1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КВНЗ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТРПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ «ЗМІНА»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
CХВАЛЕНО
Науково-методичною радою
КВНЗ «Дніпропетровський обласний
інститут післядипломної педагогічної
освіти»
«___» ________ 2017р. №___
Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму
вокального профілю
«Театру пісні «Світанок»
5 років навчання
м. Дніпро – 2017
Автори:
Бурдужа Олена Вікторівна – керівник гуртка «Театр пісні «Світанок» КПНЗ «Центр позашкільної освіти «Зміна» КМР.
Хіменко Ірина Володимирівна – керівник гуртка з хореографії КПНЗ «Центр позашкільної освіти «Зміна»
Рецензент:
Фурдак Т.Д. - старший викладач кафедри методики музичного виховання,співів та хорового диригування Державного вищого навчального закладу «Криворізький державний педагогічний університет».
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Естрадне мистецтво належить до найбільш масових, доступних і популярних. Особливу зацікавленість молодіжної глядацької аудиторії викликають виступи так званих шоу-гуртів, які демонструють синтез вокального та хореографічного мистецтва. Вони бувають різножанровими, але майже усі захоплюють своїх слухачів і глядачів ефектом інтерактивності.
Програма естрадного дитячо-юнацького колективу розглядає такі базові засади його діяльності: різноманітність (пізнавальні, художньо-естетичні, ігрові методи реалізації програми), динамічність (від сприйняття еталонних зразків і репродуктивного відтворення до самостійного творчого процесу), ансамблевий характер діяльності, який передбачає формування професійного та соціально-психологічного партнерства у різновіковому колективі.
Програма передбачає три рівні навчально-виховного процесу та відповідні їм розділи. Вони відображають широкий спектр основних завдань і видів професійно-виконавської підготовки, які мають власне цільове спрямування. Протягом відповідного кожному рівню строку навчання вихованці проходять такі види підготовки: як вокал, пластика, музична грамота, концертна діяльність. Для кожного рівня визначено підсумкові показники результативності навчально-виховного процесу (прогнозований результат).
Метою програми є формування компетентностей особистості в процесі вокально-хореографічного естрадного мистецтва.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
Програма розрахована на дітей і підлітків віком від 6 до 18 років.
Прийом у колектив відбувається не на конкурсній основі – дитині достатньо мати бажання співати й танцювати, а також музично-рухові здібності. Ознайомлення з дітьми віком 5-7 років проводиться методами анкетування (виявлення мотивів вибору та характеру інтересу до занять у студії), музичне тестування (виявлення наявності музичного слуху, музичної пам'яті, голосу та дикції), рухове тестування (виявлення наявності почуття ритму, координації рухів, рухової пам'яті). Діти, які в ознайомчому тестуванні виявили яскраву музично-рухову обдарованість або підготовленість з вокалу чи хореографії, мають можливість пройти початкову підготовку за прискореним (скороченим) варіантом або бути відразу зарахованими в групи основного рівня.
Навчальні групи формуються за рівнями підготовки з урахуванням року навчання та підготовленості вихованців: початковий рівень (1 рік навчання), вік 5-7 років, наповненість групи 15 вихованців. Основний рівень ( 2 року навчання), вік 8-13 років, наповненість групи 15 вихованців. Вищий рівень (2 року навчання).
Тривалість занять (на тиждень) наступні: година занять у групах для дітей віком 6 років становить 35 хв., для дітей віком 7-18 років – 45 хв. Програмою передбачено теоретичні й практичні заняття. При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи, як розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація тощо.
Бажано, щоб у різних за музично-руховою обдарованістю або підготовленістю дітей була можливість вибору.
Для естетичного виховання дітей і розширення їхнього світогляду велике значення мають відвідування концертів, участь у різних фестивалях і конкурсах, зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, а також бесіди загальноосвітнього характеру.
