційний обмін, що сприяє розвитку особистості ви­хованця.

В процесі навчання передбачено також вивчення рит­мічних рухів, хореографії.

Під час занять із вихованцями використовуються різні форми і методи навчання: групові, індивідуальні.

 

Організація навчально-виховного процесу та зміст програми.

Навчально-виховна діяльність будується на основі предметної підготовки:

  • засвоєння елементів теорії музики (музична грамота, спеціальна 

  термінологія);

  • робота з мікрофонами, мікшування, фонограми;
  • відпрацювання основних вокально-хорових навичок: співацьке дихання, 

  співацьке звукоутворення, дикція, артикуляція, виховання ладового почуття,

  виховання та розвиток почуття ритму;

  • формування репертуару (розучування, вивчення, закріплення);
  • сценічна хореографія;
  • концертна діяльність.

Основним принципом навчання є колективна творчість. Основною формою є індивідуальне та групове заняття.  На заняттях працює увесь колектив, але група складається з дітей різної ступені обдарованості та різного рівня розвитку музичних здібностей. Тому виникає необхідність використовувати індивідуальні форми, в залежності від місця заняття в системі.

Дана програма передбачає гнучкість у вивченні того чи іншого матеріалу. Співвідношення годин на вивчення музичного матеріалу може змінюватися в залежності від віку та виконавських можливостей дітей.

Репертуар складається на рік і також може корегуватися в залежності від ступеня засвоєння.

Підбір репертуару у вокальному колективі здійснюється за принципами:

  1. Твори, які призначені для вивчення у своєму первісному підході, повинні відповідати оптимальним можливостям дітей і бути зрозумілими вокальній групі чи солісту.
  2. Твори повинні відповідати рівню професійної підготовки та виконавському профілю, і що особливо важливо, мати високі художні якості. Обирати складні та об’ємні твори не потрібно. Для дітей, які співають, складний твір може стати нерозв’язною проблемою, що в решті решт відобразиться на продуктивності роботи, а також може викликати негативне відношення до твору та фізичне стомлення. Складний твір, як показує практика, можна обирати дуже обережно та обов’язково врахувати усі послідовності його вивчення. В той же час велика кількість легких творів у репертуарі теж повинна бути обмеженою, бо полегшений репертуар не завжди є стимулом професійного зростання.
  3. При виборі репертуару слід враховувати вікові особливості дітей. Твори повинні по тематиці відповідати віковому рівню і бути зрозумілими юним виконавцям. Якщо це не так, то виконання не завжди буває вдалим і іноді викликає нерозуміння у публіки.
  4. Твори репертуару повинні відрізнятися по стилістичній та жанровій направленості. Пісенний жанр, який є основним у виконавський дитячій творчості, може бути представлений народними піснями у сучасній обробці, творами сучасних композиторів, композиторів-класиків.

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ КОЛЕКТИВУ

Основне обладнання

Кількість, шт.

Музичні інструменти

Синтезатор з програмуванням

1

Фортепіано

1

Апаратура

Апаратура для концертного освітлення

За необхідністю

Апаратура для монтажу та запису фонограм

За необхідністю

Акустичні системи

8

Відеокамера

1

Магнітофон

1

Мікрофон кабельний

3

Мікрофонні радіосистеми

2

Підсилювач звуку

1

Програвач компакт дисків

1

Програвач міні дисків

1

Процесор звукових ефектів

1

Пульт мікшерний

1

Радіомонітор

8

Стійка для мікрофона

4

Тюнер

1

Шнури, кабелі, штекери,електрошнурові подовжувачі

За необхідністю

Прилади

Годинник

1

Навчально-методичні засоби

Музичні словники

За необхідністю

Науково-популярна і довідникова література з естрад­ного мистецтва

Те ж

Нотні пісенні збірники (партитура і голоси)

Підручники з музичної грамоти, сольфеджіо, вокалу

Таблиці та плакати

Допоміжні засоби

Зошити для нот за необхідністю.Зошити для запису пісенних текстів і завдань

Те ж

Одяг

Тренувальні та концертні костюми, взуття

За необхідністю

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1.          Антонюк В.Г. Постановка голосу: Навч. посібник – К.: Українська ідея, 2000.
  2.          Бєляєва Т., Шнурова Ю., Тарасова Н., Зінькова Г., Бернацький В. Інноваційні технології в музичній освіті.
  3.          Дем’янюк Т., Первушевська І. Нові технології позашкільної освіти і виховання. – К., 2000.
  4.          Основи викладання мистецьких дисциплін. – К. 1998.
  5.          Олексюк О. М. Сучасна музична освіта: інноваційний аспект.
  6.          Пєхота О.М. Особистісно орієнтована освіта і технології / Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, корективи. –К., 2000.
  7.          Проблеми педагогіки музичного мистецтва: Збірник науково-методичних статей / Упор. О.Я. Ростовський. – Ніжин: НДПУ, 2004.

8. Програми для позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів: Художньо-естетичний напрям / О. В. Биковська, І. О. Василянська, О. О. Волкова та ін. — К.: Грамота, 2008. — Вип. 1. — 100 с.

  1.          Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: Навч. посібник. – К.: ІЗМН, 1998.
  2. Сахарова Л. А., Шахова А. И. Эстетическое воспитание учащихся во внешкольных учреждениях. — М.: 1986.

10. Стасюк М. О. Музыкально-пластические этюды. —М.: 1988.

  1.      Стасюк М. О. Темп и ритм в хореографическом произведении. — М.: 1990.

 

doc
Додано
12 січня 2020
Переглядів
1441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку