Дана форма роботи може бути використана під час вивчення історії рідного краю в старших класах. В ході підготовки учні проводять велику дослідницьку роботу: анкетування односельців, зустрічі з представниками органів місцевої влади, фото і відео зйомки. На захід запрошені депутати різних рівнів, представники районної та місцевої влади, що дає змогу підняти питання існуючих проблем в селищі і районі, які хвилюють дітей та їх респондентів. Це дає можливість:
1. Поглибити знання учнів про історію селища . 2.Формувати в учнів європейські цінності - розуміння основних принципів толерантності, міжкультурного діалогу, демократичних перетворень та поваги до верховенства права. 3 Формувати в учасників особистісні риси патріота України. . 4 Розвивати громадянську позицію причетності до місцевого самоврядування. 5 Розвивати морально-духовну культуру, прищеплювати бажання стати свідомим громадянином своєї держави, виховувати любов до свого рідного краю.
Чуприна Марія Прохорівна,
вчитель історії Великодолинського
навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія»
Овідіопольського району Одеської області,
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист,
керівник шкільного дискусійного клубу старшокласників «Погляд»
Дискусія: « ВЕЛИКОДОЛИНСЬКЕ – РОЗВИТОК, ЗАНЕПАД ЧИ …»(засідання шкільного дискусійного клубу старшокласників «Погляд»)
Мета:
1. Поглибити знання учнів про історію селища .
2.Формувати в учнів європейські цінності - розуміння основних принципів толерантності, міжкультурного діалогу, демократичних перетворень та поваги до верховенства права.
3 Формувати в учасників особистісні риси патріота України. .
4 Розвивати громадянську позицію причетності до місцевого самоврядування.
5 Розвивати морально-духовну культуру, прищеплювати бажання стати свідомим громадянином своєї держави, виховувати любов до свого рідного краю.
6 Розвивати критичне мислення,уміння висловлювати власну точку зору і аргументувати її; уміння вести дискусію і вислуховувати опонента, толерантно ставитися до його думок; уміння організовувати промову, навчити учнів культури спілкування.
7 Виховувати повагу до національних, культурних надбань та української ідентичності в родині європейських народів.
8 Навчити учнів користуватися різними джерелами інформації, застосовувати переконливу аргументацію.
Форма заняття: дискусія.
Обладнання:
1 Державний Прапор України, Державний Герб України.
2 Прапорці Великодолинського.
3 Карта Одеської області.
4 Вислови і цитати по темі.
- «Вітчизна – це не хтось і десь. Я – теж Вітчизна.» І.Світличний.
- «Цінність держави визначається цінністю її громадян.» Дж. Міль.
- «Не питай, що твоя батьківщина може зробити для тебе, — запитай, що ти можеш зробити для своєї батьківщини.» Джон Кеннеді.
5 Музичні записи:
- «Океан Ельзи».
6 Стіна пошани « Стежками Великодолинського…»(фотографії краєвидів селища)
7 Мультимедійна презентація: слайди – епіграф дискусії, визначення ключових термінів. результати соціологічних досліджень,
8 Аркуші паперу, маркери.
Очікуваний результат.
На основі аналізу різних джерел інформації учні зможуть:
І. Попередня робота.
1. Провести соціологічні дослідження « » серед учнів 10-11-х класів та їх батьків.
2. Попередня робота в мікрогрупах (МІГ):
3.Підготовка творчою групою учнів матеріалів до КАРТИННОЇ ГАЛЕРЕЇ «Стежками Великодолинського…»
4. Виготовлення творчою групою учнів плакатів.
5. Підбір матеріалів до мультимедійної презентації.
6. Здійснення творчою групою учнів відеозйомки, підготовка та монтаж відеофільму «Наше село… ».
Запрошені: депутат ВР - Гуляєв В.О., депутат обласної ради, замісник голови Овідіопольської районної ради,депутати селищної ради, голова селищної ради, голова КП «Великодолинське».
Епіграф
«Вітчизна – це не хтось і десь.
Я – теж Вітчизна.» І.Світличний
ІІ. ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Мотивація діяльності. Слово вчителя. - Доброго дня, шановні панове та гості! Я рада вітати Вас в стінах рідної школи, в нашому кабінеті. Ми всі присутні на дискусії,тема якої «ВЕЛИКОДОЛИНСЬКЕ – РОЗВИТОК, ЗАНЕПАД ,ЧИ …». Тема дискусії буде і проблемним питанням,на яке ми попробуємо дати відповідь. Щоб отримати задоволення від сьогоднішньої зустрічі ми повинні з повагою відноситися один до одного та цінувати кожну хвилину нашого життя, тому за дотриманням регламенту і правилами ведення дискусії слідкує «охорона часу» та працює «група науковців».
ПРАВИЛА ДИСКУСІЇ:
1 Думай,про що говориш.
2 Головне-аргументи, логіка.
3 Сперечайся чесно.
4 Поважай думку опонента.
6 Роби висновок.
-Сьогодні на нашому засіданні присутні(представлення гостей). Всіх присутніх ми запрошуємо до дискусії,разом подумати і порозмовляти, створити власне розуміння теми і спрогнозувати майбутнє Великодолинського.
Основна частина.
Учитель.
Гросслібенталь-Велика долина кохання, Маріїнське, Аккаржа, Великодолинське і просто Велика Долина – все це наш рідний край, місце де ми живемо.
«Група науковців» дає історичну справку з історії селища.