Оскільки організм дитини знаходиться у процесі розвитку, керівник дитячо-юнацького колективу має знати зміни у фізіології дитячого й підліткового голосу та особливості вікової психології.
Програма даного гуртка розроблена на основі програми для позашкільних закладів, рекомендованої Міністерством освіти України «Програма вокально-хореографічного естрадного дитячого-юнацького колективу» автори Ю. Г. Шайкевич, Н. М. Петлицька, В. П. Мельник.
Новизна програми:
вивчення елементів музичної грамоти та термінології хороведення;
організації малих виконавських форм (дуети, тріо);
до творчої діяльності якомога більше дітей з різним ступенем підготовки та
обдарованості;
концертній діяльності;
житті під час вибору професії.
Актуальність реалізації програми полягає в тому, що заняття з вокалу надають однакові можливості дітям:
Мета: закласти основи вокально-хорових вмінь та навичок, формування художнього смаку, прищепити любов до вокального мистецтва.
Завдання:
Навчальні: формування вокально-хорових навичок та вмінь:
Розвиваючі:
Виховні:
А також можливість:
При роботі над образом твору у дітей розвивається акторська майстерність, уява, здібність до взаємодії з членами колективу. Заняття дозволяють дітям найбільш гармонійно відчувати себе серед оточуючих, що надає відчуття впевненості у собі, доброзичливість у спілкуванні.
Суттєва різниця цієї програми полягає у диференціації навчального матеріалу в залежності від віку та здібностей дитини.
Для досягнення поставлених завдань, як необхідні умови, потрібно відмітити наступні:
Методи і форми роботи.
Головними методами обрані: метод стильового підходу, творчості, системного підходу, імпровізації та сценічного руху.
Творчість розуміється як щось сугубо своєрідне, унікальне і властиве кожній дитині і тому завжди нове. Це нове проявляється у всіх формах художньої діяльності вокалістів, в першу чергу у сольному співі, ансамблевій імпровізації, музично-сценічній театралізації. У зв’язку з цим у творчості і діяльності педагога та гуртківців проявляється неповторність та оригінальність, індивідуальність, особливість мислення та фантазії.
Окремо потрібно відмітити теоретичний розділ програми, який включає відомості з області теорії музики та музичної грамоти. Вивчення нотної грамоти не є самоціллю, спів «сольфеджіо» допускається, але не є основним. Необхідні теоретичні поняття та знання засвоюються по-різному. Більша увага приділяється постановці голосу та сценічному мистецтву, ритмічним рухам, рухам під музику, поведінці на сцені. Тому програма різноманітна та цікава.
Принциповою настановою програми є відсутність повчальності та прямолінійності при вивченні вокального матеріалу. Для кращого розуміння та взаємодії пропонуються улюблені твори, «хіти», «легка» музика. Це допомагає юним вокалістам осягнути великий сенс вокального мистецтва і навчитися володіти своїм природним інструментом – голосом.
Дана програма розрахована на дітей 6-18 років.
Програма має рівневу структуру. Подібна структура розкривається спираючись на принципи системності та послідовності (метод «крок за кроком»). Тобто розділи, підрозділи програми, деякі теми повторюються на різних рівнях підготовки, а педагогічні завдання зростають відповідно до розвитку дитини.
Початковий рівень.Перший рік навчання.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п\п |
Теми занять |
Кількість годин |
||
Теорія |
Практика |
Разом |
||
|
Вступне заняття |
2-2 |
- |
2-2 |
|
Розділ1 .Робота над постановкою голосу, вокально-хорові вправи |
6-16 |
16-48 |
22-64 |
|
Розділ 2 .Вокально-хорова робота: • сучасна дитяча пісня |
6-18 |
24-78 |
30-96 |
|
Розділ 3. Музична грамота |
4-12 |
4-16 |
8-28 |
|
Розділ 4. Ритмічні рухи |
|
4-12 |
4-12 |
|
Розділ 5. Концертна діяльність групи |
|
4-12 |
4-12 |
|
Підсумкове заняття |
2-2 |
|
2-2 |
|
Всього |
20-50 |
52-166 |
72-216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (2 год.)
Знайомство з дітьми. Організаційні питання. Правила поведінки в колективі. Музика в житті людини. Естрадне мистецтво, його жанри.
Практична частина: Вправи на дихання. Артикуляційні вправи. Вправи для чіткої дикції. Вправи для розвитку діапазону.
Розділ 2. Вокально-хорова робота (30-96 год.)
Теоретична частина: Показ-виконання. Бесіда про музику і текст пісні, розкриття її художнього змісту.
Практична частина: Вивчення сучасних дитячих пісень.
Розділ 3. Музична грамота (8-28 год.)
Теоретична частина: Ознайомлення вихованців з основними музично-виразними засобами, динамікою. Вивчення музичних термінів, нот.
Практичні частина: Вивчення співу: за нотами з показом напрямку руху, транспонування розспівок та вправ в усіх тональностях.
Розділ 4. Ритмічні рухи (4-12 год.)
Практична частина: Робота над постановкою рук та ніг. Робота над рухами під музику.
Розділ 5. Концертна діяльність групи (4-12 год.)
Практична частина: Участь групи в заходах пізнавально-виховного характеру.
Постановка концертних номерів (з участю вихованців різноманітних сценічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного). Репетиції (за видами сценічних амплуа: групові та індивідуальні). Зведені репетиції всіх учасників концертної програми (незалежно від року навчання та амплуа).
Підсумкове заняття (2-2 год.)
Підведення підсумків вивченого протягом року. Концерт для батьків. Відзначення кращих вихованців.
- основи техніки співу;
- правила гігієни і збереження голосу;
- початкові відомості про рухи;
- запис і читання музичних знаків, музичні терміни.
Вихованці повинні вміти:
- виконувати музичні вправи, вивчені впродовж року;
- рухатися під музику (без співу);
- співати в унісон.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п
|
Розділ, тема
|
Кількість годин |
||
теоретичні заняття |
практичні заняття |
усього |
||
1. |
Вступне заняття |
2 |
- |
2 |
2. 2.1. 2.2. 2.3. |
Вокально-хорова робота: вокально-хорові вправи; спів творів; прослуховування музичних творів |
60 10 20 30 |
85 35 50 - |
145 (45) (70) (30) |
3. |
Музична грамота |
10 |
20 |
30 |
4. |
Сценічний образ |
5 |
10 |
15 |
5.
|
Концертна діяльність: концертні виступи |
- |
10 |
10 |
6.
|
Екскурсії, конкурси, змагання, свята |
- |
12 |
12 |
7. |
Підсумкове заняття |
- |
2 |
2 |
Разом |
77 |
139 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Розділ І. Вступне заняття (2 год.)
Теоретична робота: Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Правила поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі. Організаційні питання. Особливості хорового співу. Колективна природа хорового співу.
Розділ 2. Вокально-хорова робота (145 год.)
2.1. Вокально-хорові вправи (45год)
Теоретична робота: Засвоєння вокально-хорових нави¬чок (округле звукоутворення, вміння співати головним і зібраним звуком.) Дихання, дикція, чистота інтонації та гармонійного слуху, спів асареllа спів із дотриманням нюансів).
Практична робота: вправи на закріплення вокально-хорових навичок (звукоутворення, дикція, інтонування ).
2.2. Спів творів (70 год.)
Теоретична робота: Вивчення творів з репертуару (додаток ).Визначення особливостей твору, музичної мови, змісту, аналіз ритмічних, інтонаційних труднощів пісні.