Саме любов до рідної землі,з точки зору видатного психолога Карла Густава Юнга,дає людині можливість набувати нових знань і вмінь, досягати нових цілей і максимально реалізувати свої потенційні можливості, цей процес він назвав «самореалізацією».
«Група науковців» дає визначення поняттю «самореалізація» за словником.
- Як ви гадаєте, чи може людина самореалізуватись без любові до рідного краю? Чому?
- Бути патріотом – означає любити материнську мову, свій дім, батьків і усіх людей, природу рідного краю, звичаї, шанувати традиції народу, людську працю, прагнути не лише зберігати духовні скарби народу, а й примножувати їх.
-Як ви розумієте поняття «свідомий громадянин-патріот?
Завдання: Підберіть власну асоціацію до виразу «ГРОМАДЯНИН – ПАТРІОТ».
Відповіді: по два чоловіки з групи, гості.
Група науковців» дає визначення поняттю за словником.
Вчитель: Дійсно, складно осмислювати такі абстрактні поняття, як любов,чесність, відданість, патріотизм. Бо, незважаючи на те, що кожен з нас більш-менш розуміє їх значення, та все одно вкладає в них щось своє. Це не річ, яку можна побачити чи помацати. Це щось невидиме, проте реально існуюче, те, що наповнює наше життя сенсом, тим самим роблячи нас людьми. Саме із-за цього ви вболіваєте за рідне селище, переймаєтесь його проблемами.
(робота в мікрогрупах (МІГах)
Кожна із груп вибрала тему, яка її найбільше зацікавила.
1ГРУПА. «Молодь – наше майбутнє»
2ГРУПА. «Добробут селища»
3ГРУПА «ВЕП – вирішення екологічних проблем»
(Кожна група— наводить аргументи на захист думки, яка написана в картці, показує плюси та мінуси даної проблеми, пропонує свої ідеї. Опонентами групі, що відповідає, виступають решта учнів. Вони можуть ставити запитання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.)
Аналіз результатів соціологічного опитування.
Такою була думка й позиція наших дискусійників, а ось перед вами думки респондентів, які прийняли участь в анкетуванні.
Аналіз результатів анкетування.
(робота в мікрогрупах (МІГах)
- Під час роботи над анкетами(Додаток 1), ми вибрали зауваження й побажання, які повторювались найчастіше.
Зараз в групах пропоную вам обговорити їх , вибрати по 3 ,які влаштовують всю групу, виділити на аркуші і довести їх особливість.
Завдання кожній групі – провести точкову групову дискусію (організація обговорення в малій групі з метою знаходження ідей з певної теми протягом заданого терміну), навести аргументи на захист думки, виробленої групою.
(Звучить музика. На обговорення дається 3хвилини. Обговорюють, виділяють, доводять-1хвилина.)
-В процесі обговорення ви прийшли до спільної думки, виділили головні проблеми та побажання.
- Дякую Вам за такий вибір. Приємно, що молоде покоління свідоме та прогресивне, готове до життя в сьогоднішньому суспільстві, налаштоване на зміни та активно переймається майбутнім.
«Мікрофон».
Вчитель: Яка же Ваша точка зору? Великодолинське на щляху розвитку, занепаду чи….?
Відповіді учнів.
Підведення підсумків роботи.
Вчитель: Ми не шукаємо з вами сьогодні ніякого консенсусу, адже правила як прожити своє життя не існує. Кожна людина – творець своєї долі. Але кожна людина зобов’язана любити землю своїх батьків, поважати мову і культуру місця, в якому живе і в важку хвилину підтримати свою Батьківщину. Пам’ятайте - Ваш успіх- це успіх не тільки Великодолинського але й України! Від Вас залежить її доля і її майбутнє!
ІІІ. Післядія.
Вчитель: Дякую Вам за роботу! Бажаю всім миру, міцного здоров’я, наснаги і великого успіху.
Як завжди закінчуємо нашу роботу феєрверком салюту нашим гостям і нам всім. (Оплески).
Додаток 1
АНКЕТА
« смт.Великодолинське»
Шановний респондент! Ця анкета є анонімною, тому просимо Вас чесно відповісти на поставлені нами запитання. Щиро дякуємо!
1. Ваш вік: • менше 15 років • 15-20 років • 21-25 років • 26-40 років • 41-60 років • більше 60 років
2. Ваш соціальний стан: • школяр • студент • службовець • домогосподарка • пенсіонер • безробітний • інший соціальний стан___________________
3. Як Ви в цілому оцінюєте екологічний стан смт. Великодлинське? • благополучний • неблагополучний • інша думка………………………………………….
4. Чи є актуальною на сьогодні проблема переробки сміття? • так • ні • не знаю
5. Чи згодні Ви сортувати відходи, що накопичуються у Вашій квартирі (будинку), тобто окремо збирати і сортувати папір, пластик, скло, металеві, електричні, харчові відходи? • так, я завжди прагну сортувати відходи • так, якщо будуть створені необхідні для цього умови (наприклад, спеціальні сміттєві контейнери для роздільного збору) • так, якщо будуть економічні стимули • ні, ні за яких умов
6.Чи доцільно вводити штрафи за засмічення селища? • так • ні • не знаю
7.Чи впливає екологічна ситуація на рівень соціального і економічного розвитку селища? • так, вони тісно взаємопов’язані • так, побічно впливають • немає ніякого зв'язку
8. Чим Ви пишаєтесь в своєму селищі?
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. За що вам соромно? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
10. Ваші побажання ………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
АНАЛІЗ АНКЕТИ
МИ ПИШАЄМОСЬ:
НАМ СОРОМНО ЗА:
ПОБАЖАННЯ:
1