Практична робота: Показ пісні, розбір партитури., штрихів, визначення інтонації-зерна в музичному творі та розучування пісні, виконавський розвиток. Відпрацювання художнього образу
2.3. Прослуховування музичних творів (30 год)
Теоретична робота: Прослуховування музичних творів:Ф.Колесса «Шкільні співанки», українські народні пісні у виконанні хорових колективів: «Летіла зозуля», «Ой ходить сон», «Котику сіренький», «В чистім полі криниця», «Ой під вишнею» ,українська народна пісня в обробці М.Леонтовича «Щедрик», олера М. Лисенко «Коза дереза» , симфонічної казки С.Прокоф’єва «Петрик і вовк» українська народна жартівлива пісня «Дівчина в сінях стояла», музика С.Гулака –Артемовського дует Одарки і Карася з олери «Запорожець за Дунаєм»,музика П.Майбороди слова Т.Шевченка «Тополя»
музика І.Карабиця ІІІ частина Першої симфонії «Веснянки»
Практичне заняття: Слухання записів відомих хорових, самодіяльних, професійних колективів. Власне інтерпретування музичного твору.
Розділ 3. Музична грамота (30 год.)
Теоретична робота: Вивчення музичних понять і термінів: штрих (легато, маркато, стокато, нон легато), жанр, пісенність, танцювальність, маршовість, канон, обробка народної пісні, вокальна та інструментальна музика, мажорна і мінорна тональність.
Практична робота: імпровізація простих мелодій; спів канону; ритмічні вправи з використанням пройдених ритмічних груп; спів двоголосних вправ.
Розділ 4. Сценічний образ (15 год.)
Теоретична робота:Особливості сценічної уяви. Сценічна дія як дія в певних умовах. Сце¬нічна умовність як художня вигадка. Цілеспрямованість, доцільність, логі¬ка та послідовність, достовірність, оригінальність — найважливіші ознаки сценічної дії. Художній образ і його реалізація. Зовнішній вигляд виконавця. Імідж. Історія розвитку костюма і, зокрема, сценічного. Відмінність сценічного костюма від побутового та святкового. Композиція й колорування костюма. Дизайн костюма.
Практична робота: Вправи на пластику рук, ніг. Постановка ходи та постави. Вправи на вокально-рухову координацію. Підпорядкування руху характеру музики й тексту. Вправи на увагу. Вправи на необхідність здійснення дій у запропо¬нованих обставинах (виправданість дії: «Чому я це роблю ? Для чого я це роблю ?»). Робота з мікрофоном. Робота зі звукопідсилювальною апаратурою. Участь у концертах, оглядах, конкурсах, фестивалях.
Розділ 5. Концертна діяльність Концертні виступи (10 год.)
Практична робота: удосконалення техніки виконання та розвиток артистизму; підготовка до концертних виступів; участь у концертних виступах гуртка.
Розділ 6. Екскурсії, конкурси, змагання, свята (12 год.)
Практична робота: Участь вихованців у проведенні ігрових програм, музичних конкурсів, музичних ігор та розваг, родинних свят, екскурсій. Святкування Дня знань. Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо. Відвідування оперного театру та філармонійних концертів.
Розділ 7. Підсумкове заняття (2 год.)
Підсумковий концерт. Відзначення кращих виконавців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
- базові терміни й теоретичні поняття з музичної грамоти та вокально-хорового співу;
- музичні жанри ;
- вимоги до гігієни та збереження голосу;
- вимоги до співацької постави;
- основи сценічної культури;
- прийоми створення музичного образу засобами вокального
мистецтва;
Вихованці повинні вміти:
- володіти основами академічного вокально-хорового співу;
- застосовувати вокально-художню інтонацію та засоби сценічної ви¬разності;
- користуватися динамічними й тембральними можливостями голосу, усіма видами вокально-хорового дихання, технікою співу;
- виконувати вокальні твори у супроводі та а сарреllа;
- співпрацювати у колективі;
- співати твори з концертного репертуару ;
- виконувати музичні вправи, вивчені впродовж року;
- виконати пластичний етюд на основі вивчених рухів (без співу);
Основний рівень третій рік навчання.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п |
Теми занять |
Кількість годин |
||
Теорія |
Практика |
Разом |
||
|
Вступне заняття
|
2-2 |
- |
2-2 |
|
Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату |
4-6 |
12-14 |
16-20 |
|
Розділ 2. Спів навчально-тренувального матеріалу |
4-6 |
20-34 |
24-40 |
|
Розділ 3. Музична грамота |
12-18 |
6-10 |
18-28 |
|
Розділ 4. Сценічний рух та хореографія |
6-10 |
8-12 |
14-22 |
|
Розділ 5. Вивчення музичних творів |
6-10 |
40-56 |
46-66 |
|
Розділ 6. Концертна діяльність групи: зведені репетиції; концертні виступи. |
- |
22-36 |
22-36 |
|
Підсумкове заняття |
2-2 |
|
2-2 |
|
Всього |
36-54 |
106-162 |
144-216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (2-2 год.)
Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання. Виразний і емоційний спів пісень. Вміння правильно використовувати дихання.
Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату (16-20 год.)
Практична частина: Вправи на «стакато». Вправи на «легато». Вправи на «багатоголосся».
Розділ 2. Спів навчально-тренувального матеріалу (24-40 год.)
Практична частина: розспівування; вправи на дикцію; вправи на артикуляцію; вправи на дихання; вправи на розширення діапазону голосу; групові вправи (розспівування) на різні види та прийоми дихання (легато, такато), спів короткий і протяжний, спів м'яким, нефорсованим голосом, спів із одночасним диханням та атакою звука, вправи на вокалізацію голосних звуків, спів з єдиною підтекстовкою; вправи на розширення діапазону голосу; вправи на дихання, звукоутворення, артикуляцію, дикцію; спів у поєднанні з інструментальною фонограмою; спів з мікрофоном (на стойці, в руці); вправи для розвитку голосового апарату (20 год.); вправи на «стакато»; вправи на «легато»; вправи на «багатоголосся».
Розділ 3. Музична грамота (18-28 год.)
Теоретична частина: Ознайомлення з голосовими засобами музичної виразності. Поняття «мелодія», «фраза», «мотив». Поняття тривалості нот і пауз (четвертні, восьмі, шістнадцяті). Основні вимоги до акомпанементу. Основні динамічні відтінки. Поняття «інтервал». Музичний розмір: постійний, змінний. Основні музичні темпи. Основні характеристики музичного твору. Стилі та напрямки естрадної музики, їхні основні характеристики.
Практична частина: визначення на слух ладу, характеру побудови, мотивів, фраз, періодів, розміру музичного твору; визначення на слух і відтворення голосом у заданій тональності звуків, інтервалів, акордів із трьох-чотирьох звуків; визначення на слух і відтворення голосом простих гармонічних зв’язок (T-S D-T та ін.);
- визначення на слух стилю естрадної музики;
Розділ 4. Сценічний рух та хореографія (14-22 год.)
Теоретична та практична частина: Робота над рухами під музику. Правила поведінки на сцені під час виступів: стандартні та екстремальні варіанти. Основні засоби й прийоми створення пластичного образу пісні (темп, ритм, характер рухів, манера поведінки, міміка).
Розділ 5. Вивчення музичних творів (46-66 год.)
Теоретична та практична частина: Розбір музичного твору. Аналіз музичного твору.
Робота над творами.
Розділ 6. Концертна діяльність (22-36 год.)
Практична частина:
Підсумкове заняття (2-2 год.)
- Підведення підсумків вивченого протягом року.
- Постановка концертних номерів (з участю вихованців різноманітних
сценічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного).
- Репетиції (за видами сценічних амплуа: групові та індивідуальні).
- Зведені репетиції всіх учасників концертної програми (незалежно від року
навчання та амплуа).
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
- основи професійного співу, хореографії, сценічного руху;
- різні виконавські стилі у світовому та вітчизняному естрадному вокально
хореографічному мистецтві;
- правила роботи з мікрофоном.
Вихованці повинні вміти:
- співати самостійно і в ансамблі (в унісон і багатоголосно), з мікрофоном і
під фонограму;
- поєднувати вокал і пластику;
- відображати рухом стиль музичного твору;
- виконувати твори з репертуару колективу;
- долати свої професійні та психологічні труднощі.
Вищий рівень, четвертий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п
|
Розділ, тема
|
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних
|
усього |
||
1. |
Вступне заняття |
2 |
- |
2 |
2. 2.1. 2.2. 2.3. |
Вокально-хорова робота: вокально-хорові вправи; спів творів; прослуховування музичних творів |
50 10 20 20 |
90 40 50 - |
140 (50) (70) (20) |
3. |
Музична грамота
|
10 |
15 |
25 |
4. |
Сценічний образ |
5 |
20 |
25 |
5.
|
Концертна діяльність: концертні виступи |
- |
10 |
10 |
6.
|
Екскурсії, конкурси, змагання, свята |
- |
12 |
12 |
7. |
Підсумкове заняття |
|
2 |
2 |
Разом |
67 |
149 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Розділ 1. Вступне заняття (2 год.)
Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Організаційні питання. правила техніки безпеки. Розвиток широкої палітри зв’язків музики з життям. Особливості втілення гуманістичних ідей та життєвого змісту в музиці. Правила техніки безпеки. Основні музичні поняття. Роздуми про серйозну та розважальну музику.
Розділ 2. Вокально-хорова робота (140 год.)
2.1. Вокально-хорові вправи (50 год.)
Теоретична робота: Інтонування, художня інтерпретація та виконавська майстерність. Аналіз виконавського розвитку пісні. Вокально-хорова робота над репертуаром. Ансамбль, його типи і види.
Практична робота: спів кантиленних і моторно-ритмічних вправ у великому діапазоні; спів без супроводу у дво-, триголоссі;оволодіння різними видами вокалізації; виконання класичних творів асарреllа.
2.2 Спів творів (70 год.)
Теоретична робота: Вивчення творів українських та зарубіжних композиторів. Визначення характерних особливостей пісні, її життєве призначення. Спостереження за інтонаційно-образним розвитком пісні, характером, особливостями виконання. Показ партитури пісні, її розбір. Пояснення незнайомого тексту. Розучування і виразне виконання музичних творів
Практична робота: спів творів з репертуару колективу (додаток 1); удосконалення вокально-хорових навичок, набутих у групах основного рівня навчання.
2.3. Прослуховування музичних творів (20 год.)
Теоретична робота: Прослуховування музичних творів українських і зарубіжних композиторів : Ф.Шуберт «Аве Марія»,«Серенада», Й.С. Бах«Аве Марія»,А.Ведель «Херувимська», А.Рубінштейн «Романс», Леонтович Обробка української народної пісні «Козака несуть», М.Лисенко Сцени з опери «Тарас Бульба», Є.Станкевич Опера «Цвіт папороті» .
Практична робота: Порівняти контрастні за характером музичні твори, інтерпретувати твори українських та зарубіжних композиторів, розуміти національну специфіку твору як відображення життя народу.
Розділ 3. Музична грамота (25 год.)
Теоретична робота: Робота з партитурою, аналіз її складних місць. Метро-ритмічні складнощі вокальних творів.
Практична робота: спів канонів і поліфонічних творів.
Розділ 4. Сценічний образ (25 год.)
Теоретична робота: Особливості сценічної уяви. Сценічна дія як дія в певних умовах. Сценічна умовність як художня вигадка. Цілеспрямованість, доцільність, логіка та послідовність, достовірність, оригінальність – найважливіші ознаки сценічної дії. Художній образ і його реалізація. Зовнішній вигляд виконавця. Імідж. Історія розвитку костюма і, зокрема, сценічного. Відмінність сценічного костюма від побутового та святкового. Композиція й колорування костюма. Дизайн костюма.
Практична робота: Вправи на пластику рук, ніг. Постановка ходи та постави.
Вправи на вокально-рухову координацію. Підпорядкування руху характеру музики й тексту.
Вправи на увагу. Вправи на необхідність здійснення дій у запропонованих обставинах (виправданість дії: «Чому я це роблю ? Для чого я це роблю ?»). Робота з мікрофоном. Робота зі звукопідсилювальною апаратурою. Участь у концертах, оглядах, конкурсах, фестивалях.
Розділ 5. Концертна діяльність (10 год.)
Підготовка до концертних виступів.
Практична робота: участь у концертних виступах вокального колективу в різних заходах області, міста, району, навчального закладу.
6. Екскурсії, конкурси, змагання, свята (12 год.)
Практична робота: Участь вихованців у проведенні ігрових програм, музичних конкурсів, музичних ігор та розваг, родинних свят, екскурсій. Святкування Дня знань. Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо.
Відвідання оперного театру та філармонійних концертів.
7. Підсумкове заняття (2 год.)
Підсумковий концертний виступ. Відзначення кращих виконавців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
виразності;
співу;
а сарреllа;
Вищий рівень п ятий рік навчання.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п\п |
Теми занять |
Кількість годин |
||
Теорія |
Практика |
Разом |
||
1. |
Вступне заняття |
2-2 |
- |
2-2 |
2. |
Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату |
4-6 |
12-14 |
16-20 |
3. |
Розділ 2. Спів навчально-тренувального матеріалу |
4-6 |
20-34 |
24-40 |
4. |
Розділ 3. Музична грамота |
12-16 |
8-10 |
20-26 |
5. |
Розділ 4. Сценічний рух та хореографія |
8-10 |
12-20 |
20-30 |
6. |
Розділ 5. Вивчення музичних творів |
8-10 |
28-50 |
36-60 |
7. |
Розділ 6. Концертна діяльність групи: зведені репетиції; концертні виступи |
|
24-36 |
24-36 |
8. |
Підсумкове заняття |
2-2 |
|
2-2 |
|
Всього |
40-52 |
104-164 |
144-216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (2-2 год.)
Ознайомлення з планом роботи гуртка. Організаційні питання, повторення вивченого.
Розділ 1. Вправи для розвитку голосового апарату (16-20 год.)
Практична частина: Вправи на «стакато». Вправи на «легато». Вправи на «багатоголосся».
Розділ 2. Спів навчально-тренувального матеріалу (24-40 год.)
Практична частина: Розспівування. Вправи на розширення діапазону. Вправи на багатоголосся. Вправи на дикцію.
Розділ 3. Музична грамота (20-26 год.)
Теоретична частина: Вивчення музичних термінів. Вивчення правил елементарної теорії музики.
Практична частина: Робота над рухами під музику.
Розділ 4. Сценічний рух та хореографія (20-30 год.)
Практична частина: Робота над рухами під музику. Правила поведінки на сцені під час виступів: стандартні та екстремальні варіанти. Основні засоби й прийоми створення пластичного образу пісні (темп, ритм, характер рухів, манера поведінки, міміка).
Розділ 5. Вивчення музичних творів (36-60 год.)
Теоретична частина: Розбір музичного твору. Слухання музичного твору.
Практична частина: Робота над творами. Нюанси та динаміка твору.
Розділ 6. Концертна діяльність (24-36 год.)
Практична частина: Постановка концертних номерів (за участю вихованців різних сценічних амплуа: вокального, хореографічного та синтетичного). Концертні виступи; участь у різноманітних фестивалях і конкурсах.
Підсумкове заняття (2-2 год.)
Підведення підсумків вивченого протягом року.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
- стилі вітчизняного та світового естрадного мистецтва;
- професійні вимоги до учасників колективу.
Вихованці повинні вміти:
- створити образ та настрій засобами вокалу, пластики, костюма, гриму;
- створити стійке амплуа в ансамблі та власну манеру виконання;
критично сприймати антихудожні твори та непрофесійне виконання;
- вміти співати чисто і злагоджено одноголосся з супроводом та без нього;
- знати виконавчо-співочі засоби виразності;
- вміти самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру,
імпровізувати на віршовані тексти;
- знати правила охорони голосу;
- вільно і невимушено виконувати пісні з рухами;
- оволодіти співочим диханням, фразуванням. Вміти у виконанні розкрити
зміст пісні, її душу;
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Навчально-виховний процес вихованців вокального гуртка має допомогти визначенню інтересу до пісні, музики, що сприятиме в подальшому профільному навчанню і формуванню цілеспрямованої особливості.
Теми навчально-тематичного плану вокального гуртка використовуватимуться на заняттях протягом навчального року.
Важливим є залучення вихованців до участі у Всеукраїнських, обласних, міських і районних конкурсах, фестивалях, масових заходах. У цей час відбувається також інформаційний обмін, що сприяє розвитку особистості вихованця.
В процесі навчання передбачено також вивчення ритмічних рухів, хореографії.
Під час занять із вихованцями використовуються різні форми і методи навчання: групові, індивідуальні.
Організація навчально-виховного процесу та зміст програми.
Навчально-виховна діяльність будується на основі предметної підготовки:
термінологія);
співацьке звукоутворення, дикція, артикуляція, виховання ладового почуття,
виховання та розвиток почуття ритму;
Основним принципом навчання є колективна творчість. Основною формою є індивідуальне та групове заняття. На заняттях працює увесь колектив, але група складається з дітей різної ступені обдарованості та різного рівня розвитку музичних здібностей. Тому виникає необхідність використовувати індивідуальні форми, в залежності від місця заняття в системі.
Дана програма передбачає гнучкість у вивченні того чи іншого матеріалу. Співвідношення годин на вивчення музичного матеріалу може змінюватися в залежності від віку та виконавських можливостей дітей.
Репертуар складається на рік і також може корегуватися в залежності від ступеня засвоєння.
Підбір репертуару у вокальному колективі здійснюється за принципами:
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ КОЛЕКТИВУ
Основне обладнання |
Кількість, шт. |
Музичні інструменти |
|
Синтезатор з програмуванням |
1 |
Фортепіано |
1 |
Апаратура |
|
Апаратура для концертного освітлення |
За необхідністю |
Апаратура для монтажу та запису фонограм |
За необхідністю |
Акустичні системи |
8 |
Відеокамера |
1 |
Магнітофон |
1 |
Мікрофон кабельний |
3 |
Мікрофонні радіосистеми |
2 |
Підсилювач звуку |
1 |
Програвач компакт дисків |
1 |
Програвач міні дисків |
1 |
Процесор звукових ефектів |
1 |
Пульт мікшерний |
1 |
Радіомонітор |
8 |
Стійка для мікрофона |
4 |
Тюнер |
1 |
Шнури, кабелі, штекери,електрошнурові подовжувачі |
За необхідністю |
Прилади |
|
Годинник |
1 |
Навчально-методичні засоби |
|
Музичні словники |
За необхідністю |
Науково-популярна і довідникова література з естрадного мистецтва |
Те ж |
Нотні пісенні збірники (партитура і голоси) |
— |
Підручники з музичної грамоти, сольфеджіо, вокалу |
— |
Таблиці та плакати |
— |
Допоміжні засоби |
|
Зошити для нот за необхідністю.Зошити для запису пісенних текстів і завдань |
Те ж |
Одяг |
|
Тренувальні та концертні костюми, взуття |
За необхідністю |
ЛІТЕРАТУРА
8. Програми для позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів: Художньо-естетичний напрям / О. В. Биковська, І. О. Василянська, О. О. Волкова та ін. — К.: Грамота, 2008. — Вип. 1. — 100 с.
10. Стасюк М. О. Музыкально-пластические этюды. —М.: 1988.